نسیم گیلان
تاریخچه‌ای مختصر درباره سامسونگ
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 20:31:52
نسیم گیلان - تاریخچه‌ای مختصر درباره سامسونگ 5
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/7752824
k ١.٢
١٢
مجله دیجی کالا / سامسونگ در حال حاضر یکی از مشهورترین و موفق‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان محسوب می‌شود و در حوزه‌های مختلف حرف زیادی برای گفتن دارد. از گوشی موبایل و تلویزیون گرفته تا یخچال و ماشین لباسشویی، این شرکت موفق شده توجهات زیادی را در سرتاسر جهان کسب کند. اما این غول تکنولوژی کار خود را از کجا آغاز کرده است؟ در ادامه به صورت مختصر و مفید به تاریخچه‌ی این غول فناوری کره‌ای می‌پردازیم.
آغاز سامسونگ
سامسونگ در سال 1938 توسط یک کارآفرین و بازرگان کره‌ای به نام لی بیونگ-چول تأسیس شد. در ابتدا سامسونگ در زمینه‌ی صادرات غذا فعالیت می‌کرد ولی بعد از جنگ کره، سامسونگ در دهه‌های 50 و 60 میلادی وارد کسب‌وکارهای دیگری شد.
مهم‌ترین بخش سامسونگ یعنی سامسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics) در سال 1969 فعالیت خود را آغاز کرد. همانطور که گفتیم در آن زمان سامسونگ در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشت ولی مدیران این شرکت حالا می‌خواستند شانس خود را در بازار تکنولوژی هم امتحان کنند.
سامسونگ بعد از آغاز شراکت تجاری با شرکت ژاپنی سونیا که فعالیت خود را در دهه‌ی 1940 آغاز کرده بود، وارد بازار وسایلی مانند یخچال و ماشین‌حساب شد. سامسونگ در دهه‌ی 70 هم همکاری خود را با یک شرکت ژاپنی دیگر به نام NEC آغاز کرد. سامسونگ بخشی از زیرمجموعه‌ی خود را با NEC ادغام کرد که منجر به پدید آمدن Samsung-NEC شد ولی حالا به عنوان Samsung SDI شناخته می‌شود و در زمینه‌ی تولید باتری و انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت دارد.
موفقیت فزاینده
در طول 8 سال بعد، سامسونگ‌ روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شد و تا سال 1981 بیش از 10 میلیون تلویزیون سیاه‌وسفید راهی بازار کرد. گروه سامسونگ‌ نیز در سال 1974 گسترش یافت و به بازار نیمه‌رسانا علاقه‌مند شد. برای این کار، شرکت Korea Semiconductor را تصاحب کرد که در آن زمان در حال ورشکستگی بود. این خرید در نهایت منجر به ایجاد بازوی نیمه‌رسانای سامسونگ شد که در حال حاضر از مهم‌ترین بخش‌های این شرکت محسوب می‌شود.
گروه سامسونگ در سال 1985 بخش Data Systems را راه‌اندازی کرد. این بخش از سامسونگ به عنوان ارائه‌دهنده‌ی انواع سرویس‌های مربوط به فناوری اطلاعات فعالیت دارد. روی هم رفته همانطور که می‌بینید، سامسونگ در دهه‌ی 80 به یک غول فناوری بسیار مهمی تبدیل شده بود.
چالش بازار موبایل
اگرچه سامسونگ در حال حاضر با گوشی‌های هوشمند خود شهرت زیادی دارد، اما این شرکت پس از سال‌ها تقلا در این بازار به چنین موفقیتی رسیده است. در دهه‌ی 80 میلادی، سامسونگ شروع به بررسی صنعت موبایل کرد و در سال 1988 اولین گوشی این شرکت راهی بازار کره جنوبی شد.
با این حال گوشی سامسونگ مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. باید خاطرنشان کنیم در آن زمان شرکت موتورولا که سابقه‌ی آن به سال 1928 برمی‌گردد، حدود 60 درصد از بازار موبایل کره جنوبی را در اختیار داشت. اما سامسونگ تنها توانست سهم 10 درصدی از این بازار را کسب کند.
برخی از گوشی‌های این شرکت به دلیل عملکرد ضعیف و قیمت پایین، مورد انتقاد گسترده‌ای قرار می‌گرفتند و این وضعیت سامسونگ تا چند سال بعد ادامه پیدا کرد. گفته می‌شود به دلیل همین مشکلات، مدیران سامسونگ بارها به این فکر افتادند که به طور کامل از این بازار خارج شوند.
البته سامسونگ تنها شرکتی نیست که در بازار موبایل با مشکلات مختلفی روبرو شده و مثلا شرکت‌هایی مانند آمازون و ال‌جی در این بازار به طور کامل شکست خورده‌اند. با این حال سامسونگ از معدود شرکت‌هایی محسوب می‌شود که بعد از شکست‌های پیاپی فراتر از انتظار ظاهر شد و حالا هم در رتبه‌ی نخست این بازار قرار دارد. در این میان، یک تصمیم کلیدی سامسونگ‌ نقش مهمی در موفقیت این شرکت ایفا کرد.
در سال 1995، چند سال پس از آغاز ورود سامسونگ‌ به بازار موبایل، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که آن‌ها برای ادامه‌ی فعالیت در این بازار به یک استراتژی تجاری جدید نیاز دارند. در نهایت مدیران به این نتیجه رسیدند که سامسونگ‌ به جای تمرکز بر محصولات نه‌چندان محبوبی که در آن زمان می‌فروختند، باید تمرکز خود را معطوف به فناوری‌های مدرن و پیشرفته کنند. در نتیجه این محصولات کنار گذاشته شدند و سامسونگ‌ بر روی تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد.
آغاز هوشمندانه
در ژوئن 2010، سامسونگ‌ از اولین گوشی هوشمند خود با نام گلکسی S رونمایی کرد. این گوشی مورد استقبال کاربران قرار گرفت و با دیگر گوشی‌های موفق اندرویدی مانند نکسوس وان و HTC Desire مقایسه می‌شد. سامسونگ‌ از آن زمان ده‌ها گوشی هوشمند راهی بازار کرده که هرکدام از آن‌ها با ویژگی‌های جدید و جذاب راهی بازار شده‌اند. برخی از آن‌ها با موفقیت گسترده‌ای روبرو شدند که از بین این موارد می‌توانیم به گلکسی نوت اج اشاره کنیم.
گلکسی نوت اج که در سال 2014 عرضه شد، به دلیل داشتن نمایشگر خمیده مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفت. بعد از استقبال کاربران از این گوشی، سامسونگ‌ برای تعدادی از گوشی‌های خود به بهره‌گیری از نمایشگرهای مبتنی بر لبه‌های خمیده روی آورد. کمی پس از عرضه‌ی گلکسی نوت اج، تبلت گلکسی تب S2 راهی بازار شد که به عنوان یکی از بهترین تبلت‌های ساخته شده توسط سامسونگ‌ مورد استقبال قرار گرفت.
سامسونگ‌ از عرضه‌ی اولین گوشی هوشمند خود در سال 2010 تا حالا مسیری بسیار طولانی و پر پیچ‌وخمی را طی کرده است. حالا این شرکت بعد از سال‌ها سرمایه‌گذاری بر روی گوشی‌های تاشو، چند گوشی مبتنی بر نمایشگر انعطاف‌پذیر را راهی بازار کرده است و می‌خواهد بخش بزرگی از این بازار نوظهور را هم از آن خود کند.
گذشته‌ی پیچیده، آینده‌ای هیجان‌انگیز
صنعت فناوری به طور مداوم تکامل پیدا می‌کند و بدون شک سامسونگ‌ به تولید محصولات نوآورانه در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داد. باید ببینیم سامسونگ‌ در سال‌های آینده وارد چه بازارهایی می‌شود و چگونه می‌خواهد در حوزه‌های مختلف رقبا را کنار بزند.

http://www.gilan-online.ir/Fa/News/273150/تاریخچه‌ای-مختصر-درباره-سامسونگ
بستن   چاپ