نسیم گیلان - رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور بر توسعه فعالیت های فرهنگی و پرورشی در تمامی مدارس غیردولتی تأکید کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی امروز در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است با اشاره به راهبردها و برنامههای این سازمان، اظهار کرد: سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمانی راهبردی است که در اقتصاد به آموزش و پرورش کمک شایانی میکند. همچنین این سازمان در کیفیت بخشی به آموزش و توسعه عدالت آموزشی نیز نقش مهمی ایفا میکند .
وی ادامه داد: بیش از 210 هزار همکار فرهنگی در مدارس غیردولتی این سازمان مشغول به فعالیت هستند .
محمودزاده خاطرنشان کرد: این سازمان تابع سیاستها و حکمرانیهای دولت ، آموزش و پرورش و همچنین معاونتهایی که برنامههای مشترک با این سازمان را دارند، است .
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش تسهیلگری و تنظیمگری با مشارکت شرکای بیرونی و سازمانهای دولتی و به خصوص مردم، تصریح کرد: تنها سازمانی که علاوه بر اسناد بالادستی دو قانون مختص به خود دارد این سازمان است. قانون تأسیس و اداره مدارس دولتی و قانون تشکیل شوراها از جمله آنها هستند .
وی با ارائه گزارشی در خصوص آمار دانش آموزان و معلمان مشغول در این سازمان، اظهار کرد: حدود 19 هزار مدرسه که 16.24 درصد از مدارس کل کشور را شامل میشود توسط این سازمان اداره می شود .
وی افزود: بیش از دو میلیون دانشآموز در مدارس این سازمان مشغول تحصیل هستند .
به گفته محمودزاده؛ بیش از 19 هزار مرکز شامل مراکز زبان آموزشگاهی فعال هستند .
محمودزاده تصریح کرد: به عبارتی میتوان گفت این سازمان، بیشترین نرخ اشتغال را به خود اختصاص داده است .
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: همواره تلاشمان بر این است که مرجعیت، منزلت، معیشت و همچنین صلاحیتهای حرفهای را در به کارگیری این نیروهای مدارس غیر دولتی به مدنظر قرار بدهیم .
وی با اشاره به فعالیتهای تربیتی و پرورشی مدارس غیردولتی، خاطرنشان کرد: امروز به جرأت میتوانیم بگوییم در تمامی مدارس غیردولتی تشکلهای دانشآموزی رویکرد فعالی دارند .
وی به برنامههای اساسی این سازمان اشاره کرد و گفت: اجرای برنامههای تقنینی مانند بازنگری در قانون شوراها و آیین نامه مدارس دولتی و... سیاستگذاری مدیریتی که شامل تسهیلگری و تنظیمگری و در نهایت برنامههای مشترک با سایر معاونتها از مهمترین محورهای این سازمان هستند .
وی با اشاره به الگوی مفهومی سازمان که شامل 5 راهبرد، تصریح کرد: این الگو شامل 12 محور است که بر اساس آن فعالیتها و برنامههای سازمان اداره میشود .
محمودزاده به مدارس الگوی تراز اشاره کرد و افزود: طبق برنامه تدوین شده در سال اول 30 درصد مدارس غیردولتی، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 40 درصد مدارس غیردولتی شامل الگوی مدارس تراز خواهند شد .
وی افزود: همه راهبران برای این امر آموزشهای لازم را دریافت کردهاند و بناست هر راهبر 20 مدرسه غیردولتی را مدیریت کند. همچنین اجتماعات یادگیری معلمان در دوره ابتدایی در حال شکلگیری و انجام است .
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه یادگیری معلمان در دوره متوسطه نیز از دیگر برنامههای این سازمان در استقرار مدارس الگوی تراز است .
وی تصریح کرد: در کنار موارد مذکور کمیته رصد، پایش و ارزیابی نیز جهت بررسی دقیق فعالیتها فعال است.