نسیم گیلان
تکمیل راه آهن رشت آستارا حلقه مفقوده توسعه ترانزیت ریلی است
دوشنبه 13 تير 1401 - 16:03:52
نسیم گیلان -

نسیم گیلان

به گزارش خبرگزاری آریا، آقای رستم قاسمی در مراسم بهره برداری از 319 دستگاه انواع واگن ریلی جدید یا بازسازی شده که صبح امروز در ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد افزود: ایران در موقعیت خوب ترانزیتی واقع شده که این موقعیت، علاوه بر درآمدزایی، می تواند در توسعه و معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهانی تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه فرصت های گذشته را برای توسعه این بخش از دست داده ایم افزود: بعضی از فرصت ها را برا توسعه کشور از دست داده ایم که بازگشت آن ها به سختی صورت می گیرد اما در ترانزیت این فرصت هنوز باقی است که باید آن را غنیمت شماریم و نباید این فرصت را از دست دهیم که شاید بازگشت آن ممکن نباشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم بالای حمل و نقل کالا در برخی کشورهای همسایه افزود: با توسعه ریل و حمل و نقل ترکیبی، ایران می تواند محل عبور مناسبی برای آن بارها باشد و ما باید امروز برای تحول بزرگ و اساسی در حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی، روش خاصی را در پیش گیریم چراکه با این اقدامات و اعداد و ارقام فعلی به جایی نمی رسیم.
قاسمی افزود: در دولت های قبلی سالی 80 کیلومتر ریل ساخته می شد و اگر ما خیلی تلاش کنیم می توانیم به 100کیلومتر برسیم که نمی تواند جهش مناسبی در حمل و نقل ریلی محسوب شود
بنابراین نیازمند اتفاق جدیدی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم و مشخص است که با این اعتبارات و بودجه عمرانی کشور هرگز به این تحول اساسی نخواهیم رسید .
وی در تشریح ویژگی های ترانزیتی ایران گفت: امروز بار و کانتینر، می تواند از هند وارد بندر شهید رجایی شده و تا رشت از طریق ریل حمل شود و سپس از طریق جاده به جمهوری آذربایجان منتقل شده و نهایتا به فنلاند برسد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: انتقال بار از خاک ایران از مبدا هند تا فنلاند 17روز طول می کشد اما اگر همین بار از طریق دریا حمل شود از طریق دریای سرخ 45 روز طول می کشد تا به مقصد برسد.
وی بر لزوم ساخت و تکمیل خط ریلی رشت - آستارا تاکید کرد و گفت: مسافت رشت- آستارا 162 کیلومتر است که حتی اگر ساختمان وزارت راه را بفروشیم باید این خط ریلی به سرانجام برسد
چون اهمیت زیادی برای اقتصاد کشور دارد ضمن اینکه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس نیز تمایل زیادی به بهره برداری از خط ریلی ایران دارند و برای وصل شدن به خط سراسری راه آهن ایران پیشنهاداتی داده اند.
قاسمی همچنین در خصوص توانمندی شرکتهای ایرانی در ساخت و تولید انواع واگن و لکوموتیو در داخل گفت: در ساخت انواع واگن و حتی لکومتیو دارای توانمندی ساخت برای افزایش ناوگان هستیم و باید تا حد اکثر ممکن از ظرفیت داخلی استفاده کنیم.

http://www.gilan-online.ir/Fa/News/333409/تکمیل-راه-آهن-رشت-آستارا-حلقه-مفقوده-توسعه-ترانزیت-ریلی-است
بستن   چاپ