بزرگنمايي:
نسیم گیلان- تسهیلات یارانهدار رونق تولید واشتغال و یا همان بند الف تبصره 18،
تسهیلاتی هستند که دولت آورده خود را از محل منابع بودجه با اعتبارات برخی
از بانک های عامل(بصورت مشارکتی) و تحت عنوان تسهیلات یارانه دار به اشخاص
حقیقی یا حقوقی با هدف ایجاد یک واحد تولیدی اشتغالزا و یاطرح توسعه
واحدهای فعال پرداخت میکند.
این بند از سال 1400 در قانون بودجه کشور مصوب شد و به بودجه 1401
تسری پیدا کرد. این تسهیلات کمبهره و یارانهای دولت به واحدهای تولیدی
پرداخت می شود تا رونقی به کسب و کارها بدهد. سال گذشته در گیلان 637 طرح از تسهیلات یارانهدار برخوردار شدند.
طبق آماری که از سوی اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان اعلام شد
بیش از 50 درصد اعتبارات این محل در حوزه کشاورزی صرف شد و در حوزه صنعت،
معدن و تجارت نیز 17 طرح در مجموع توانستند 214 میلیارد تومان اعتبار جذب
کنند.
همچنین علاوه بر این دو بخش، در استان 41 طرح در حوزه تعاون، کار و
رفاه اجتماعی، 43 طرح تحت پوشش کمیته امداد امام(ره)، 9 طرح فعال در عرصه
دانش، 92 طرح در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 48 طرح در حوزه
راهداری و حمل نقل جاده ای و 16 طرح تحت پوشش بهزیستی نیز از تسهیلات بند
الف تبصره 18 برخوردار شدند.
کمک تبصره 18 به واحدهای تولیدی بخش صنعت
یکی از شرکتهایی که در بخش صنعت از تسهیلات یارانهدار برخوردار شد
یک کارخانه تولید لوازم خانگی بود که از این تسهیلات به عنوان سرمایه در
گردش بهره گرفت.
مدیر عامل شرکت تولیدی لوازم خانگی برقی پارس زرآسا در این رابطه گفت:
با توجه به افزایش نرخ ارز نیاز به نقدینگی در هر شرکت و واحد تولیدی
افزایش مییابد و اگر واحد تولیدی نتواند این نقدینگی را به واسطه فروش
محصولات و درآمد شرکت بدست آورد تامین منابع از طریق شرکت امکانپذیر نخواهد
بود و کارخانه به سمت اخذ تسهیلات گام برمیدارد اتفاقی که برای این
کارخانه افتاد.
فرحمند پورعلی گفت: اگر شرکت بتواند تسهیلاتی با نرخ پایینتر دریافت
کند این امر روی قیمت تمام شده کالا و نیز قیمت فروش آن تاثیرگذار خواهد
بود. گاهی که دولت به واسطه پرداخت تسهیلات کم بهره مانند تبصره 18 که نرخ
سودپایینتری از تسهیلات معمول بانکها دارند کمکی به واحدهای تولیدی گیلان
است.
وی می گوید: تسهیلات یارانهدار کم بهره فقط به حل بخشی از مشکلات
کارخانهداران کمک می کند و این واحدهای تولیدی برای اینکه شرایط اشتغال را
پایدار نگهدارند و تولید در کارخانه ادامه دار باشد باید تسهیلات دیگری
نیز از بانکها دریافت کند ضمن آنکه کمک دستگاهها به رفع چالشها و مسائل
دیگر این واحدها و همراهی ستاد تسهیل هم خود راهگشاست.
حدود 96 درصد سهمیه تعیین شده بخش صنعت جذب شد
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این رابطه به ایرنا
گفت: در استان گیلان از محل منابع تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 حدود 214
میلیارد تومان به 17 واحد تولیدی پرداخت شد و حدود 96 درصد سهمیه تعیین
شده از محل استانی توسط این سازمان جذب شد.
سعید اخلاقی با این توضیح که به دلیل برخی محدودیتهای بودجهای و
تاخیر در اعلام منابع درآمدی و صدور فراخوانهای منابع مربوطه، بودجه 1400
در سال 1401 به نتیجه رسیدو به متقاضیان پرداخت شد، عنوان کرد: عموما این
تسهیلات برای سرمایه در گردش هزینه میشود و واحدهایی موفق به دریافت
تسهیلات میشوند که پس از بررسی در کمیته کارشناسی استانی که دبیرخانه آن
از سال گذشته به اداره کل امور اقتصادی و دارایی منتقل شده و با حضور
دستگاههای کشوری، استانداری و نیز دستگاههای نظارتی برگزار میشود.
وی گفت: مصوبات این دبیرخانه سال گذشته پس از تائید نهایی در کارگروه
استانی به بانکهای عامل از جمله صنعت و معدن، توسعه تعاون، آینده و ملت
ابلاغ شد و واحدهای تولیدی توانستند تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: شیوه نامه منابع مرتبط به بند الف تبصره 18 سال 1401
نیز در اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد و هفته گذشته امکان ثبت نام در سامانه
وزارت صمت برای متقاضیان فراهم شده است. سایر دستگاههای اجرایی نیز از طریق
سامانه مربوطه می توانند این اطلاع رسانی را به متقاضیان انجام دهند.
اخلاقی تاکید کرد: هرچند به خاطر تنگناهای اقتصادی رقم اختصاص یافته
ممکن است متناسب با نیاز اصلی بخش صنعت نباشد اما دولت از کانالهای مختلف
سعی در تامین مالی بخش تولید دارد که یکی از این روشها تبصره 18 و تبصره 16
است که از سال گذشته در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: در سالهای اخیر برای برطرف کردن مساله انحراف در
هزینهکرد از شبکه بانکی، کمیته نظارت با دستورالعمل تبصره 18 و 16 و سایر
دستورالعمل های شبکه بانکی تنظیم شده است و این کمیته متشکل از دستگاههای
اجرایی و نظارتی در استانداری نحوه هزینه کرد تسهیلات این واحدها را بصورت
مورد به مورد بررسی می کنند.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد:
این کمیته با بررسی مستندات و بازدیدهای میدانی، اثر بخشی تسهیلات را
بررسی می کنند. درمورد تسهیلات تبصره 18 نیز از اواخر سال گذشته این بررسی
آغاز شد و بسیاری از این واحدها مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گرفت.
اخلاقی خاطر نشان کرد: میزان اثر بخشی تسهیلات اعطایی به 17 واحد
تولیدی بخش صنعت که از واحدهای خوب و رو به رشد استان هستند نیز توسط
دستگاههای نظارتی قابل قبول ارزیابی شده است.
بخش صنعت از این تسهیلات اغلب برای سرمایه در گردش استفاده کرد اما در
بخش کشاورزی هم از این منابع بی بهره نبود و توانست 50 درصد این اعتبارات
را اخذ کنند.
512طرح کشاورزی از محل تسهیلات بند الف تبصره 18 تامین مالی شدند
رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در گفت و گو با ایرنا، یکی از علل افزایش سرمایهگذاری بخش خصوصی را پرداخت تسهیلات از منابع مختلف به ویژه بند الف تبصره 18 به این حوزه اعلام کرده بود.
صالح محمدی در این زمینه (پرداخت 916 میلیارد تومان) اعلام کرد : جهاد کشاورزی گیلان در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 از استانهای برتر کشور است.
تسهیلات تبصره 18 بند الف در استان به حوزه اصلاح ساختار شالیکوبیها،
توسعه زیرساخت ها، ایجاد سردخانهها، کشتارگاه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی
بخش کشاورزی اختصاص یافت.
پرداخت 325 میلیارد تومان به شرکت فعال در صنعت طیور بخش کشاورزی
به عنوان نمونه یکی از طرحهای جهاد کشاورزی که از این تسهیلات
استفاده کرده یک واحد تولیدی فعال در صنعت طیور است که با توجه به نقش و
اهمیت فعالیت این شرکت در استان و ابعاد ملی طرح های آن در راستای تحقق
اهداف بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 کل کشور در توسعه تولید و اشتغال،
مبلغ 325 میلیارد تومان از اعتبارات سهم بخش کشاورزی در قالب تسهیلات ثابت
با عاملیت بانک کشاورزی برای اجرای 2 طرح بدان اعطاشد.
این مبلغ بیش از 65 درصد کل تسهیلات جذب شده در جهاد کشاورزی و 30
درصد کل تسهیلات پرداخت شده در استان گیلان بود. پرداخت تسهیلات به واحدهای
تولیدی بزرگ که از ساختار مالی منسجم، بازارهای مصرف قابل اعتماد و تاب
آوری بیشتر در قبال نوسانات بازار برخوردار هستند در راستای تحقق اهداف
تولید و اشتغال پایدار است.
طرح تولید خوراک آماده طیور این شرکت در خرداد 1400 با هدف جایگزینی
واردات تاسیس و در زیربنای 10 هزار متر در شهرستان شفت اجرایی شده و برای
حداقل 60 نفر به طور مستقیم و بیش از 150 نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد می
کند و با بهره برداری از آن پیش بینی می شود سالانه حدود 200 هزارتن خوراک
آماده طیور و مکمل های مربوطه تحت نظارت دامپزشکی، تولید شود.
کل سرمایه گذاری طرح 260 میلیارد تومان و میزان تسهیلات دریافتی آن
125 میلیارد تومان است که با توجه به میزان کل سرمایه گذاری طرح، تسهیلات
پرداختی از محل بند الف تبصره 18 حدود 50 درصد منابع مالی مورد نیاز طرح را
پوشش می دهد.
طرح دوم این شرکت کشتارگاه طیور است که در دی ماه 1400 تاسیس شد و
عمده محصول این واحد ارائه گوشت مرغ بسته بندی شده است. سایرمحصولات جانبی
وضایعات و زائدات که شامل پر، دل، جگر، سنگدان، پا و پودر گوشت و پودرخون
می باشد، از ضایعات کشتار بدست میآید.
با بهره برداری از این طرح به عنوان یک کشتارگاه مدرن و صنعتی و مطابق
با استانداردهای صادرات یامکان کشتارحدود هشت هزار قطعه مرغ درساعت، حدود
500 قطعه بوقلمون درساعت و حدود چهار قطعه بلدرچین درساعت، بسته بندی گوشت
طیور بصورت تازه یا منجمد، کامل یا قطعه شده فراهم خواهد شد.
تعهد اشتغال بابهره برداری ازاین طرح که مربوط به یکی ازبزرگترین
زنجیره های تولید طیور کشور است حداقل 100 نفراشتغال مستقیم وبیش از 300
نفرفرصت شغلی غیرمستقیم است.
کل سرمایه گذاری این طرح 980 میلیارد تومان، میزان تسهیلات دریافتی
200 میلیارد تومان است. با توجه به کل سرمایه گذاری طرح، تسهیلات پرداختی
از محل بند الف تبصره 18، حدود 20 درصد هزینه برای بهره برداری از طرح را
پوشش می دهد.
به گفته مسئولان با اجرای این طرح اهداف صادارتی ایران به کشورهای
عراق، سوریه، افغانستان با تمرکز بر خدمات کشتارگاهی، قطعه بندی و بسته
بندی محصولات محقق خواهد شد ضمن آنکه این طرح به عنوان یکی از حلقه های
تکمیلی زنجیره تامین و تامین نیاز داخل استان و کشور بوده و جایگزینی برای
واردات و تکنولوژی به روز از اروپا است.
اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان نیز به فعالان اقتصادی نوید داد
390 میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات تبصره 18 یارانه دار سال1401 به
طرح های در نوبت بانکهای عامل و متقاضیان طرح های جدید پرداخت شود.
تامین مالی واحدهای تولیدی برای سرمایه در گردش و راهاندازی طرحهای
توسعهای جدید در واحدهای تولیدی فعال استان ضمن حفظ اشتغال پایدار در
بخشهای مختلف صنعت و کاهش بیکاری در طولانی مدت موجب ازدیاد جمعیت در
استان گیلان خواهد شد.