نسیم گیلان

آخرين مطالب

بازدید مجدد روس‌ها از خط ریلی رشت- آستارا با هدف انجام توافق نهایی اقتصادی

بازدید مجدد روس‌ها از خط ریلی رشت- آستارا با هدف انجام توافق نهایی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - در راستای مشارکت روسیه در ساخت راه‌آهن رشت- آستارا، عملیات اجرایی پایانی زیرسازی این خط آهن روز گذشته مورد بازدید «دیمیتری ازبروف» معاون ترابری روسیه و هیات همراه قرار گرفت.
  مذاکرات با روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیری‌های این کشور در بحث سرمایه‌گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی مجدد در روز گذشته از مسیر انجام شد.
  هزینه‌های اجرای این ابرپروژه ریلی با توجه به عبور این خط آهن از زمین‌های شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز و هزینه بالای تملک اراضی بسیار سنگین است و برای ساخت این خط ریلی اعتباری افزون بر 800 میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است؛ ایران و روسیه در حال مذاکره برای نتیجه‌گیری بر سر تامین مالی این ابر پروژه ریلی هستند.
دی ماه امسال بود که «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی با «ایگور لویتین» دستیار ویژه رییس‌جمهور روسیه دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های حمل و نقلی و تکمیل کریدور شمال - جنوب مذاکره کردند.
اگر مذاکرات ایران و روسیه برای شروع ساخت راه‌آهن رشت - آستارا از مرحله گفت‌وگو درباره مبانی سرمایه‌گذاری رد شود، گره کریدور شمال- جنوب باز و با امضای یک تفاهم‌نامه مشترک با اعتبار 800 میلیون یورو تا سه سال آینده ساخته خواهد شد.
راه‌آهن رشت- آستارا از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت و بازدید مجدد روز گذشته هیات روسی از مسیر، گزینه مشارکت مالی روسیه بیش از هر وقت دیگری جدی شده است؛ مسیری که تکمیل آن می‌تواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت 20 میلیون تنی را محقق سازد.
این خط ریلی با طول 162 کیلومتر کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.
«خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ظرفیت جابه‌جایی بار در این مسیر ریلی گفته است: در این خط ریلی، ظرفیت سالانه 15 میلیون تن پیش‌بینی شده است که تا 20 میلیون تن در سال امکان افزایش دارد. هم اکنون موارد اصولی همکاری تهران و مسکو برای ساخت این مسیر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم‌نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین می‌رسد.
به گزارش ایران اکونومیست، در حال حاضر عملیات زیرسازی 10 کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی 11.5 کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره سه تا چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول 160 کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.
با توجه به رویکرد دولت در افزایش جذب بار ترانزیتی، وزارت راه و شهرسازی نیز بارها اعلام کرده است برای تکمیل این خط ریلی تنها گزینه فاینانس خارجی را در نظر ندارد و از روش‌های دیگر هم استفاده خواهد کرد.
در حال حاضر بیش از 14 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهم‌ترین آن کریدور جنوب به شمال است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/363188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدفونی که مترجم همزمان چند کاربر می شود

آیا زمان خداحافظی با تکینگی اینشتین فرا رسیده است؟

آسیب‌های کمال‌گرایی والدین نسبت به دانش‌آموز

پدر شهیدان «فرهادی» از مازندران به فرزندان شهیدش پیوست

آسیب گیاه آروجیا به اکوسیستم‌های محلی گیلان

هشدار ناپایداری‌های فصلی در گیلان

امیدواری به بازگشت بینایی با نانوذرات طلا

اسپیس‌ایکس خود را برای پرتاب نهم استارشیپ آماده می‌کند

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مسجد کانون همبستگی و محله محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی است

نامه دعوت به زیارت؛ دخترانی که به عشق امام رضا(ع) باحجاب شدند

دوربین‌های دید در شب‌ به اندازه عینک می‌شوند

مراسم تجلیل از معلمان و اساتید شاهد و ایثارگر استان اصفهان برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دیانتی»

یادمان شهید گمنام فومن افتتاح شد

کاهش 1.7 درصدی آب بدون درآمدِ گیلان

ویلاسازی در شالیزارها؛ کابوس برنج‌کاران گیلانی

دستور رئیس مجلس درباره پیگیری رسیدگی‌ها درخصوص روستای خرشک

دکتر ظریف برای دیدار با مردم و جشن امضای کتابش به نمایشگاه کتاب می‌رود

برچسب هوشمند؛ پزشک آینده روی پوست شما

در ساختار اداری و سیاستی کشور مسیری برای ترویج علم شکل نگرفته است

توقیف سمند با خلافی 285 میلیون ریالی در شفت

بهسازی آسفالت محور قدیم قزوین ـ رشت آغاز شد

آغاز بهسازی آسفالت محور قدیم قزوین ـ رشت

مناسبت روز/ یکشنبه، 21 اردیبهشت‌ماه

هلال‌احمر گیلان عضو جدید می‌پذیرد

رونمایی از 2 کتاب در غرفه وزارت خارجه در نمایشگاه کتاب

گشتی در نمایشگاه کتاب تهران

زنی با فرمولِ رؤیاها؛ ریاضیدانی که برگه امتحانش را پاره کرد اما تاریخ را نوشت

دختری 18 ساله‌ام و بابت رفتارهای شوهر عمه‌ام معذبم

گروه های جهادی با میدان داری نقشه های دشمنان را خنثی می کنند

عکس/ توقیف سمند با خلافی 285 میلیون ریالی در گیلان!

صنایع پرمصرف برق گیلان ملزم به صرفه‌جویی 25 درصدی شدند

از بندر تا ریل؛ گیلان در مسیر تبدیل شدن به قطب ترانزیت منطقه

بسیج سازندگی، بازوی توانمند دولت در مدیریت بحران و محرومیت‌زدایی

اقدامات آسان و کم‌هزینه برای سلامت ‌روان

مراسم گرامیداشت شهید حسین امیرعبداللهیان در دامغان برگزار شد

گروه جهادی شهدای رسانه فومن برگزیده شد

قابی خاطره انگیز از مراسم تجلیل از معلمان شهرستان تولمات + عکس

گروه جهادی بسیج رسانه شهدای فومن برگزیده شد

هوش مصنوعی پیام مقتول را به قاتلش رساند

رپورتاژ سنگین برای یک خبر معمولی| آغاز حفاری اکتشافی در نفت خزر

شکار بزرگترین مرال نر جنگل‌ های هیرکانی | مرال 2 متری شکار دوربین ها شد

برگزاری کنگره شهدای غریب در اسارت، کاری ارزشمند بود

رفع محرومیت ها در سایه تلاش جهادگران محقق می شود

برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در رشت

رئیس سازمان چای: 25 هزار تن برگ سبز چای خریداری شد

واکنش سخنگوی نمایشگاه کتاب به ماجرای سرقت

این ستاره نباید اینجا باشد!

قابلیت جدید یک تلسکوپ فضایی برای مطالعه سیاره‌های در حال مرگ