نسیم گیلان

آخرين مطالب

راه‌آهن رشت-کاسپین و سریال وعده‌های ریلی بی‌پایان سیاسی

راه‌آهن رشت-کاسپین و سریال وعده‌های ریلی بی‌پایان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -   روایت اهمیت تکمیل خط ریلی رشت به کاسپین در باب اتصال کریدور شمال به جنوب آنقدر برای مردم گیلان تکراری شده که تنها شنیدن سوت قطار (نه وعده‌های افتتاحی) در این مسیر برایشان مهم است.
تنها با مشاهده وعده‌های مسؤولان در سده جدید و حجم وعده‌های خسته‌کننده به میزان عزم ملی در اتمام این پروژه ریلی را بررسی کرد.
  وعده‌ای که در دولت قبل هم محقق نشد
اوایل مردادماه سال 1400 محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت-کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است.
وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی زیرسازی این خط‌آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان همان سال به سرانجام برسد.
عدم تحقق وعده بهره‌برداری در پایان سال 1401
در ادامه مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی اوایل بهمن 1400 در حاشیه سفر به استان گیلان از تعیین اعتبار 2 هزار و 176 میلیارد تومانی برای راه‌های این استان خبر داده و گفته بود با رفع مسائل اعتباری تحول عظیمی را در حوزه راه و شهرسازی خواهیم داشت.
به گفته مرحوم قاسمی برای این حوزه 750 میلیارد تومان اعتبار سفر پیش‌بینی شده که اگر این امر محقق شود، اواخر سال 1401 راه‌آهن رشت ـ کاسپین تکمیل می‌شود.
وعده تکراری خردادی که محقق نشد
پس از این عدم تححق وعده، حسین هاتف، پیمانکار پروژه خط آهن رشت کاسپین نیز در اسفند سال گذشته با بیان اینکه این خط آهن 76 درصد پیشرفت کار دارد، گفت که «16 کیلومتر از مسیر این خط آهن، ریل گذری شده و ایستگاه نخست آن در منطقه پیربازار رشت به مسافت 25 کیلومتر تا پایان سال و ایستگاه آخر آن هم در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی، در صورت تأمین اعتبار، خرداد 1402 به بهره برداری می رسد.»
در این زمینه عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره روش تأمین مالی این خط ریلی نیز در سال گذشته گفته بود که راه آهن رشت ـ کاسپین مانند سایر طرح‌های ریلی از محل بودجه تامین منابع می شود و برنامه‌مان این است که بتوانیم حداکثر تا بهار سال آینده این پروژه ریلی را به بهره‌برداری برسانیم.
طیبی عنوان کرده بود که در حال حاضر این خط ریلی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 84 درصد در بخش زیرسازی انجام شده و بیش از 16 کیلومتر از حدود 35 کیلومتر هم عملیات ریل گذاری صورت گرفته است؛ کار به سرعت در حال انجام است و تلاش می کنیم در بهار سال آینده این پروژه را به افتتاح برسانیم.
وعده تکراری بهره‌برداری این بار توسط استاندار گیلان
تاجایی که حتی اسدالله عباسی استاندار گیلان در 25 اسفند سال گذشته گفته بود که با روند کنونی که مسیر ریلی رشت - کاسپین در دست انجام است عملاً پروژه خرداد ماه سال آتی تکمیل و تحویل استان می‌شود و طبق وعده و قولی که به مردم داده‌ایم در پایان خرداد ماه بهره‌برداری خواهد شد.
خلع یدی که منجر به اتتاح تا پایان بهار نشد
علی‌رغم همه این‌ها این پروژه برای چند درصد پایانی خود دچار مشکل شده و به کندی رد حال پیشرفت بود که استاندار گیلان نیز یکی از مشکلات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت ـ کاسپین کم‌کاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.
پیشرفت 90 درصدی زیرساخت‌های خط آهن رشت – کاسپین
محمد پردل نژاد مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در گیلان نیز در جدیدترین اظهار نظر گفته برای ریل گذاری 18 کیلومتر معادل 50 درصد از خط آهن 36 کیلومتری رشت ـ کاسپین تاکنون بیش از هزار و 200 میلیارد تومان هزینه شده و برای بهره‌برداری از بخش نخست این خط آهن که به منطقه آزاد کاسپین متصل خواهد شد به 500 میلیاردتومان نیاز است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در گیلان با اشاره به مصرف روزانه سه تا چهار هزار مترمکعب خاک و مصالح از سد منجیل و لوشان برای ساخت خط آهن رشت – کاسپین ، گفت: از آغاز ساخت این خط آهن تاکنون بیش از 2 هزار و 500 هزار مترمکعب خاک استفاده شده و برای تکمیل بخش نخست این خط آهن تا محوطه‌ی بندرکاسپین به 200 هزار مترمکعب دیگر خاک نیاز است.
پردل نژاد نهایتاً گفت که با تأمین به هنگام و مستمر بودجه، فاز نخست این خط آهن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید و ساخت فاز دوم این خط آهن شامل تکمیل خطوط ایستگاهی و خود ایستگاه‌ها هم به زودی آغاز می‌شود.
تغییر گفتمان "از پایان بهار" تا "به‌زودی"
این وعده اتمام تا پایان خرداد بارها و بارها از زبان وزیر فعلی راه و شهرسازی در سطح ملی گرفته تا مسؤولان محلی آنقدر تکرار شد که دیگر برای مردم استان گیلان و تجار منطقه باورپذیر نیست و به همین دلیل عبارت "به‌زودی" جایگزین "پایان بهار" به عنوان زمان اتمام پروژه ریلی رشت کاسپین مطرح شده است.
تکمیل این پروژه می‌تواند منجر به رشد اقتصادی استان گیلان و حتی کشور و در نتیجه افزایش ارزآوری شود‌ که به نظر می‌رسد بتوجه به آغاز فصل تابستان، هم در حوزه تأمین اعتبارات و هم در حوزه اجرا، باید جدیت مضاعفی برای تکمیل پروژه از سوی مسؤولان ملی محلی خرج شود.
  

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/705984/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رویای کیمیاگران محقق شد؛ تبدیل سرب به طلا در برخورددهنده هادرونی بزرگ

اقدامات بیمه دی برای جبران خسارت حادثه بندر شهید رجائی

میزان ابتلا به ویروس کرونا هفته‌های اخیر افزایش یافته است/ جانبازان، والدین سالمند شهدا و ایثارگران موارد بهداشتی را رعایت کنند

آیت‌الله بهجت، گوهر کم‌نظیر زمانه خود

پیگیری ثبت تالاب کوهستانی دریاچه گهر در کنوانسیون

خدمت صادقانه به مردم مهم‌ترین معیار پذیرش مسئولیت در نظام است

استاندار گیلان: سیره آیت‌الله بهجت چراغ راه هدایت انسان‌ها و مسئولان است

این آینه هوشمند درباره پوشش و استایل شما نظر می‌دهد

آیا اینترنت TD-LTE جایگزین مناسبی برای فیبر نوری است؟

گلستان میزبان هفته بزرگداشت شهدای خدمت

نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق برای شناخت ایثارگران هستیم

بهره‌برداری از پروژه جهاد آبرسانی در بخش اسالم شهرستان تالش

پس لرزه اظهارات جدید ترامپ درباره مذاکرات/ نماینده رشت: نمی گذاریم سرنوشت لیبی در ایران تکرار شود

محکومیت بیش از 3 میلیارد ریالی فروشنده کولر قاچاق در گیلان

بارش های همرفتی و فصلی در گیلان شدت می گیرد

«در معیّت پرزیدنت» با زیباکلام، آشنا و امیرخانی

هدفونی که مترجم همزمان چند کاربر می شود

آیا زمان خداحافظی با تکینگی اینشتین فرا رسیده است؟

آسیب‌های کمال‌گرایی والدین نسبت به دانش‌آموز

پدر شهیدان «فرهادی» از مازندران به فرزندان شهیدش پیوست

آسیب گیاه آروجیا به اکوسیستم‌های محلی گیلان

هشدار ناپایداری‌های فصلی در گیلان

امیدواری به بازگشت بینایی با نانوذرات طلا

اسپیس‌ایکس خود را برای پرتاب نهم استارشیپ آماده می‌کند

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مسجد کانون همبستگی و محله محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی است

نامه دعوت به زیارت؛ دخترانی که به عشق امام رضا(ع) باحجاب شدند

دوربین‌های دید در شب‌ به اندازه عینک می‌شوند

مراسم تجلیل از معلمان و اساتید شاهد و ایثارگر استان اصفهان برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دیانتی»

یادمان شهید گمنام فومن افتتاح شد

کاهش 1.7 درصدی آب بدون درآمدِ گیلان

ویلاسازی در شالیزارها؛ کابوس برنج‌کاران گیلانی

دستور رئیس مجلس درباره پیگیری رسیدگی‌ها درخصوص روستای خرشک

دکتر ظریف برای دیدار با مردم و جشن امضای کتابش به نمایشگاه کتاب می‌رود

برچسب هوشمند؛ پزشک آینده روی پوست شما

در ساختار اداری و سیاستی کشور مسیری برای ترویج علم شکل نگرفته است

توقیف سمند با خلافی 285 میلیون ریالی در شفت

بهسازی آسفالت محور قدیم قزوین ـ رشت آغاز شد

آغاز بهسازی آسفالت محور قدیم قزوین ـ رشت

مناسبت روز/ یکشنبه، 21 اردیبهشت‌ماه

هلال‌احمر گیلان عضو جدید می‌پذیرد

رونمایی از 2 کتاب در غرفه وزارت خارجه در نمایشگاه کتاب

گشتی در نمایشگاه کتاب تهران

زنی با فرمولِ رؤیاها؛ ریاضیدانی که برگه امتحانش را پاره کرد اما تاریخ را نوشت

دختری 18 ساله‌ام و بابت رفتارهای شوهر عمه‌ام معذبم

گروه های جهادی با میدان داری نقشه های دشمنان را خنثی می کنند

عکس/ توقیف سمند با خلافی 285 میلیون ریالی در گیلان!

صنایع پرمصرف برق گیلان ملزم به صرفه‌جویی 25 درصدی شدند

از بندر تا ریل؛ گیلان در مسیر تبدیل شدن به قطب ترانزیت منطقه