نسیم گیلان - ایسنا / موشک «آلفا» شرکت «فایرفلای ایرواسپیس» پس از شکست در پرتاب روز 29 آوریل، دوباره اجازه پرواز پیدا کرد.
«اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) به شرکت «فایرفلای ایرواسپیس»(Firefly Aerospace) اجازه داده است تا پرتاب موشک «آلفا»(Alpha) خود را از سر بگیرد.
بازار ![]()
به نقل از اسپیس، این تأیید پس از بررسی چند ماهه ماموریت ناموفق «پیام در یک تقویتکننده» در ماه آوریل صورت گرفته است که طی آن مرحله اول موشک لحظاتی پس از جداسازی از هم پاشید و مرحله دوم را به خطر انداخت. خبر بسته شدن تحقیقات که در 26 اوت اعلام شد، راه را برای از سرگیری پرتابهای آلفا توسط فایرفلای هموار ساخته که به گفته این شرکت، مقدمات آن از قبل آغاز شده است.
پرتاب آلفا در 29 آوریل رسماً آغاز شد. این موشک دو مرحلهای با ارتفاع 29.6 متر از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا بلند شد و به آرامی از مرحله اول صعود کرد. با وجود این، اندکی پس از جدایی، بروز ناهنجاری در تقویتکننده به نازل موتور مرحله دوم آلفا آسیب رساند و قابلیتهای رانش آن را به شدت کاهش داد.
هر دو مرحله بر فراز اقیانوس آرام دوباره به جو وارد شدند و در نزدیکی قطب جنوب در منطقه ایمنی از پیش پاکسازیشده فرود آمدند و خطری برای مردم ایجاد نکردند اما این ناهنجاری به از دست رفتن محموله یعنی ماهواره LM 400 شرکت «لاکهید مارتین»(Lockheed Martin) منجر شد که قرار بود به مدار پایین زمین برود.
اداره هوانوردی فدرال آمریکا در کنار فایرفلای و با پشتیبانی هیئتی از متخصصان خارجی متشکل از دولت، صنعت و مشتریان شرکت بر این بررسی نظارت داشت. تحقیقات به این نتیجه رسید که گرمای شدید، بخشهایی از مرحله اول آلفا را بیش از حد تحت فشار قرار داده و به آسیب ساختاری آن منجر شده است.
پژوهشگران تشخیص دادند که افزایش گرما به دلیل زاویه صعود تندتر آلفا در مقایسه با پرتابهای قبلی تشدید شده است که برای تحویل مناسب بار در این ماموریت مورد نیاز بود. این ترکیب باعث شد مرحله اول موشک چند میلیثانیه پس از جدایی، دچار ناهنجاری شود که این امر باعث از بین رفتن نازل در موتور مرحله دوم شد.
این اختلال به شدت نیروی رانش موشک را کاهش داد اما برای پایان فوری پرواز کافی نبود. مرحله دوم توانست کنترل وضعیت را دوباره به دست بیاورد و پیش از اتمام سوخت خود، به ارتفاع اوج 320 کیلومتر صعود کند. به گفته فایرفلای، آلفا تنها سه ثانیه تا رسیدن به سرعت مداری و پنج ثانیه تا مدار مورد نظر برای محموله خود فاصله داشت.
فایرفلای برای جلوگیری از مشکلات مشابه در طول پرتابهای آینده، سیستم حفاظت حرارتی مرحله اول را تقویت کرده و تنظیمات پرواز را انجام داده است تا از تنشهای مشابه در مسیر صعود جلوگیری شود و تجمع گرما کاهش یابد.
مقامات شرکت تأکید کردند که این تغییرات باید تابآوری و قابلیت اطمینان آلفا را در آینده بهبود ببخشند. «جوردی پاردس گارسیا»(Jordi Paredes Garcia) مهندس ارشد آلفا گفت: چالشهای فنی، موانع نیستند. آنها کاتالیزور هستند. ما پس از همه درسهای آموختهشده و اقدامات اصلاحی اجراشده توانستیم قابلیت اطمینان آلفا را بیشتر افزایش دهیم. ما از اداره هوانوردی فدرال آمریکا، مشتریان خود و هیئت بررسی مستقل برای حمایت مداوم آنها در طول این فرآیند سپاسگزاریم.
فایرفلای خاطرنشان کرد که با بسته شدن تحقیقات و اعمال اصلاحات، توجه خود را به پرواز هفتم آلفا معطوف داشته است. این ماموریت، فرصت بعدی این شرکت برای نشان دادن پیشرفت موشک در راستای تثبیت جایگاه آلفا به عنوان رقیبی در بازار پرتاب ماهوارههای کوچک خواهد بود.