نسیم گیلان

آخرين مطالب

قایقرانان گیلانی مدال آورانی مهجور ورزشي

قایقرانان گیلانی مدال آورانی مهجور
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -  گیلان از دیرباز در رشته قایقرانی یکی از قطب‌های برتر کشور بوده است استانی که تاکنون مربیان و ورزشکاران زیادی را به ورزش کشور در این رشته معرفی کرده است.
در مقطع کنونی نیز قایقرانی گیلان در رشته‌هایی همچون آبهای آرام و روئینگ یکی از قطب‌های برتر در کشور محسوب می‌شود که ورزشکاران این استان در رقابتهای مختلف کشوری و بین‌المللی می‌درخشند و مدال‌های رنگارنگی را کسب می‌کنند.
  اما برای اینکه این رشته همچنان در ورزش گیلان بدرخشد و بتواند سکوهای افتخار بیشتری را به خصوص در سایر رشته‌های موجود در قایقرانی کسب کند، نیازمند توجه ویژه مسئولان است و ضمن اینکه با توجه به ظرفیت های این استان باید این رشته در همه شهرهای گیلان گسترش یابد که این خود نیازمند فراهم شدن زیرساختهای مناسب است.
البته تاکنون نیز ورزشکاران این استان درخشش خوبی در مسابقات مختلف داشته اند به طوری که طی سال گذشته آنها موفق به کسب بیش از 50 مدال‌ رنگارنگ شدند که از این تعداد 21 مدال مربوط به مسابقات آسیایی و بقیه در حوزه رقابتهای کشوری و استعدادهای برتر است.
در رقابتهای قایقرانی قهرمانی آسیا در سال گذشته در رشته آبهای آرام ورزشکاران گیلانی 12 مدل طلا، 2 مدال نقره و یک مدال برنز کسب کردند و در رقابتهای روئینگ قهرمانی آسیا نیز قایقرانان گیلانی توانستند سه مدال طلا و سه مدال برنز کسب کنند.
در مسابقات استعدادهای برتر کشور نیز ورزشکاران گیلانی در رشته قایقرانی 2 مدال طلا، چهار مدال نقره و 2 مدال برنز کسب کردند، در مسابقات اسلالوم (آبهای خروشان) قهرمانی جوانان زیر 23 سال نیز پاروزنان گیلانی یک مدال نقره و 2 مدال برنز کسب کردند.
در رقابتهای قایقرانی آبهای آرام بزرگسالان کشور نیز ورزشکاران گیلانی پنج مدال طلا، 2 نقره و یک مدال برنز در رده سنی جوانان نیز 2 مدال طلا و یک مدال نقره تصاحب کردند و در رشته روئینگ در رده سنی بزرگسالان یک مدال نقره و در رده سنی جوانان 2 نقره را تصاحب کردند.
این در حالی است که در مسابقات المپیک توکیو نیز که سال گذشته برگزار شده بود از پنج ورزشکار گیلانی حاضر در این رقابتها 2 ورزشکار از رشته قایقرانی بودند که این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای قایقرانی در گیلان و حتی در کشور است.
از سوی دیگر نازنین ملایی قایقران ملی پوش گیلان که چند سالی است در رشته روئینگ پای ثابت تیم ملی است، بهترین نتیجه ورزشکاران گیلانی حاضر در المپیک توکیو را کسب کرد و حتی با صعود به فینال جدول B توانست بهترین نتیجه قایقرانان کشور را در مسابقات المپیک به نام خود ثبت کند.
با این وجود این رشته از داشتن زیرساختهای مناسب رنج می‌برد و هم اینک فقط این رشته در شهرهای بندرانزلی و رشت فعالیت مناسبی دارد و سایر شهرهای گیلان از فعالیت مناسبی برخوردار نیستند که البته در لاهیجان و لنگرود نیز به دلیل وجود منابع آبی تا حدی این رشته فعال است.
گسترش قایقرانی در همه شهرهای گیلان
رئیس هیات قایقرانی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه اظهار کرد: هم اینک منابع آبی این استان در بندرانزلی و رشت مناسب است چنانکه در بندرانزلی از مرداب و در رشت نیز از پارک دانشجو برای تمرینات قایقرانی و انجام مسابقات استفاده می‌کنیم.
علیرضا محمدی افزود: در لاهیجان هم از منطقه استخر این شهر و در لنگرود از منطقه چمخاله استفاده می‌شود حال آنکه با توجه به بازرسی‌هایی که انجام دادیم شهرستانهای رودسر، بندرآستارا و رضوانشهر هم از منابع آبی خوبی برخوردار هستند و هدف ما این است که در سایر شهرستانها نیز قایقرانی فعال شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه بندرانزلی از دیرباز در رشته قایقرانی یکی از قطب‌های برتر در گیلان و کشور محسوب می‌شود اما رودبار و منجیل نیز در رشته آبهای خروشان جایگاه ویژه‌ای دارند و چند سالی است که رشت نیز پیشرفت بسیار خوبی در قایقرانی دارد.
وی اضافه کرد: با این وجود هدف ما این است که همه شهرهای استان که از منابع آبی خوبی برخوردارند در رشته قایقرانی فعال شوند و تمرینات و مسابقات در آنها برگزار شود که البته برنامه‌هایی هم برای گسترش قایقرانی در همه شهرهای گیلان داریم.
قایقرانی رشته‌ای پر مدال
رئیس هیات قایقرانی گیلان با اشاره به اهمیت این رشته در مسابقات مختلف جهانی و المپیک بیان کرد: قایقرانی یکی از رشته‌های پرمدال محسوب می‌شود و ورزشکاران ما در مسابقات المپیک و جهانی نیز پیشرفت خوبی داشتند که گیلان هم از این قاعده مستثنی نبوده اما برای موفقیت بیشتر باید زیرساختهای مناسب وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه بیشتر به این رشته می‌توانیم در مسابقات آسیایی، جهانی و حتی المپیک مدال کسب کنیم که در این راستا مسئولان ورزش گیلان و حتی سایر مسئولان استان باید به این حوزه نگاه ویژه تری داشته باشند.
محمدی در ادامه گفت: با وجود اینکه بندرانزلی از دیرباز یکی از قطب‌های برتر در قایقرانی بوده و ورزشکاران ارزنده‌ای را به ورزش کشور معرفی کرده اما هم اینک تردد قایق‌های تفریحی در مرداب بندرانزلی خیلی زیاد شده و ورزشکاران با استرس در این منطقه تمرین می‌کنند.
وی افزود: این امر یکی از مشکلات اساسی ما محسوب می‌شود چون قایقرانان برای اینکه با سایر قایق‌ها برخورد نکنند مجبورند مدام پشت سر خود را نگاه کنند که این امر باعث توقف تمرین می شود و در تمرین ورزشکاران خلل ایجاد می‌کند.
وی اظهار کرد: البته آب بندهایی در گیلان همانند پارک دانشجو وجود دارد که می‌توان برای توسعه و پیشرفت قایقرانی از این مکان‌ها استفاده کرد اما باید مسئولان همراهی و مساعدت کنند تا شاهد پیشرفت همه رشته‌های قایقرانی در گیلان باشیم.
وی ادامه داد: البته به دلیل موفقیت ورزشکاران قایقرانی گیلان همه از این رشته انتظار مدال‌آوری دارند و این تصور نیز ایجاد شده که ورزشکاران ما باید همیشه و در همه مسابقات مدال کسب کنند اما این ورزشکاران نیز باید حمایت شوند.
رئیس هیات قایقرانی گیلان اضافه کرد: ورزشکاران رشته قایقرانی گیلان با وجود اینکه بسیار مستعدند در عین حال بسیار مظلومند و هیچگاه به اندازه‌ای که زحمت می‌کشند و مقام کسب می‌کنند، دیده نمی‌شوند اما همیشه این ورزشکاران در میادین مختلف ملی و بین‌المللی درخشیده و مدال‌های ارزشمندی را کسب کرده و می‌کنند.
تلاشهای شبانه‌روزی ورزشکاران و مربیان قایقرانی
محمدی به تمرینات سخت قایقرانی اشاره و بیان کرد: شاید اکثر مردم تصور کنند که فعالیت قایقرانی فقط طی 6 ماهه اول سال است اما این ورزشکاران در طول سال تمرین‌های سخت و فشرده‌ای دارند و اگرچه در فصل‌های بهار و تابستان مسابقات بیشتری انجام می‌شود اما در 6 ماهه دوم سال باید تمرینات سخت و فشرده بدنسازی را پیوسته داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: قایقرانان در 6 ماهه اول سال در سیستم سرعت کار می‌کنند که به طور معمول مسابقات نیز در همین زمان انجام می‌شود و در 6 ماهه دوم نیز در سیستم قدرت و استقامت کار می‌کنند ومربیان برای ورزشکاران خود برنامه‌ریزی‌های خاصی را انجام می‌دهند.
رئیس هیات قایقرانی گیلان به مربیان این رشته در این استان نیز اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه گیلان از دیرباز مربیان بسیار ارزنده و با دانشی داشته و دارد اما به دلیل عدم حمایت مالی مناسب، برخی از مربیان تا حدی از این رشته فاصله گرفتند.
وی افزود: با توجه به اینکه طول عمر ورزشی ورزشکاران، مربیان و داوران در رشته قایقرانی کوتاه است، باید آنان از نظر مالی تامین شود که متاسفانه در این بخش ضعیف هستیم و سرمایه‌گذاران چندان برای سرمایه گذاری و فعالیت در رشته قایقرانی رغبت نشان نمی‌دهند.
وی گفت: ورزشکاری که بخواهد در رشته قایقرانی فعالیت کند ابتدا باید هزینه اولیه سنگینی را برای تهیه قایق و پارو انجام دهد اما پس از آن، چند سالی هزینه چندانی نیاز ندارد و به همین دلیل باید چاره‌ای اندیشید تا این هزینه اولیه را ورزشکاران بتوانند به راحتی پرداخت کنند که در این راستا باید قایق و پارو با قیمت مناسب در اختیار آنان قرار گیرد.
محمدی ادامه داد: هم‌اینک نیز خیلی از تجهیزات قایقرانی را شرکت‌های داخلی تهیه می‌کنند که قیمت آن بسیار کمتر از مشابه خارجی است اما برای بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی باید رقابت بین این شرکتها نیز زیاد شود.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه قیمت قایق و پارو افزایش چشمگیری یافته و تهیه آن برای ورزشکاران بسیار سخت است، بخش خصوصی باید در این امر ورود کند و شرکتهای بیشتری برای تولید تجهیزات قایقرانی در کشور فعال شوند تا این مشکل برطرف گردد.
بازپس گیری جایگاه رشته آبهای خروشان
استان گیلان با تجه به اینکه در رشته‌های روئینگ و آبهای آرام یکی از قطب‌های برتر در کشور محسوب می‌شود اما در آبهای خروشان نیز یکی از قطب‌های برتر در کشور بوده که هم‌اینک این جایگاه از دست رفته و تا حدی گیلان در این رشته ضعیف عمل می‌کند.
رئیس هیات قایقرانی گیلان نیز این امر را تایید و بیان کرد: متاسفانه چند سالی است که جایگاه خود را در رشته آبهای خروشان از دست دادیم و این امر با کمیته مربوطه در حال بررسی است که یکی از دلایل عمده آن نیز کمبود امکانات است.
وی خاطرنشان کرد: این رشته نیاز به قایق و تجهیزات تخصصی دارد که عدم حمایت از ورزشکاران و مربیان باعث شده که تا حدی در این رشته فاصله بگیریم که باید بین ورزشکاران و مربیان دلگرمی ایجاد کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر طی چند سال اخیر به دلیل کمبود ذخیره آب پشت سد سفیدرود، حالت خروشان آب نیز از بین رفته که البته تلاش بر آن است منابع آبی مناسب دیگری فراهم کنیم چون نمی‌توانیم تمرین را فقط به وجود آبهای خروشان را در منجیل خلاصه کنیم و تهیه منابع آبی مناسب نیز در حال بررسی است.
محمدی در ادامه گفت: عدم برگزاری رقابت نیز باعث افت سطح ورزشکاران شده چون هر چقدر رقابت بیشتر شود به طور حتم در کیفیت کار تاثیر دارد و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا با ایجاد شرایط مناسب، این رشته نیز با قدرت به تلاش خود ادامه دهد و همانند گذشته یکی از قطب‌های برتر کشور در رشته آبهای خروشان هم باشیم.
رئیس هیات قایقرانی گیلان در خاتمه بیان کرد: به هر حال برای اینکه قایقرانان ما بتوانند بیش از پیش در مسابقات مختلف بدرخشند و مقام‌های ارزشمندی را کسب کنند، نیاز به حمایت بیشتر مسئولان استانی و شهرستانی داریم و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید از این رشته مفرح و زیبا بیشتر حمایت کند.
با توجه به نظرات رئیس هیات قایقرانی گیلان، این استان نیازمند فراهم آوردن منابع آبی جدید برای تمرین و گسترش قایقرانی در همه شهرهای استان است و از سوی دیگر، برای اینکه ورزشکاران و مربیان با قدرت به کار خود ادامه دهند باید مسئولان استان نگاه ویژه‌ای را به این رشته پرمدال و تامین زمینه تمرین و امکانات لازم برای توسعه این رشته داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/611175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد