نسیم گیلان - رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور از طراحی 12 گام مردمیسازی در نهضت توسعه عدالت آموزشی خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا خان محمدی؛ رییس این سازمان در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که 27 و 28 مرداد در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تشریح ابعاد مختلف نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی، اظهار داشت: این نهضت ملی با هدف رفع نابرابریها و پاسخ به نظام مسائل جدی آموزش و پرورش شکل گرفته و امروز به یکی از اولویتهای اساسی دولت و وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است .
وی که در جمع بندی کارگروه نهضت مدرسه سازی سخن می گفت، نظام مسائل نهضت را شامل مدارس کانکسی و سنگی، پروژههای نیمهتمام، مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، تراکم بالای 35 دانشآموز در کلاس، سرانه آموزشی کمتر از 3 متر مربع، ضرورت توسعه و تجهیز دانشگاه فرهنگیان و نیز گسترش پژوهشسراهای دانشآموزی دانست و تأکید کرد: حل این چالشها بدون حضور و مشارکت مردم، خیرین و نهادهای اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود .
خانمحمدی با اشاره به طراحی 12 گام مردمیسازی و شبکه مردمی نهضت اظهار داشت: ساختار رسمی این شبکه به گونهای تنظیم شده که نقشآفرینی مردم، خیرین مدرسهساز و تشکلهای اجتماعی در کنار مدیران آموزش و پرورش، به یک جریان پایدار و مستمر تبدیل شود و دبیران قرارگاه جهادی عدالت تربیتی مسئولیت اصلی را در پیوند دادن بخش مردمی و ساختار رسمی بر عهده دارند .
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه نقشآفرینی مدیران و رؤسای مناطق را در خط مقدم این نهضت یادآور شد و افزود: استانداران به عنوان مسئول اصلی نهضت در استانها و فرمانداران به عنوان راهبر نهضت در شهرستانها، باید همراه با مدیران آموزش و پرورش، پیشران تحقق اهداف باشند .
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مأموریت فرمانداران در شش محور اساسی، از جمله تهیه فهرست دقیق و شناسنامه پروژه های اولویت دار، توجیه بخشداران و مسئولان دستگاه ها و تقسیم کار بین آنان، تهیه جدول تقسیم کار و پیشرفت پروژه ها، برگزاری جلسات و گردهمایی، اطلاع رسانی و گفتمان سازی، اجرای پروژه ها با استفاده از ظرفیت مردمی و گروه های جهادی تعریف شده است .
وی همچنین از راهاندازی سامانه «ساتع» برای رصد پروژههای نهضت توسعه عدالت و بارگذاری اطلاعات در شبکه «شاد» خبر داد و گفت: این سامانهها با هدف شفافیت، رصد دقیق و برخط روند اجرای پروژه ها در سطوح مختلف ارائه گزارش از پیشرفت و موانع اجرایی پروژه ها ، اطلاعرسانی دقیق و گسترش تعاملات شبکه مردمی نهضت توسعه عدالت طراحی شدهاند .
خانمحمدی از مدیران آموزش و پرورش مناطق خواست با برگزاری نشستهای مستمر با استانداران، فرمانداران و دستگاههای مرتبط، ارتباط با تیم های مردمی و جلب مشارکت آنها و نیز بهروزرسانی مستمر اطلاعات پروژهها، سهم مؤثر خود را در تحقق اهداف نهضت ایفا کنند .
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اجرای مرحله سوم طرح «شهید عجمیان» به عنوان گام بلند در دست یابی به عدالت اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف توسعه و تعمیق تفکر جهادی، توسعه عدالت آموزشی، بهسازی تجهیزات و شادابسازی فضاهای مدارس طراحی شده است .
معاون وزیر آموزش و پرور تصریح کرد: تعمیر میز و نیمکتها، بازسازی سرویسهای بهداشتی، رنگآمیزی و زیباسازی فضاهای آموزشی و ایجاد حیاطهای پویا از جمله اقدامات این طرح است که با هدفگذاری تجهیز و بهسازی 110 هزار کلاس درس تا پایان شهریورماه دنبال میشود .
خانمحمدی منابع مالی و انسانی این طرح را ترکیبی از اعتبارات استانی، کمکهای خیرین مدرسهساز و مدرسهیار، پویشهای مردمی، تامین مصالح، آورده مدیریتی مدارس و پشتیبانی دستگاههای اجرایی برشمرد و خاطرنشان کرد: همافزایی همه ظرفیتها لازمه پیشبرد این حرکت ملی است .
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان تأکید کرد: نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی، حرکتی اجتماعی، فرهنگی و جهادی است که با مشارکت مردم، خیرین و مدیران جهادی میتواند آیندهای عادلانهتر و روشنتر برای نظام تعلیم و تربیت کشور رقم بزند .