نسیم گیلان

آخرين مطالب

پیشرفت کند پروژه 20ساله؛ روسیه ریل رشت آستارا را به مقصد می رساند؟ اقتصادی

پیشرفت کند پروژه 20ساله؛ روسیه ریل رشت آستارا را به مقصد می رساند؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
بلاتکلیفی دو دهه ای پروژه ریلی رشت - آستارا، حجم زیادی از جریان سازی اقتصادی و تجاری اوراسیا در این مسیر را سرگردان کرده و حال باید منتظر بود و دید این پروژه با حضور روسها به سرانجام می رسد؟
حدود یک ماهی از توافق تاریخی بین ایران و روسیه بر سر تکمیل کریدور شمال جنوب، با اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا می گذرد، پروژه ای که هنوز چیزی نشده موجبات نگرانی برخی کشورها را فراهم کرده است.
  پروژه ای که چشم «پوتین» را هم گرفت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه با بیان اینکه کریدور حمل و نقل سهم ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، اظهار کرد: خط آهن رشت - آستارا فرصت تحول در حمل و نقل جهانی است و باید زودتر اینها به خط ریلی متصل می شد.
نه تنها مقامات روس بلکه رؤسا و مقامات بلند پایه سایر کشورهای منطقه نسبت به تسریع در روند اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا تاکید داشته و بارها برای این مسئله مهم، به ایران و گیلان سفر کردند، اما در کنار همه دغدغه مندی ها و تأکیدات فراوان، گویا گره کور خط ریلی رشت - آستارا میل به وا شدن نداشت.
این پروژه به قدری اهمیت دارد که کشورهای اروپایی را با اقیانوس هند و خلیج فارس پیوند داده و شبکه بزرگراه ها، مسیرهای دریایی و ریلی به طول 7200 کیلومتر، کریدور حمل ونقل بین المللی شمال- جنوب را به کوتاه ترین مسیر ارتباطی بین روسیه و هند تبدیل می کند.
نگرانی آمریکا از اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا ، بر حساسیت این طرح راهبردی افزوده است؛ مقامات آمریکایی در حالی از توسعه خط ریلی بین المللی رشت - آستارا و درنتیجه راه اندازی کریدور شمال- جنوب، ابراز نگرانی می کنند که خودشان داعیه دار توسعه و پیشرفت در جهان هستند اما نه برای دیگران، بلکه فقط برای خود.
پیشرفت 5 درصدی یک پروژه 20 ساله برگردیم به خط ریلی رشت- آستارا؛ پروژه ای به طول 162 کیلومتر که مرکز استان گیلان را به شهر مرزی و بندری آستارا وصل می کند و با اتصال این زنجیره ریلی، کریدور شمال به جنوب متصل می شود.
این خط ریلی که دو دهه از آغاز به کارش می گذرد هنوز در ایستگاه وعده ها متوقف شده و به مقصد نرسیده و طبق گفته مسئولان فقط 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این پروژه در حالی با حرکت لاک پشتی دنبال می شود که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بارها نسبت به تسریع در تکمیل این پروژه حیاتی تذکرات لازم را داده اند.
مسئله زیست محیطی از یک سو و وجود اراضی کشاورزی از سوی دیگر و همچنین تنگناهای مالی و اعتباری، پا روی گلوی این پروژه بین المللی گذاشته است.
هشدار برای ویرانی زیست محیطی «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی که به شدت با اجرای طرح راه آهن رشت - آستارا مخالف است، می گوید: ضرورتی در اجرای این پروژه ریلی وجود ندارد و در این خصوص هیچ مطالعاتی هم صورت نگرفته است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه پروژه رشت - آستارا ویرانی زیست محیطی به بار می آورد، گفت: با اجرای این پروژه تنها جنگل جلگه ای ایران، جنگل گیسوم و 100 هزار قطعه درخت با قطر 30 سانتی متر را از بین می رود و بسیاری از زمین های کشاورزی دستخوش تغییر کاربری می شوند که در اینجا امنیت غذایی هم تحت الشعاع قرار می گیرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در حالی پرده از مخالفت این فراکسیون با اجرای پروژه ریلی به بهانه مشکلات زیست محیطی بر می دارد که استاندار و مسئولان حفاظت محیط زیست، از وجود پیوست زیست محیطی و کار علمی و کارشناسانه بر روی این پروژه ریلی خبر می دهند.
اگر مسئولان و متولیان امر در برداشتن موانع زیست محیطی با لحاظ کردن شرایط حفاظتی آن، صادق الوعده باشند، اجرای پروژه ریلی رشت به آستارا در گردنه اعتباری قرار خواهد گرفت که آن هم با توفیقات و توافقاتی که با طرف روسی صورت گرفته، مشکل اعتباری اجرای پروژه هم برطرف خواهد شد.
طبق گفته کارشناسان اجرای پروژه ریلی رشت- آستارا که کریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند منشأ تحولات شگرف اقتصادی و تجاری در منطقه و اوراسیا خواهد بود و اتصال جنوب آسیا به شمال اروپا، منجر به درآمدزایی چشمگیر و پایدار ارزی در این مسیر باشد و صادرات نفتی و غیر نفتی را افزایش دهد.
آنطور که مسئولان کشوری و استانی وعده دادند، پروژه ریلی رشت- آستارا در بازه زمانی 4 ساله به سرانجام می رسد اما با توجه به روند کُند اجرای آن و موانعی که یکی پس از دیگری در مسیر اجرا قرار می گیرد، به نظر می رسد اجرای این پروژه بین المللی و استراتژیک حداقل 10 سال دیگر زمان ببرد.
سرگردانی سرمایه ها در مسیر یک پروژه اگرچه بیش از دو دهه از آغاز به کار اجرای این پروژه می گذرد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، پیگیری برای اجرای این پروژه بین المللی سرعت بیشتری به خود گرفته است.
به نظر می رسد بلاتکلیفی و کندی اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا، حجم قابل توجهی از جریان سازی اقتصادی و تجاری اوراسیا را در مسیر رشت - آستارا دچار سرگردانی کرده است که می طلبد برای تحقق اقتصادی، تجاری و ارزآوری نیاز است تصمیم جدی برای راه اندازی این پروژه اتخاذ شود.
«جلیل جلالی فر» از فعالین اقتصادی گیلان که مدتی هم عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه بوده است، می گوید: ارتقای جایگاه و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه و جهان از مسیر خط ریلی رشت به آستارا می گذرد.
وی با اشاره به جغرافیای منحصر به فرد ایران در بخش های مختلف افزود: وجود کشورهای همسایه فرصت های سرمایه گذاری اقتصادی و تجاری خوبی را برای ایران فراهم کرده است که با راه اندازی خط ریلی رشت - آستارا تحقق پیدا می کند.
این فعال تجاری و اقتصادی، نبود خط ریلی را حلقه مفقوده حفظ موقعیت ژئوپلیتیک کشور دانست و بیان کرد: اتحاد ایران، روسیه، چین و هند که دارای ظرفیت های اقتصادی قوی هستند به تقویت موقعیت ژئوپلیتیک کشورهای منطقه کمک می کند.
جلالی فر با اشاره به امضای توافق نامه بین ایران و روسیه در ماه اخیر اضافه کرد: این توافقنامه از سرمایه گذاری عظیم طرفین (روسیه و ایران) در بخش های مختلف حکایت دارد.
وی با اشاره به ظرفیت عظیم ترانزیت کالا در خط ریلی و کریدور شمال به جنوب افزود: جابجایی فقط 50 میلیون تن کالا بین روسیه و هند از این مسیر ریلی، اهمیت کار را بیان می کند.
مسیرهایی که کوتاه می شود اهمیت و جایگاه کریدور شمال-جنوب را می توان از یک منظر دیگر هم مورد بررسی قرار داد. این محور، یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است که مسافت 16 هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر 7 هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است.
همچنین در این کریدور، اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این راهگذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
چند وجهی بودن هم به این کریدور ارزش و اعتبار خاصی بخشیده است وجود دو حمل دریایی، یکی حمل دریایی خزر و دیگری حمل جنوب بر جذابیت های اقتصادی و تجاری و ترانزیت کالا در این کریدور افزوده است.
این کریدور از سه محور تشکیل شده است؛ محور میانی از طریق دریای خزر که مسیر زمینی از سن پترزبورگ در شمال غربی روسیه به منطقه آستارا خان در دریای خزر آغاز و سپس از طریق دریا توسط کشتی ها به بندر انزلی ایران منتقل می شود و در نهایت با حمل و نقل زمینی به بندر چابهار و سپس به بمبئی هند وصل می شود.
محور شرقی، مسیری زمینی است که از روسیه به ایران شروع می شود و از قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان می گذرد. مسیر غربی از روسیه به ایران و از طریق آذربایجان است که مستلزم تکمیل ساخت خط ریلی رشت - آستارا در داخل ایران است.
خط ریلی رشت - آستارا در شمال ایران حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب بوده که در صورت احداث این قطعه ریلی، می توان گفت که بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند به طول 13 هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر متصل خواهند شد.
مسیر ریلی رشت- آستارا حتی به راهگذر «شرق- غرب» نیز معنا می بخشد و قطار کانتینری شانگهای- تهران را می توان از مسیر رشت - آستارا - تفلیس، راهی اروپا کرد. اگر این بخش از کریدور ریلی تکمیل شود، کشورهایی مثل آذربایجان و روسیه می توانند از کوتاه ترین مسیر به خلیج فارس و آب های آزاد متصل شوند و در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنند.
هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از این مسیر، 30 درصد نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزان تر است و زمان حمل ونقل کالاهای هندی به روسیه هم از طریق کانال سوئز به نصف کاهش می یابد.
کوتاهی مسیر، دسترسی آسان و کاهش هزینه ها در روابط تجاری و اقتصادی و ترانزیت کالا در منطقه تنها بخشی از خروجی مثبت و اثربخش اجرای پروژه ریلی رشت به آستارا است که نتایج مثبت و اثرگذار این طرح ریلی را می توان در فصل بندی مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار داد و در این مجال نمی گنجد.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/704162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش زمان تشخیص بیماری با طراحی شبکه عصبی پیچشی

آخرین مهلت ثبت‌نام در مسابقات ملی برنامه‌نویسی ICT Challenge

مهاجرانی: پرداخت‌های غیرقانونی در دولت پیگیری می‌شود

مقاوم‌سازی مسکن روستایی در رودسر به 66 درصد رسیده است

کاپیتان تیم ملی دل در گرو داماش دارد!

اجرای پروژه دیواره‌سازی رودخانه اوشمک برای حفظ محیط‌زیست

رونمایی از اعلان همایش ملی بزرگداشت فردوسی

واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شود تا کشاورزان متضرر نشوند

ساعت برگزاری امتحانات نهایی تغییر نخواهد کرد

جهان زودتر از تصور قبلی انسان به پایان می‌رسد

فوت 3 نفر در پی تصادف پراید در رشت

بیش از 1300 کیلوگرم انواع مواد مخدر در گیلان امحا شد

برخورد خودرو با درخت در رشت / 3 نفر کشته شدند

کارخانجات چای‌سازی گیلان زیر ذره‌بین استاندارد

امحاء بیش از یک تن انواع مواد مخدر در رشت

تداوم بارش رگبار‌های پراکنده باران در گیلان

ادای احترام سخنگوی دولت به هوشنگ ابتهاج و شهدای رشت

نشست «دیدار با م. مؤیّد» شاعر پیشکسوت

یک مجموعه داستان و رمان جدید در نمایشگاه کتاب

شفق قطبی چیست و چطور به وجود می‌آید؟

کشف رویداد کم‌سابقه؛ سیاه‌چاله‌ای سرگردان ستاره‌ای دوردست را بلعید

نشر شاهد در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایستاده است

سهم 87 درصدی ماهیان گرم‌آبی در تولیدات شیلاتی گیلان

محیط زیست چالش اصلی گیلان است

ذخیره آب سدسفیدرود افزایش یافت

رونمایی از «تاریخ تحلیلی ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی»

رونمایی از زندگی‌نامه شهید قاسم سلیمانی به زبان قزاقی

قورباغه‌های ظریف چگونه از انقراض عامل نابودی تی رکس جان سالم به در بردند؟

افتتاح یک مدرسه خیّرساز در مسکن مهر رشت

لایروبی بیش از 3 کیلومتر از رودخانه پیربازار

پارک بزرگ لاکان رشت تا پایان 1405 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید

احداث تقاطع نیروی دریایی تا شهریور طول می‌کشد

34 خانوار روستای خرشک بی‌خانمان هستند

مرگ 3 نفر در رشت بر اثر برخورد شدید خودرو با درخت

برداشت بیش از 150 تن گل محمدی از گلستان‌های گیلان

دومین مربی تاریخ گیلان راهی پاراآسیایی 2026 ژاپن شد

مشارکت بیش از 10 هزار دانش آموز در برگزاری مرحله منطقه ای هشتمین دوره لیگ علمی دانش آموزی دوره اول متوسطه

ترفند تکاملی عجیب؛ برخی گیاهان برای گرده‌افشانی بوی تعفن تولید می‌کنند

گزارش تصویری حاشیه بازی فوتبال فجر سپاسی و داماش گیلان

برخورد هولناک پژو با درخت | 3 نفر جان باختند + تصاویر

تصادف خودرو با درخت در رشت 3 قربانی بر جا گذاشت

پروژه‌های مشترک با قرارگاه محرومیت‌زدایی ارتش در رشت آغاز شد

کشف 24 دستگاه ماینر در شهرک صنعتی لوشان

گرامیداشت شهدای خدمت، تجلی وفاداری به آرمان‌های انقلاب در قم

برخورد یک خودروی سواری با درخت در رشت 3 کشته بر جا گذاشت

محکومیت بیش از 5 میلیارد ریالی قاچاقچی قند و شکر در گیلان

علم ریاضی چه زمانی اختراع شد؟

گیلان قطب تولید بلو بری/ کشت11 رقم جدید

مناسبت روز/ سه‌شنبه، 23 اردیبهشت‌ماه

ذهنم بدجور درگیر اجنه شده است