نسیم گیلان
45 درصد عملیات کانتینری بنادر شمالی در انزلی انجام می‌شود
یکشنبه 22 آبان 1401 - 12:25:15 PM
ایرنا

نسیم گیلان- حسین یونسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به نظر کارشناسان بندری که رونق عملیات ترانزیت کالا را در گرو توسعه عملیات کانتینری می دانند، عنوان کرد: بطور مثال برای آنکه کالایی از هند به شمال اروپا ترانزیت شود باید از طریق کشتی به بندر شهید رجایی و از طریق حمل و نقل جاده‌ای به مجتمع بندری انزلی، سپس آستاراخان و با خط آهن به سن پترزبورگ و شمال اروپا ارسال شود و این عملیات باید با کشتی‌های کانتینربر انجام شود.

وی یکی از مشکلات حال حاضر ناوگان حمل و نقل دریایی را این مهم دانست که اکثر کشتی‌هایی که وارد بندر می‌شوند، کانتینربر نیستند و عنوان کرد: بنادر شمالی کشور کشتی کانتینربر با این قابلیت که بتواند در داخل انبارهای خود کانتینر حمل کند(مانند کشتی های بنادر جنوب) ندارد.

وی افزود: هم اینک اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان مقدمات ورود حداقل یک کشتی مخصوص حمل کانتینر در بندرانزلی را فراهم کرده است که در صورت تحقق این امر بیشترین فعالیت کانتینری در بندرانزلی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی گفت : یکی از زیرساختهایی که برای توسعه ترانزیت کالا نیازمندیم توسعه ناوگان دریایی است که در حال حاضر از 320 کشتی موجود در دریای خزر 53 فروند متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. از این تعداد 23 کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر بوده و مابقی متعلق به شرکت های خصوصی است.  

یونسی کمبود کشتی در دریای خزر را از جمله معضلات بنادر شمال کشور  عنوان کرد و افزود : توسعه ترانزیت کالا، صادرات و واردات نیازمند ورود و خروج کشتی است درحالیکه الان تردد کشتی‌ها در دریای خزر کم شده و بازرگانان و تجاری که خواستار جابجایی کالاهای چند صد تنی هستند با کمبود کشتی برای حمل کالا روبرو هستند و خودروهای ترانزیتی به مقصد اکتائو قزاقزستان به دلیل نبود کشتی در داخل مجتمع بندری انزلی دپو شده اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر تعداد کشتی در دریای خزر افزایش یابد و ظرفیت موردنظر ایجاد شود ما می توانیم سهم بیشتری از ترانزیت کالا را داشته باشیم و در توسعه اقتصاد دریا محور موفق عمل کنیم.

افزایش 358 درصدی ترانزیت کالا در مجتمع بندری انزلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه گفت : طی هفت ماه گذشته 72 هزار و 327 تن کالا از مجتمع بندری انزلی ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رقم 15 هزار و 789 تن کالا رشدی معادل 358 درصد داشته است.

وی اضافه کرد : عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر نیز از ابتدای سال جاری تا کنون چهار هزار و 892 (TEU) بوده که در مقابل سه هزار و 31 (TEU) مدت مشابه سال قبل، 61 درصد رشد داشت.

یونسی، تناژ تخلیه و بارگیری کانتینری در هفت ماهه سال 1401 را 85 هزار و 914 تن عنوان و ذکر کرد: این مقدار در مقابل 38 هزار و 564 تن تخلیه و بارگیری کالا در سال 1400، 123 درصد رشد دارد.

وی خاطر نشان کرد : مجتمع بندری انزلی در تخلیه آهن آلات با 54 هزار و 772 تن  2008 درصد رشد و در تخلیه و بارگیری کالای معدنی 16 هزار و 886 تن نیز رشد  21 درصدی داشته است.   

مجتمع بندری انزلی با سابقه 300 ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با 17 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.


http://www.gilan-online.ir/Fa/News/341964/45-درصد-عملیات-کانتینری-بنادر-شمالی-در-انزلی-انجام-می‌شود
بستن   چاپ