شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴
مقالات

آسیب‏‌شناسی مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی با استفاده از حل مسأله

آسیب‏‌شناسی مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی با استفاده از حل مسأله
نسیم گیلان - ایسنا / طرح پژوهشی «آسیب‏‌شناسی مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی با استفاده از حل مسأله» از سوی استادیار بازنشسته دانشگاه الزهرا (س) و با حمایت بنیاد ...
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / طرح پژوهشی «آسیب‏‌شناسی مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی با استفاده از حل مسأله» از سوی استادیار بازنشسته دانشگاه الزهرا (س) و با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است.
یکی از موضوعات مهم در نظام آموزشی کشور، ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان و نسل آینده در زمینه‌های مختلف علمی است. شهین نعمت‌زاده استادیار بازنشسته دانشگاه الزهرا (س) و عضو شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، طرح پژوهشی «آسیب‏‌شناسی مهارت نوشتن در دانش‌‏آموزان دوره ابتدایی با استفاده از حل مسأله» را با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.
بازار
شهین نعمت‌زاده، متولد 1333 در کرمان از یک خانواده فرهنگی است. او با دیپلم ریاضی و ادامه تحصیل در رشته‌های علوم اجتماعی و زبان‌شناسی، در سال 1359 موفق به دریافت کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران شد و پس از انقلاب، از سال 1362 تا 1373 در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زبان‌شناسی دانشگاه تهران تحصیل کرد.
او در زمینه زبان‌شناسی، به ویژه روانشناسی زبان، زبان کودک و زبان علم فعالیت می‌کند و از سال 1373 در دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا تدریس کرده است. نعمت‌زاده در سال 1355 به استخدام معاونت پژوهشی وزارت علوم درآمد و در سال 1379 به دانشگاه الزهرا منتقل شد و تا سال 1389 به عنوان عضو هیات علمی فعالیت خود را ادامه داد.
او بیش از 200 پایان‌نامه را راهنمایی کرده و حدود 100 مقاله علمی و 4 کتاب منتشر کرده است. همچنین در سال 2013 کارگاهی آموزشی در دانشگاه ژنو با هزینه دولت سوئیس برگزار کرد. نعمت‌زاده یکی از مؤسسان رشته علوم شناختی زبان و دارای مسئولیت‌های متعددی از جمله سرپرستی ایرانداک و مدیر گروه علوم شناختی زبان در پژوهشکده علوم شناختی بوده است.
همچنین او در سال 1383 به خاطر طرح ملی واژگان پایه برنده هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جایزه دلاری آیسسکو شد و چندین بار به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه الزهرا شناخته شده است. در حال حاضر، تمرکز او بر روی زبان کودک و زبان علم است.
نعمت‌زاده درباره اینکه چه موضوعی باعث شد که به انجام این طرح فکر کند، گفت: من سال‌های زیادی شاهد ضعف‌های نوشتاری دانشجویان بودم و به این نتیجه رسیدم که مشکلات نوشتاری از دوره‌های ابتدایی آغاز می‌شود. به همین منظور یک طرح پژوهشی را در سال 1398 در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تعریف کرده و پس از تصویب، گزارشی از آن ارائه دادم. اما علاوه بر مقاله، کتابی نیز از داده‌های پژوهش منتشر کردم. ابتدا با یک ناشر خصوصی قرارداد بستم، اما به‌دلیل مشکلات مالی ناشر، کتاب به انتشارات دانشگاه تهران سپرده شد و در سال 1403 منتشر شد.
وی درباره این‌که محتوای این کتاب برای چه کسانی مفید است، اظهار کرد: این کتاب شامل 31 پیشنهاد آموزشی برای معلمان است که به‌صورت ساده و کاربردی نوشته شده است. کتاب شامل هفت فصل است که پنج فصل اصلی آن به پیشنهادات آموزشی اختصاص دارد. فصل‌های ابتدایی به سابقه انشاپژوهی و ملاحظات نظری پرداخته و فصل‌های بعدی به نوشتن برای خود و برای دیگران و با کمک دیگران می‌پردازد. همچنین نکات آموزشی و ارزیابی نوشتن نیز در این کتاب مطرح شده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون یک کارگاه آموزشی و یک جلسه نقد و معرفی در میز علوم‌شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شده است.
نعمت‌زاده تصریح کرد: همچنین پیشنهادهای آموزشی کتاب در چندین جلسه در قالب سخنرانی در خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نشست معلمان و مدرسه تابستانی انجمن زبان‌شناسی ایران ارائه شده‌ است.در ضمن ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با خرید 20 نسخه از کتاب برای هدیه و ارائه در نمایشگاه‌ها از این اثر حمایت کرده است.
به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، عضو شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: از بنیاد ملی علم ایران به خاطر حمایت در اجرای این طرح و تبدیل آن به کتاب با عنوان «31 پیشنهاد آموزشی برای معلمان» و مقاله تشکر می‌کنم و امیدوارم که این کتاب در جامعه آموزشی نیز تأثیرگذار باشد.


نظرات شما