نسیم گیلان

آخرين مطالب

هوش مصنوعی؛ جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟ سیاسی

هوش مصنوعی؛ جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگرچه هوش مصنوعی نمی‌تواند تعاملات انسانی را به طور کامل جایگزین کند؛ اما در بسیاری از جنبه‌های آموزش، معلم سنتی را کنار خواهد زد. این فناوری بیشتر از یک ابزار ساده است و نقش مهم و مستقلی در آینده آموزش دارد.
علی اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی امروز در آیین چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی خطاب به روسای مراکز، واحدها و معاونان دانشگاه، تاکید کرد که هوش مصنوعی در آموزش تحولی جدی و غیرقابل اجتناب ایجاد خواهد کرد.
هوش مصنوعی؛ آینده آموزش و پژوهش
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی نه تنها در آموزش بلکه در پژوهش نیز نقش اساسی دارد، گفت: هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد است و بازار آن در سال 2024 حدود 638 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این رشد حتی می‌تواند بیش از 15 برابر در پروژه‌های مختلف باشد.
رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش
اکبری افزود: طبق آمار، هزینه‌های صرف شده برای آموزش در برخی کشورها تقریباً نصف هزینه‌های حوزه سلامت است. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد بازار آموزش تا سال 2030 بسیار چشمگیر باشد، به‌ویژه در کشورهای خاورمیانه و اروپا که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این زمینه انجام می‌دهند.
مقاومت در برابر تحول آموزشی؛ تنها چالش پیش‌رو
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تنها چالشی که در مسیر توسعه هوش مصنوعی در آموزش وجود دارد، مقاومت برخی افراد نسبت به تغییر روش‌های آموزشی قدیمی است؛ اما از نظر تکنولوژیکی و مالی هیچ مانع دیگری دیده نمی‌شود.
وی با تاکید بر انتظارات هوش مصنوعی از خود، گفت: هوش مصنوعی قصد دارد سیستم‌های آموزشی کشورها را متحول کند؛ سیستم‌هایی منعطف، با کیفیت، کارآمد و عاقلانه. یکی از ویژگی‌های برجسته آن، شخصی‌سازی آموزش است، به گونه‌ای که می‌تواند نقاط ضعف دانش‌آموزان را شناسایی کرده و به صورت دقیق‌تر و کاربردی‌تر پاسخ دهد.
اکبری با بیان اینکه اثرگذاری معلم به شکل سنتی تا 30 درصد کاهش خواهد یافت، تاکید کرد: در آینده، معلم به معنای سابق وجود نخواهد داشت و دسترسی به آموزش صرفاً از طریق هوش مصنوعی انجام می‌شود.
هوش مصنوعی، تحلیلگر و مربی شخصی
وی ادامه داد: هوش مصنوعی قادر است عملکرد دانش‌آموزان را تحلیل کند، تمرین‌ها و فعالیت‌ها را پیگیری کند و درصد موفقیت هر فرد را به صورت دقیق نشان دهد. در این سیستم، دیگر اهمیت چندانی به حضور فیزیکی معلم نیست و دانش‌آموز می‌تواند در خانه و به صورت مستقل آموزش ببیند.
آموزش مفاهیم پیچیده کوانتومی با هوش مصنوعی
معاون دانشگاه آزاد با اشاره به نرم‌افزارهای پیشرفته آموزشی گفت: امروزه می‌توان مفاهیم پیچیده‌ای مانند فیزیک کوانتومی را بدون نیاز به کلاس‌های حضوری و با انجام آزمایش‌های مجازی یاد گرفت. این نرم‌افزارها علاوه بر آموزش ریاضیات و فیزیک، قابلیت شبیه‌سازی و تحلیل داده‌ها را نیز دارند.
هوش مصنوعی، معلمی مودب و هوشمند
اکبری خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده که با دانش‌آموز ارتباطی مودبانه و مؤثر برقرار می‌کند و نقش معلم را به شکلی هوشمند و قابل فهم ایفا می‌کند. این سیستم حتی می‌تواند به صورت بازی‌های تعاملی، فرآیند یادگیری را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر کند.
وی افزود: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که برای هر دانش‌آموز کلاس‌های شخصی‌سازی شده بسازد، نمرات و عملکرد آنها را تحلیل کند و پیشنهادهای آموزشی مناسب ارائه دهد. این امر به مراتب موثرتر از حضور در کلاس‌های سنتی است و می‌تواند جایگزین کلاس‌های حضوری شود.
هوش مصنوعی؛ جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟
اکبری با اشاره به نظرات شخصی خود گفت: اگرچه هوش مصنوعی نمی‌تواند تعاملات انسانی را به طور کامل جایگزین کند، اما در بسیاری از جنبه‌های آموزش، معلم سنتی را کنار خواهد زد. این فناوری بیشتر از یک ابزار ساده است و نقش مهم و مستقلی در آینده آموزش دارد.
وی اظهار داشت: سوال اصلی این است که دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی کشور چگونه می‌خواهند از هوش مصنوعی استفاده کنند. این فناوری پیشرفته فرصتی بزرگ برای تحول در آموزش است که نباید نادیده گرفته شود.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با اشاره به جایگاه ایران در حوزه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در منطقه خلیج فارس مربوط به امارات متحده عربی است و ایران در این زمینه رتبه پانزدهم جهان را دارد.
تمرکز بر استفاده هوشمندانه از ابزارهای هوش مصنوعی
وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی باید استفاده بهینه از ابزارهای هوش مصنوعی باشد، تصریح کرد: ما باید هوش مصنوعی را صرفاً به عنوان یک ابزار ببینیم که در اختیار ما گذاشته شده و از آن بهره‌برداری کنیم، نه اینکه فقط حرف بزنیم یا صرفاً مصرف‌کننده باشیم.
ضرورت تولید فناوری هوش مصنوعی در کشور
اکبری افزود: فراتر از استفاده، باید در تولید فناوری‌های هوش مصنوعی هم قدم برداریم و نیروی انسانی متخصص در این حوزه تربیت کنیم تا بتوانیم محصولاتی ارائه دهیم که دنیا از آنها استفاده کند.
زیرساخت‌های قوی؛ پیش‌نیاز بهره‌برداری از هوش مصنوعی
این مقام مسئول همچنین به اهمیت زیرساخت‌های قوی اشاره کرد و گفت: هرچند ایران در برخی شاخص‌ها زیرساخت‌های مناسبی دارد، اما برای پیشرفت واقعی در هوش مصنوعی، باید توجه ویژه‌ای به توسعه این زیرساخت‌ها داشته باشیم.
وی در پایان با تشکر از فرصت حضور در جلسه گفت: «هدف من از این صحبت‌ها طرح سوال و ایجاد انگیزه برای آغاز تحول در حوزه آموزش دانشگاهی است. با رهبری مناسب و حرکت همگام، می‌توانیم در مسیر تحول آموزش گام‌های موثری برداریم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/818048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک ماده غذایی رایج که به مردان آسیب می‌رساند

جانباز گرانقدر 70 درصد بوشهری حاج محمدرضا فرامرزی به خیل شهیدان پیوست

جانباز والامقام 70 درصد قمی به خیل یاران شهیدش پیوست

سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش اولویت اول دولت چهاردهم

عبور سیارک غول‌پیکر با سرعت هایپرسونیک / زمین در خطر است؟

بلیت دیدار فینال جام حذفی تمام شد

حمله به یک روحانی در رشت؛ شکایت رسمی ثبت شد

چهار محور بحرانی گیلان در صدر تصادفات مرگبار

شاعری که در سکوت خبری از دنیا رفت

گنج 13 میلیون‌تنی در ارتفاع 5 هزار متری پیدا شد

گیلان نیازمند نگاه ملی در توسعه جاده‌ای است

هسته زمین نشتی پیدا کرد؛ فوران طلا از آتشفشان

روغن ارکیده برای پوست؛ راز زیبایی و جوانی

اپلیکیشن جدیدی که به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند

ادب فارسی در کرانه‌های دور و کشورهای عربی

تشخیص زودهنگام ریتم خطرناک قلبی بدون تماس با بدن

خشک کردن طبیعیِ مو یا بوسیله سشوار، کدام روش بهتر است؟

دیدار چهره‌به‌چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران

ضرورت بازآفرینی ساختارهای رسانه ای برای اعتلای فرهنگ / رسانه ها روایت‌گر ارزش‌های ایثارگری باشند

تلفن همراه هوشمندی که زودتر از خودتان می‌فهمد تشنه‌اید!

توهین های شوهر به خانواده همسر چه تبعاتی دارد؟

همایش مدیران تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها برگزار شد

نشست بررسی واکاوی مدل ارتباطی و رسانه ای در بنیاد شهید و امورایثارگران برگزار شد

صرفه‌جویی در سوخت با خودروهای اقتصادی

خوانش امواج مغزی مدرک جدید برای اثبات جرم!

تاکید مدیر کل بنیاد مازندران بر تسریع در روند پرداخت وام بانک دی به جامعه ایثارگری

15 خرداد، نقطه عطف انقلاب اسلامی و شهید سید یونس حسینی رودباری، نماد پیشتازی روحانیت

روایت‌گری فرهنگی؛ مسیری برای پاسداشت هویت گیلان

انگشتان کم آبی بدن را فاش می‌کنند

بهره‌مندی 10 ساله از خودروهای وارداتی با پلاک منطقه آزاد انزلی

اعلام زمان پرداخت حقوق معوق نیروهای شرکتی منابع طبیعی غرب گیلان

ضرورت نقش‌آفرینی پررنگ دانشگاه‌ها در حل چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی

دلگرمی استاندار گیلان به نماینده فوتبال استان در آستانه فینال جام حذفی

روند مهاجرت صنایع مالی و بانکی ایران و جهان به زیرساخت ابری

موزه مشروطه رشت در مسیر احیا

تاثیر نظم عادت ماهانه در زندگی خانم‌ها

گزارش ویدیویی/ حضور مدیرعامل بیمه دی در اولین نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه مشهد

گزارش ویدئویی/ روز دوم نمایشگاه بورس، بانک و بیمه مشهد

گزارش ویدئویی/ حضور بیمه دی در روز سوم نمایشگاه بانک بورس بیمه مشهد

ویزیت آنلاین جامعه معزز ایثارگری از طریق سامانه دی‌دار

از رشد کتاب‌های صوتی تا ضرورت سیاست‌گذاری در مواجهه با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به مراسم حج نیز نفوذ کرد

گزارش ویدئویی/ نشست مدیرعامل شرکت بیمه دی با کارکنان شعب و نمایندگان بیمه دی در خراسان رضوی

دوست دارم که بپوشی رخ هم چون قمرت

برگزاری اولین نشست کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن

هوش مصنوعی؛ جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟

رفع بحران پسماند، توسعه گردشگری پاک و اتصال گیلان به اوراسیا

در عقد شوهرم مواد مصرف می‌کند و کتکم می‌زند

بازدید مدیران ارشد اقتصادی از غرفه بیمه دی در نمایشگاه اینوکس مشهد

دیدار عارف با استاندار و مجمع نمایندگان استان گیلان