نسیم گیلان -
📝به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گیلان،جلسه شورای آموزش و پرورش استان با محور توسعه عدالت آموزشی و با حضور دکتر حاجمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور و وزیر اسبق آموزش و پرورش، نماینده مجلس شورای اسلامی، استاندار گیلان، مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولان ملی و استانی برگزار شد.
استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر تلاشهای گسترده استان در توسعه زیرساختهای آموزشی اظهار داشت: گیلان در نهضت ساخت مدارس گامهایی جلوتر از سایر استانها برداشته و روند اجرای پروژهها با رعایت دقیق زمانبندی پیش میرود. وی با اشاره به وضعیت مناسب فضاهای آموزشی افزود: خوشبختانه امروز هیچ مدرسه کانکسی در استان وجود ندارد و تحقق عدالت آموزشی در سراسر گیلان با جدیت دنبال میشود.
در ادامه، نرگس دستیار مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ضمن خوشآمدگویی به دکتر حاجمیرزایی، کسب اجازه از استاندار و قدردانی از معاونان و مشاوران وزیر، سخنان خود را با عنوان «سفر یادگیری» آغاز کرد. وی با اشاره به فعالیتهای حوزه پرورشی، از برگزاری کنگره 8000 شهید استان و سی و دومین اجلاسیه نماز و برنامههای فرهنگی و هنری یاد کرد و گفت این اقدامات بخشی از تلاشهای گیلان برای پرورش دانش و اخلاق در دانشآموزان است.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان همچنین به اجرای طرح مراقبت اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: در این طرح، 100 درصد دانشآموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه تحت غربالگری و خودارزیابی قرار گرفتند و خدمات مشاورهای سامانه 1570 نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی ایفا کرده است. وی افزود: گیلان در اجرای طرح «همنوا» در سه شهرستان آستارا، رودبار و ناحیه 2 رشت جزو استانهای برتر کشور بوده و در حوزه فنی و حرفهای نیز از استانهای پیشتاز به شمار میرود.
او همچنین به موفقیت دانشآموزان گیلانی در جشنوارههای علمی از جمله جشنواره خوارزمی و جابربن حیان اشاره کرد و گفت: در نوبت اول 16608 دانشآموز و در نوبت دوم 11939 نفر شناسایی و در فرایندهای حمایتی قرار گرفتند.
در ادامه، دکتر حاجمیرزایی با بیان اینکه یکی از انگیزههای اصلی حضور در این سفر، شرکت در این نشست بوده است، به تشریح ایدههای رئیسجمهور درباره تحولات نظام آموزشی پرداخت. وی تأکید کرد: هدف اصلی، تنها ساخت مدارس نیست؛ بلکه ایجاد حس مالکیت و مسئولیت اجتماعی مردم نسبت به آموزش و پرورش و مشارکت فعال آنان در حل مسائل آموزشی است.
وی با اشاره به تجارب موفق استانها گفت: در هر نقطهای که مسئلهای وجود دارد، باید مردم همان منطقه با مشارکت جمعی درباره آن گفتوگو و برنامهریزی کنند تا حس مسئولیت در جامعه شکل گیرد. وی افزود: جامعهای که مردم در آن نقش فعال داشته باشند، زمینهساز حرکتهای خلاقانه و پایدار خواهد بود.
دکتر حاجمیرزایی همچنین به تجربه دوران کرونا اشاره کرد و گفت: معلمان با خلاقیت و کمترین امکانات توانستند دستاوردهای بزرگی به دست آورند. او تأکید کرد باید فرصت بیشتری برای ارائه روشهای نوآورانه و تبادل تجربه در اختیار معلمان قرار گیرد تا نقش فعالتری در ارتقای کیفیت آموزشی ایفا کنند.
وی در ادامه بر ضرورت فراهمسازی فضای رشد و خودباوری برای دانشآموزان پس از مدرسه تأکید کرد و گفت: باید به دانشآموزان فرصت داده شود تا بتوانند مسائل خود را حل کنند، مهارتهای ارتباطی بیاموزند، از حقوق خود دفاع کنند و از انزوا و حاشیهنشینی فاصله بگیرند.
وی در پایان یادآور شد که مشارکت مردم و اعتماد به ظرفیتهای محلی پایدارترین راهکار برای موفقیت پروژههای آموزشی است و این تجربه تاریخی و مطالعات بینالمللی نیز آن را تأیید میکند.



