پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴
فرهنگی

ترویج فرهنگ نماز در عصر دیجیتال؛ راهکارهای آموزش و پرورش گیلان

مصاحبه مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با خبرگزاری ایرنا در راستای سی‌ودومین اجلاسیه سراسری نماز

مصاحبه مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با خبرگزاری ایرنا در راستای سی‌ودومین اجلاسیه سراسری نماز
نسیم گیلان -
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان گیلان، ایرنا گفت‌وگویی با نرگس دستیار، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، رئیس کمیته فرهنگی و فوق‌برنامه سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز که 17 مهرماه به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود، درباره اهمیت نماز و راهکارهای ترویج آن در میان نسل نو انجام داده است .
پرسش: چه چالش‌هایی در آموزش نماز به دانش‌آموزان و نسل نو در گیلان وجود دارد؟
نماز یکی از فرایض مهم و سازنده در دین اسلام است و اهمیت این عبادت خاص به حدی است که از آن به عنوان ستون دین یاد شده‌است؛ چنانچه رسول خدا (ص) می‌فرماید: نماز پایه و ستون دین شماست از این‌رو اعتلای فرهنگ نماز و ترویج آن در جامعه‌ای که مزین به نام باشکوه اسلام است یکی از ضروریات حیاتی به شمار می‌رود؛ اما در عصر کنونی این امر، با چالش‌ها و موانع بسیاری روبروست که از جمله استفاده بیش از حد از فضای مجازی در نسل نو، عدم همکاری اولیاء با برقراری نماز جماعت در میان دانش‌آموزان، عدم الگوی آموزش جذاب در ترویج توسعه فرهنگ نماز برای نسل جدید، استفاده از رسانه‌های خارجی و تفکرات التقاطی در خانواده‌ها از جمله چالش‌ها و فرصت‌های ترویج فرهنگ نماز در بین نسل جوان در استان است ضمن اینکه نقش گروه دوستان و همسالان نیز در امر اقامه نماز فرزندان بسیار مهم و مؤثر است.
پرسش: برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان چه برنامه و ابتکاری پیشنهاد می‌شود؟
استفاده از ظرفیت نیروی انسانی دلسوز به ویژه در کودکستان‌ها برای ترویج فرهنگ توسعه نماز، برگزاری کارگاه آموزشی نماز بویژه برای مربیان کودکستان‌ها توسط استادان خبره، توجه ویژه به نماز در برنامه‌های درسی مدارس، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در حوزه دینی و خداشناسی برای مربیان و مدیران مدارس، زیباسازی نمازخانه‌های مدارس و برگزاری جشن‌های تکلیف محتوایی، طراحی برنامه‌های جذاب در حاشیه برنامه‌های مربوط به نماز، تشکیل و شبکه‌سازی گروه‌های یاوران نماز از میان دانش‌آموزان و سپردن مسئولیت برنامه اقامه نماز به دانش‌آموزان، استفاده و ایجاد انگیزه از ظرفیت‌های پژوهشی مربیان پرورشی مدارس در ترویج و توسعه فرهنگ نماز در میان دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی دارالقرآن‌ها در آموزش تربیت دینی و نماز دانش‌آموزان در مدارس استان و برقراری پیوند بین مدرسه، منزل و مسجد با فراهم کردن حضور دانش‌آموزان، اولیا و معلمان در مساجد برای اقامه نماز جماعت و سایر برنامه‌های تربیتی، می‌تواند راهی برای ترویج فرهنگ نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان باشد.
پرسش: نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش‌آموزان چگونه ارزیابی می‌شود؟
دعوت به نماز در هر مقطع و شرایط باید به صورت کاملا تخصصی و تحت برنامه‌ریزی کارشناسان متعدد و مجرب و برگرفته از افراد فرهنگی، کارشناسان نماز، مشاوران و والدین باشد. همانگونه که دشمن با هزینه‌های فراوان و اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی در پی آن است که فرهنگ خود را به سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی نفوذ دهد و در پس آن به کنترل جهان با افکار غرب‌زده دست یابد و انسانیت، شرافت، احترام و سایر موارد را به سمت و سوی خلق و خوی حیوانی بکشاند ما نیز باید از برنامه‌ریزی دقیق و مختص هر مقطع تحصیلی برخوردار باشیم و متناسب با سن دانش‌آموز، نیازهایش در هر مقطع و سایر موارد بتوانیم حس مذهبی و نمازخوانی را در او شکوفا کنیم.
عوامل مدرسه در هر جایگاهی با هر پست از مدیر و معاونان و والدین گرفته تا دانش‌آموزان باید بتوانند از ظرفیت خود در راستای تقویت جبهه اسلام و نظام بکوشند تا بتوانند در آینده سرزمین‌شان سهم مؤثر داشته باشند. ایجاد زمینه تشویقی دانش‌آموز به صورت کلامی، مادی و معنوی از سوی اولیا و معلمان در مسیر زندگی نسل نو مؤثر خواهد بود و برگزاری اردوی نماز برای فعالان این فریضه الهی در مدارس با همکاری انجمن اولیاء می‌تواند باعث انگیزه در دانش‌آموزان فعال در اقامه نماز شود.
پرسش: چگونه می‌توان از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش‌آموزان به نماز بهره برد؟
نقش فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش‌آموزان به نماز می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ در این راستا با تولید محتوای کوتاه و جذاب آموزشی مانند ویدئوهای یک تا 2 دقیقه‌ای درباره آداب و فواید نماز، روایت‌های کوتاه و داستان‌هایی از نوجوانانی که نماز را تجربه کرده‌اند، می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین طراحی نرم‌افزار یادآوری زمان نماز منطبق با تقویم مدرسه یا راهنمای تصویری و بازی‌های آموزشی ساده برای تمرین وضو و اقامه نماز از دیگر فرصت‌ها است.
پرسش: تجربه‌های موفق ایجاد علاقه و پایبندی دانش‌آموزان به نماز در گیلان را بفرمایید.
برگزاری جشن تکلیف مستمر و گردهمایی نماز در شهرستان‌های گیلان، ناحیه، منطقه و متمرکز استانی، برگزاری مسابقه‌های اذان، احکام، انشاء نماز و مسابقه‌های متنوع با موضوع نماز در مدارس استان، استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان اذان‌گو، بهره‌گیری از آنان در اقامه اذان در مساجد و نمازجمعه از برنامه‌های نماز آموزش و پرورش استان بوده‌است.
پرسش: چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده‌است؟
برنامه ما در آموزش و پرورش این است که نماز در متن تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی جریان داشته باشد؛ برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی معلمان، حضور روحانیون جوان طرح امین در مدارس، با توجه به برنامه تحول بنیادین در آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و هماهنگی با نهادهای فرهنگی و مذهبی استان، از برنامه‌های اصلی این اداره‌کل است. در این برنامه معاونت پرورشی، در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برنامه تحت عنوان «بهار بندگی» طراحی شده است که با آموزش وضو و نماز در ابتدای سال تحصیلی شروع و به جشن تکلیف و همایش نماز دانش‌آموزان (پایه سوم ابتدایی دختران و پایه هشتم پسران) در مدارس استان اجرا می‌شود.
پرسش: چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیت‌های فوق‌برنامه و فرهنگی پیشنهاد می‌کنید؟
برگزاری دوره‌های آموزشی- تفریحی در قالب تشکل‌های دانش‌آموزی (بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، هلال‌احمر، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان و هیئت‌های مذهبی) و تشکل‌های همکار با آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان علاقمند به اذان و نماز، اجرای برنامه‌های جذاب در زمان نماز جماعت مدارس، استفاده از ظرفیت هیئت‌های مذهبی مدرسه و نیروهای طرح امین در واحدهای آموزشی برای ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان و جذب آنان به نماز جماعت، استفاده از توان و همراهی روحانیون جوان، پرتلاش و فعال در حوزه نماز از جمله راهکارها برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به اقامه نماز است.
پرسش: پیام شما به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای ترویج نماز چیست؟
پیام من به معلمان این است که با توجه به نقش الگویی چندوجهی معلمان گرانقدر برای دانش‌آموزان از تمام روش‌های نوین علمی و عملی استفاده نمایند تا دانش‌آموزان را با مسائل دینی و اسلامی آشنا کنند؛ معلمان فراتر از انتقال اطلاعات، سازندگان عادت‌ها و ارزش‌ها هستند. آنان با الگو بودن، صبر و خلاقیت در آموزش مهارتی نماز، می‌توانند زمینه رشد اخلاقی و معنوی دانش‌آموزان را فراهم کنند.
به گزارش ایرنا، سی‌ودومین همایش سراسری نماز https://irna.ir/xjVDZD

نسیم گیلان


نظرات شما