نسیم گیلان

آخرين مطالب

رونق سنبل آبی در تالاب انزلی به قیمت رکود شغل آبا و اجدادی جوامع محلی گفتگو

رونق سنبل آبی در تالاب انزلی به قیمت رکود شغل آبا و اجدادی جوامع محلی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- سنبل آبی برای اولین بار تیرماه سال 1394 در تالاب انزلی شناسایی شد که بعد از آن هر از گاهی خبر آغاز پروژه های جمع آوری سنبل آبی را شنیدیم و خواندیم و چندین بار نیز اعلام شد که این گیاه مهاجم و غیر بومی تالاب بین المللی انزلی تحت کنترل است.

طبق مطالعات صورت گرفته در سال‌های اخیر 21 گونه پستاندار، 243 گونه پرنده و 130 هزار قطعه پرنده مهاجر، سه گونه دوزیست، 14 گونه خزنده و 71 گونه ماهی در تالاب انزلی و حوضه‌های آبریز آن به ثبت رسیده است.

تالاب انزلی به عنوان یک اکوسیستم آبی و مقصد پرندگان مهاجر از ارزش زیادی برخوردار است و علاوه بر آن از گذشته های دور همواره به عنوان یک سفره نعمت الهی، محل کسب روزی و امرار معاش برای جوامع محلی بوده که متاسفانه در چند سال اخیر که سنبل آبی بی پروا در پهنه تالاب بین المللی انزلی جولان داده و آن را به تسخیر خود در آورده علاوه بر همه مخاطرات زیست محیطی، فعالیت اقتصادی جوامع محلی که مبتنی بر تالاب بود را دچار مشکل کرده است.

6000 هکتار از پهنه آبی گیلان آلوده به سنبل آبی

عباس عاشوری، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه حدود 6000 هکتار از پهنه آبی گیلان آلوده به گیاه مهاجم سنبل آبی است، اظهار کرد: بیشتر تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و آبگیرهای استان به گیاه مهاجم و غیربومی سنبل آبی آلوده است.

وی با بیان اینکه تکثیر و خرید و فروش این گیاه ممنوع و خطرناک است، افزود: سنبل آبی قادر است ظرف مدت دو هفته حجم توده‌اش را دو برابر کند و با برگ‌های اسفنجی تهدیدی جدی برای تالاب‌های استان به شمار می‌رود.

رونق سنبل آبی در تالاب انزلی به قیمت رکود شغل آبا و اجدادی جوامع محلی

عاشوری خاطرنشان کرد: مردم با خرید و فروش این گیاه و نگهداری آن در خانه به عنوان یک گیاه زینتی پس از مدتی آنها را در پهنه‌های آبی استان رها می‌کنند؛ این در حالی است که دوستداران محیط زیست برای ریشه کنی این گیاه مخرب هزینه‌های زیادی متحمل شده اند.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان افزود: در حال حاضر، توده متراکمی از سنبل آبی 1000 هکتار از تالاب انزلی و بخشی از چمخاله لنگرود را اشغال کرده که باید پاکسازی شود.

عاشوری با اشاره به لزوم وارسی مجدد تالاب‌ها پس از مبارزه بیولوژیک با این گیاه مهاجم، تصریح کرد: بهترین شیوه مبارزه با سنبل آبی روش مکانیکی شامل جمع‌آوری دستی و یا با ماشین است.

سهم جوامع محلی در مقابله با سنبل آبی

حمیدرضا فتح شیرین، مدیرعامل تعاونی قایقداران بندر انزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب زیبای انزلی همچون نگین در این شهر می‌درخشد مسافران زیادی تمایل به قایق‌سواری و بازدید از گوشه و کنار تالاب دارند و از گذشته‌های دور ارائه خدمات به مسافران در زمینه قایق سواری یکی از منابع درآمدی برای قایقرانان بوده است.

وی با اشاره به اینکه قایقرانی شغل آبا و اجدادی او بوده و زندگی‌شان با تالاب گره خورده، تاکید کرد: در سال های نه چندان دور تالاب پر آب و بسیار زیبا بود، ولی در سال های اخیر علاوه بر کاهش سطح آب و حتی خشک شدن تالاب در برخی نواحی، سنبل آبی نیز به عنوان‌ یک دیوار سرسخت، قایقرانی را در تالاب با مشکل مواجه کرده است.

فتح شیرین، با بیان اینکه بیش از 2500 قایقران در سطح انزلی در مشاغل مختلف از جمله صید و ماهی‌گیری همچنین آب‌بندان‌داری مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: با مشکلاتی که در سال‌های اخیر مواجه بودیم همچنین گسترش بی رویه سنبل آبی کسب درآمد برای بسیاری از این افراد بسیار سخت شده و در تامین هزینه های زندگی خود و خانواده دچار چالش شده اند.

مدیرعامل تعاونی قایقداران بندرانزلی با تاکید بر اینکه قایقداران و جوامع محلی می توانند سهم بسیار موثری در مقابله با سنبل آبی داشته باشند، گفت: این افراد به دلیل آشنایی با منطقه هم چنین تجربه ای که نسل به نسل فرا گرفته اند می توانند در احیای تالاب و مقابله با سنبل آبی کمک کار خوبی باشند.

بروکراسی اداری مانع مقابله با سنبل آبی است

شعبان جعفری، رئیس شورای شهر بندرانزلی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب بین المللی انزلی نه فقط یک پدیده طبیعی بلکه از دیرباز به عنوان منبع مهمی برای ارتزاق جوامع محلی به شمار می رفته و امروزه نیز بخش قابل توجهی از نیروی کار شهرستان از طریق فعالیت های مرتبط با تالاب کسب درآمد می کنند.

رونق سنبل آبی در تالاب انزلی به قیمت رکود شغل آبا و اجدادی جوامع محلی

وی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی به عنوان نگین درخشان منطقه می‌تواند منبع جذب گردشگر و ایجاد مشاغل پر رونق مرتبط با این حوزه باشد، گفت: قایقرانی و ماهیگیری از دیگر مشاغلی است که ارتباط مستقیم با تالاب انزلی دارد که متاسفانه این روزها با گسترش سنبل آبی در پهنه این تالاب این مشاغل همانند سایر منابع کسب درآمد جوامع محلی تحت الشعاع قرار گرفته است.

رئیس شورای شهر بندرانزلی با اشاره به اینکه طبق قانون، شهرداری و شورا مسئولیت مستقیم در ارتباط با تالاب ندارند، خاطرنشان کرد: لازم است تا ادارات مرتبط با تالاب از جمله محیط زیست، آب منطقه ای و منابع طبیعی با جدیت به وظایف محوله خود در این مورد و سلامت تالاب عمل کنند.

جعفری با بیان اینکه شورای شهر با تمام توان در راستای اعتلای شهر فعالیت دارد، تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر تلاش می‌کنند با هدف اعتلای شهر در حوزه‌های مختلف ورود کرده و دستگاه‌های مرتبط را یاری کنند و در همین رابطه هر بار که بحث جمع آوری سنبل آبی مطرح بود شورا نیز با تمام توان پای کار حاضر شده است.

وی گفت: دستگاه های اجرایی مرتبط باید با جدیت به وظایف خود عمل کرده و مقابله با این گیاه مهاجم را با تمام توان جدی بگیریم.

جعفری با اشاره به مصوبه شورای تامین که سال گذشته بخشی از قایقرانان را برای جمع آوری سنبل آبی پای کار آورد، تصریح کرد: قایقرانان با جدیت زیادی در این زمینه حاضر شدند و به خوبی برای مقابله با سنبل آبی و جمع آوری آن از سطح تالاب همکاری کردند چون زندگی آنها به تالاب گره خورده است.

رئیس شورای شهر بندرانزلی با بیان اینکه قایقرانان قایق های خودشان را که منبع ارتزاق آنها و کسب درآمدشان است برای جمع آوری سنبل آبی به خطر انداختند، تاکید کرد: تا وقتی که دستگاه ها بر روی کاغذ به دنبال وظایف خود هستند، در عمل اتفاقی نمی افتد و به نظر می رسد اگر جمع آوری این گیاه مهاجم به قایقرانان سپرده شود شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/344365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن