نسیم گیلان

آخرين مطالب

ناوگان پیر، جان می‌گیرد؟ گفتگو

ناوگان پیر، جان می‌گیرد؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / ناوگان پیر و فرسوده حمل و نقل مسافری که قرار است در جاده‌های کشور جان بگیرد، طبق آنچه مسئولان اذعان دارند برای عبور از شرایط بحرانی نیاز به 5000 دستگاه اتوبوس داریم که البته تولید و واردات آن با چالش‌های بسیاری مواجه است.
شاید زمانی که مسافران بلیت اتوبوس می‌خریدند تا سفر بروند یا دانش آموزان به اردو، خبرنگاران به ماموریت، سربازان به مقصد یا زائران به زیارت، هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که در مسیر یک لحظه به دلیل نقص فنی، خراب بودن سیستم ترمز، فرسودگی ناوگان و قطعات همه چیز برای همیشه به پایان برسد و جان عزیزشان از دست برود.
شاید زمانی که خانواده‌ها با هزار امید و آرزو عزیزانشان را بدرقه سفر یا اردو می‌کردند لحظه‌ای این موضوع به ذهن‌شان خطور نمی‌کرد که ممکن است آخرین دیدار آنها با عزیزان‌شان باشد و تا ابد زخمی بر جان‌شان نقش ببندد که هیچ دوایی بر آن مرهم نباشد.
اما این واقعیت تلخ همچون سایه‌ای بر زندگی خانواده‌های داغدار تا همیشه نقش خواهد بست و تلخ‌تر آنکه انگار هیچ پایانی برای آن وجود ندارند و قرار نیست داستان واژگونی اتوبوس‌ها و از دست رفتن جان عزیز آدم‌ها به پایان برسد!
در یک بازه‌ کوتاه‌تر یعنی از سال گذشته تاکنون اتوبوس‌های زیادی در جاده‌های کشور به دلیل نقص فنی دچار حادثه شده‌اند. نمونه آن واژگونی اتوبوس در مسیر مشهد به شیراز، انحراف اتوبوس دانش‌آموزان از جاده در قزوین در هفته‌های گذشته یا دردناک‌تر، واژگونی اتوبوس دانش آموزان کرمانی در سال گذشته که منجر به فوت و مسدوم شدن بسیاری از دانش آموزان دختر شد.
با وجود تکرار این حوادث و در حالی که سال گذشته رئیس پلیس راهور فراجا صراحتا اعلام کرد که متاسفانه حدود 65 درصد از ناوگان مسافری کشور از سن فرسودگی گذشته‌اند و نیاز به نوسازی دارند و این مهم یکی از ضروریات جدی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما هنوز خبری از ورود اتوبوس‌ها جدید و مدرن به شبکه حمل و نقل مسافری نیست و هنوز این ناوگان پیر در حال گرفتن جان است.
از طرفی، علاوه بر جلوگیری از تصادفات جاده‌ای و کاهش تلفات آن چیزی که دغدغه‌ دولت‌های مختلف بوده و همواره بر آن تاکید داشته‌اند افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای برون شهری به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌ها است که هنوز گام موثری نیز در این مسیر برداشته نشده است.
اسفندماه سال گذشته بود که رئیس سازمان راهداری کشور به ایسنا اعلام کرد با کمبود و فرسودگی اتوبوس‌های بین شهری مواجه هستیم و بیش از 70 درصد اتوبوس‌های کشور بالای 15 سال سن دارند؛ لذا نیاز است برای عبور از شرایط بحرانی 5000 دستگاه اتوبوس وارد کنیم.
وی که تاکید داشت باید واردات و نوسازی ناوگان توامان پیش برود از پیچیدگی‌های واردات اتوبوس نیز سخن گفت و اعلام کرد که بروکراسی پیچیده تمایل به واردات اتوبوس را کاهش داده‌است.
بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، متوسط سن ناوگان اتوبوس بین شهری باید زیر 10 سال باشد. اما اکنون متوسط سن آن در کشور ما بالای 15 سال است. این یعنی اتوبوس‌ها پنج سال بیشتر از حد استاندارد خود در شبکه فعالیت‌کرده‌اند که این موضوع می تواند منجر به افزایش خطر حوادث و همچنین کاهش ایمنی مسافران شود. 
وزیر راه وشهرسازی نیز در فروردین ماه امسال اعلام کرد که در حال حاضر 6500دستگاه اتوبوس خدمات رسانی می‌کنند و به همین میزان اتوبوس هم نیاز داریم. تعداد اتوبوس‌ها و نیاز کشور با یکدیگر فاصله دارند. عمر ناوگان بالاست و با استانداردها فاصله داریم اما حداکثر توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی را پیش خرید خواهیم کرد.
وی همچنین عنوان کرده بود که تجهیز ناوگان مسافری و افزایش تعداد آن نیازمند تسهیلات است. قیمت اتوبوس با توجه به تعرفه های فعلی و نرخ ارز برای بخش خصوصی نسبت به فروش بلیت مقرون به صرفه نیست. از طرفی نمی‌توانیم قیمت بلیت را بالا ببریم زیرا اقشار مختلفی از آن استفاده می کنند؛ بنابراین باید تغییراتی در تعرفه ها و نرخ ارز ایجاد شود تا با این تغییرات بتوانیم نیاز اتوبوس کشور را تامین کنیم. اگر همکاری های لازم انجام شود می‌توانیم تعداد اتوبوس ها را در 5سال به عدد واقعی برسانیم.
با این حال اما معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخیرا به ایسنا اعلام کرده که متولی تولید ناوگان، وزارت صمت است که در حال حاضر توانایی تولید آن کمتر از تقاضای موجود است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تقاضای ناوگان را به وزارت صمت اعلام و بیان کرده است که باید در کدام بخش از انواع ناوگان عمومی بیشتر سرمایه‌گذاری شود.
آن طور که افخم می‌گوید با سازمان برنامه‌و بودجه صحبت‌هایی شده که خط اعتباری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعلق گیرد تا بتواند برای حمایت از بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت برای ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسی به خصوص با در پیش بودن ایام اربعین حسینی استفاده کند.
به گفته وی برای واردات 2000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین حسینی با سازمان برنامه و بودجه کشور مذاکره کردیم. قرار است این 2000 دستگاه اتوبوس بدون عوارض گمرکی و تشریفات طولانی مدت اداری وارد کشور شوند. البته سرعت واردات بسیار کند است، زیرا میزان تقاضای اتوبوس در کشور ترکیه و اتحادیه اروپا که فروشندگان اتوبوس به کشور ایران هستند نیز زیاد است و متقاضیان اتوبوس‌های جدید با ظرفیت بالا در نوبت هستند. بنابراین حتی اگر پول کافی هم داشته باشید باز هم خرید در دنیا با محدودیت‌هایی روبرو است.
آن طور که معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری عنوان کرده اگر 2000 دستگاه اتوبوس وارد و 2000 دستگاه را در داخل تولید کنیم کار بسیار بزرگی انجام شده که می تواند متوسط عمر ناوگان را از 20 سال به 14 سال برساند و پاسخگوی نیاز کشور باشد. 
او همچنین می‌گوید که دست بخش خصوصی برای واردات اتوبوس باز است تا به هر شکلی که می‌توانند اتوبوس حتی با پنج سال کارکرد نیز وارد کشور کنند و مشکلات فعلی جابه‌جایی مسافران را در اوج سفرهای کشور نظیر اربعین و ماه‌ پایانی تابستان مرتفع شود.
با وجود اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری اما کارشناسان معتقدند چالش‌های بسیاری در این بخش وجود دارد. از جمله اینکه در حال حاضر قیمت برخی اتوبوس‌ها به 10 میلیارد تومان رسیده‌ و این افزایش قیمت، تمایل به نوسازی ناوگان را کاهش داده است. همچنین پایین بودن قیمت سوخت نیز باعث شده دیگر علاقه‌ای به نوسازی وجود نداشته باشد. بنابراین کارشناسان می گویند که باید ضمن هماهنگ سازی نرخ سوخت با نرخ بلیت شرایط تورمی را نیز در این بخش در نظر گرفت تا حمل و نقل عمومی بخش خصوصی بتواند در این بخش خود را بازیابی کند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/820491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحول در کنترل آنتی‌بیوتیک‌ها با استفاده از نور

رفتار درست والدین با کودکان در زمان جنگ

بازدید وزیر نفت از انبار نفت ری؛ مشکلی در سوخت‌رسانی وجود ندارد

تمدید لغو پروازها تا بامداد دوشنبه

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی: کمبودی در تامین مواد غذایی وجود ندارد، مردم نگران نباشند

زمان پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری تیرماه

برنامه مدنی‌زاده برای تحول در محیط کسب‌وکار

دستگیری عامل برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان گیلانی

سازمان انرژی اتمی: مسیر توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را با قدرت ادامه می‌دهیم

پدافند هوایی تهران علیه اهداف متخاصم مجددا فعال شد

دانشمند هسته‌ای اهل مازندران به شهادت رسید

جزئیات دستگیری 2 نفر از اعضای تیم تروریستی موساد از زبان فرمانده فراجا

بازدید رئیس رژیم صهیونیستی از محل اصابت موشک‌های ایران

آمار وزارت بهداشت اسرائیل از تلفات صهیونیست‌ها درپی حملات ایران

عراقچی: هیچ وقت از حقوق  هسته‌ای مردم خودمان نمی‌گذریم

علی مطهری: جهان بدون اسرائیل و آمریکا امن‌تر خواهد بود

موشک‌ها و پهپادهای ایرانی کدام مناطق از تل‌آویو و حیفا را هدف قرار دادند؟

نشست شورای حکام آژانس درباره تجاوز اسرائیل به خاک ایران فردا برگزار می‌شود

اگر تلخی را تلخ‌تر حس می‌کنید، در معرض این بیماری‌ها هستید!

معاون وزیر کشاورزی: اختلالی در بازار برنج نداریم

تمدید لغو پروازهای داخلی و خارجی تا بامداد دوشنبه

وزیر نفت ساعاتی پیش از انبار نفت ری بازدید کرد

بارش پراکنده و رگباری باران در گیلان

استاندار گیلان: ایران به رژیم صهیونیستی پاسخی کوبنده داد

چهار فوتبالیست دختر گیلانی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

ادعای سی‌ان‌ان: ویتکاف عصر یک‌شنبه گذشته مستقیماً با وزیر خارجه ایران تماس گرفته است

خبر اختصاصی «آخرین خبر» از فرود دومین هواپیمای نظامی باری چین در ایران

روایت «رجا» از پیام قاطع تهران به واشنگتن از کانال سوئیس: در تنبیه اسرائیل دخالت نکنید

اظهارات سخنگوی دولت در گزارش روزانه به مردم؛ از زمان لغو پروازها تا اعلام پناهگاه‌ها

واکنش به ادعای ساختگی رسانه قبرسی: ایران هیچ پیامی برای رژیم صهیونیستی نفرستاده است

بقایی: نباید به رژیم اسرائیل اجازه داده شود قوانین بین‌المللی را از نو بنویسد

عملکرد قابل توجه یک واکسن در از بین بردن سرطان لوزالمعده

بیت‌کوین همچنان در شوک تنبیه متجاوز

فعالیت تمامی بانک‌ها طبق روال عادی

رئیس کل گمرک: ترخیص کالا در تمامی گمرکات طبق روال عادی در حال انجام است

بنادر کشور در آماده‌باش برای تخلیه کالاهای اساسی

اتاق اصناف: ذخایر کالاهای اساسی کافی است

آغاز چین دوم برگ سبز چای؛ 50 درصد مطالبات پرداخت شد

2 نفر از اعضای تیم تروریستی موساد دستگیر شدند

زنگنه: اجلاس کمیته سیاسی APA به تعویق افتاد

آسیب به خطوط انتقال نفت پالایشگاه‌ حیفا در پی حمله ایران

درخواست استرالیا در پی گسترش تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و ایران

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا: پاسخ قاطع تا سرکوب کامل دشمن ادامه دارد

نوبخت: در برابر یک دشمن به شدت بی‌رحم منسجم بایستیم

هدیه ایران به عروس و داماد فلسطینی؛ مراسم عروسی مزین به موشک باران حیفا

زمان تشییع پیکر شهدای جنایات اخیر صهیونیست‌ها اعلام شد

بخشایش اردستانی: یکی، دو روز دیگر با موشک‌های هایپرسونیک ایران تکلیف جنگ مشخص می‌شود

شهادت 7 فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله بامداد 23 خرداد صهیونیست‌ها

تجمع بزرگ مردم رشت به مناسبت عید غدیر و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

عکس یک عکاس نجومی از مرداب کیهانی