نسیم گیلان

آخرين مطالب

بازدید مجدد روس‌ها از خط ریلی رشت- آستارا با هدف انجام توافق نهایی اقتصادي

بازدید مجدد روس‌ها از خط ریلی رشت- آستارا با هدف انجام توافق نهایی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - در راستای مشارکت روسیه در ساخت راه‌آهن رشت- آستارا، عملیات اجرایی پایانی زیرسازی این خط آهن روز گذشته مورد بازدید «دیمیتری ازبروف» معاون ترابری روسیه و هیات همراه قرار گرفت.
  مذاکرات با روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیری‌های این کشور در بحث سرمایه‌گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی مجدد در روز گذشته از مسیر انجام شد.
  هزینه‌های اجرای این ابرپروژه ریلی با توجه به عبور این خط آهن از زمین‌های شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز و هزینه بالای تملک اراضی بسیار سنگین است و برای ساخت این خط ریلی اعتباری افزون بر 800 میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است؛ ایران و روسیه در حال مذاکره برای نتیجه‌گیری بر سر تامین مالی این ابر پروژه ریلی هستند.
دی ماه امسال بود که «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی با «ایگور لویتین» دستیار ویژه رییس‌جمهور روسیه دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های حمل و نقلی و تکمیل کریدور شمال - جنوب مذاکره کردند.
اگر مذاکرات ایران و روسیه برای شروع ساخت راه‌آهن رشت - آستارا از مرحله گفت‌وگو درباره مبانی سرمایه‌گذاری رد شود، گره کریدور شمال- جنوب باز و با امضای یک تفاهم‌نامه مشترک با اعتبار 800 میلیون یورو تا سه سال آینده ساخته خواهد شد.
راه‌آهن رشت- آستارا از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت و بازدید مجدد روز گذشته هیات روسی از مسیر، گزینه مشارکت مالی روسیه بیش از هر وقت دیگری جدی شده است؛ مسیری که تکمیل آن می‌تواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت 20 میلیون تنی را محقق سازد.
این خط ریلی با طول 162 کیلومتر کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.
«خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ظرفیت جابه‌جایی بار در این مسیر ریلی گفته است: در این خط ریلی، ظرفیت سالانه 15 میلیون تن پیش‌بینی شده است که تا 20 میلیون تن در سال امکان افزایش دارد. هم اکنون موارد اصولی همکاری تهران و مسکو برای ساخت این مسیر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم‌نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین می‌رسد.
به گزارش ایران اکونومیست، در حال حاضر عملیات زیرسازی 10 کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی 11.5 کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره سه تا چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول 160 کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.
با توجه به رویکرد دولت در افزایش جذب بار ترانزیتی، وزارت راه و شهرسازی نیز بارها اعلام کرده است برای تکمیل این خط ریلی تنها گزینه فاینانس خارجی را در نظر ندارد و از روش‌های دیگر هم استفاده خواهد کرد.
در حال حاضر بیش از 14 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهم‌ترین آن کریدور جنوب به شمال است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/363188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد