سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
فرهنگی

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور؛

عدالت در توزیع رفاهی و اولویت‌بندی طرح‌ها الزامی است

عدالت در توزیع رفاهی و اولویت‌بندی طرح‌ها الزامی است
نسیم گیلان - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت‌ها و راهبردهای این معاونت در سال تحصیلی جدید، گفت: رعایت عدالت در توزیع تسهیلات و امکانات رفاهی، اولویت‌بندی طرح‌های نیمه‌تمام، بهره‌گیری از فناوری برای شفافیت و پرهیز از تعهدات مازاد بر منابع، از مهم‌ترین الزامات پیش روی مدیران آموزش و پرورش در استان‌ها و مناطق است.
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت‌ها و راهبردهای این معاونت در سال تحصیلی جدید، گفت: رعایت عدالت در توزیع تسهیلات و امکانات رفاهی، اولویت‌بندی طرح‌های نیمه‌تمام، بهره‌گیری از فناوری برای شفافیت و پرهیز از تعهدات مازاد بر منابع، از مهم‌ترین الزامات پیش روی مدیران آموزش و پرورش در استان‌ها و مناطق است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،علی فرهادی؛ صبح امروز در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: مأموریت‌های این معاونت در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی، بودجه، پشتیبانی، امور مالی و منابع انسانی تدوین و در اختیار مدیران کل و رؤسای مناطق قرار گرفته است.
وی با تأکید بر لزوم توجه مدیران مناطق به «مسائل رفاهی فرهنگیان»، افزود: در حوزه وام و تسهیلات باید بر اساس شاخص‌ها عمل شود نه بر مبنای چانه‌زنی، تا عدالت در توزیع برقرار شود. برخی فرهنگیان امکان پیگیری مستمر ندارند، بنابراین دستگاه موظف است به سراغ آنان رفته و تسهیلات را عادلانه تقسیم کند .
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع ، ارتباط مستمر با واحد فناوری را برای تسهیل کارها و تعامل نزدیک با حراست را برای شفافیت و جلوگیری از فساد ضروری دانست و تصریح کرد: واحدهای ارزیابی عملکرد نیز موظفند فعالیت‌ها را رصد و بازخوردهای لازم را ارائه کنند .
فرهادی با اشاره به رونمایی از کتاب برنامه عملیاتی سال 1404 در کنار سه اثر دیگر در این اجلاس، گفت: هیچ طرحی بدون پیشینه مطالعاتی و منبع تأمین مالی نباید آغاز شود، چرا که سیستم را دچار مشکل خواهد کرد .
وی تأکید کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت باشند و تا زمانی که این طرح‌ها تکمیل نشده، نباید پروژه جدیدی آغاز شود .
فرهادی اولویت‌بندی برنامه‌ها، کمی‌سازی اهداف سالانه، نظارت پیوسته مدیران، رعایت قوانین در اجرای طرح‌ها و خودداری از ایجاد تعهدات مازاد را از دیگر اصول مهم دانست و گفت: مدیران باید گزارش‌های مدیریتی مبتنی بر سامانه‌های الکترونیکی تهیه کنند تا از سردرگمی در انبوه کارها جلوگیری شود .
وی همچنین با اشاره به رشد درآمدهای اختصاصی وزارتخانه، گفت: در سال 1403 نسبت به سال 1402 هدف‌گذاری سه‌برابری در این حوزه داشتیم که در بسیاری از استان‌ها تحقق یافت. این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت .
فرهادی بهره‌وری را یکی از حلقه‌های اصلی مدیریت خواند و تصریح کرد: اگر در بهره‌وری کوتاهی شود، پاسخگوی اتلاف منابع نخواهیم بود .
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در حوزه پرداخت‌ها و رفاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در مهر 1402 بخش قابل توجهی از پاداش‌های پایان خدمت سنوات قبل پرداخت نشده بود، اما اکنون بیش از 60 درصد پاداش سال 1403 نیز تسویه شده و آموزش و پرورش در این حوزه از بسیاری دستگاه‌ها جلوتر است .
وی ترمیم حقوق نیروهای خدماتی، تبدیل وضعیت 23 هزار نیروی خرید خدمات، پیش‌بینی پرداخت پاداش پایان خدمت به صورت دوسالانه، فروش 35 هزار میلیارد تومان اوراق بدون تنزیل در سال گذشته و هدف‌گذاری فروش 60 هزار میلیارد تومان اوراق در سال جاری، افزایش مزایای جانبی فرهنگیان به میزان بیش از 5 هزار میلیارد تومان و راه‌اندازی «سپاس کارت معلم» برای خرید اعتباری را از جمله اقدامات شاخص این معاونت برشمرد .
فرهادی افزود: قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال 1403 با 2400 میلیارد تومان کمتر از سقف تکلیف قانونی منعقد شد و این امر یکی از افتخارات آموزش و پرورش در تنظیم‌گری هوشمندانه است .
وی درباره شفافیت مالی نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نخستین دستگاه اجرایی کشور، حقوق کارکنان را تحت وب پرداخت می‌کند که این اقدام تحولی در سرعت و شفافیت پرداخت‌ها به شمار می‌رود .
فرهادی در پایان با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی مدیران و معلمان، از آنان خواست فرصت خدمت به فرهنگیان را غنیمت بشمارند و گفت: در شرایطی که کشور با مشکلات و حتی حملات دشمنان مواجه است، آموزش و پرورش وظیفه دارد با اتکا به منابع انسانی و مالی به شکلی کارآمد و شفاف، رسالت خود را در خدمت به آینده‌سازان کشور ایفا کند.


نظرات شما