نسیم گیلان
شروع کار از مناطق محروم گیلان تا انتخاب به‌عنوان معلم نمونه کشوری
جمعه 12 اردیبهشت 1404 - 12:04:55 PM
نسیم گیلان - ایسنا/گیلان معلمی که با عشق مشق می‌کند، سختی کار در نظرش نمی‌آید و افتخارش دانش‌آموزانی هستند که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند.
12 اردیبهشت هر سال ما را می‌برد به عطر نیمکت‌های چوبی و تخته سیاهی که با گچ سفید، مشق شب را در دفترهای‌مان سرنویسی می‌کردیم، یک خاطره شیرین در پس روزهای گذشته که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.
هر سال که روز معلم می‌آید یاد مدرسه و خاطراتش در ذهن دوباره تداعی می‌شود. به بهانه این روز، پای صحبت‌های یکی از معلمان گیلانی نشستیم که امسال به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد.
سید محمدرضا خاقانی که متولد اول دی 1351 در روستای پُشتیر از توابع شهرستان صومعه‌سر است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سال 1375 مدرک لیسانسم را گرفتم و پس از چند سال کار در حوزه‌های مختلف، طی آزمون ورودی حق‌التدریس که سال 1384 برگزار شد از بین 129 نفر که متقاضی تدریس در رشته حرفه و فن بودند، رتبه سوم را کسب کردم و وارد آموزش و پرورش شدم. هشت سال به صورت حق‌التدریس در منطقه تولمات (از توابع شهرستان صومعه‌سرا) مشغول فعالیت بودم. پس از استخدام هم در این منطقه مشغول تدریس در دروس کار و فناوری در متوسطه اول و دروس کامپیوتری در هنرستان‌ها هستم. وی ادامه داد: با توجه به علاقه زیادم به علوم رایانه در سال 1396 توانستم در رشته مهندسی کامپیوتر موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شوم. از سال 1392 تاکنون سرگروه استانی درس کار و فناوری متوسطه اول، عضو (مسئول فناوری) دبیرخانه کشوری کیفیت‌بخشی به فرآیند آموزش درس زبان انگلیسی متوسطه اول، به مدت چندین سال ناظر استانی جشنواره نوجوان خوارزمی محور دست سازه و برنامه‌نویسی بودم و در گروه متوسطه نظری، سرگروه استانی فناوری آموزشی و همچنین مدرس و داور کشوری و استانی بخش رایانه‌ای (فناوری آموزشی) در جشنواره‌های مختلف هستم و در حال حاضر با سمت استاد در دانشگاه فرهنگیان گیلان تدریس دارم.
خاقانی درباره انتخاب شدن به‌عنوان معلم نمونه، بیان کرد: عوامل زیادی در این زمینه تاثیرگذارند که از مهمترین آنها، لطف خدا، پشتکار فراوان، کسب مقام‌های متعدد کشوری و استانی در جشنواره‌ها، مسابقات و برنامه‌های عملیاتی و البته حمایت کامل خانواده و همکاران و دعای خیر آنها را می‌توان نام برد.
او با بیان اینکه از دو سال پیش، انتخاب معلم نمونه طی فرآیند آغاز شد، گفت: انتخاب در مدرسه توسط دانش‌آموزان، انجمن اولیای مدرسه، نماینده دبیران، مدیر و همکاران آغاز می‌شود. بعد از آن، مرحله بارگذاری مستندات و فعالیت‌های علمی در حوزه‌های مختلف است. بعد از مدرسه به منطقه و از آنجا به استان سپس به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنیم که امسال از حدود 25 هزار همکار استان، من از متوسطه دوم به عنوان نماینده گیلان همراه دو همکار دیگر از مقطع ابتدایی و همچنین متوسطه اول به مرحله کشوری راه پیدا کردیم.
خاقانی بیان کرد: در مرحله کشوری مانند مرحله منطقه‌ای و استانی باید تدریس جذاب و خلاقانه ارائه می‌دادیم که من به‌عنوان نماینده گیلان در متوسطه نظری معلم نمونه کشوری شدم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا معلمی شغل سختی است؟ گفت: قطعاً این شغل هم مانند خیلی مشاغل سختی‌هایی دارد، ولی من سختی‌ها و چالش‌هایی را که پشت سر گذاشته‌ام، در خاطرم نمانده است و به‌جز در مواردی کوچک، هیچ خاطره بدی ندارم، هرچه بوده است خاطرات خوش و شیرین از تدریس، کلاس و حضور در جمع دانش‌آموزان است.
خاقانی با اشاره به یکی از خاطرات شیرینش، توضیح داد: سال‌ها قبل، دانش‌آموزی داشتم که مادرش مسئولیت او و خواهر کوچکترش را به تنهایی عهده‌دار بود و سختی‌هایی در زندگی متحمل بودند، این دانش‌آموز هیچ‌گاه فقط برای نمره درس نمی‌خواند بلکه همواره خلاق بود. یک روز از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر پشت در دفتر ایستاد تا من به او یک ایده بدهم و بتواند اختراع کند. آن روز صرفا به دلیل پافشاری‌اش برای پیشنهاد ایده، گفتم یک دستگاه درست کن که هم به مرغ‌ها دانه بدهد و هم دانه‌ها هدر نرود. حدود دو هفته بعد، دانش‌آموزم با خوشحالی گفت دستگاه را ساختم. با تعجب برای بازدید رفتم. یک وسیله بزرگ بود به او گفتم سعی کن یک وسیله کوچکتر درست کنی. چند وقت بعد آمد و گفت درست کردم!
او ادامه داد: باورم نمی‌شد. خیلی خوشحال بودم. برای تشویقش، اثر را به آموزش و پرورش معرفی کردیم و آنجا یک پتو به او جایزه دادند. چند جای دیگر هم معرفی کردیم و جوایزی از جمله کامپیوتر و سکه گرفت و تا جایی پیش رفت که توانست اختراعش را ثبت کند و در حال حاضر موفق به ثبت هشت اختراع شده است. آن دانش‌آموز به‌تازگی ازدواج کرده است و بعد از گذشت این سال‌ها، او را پسر خودم می‌دانم.
خاقانی با بیان اینکه اولین اختراع دانش‌آموزم برای من بسیار قابل تحسین بود و جوایزی که او آن روزها می‌گرفت همان‌قدر که او را سر وجد می‌آورد باعث ذوق من هم می‌شد که دانش‌آموز من آنقدر با استعداد است، بیان کرد: گاهی با خودم فکر می‌کنم اگر یک معلم بتواند به استعدادهای هرچند کوچک دانش‌آموزان خود بها دهد و آنها را شکوفا و تشویق کند و در مسیر صحیح هدایت کند، ایده‌های بزرگی می‌توان در جامعه پرورش داد و به منصه ظهور رساند.
وی اظهار کرد: معلم صرفاً نباید تمرکزش بر آموزش باشد بلکه پرورش هم بال مهم این مقوله است قرار نیست همه دانش‌آموزان در رشته‌های تخصصی تئوری مثلا ریاضی و فیزیک موفق باشند. یادم است دانش‌آموزی داشتم که نه فقط در کلاس من بلکه در همه کلاس‌ها از نظر درسی ضعیف بود. یک روز جشنواره‌ای در مدرسه داشتیم، این دانش‌آموز پیشنهاد کرد که غذای آن روز را تدارک ببیند. از پیشنهادش جا خوردیم انتظار نداشتیم بتواند آشپزی کند، ولی آنچنان غذایی درست کرد که هنوز مزه آن در خاطرم مانده و او امروز یکی از سرآشپزان موفق استان گیلان است.
خاقانی با تاکید بر اینکه وظیفه یک معلم کشف استعدادهای دانش‌آموزان و هدایت آنها در مسیر صحیح است، گفت: لازمه این امر، کاستن از دغدغه زندگی و معیشت قشر زحمتکش معلمان جامعه است و در کنار همه این‌ها معلم باید به لحاظ علم و دانش به‌روز باشد زیرا دانش‌آموزان امروز به واسطه فضای مجازی و امکانات ارتباطی متعدد که فقط محدود به چند کتاب نیستند، دانایی بیشتری نسبت به سال‌های قبل دارند.
این معلم نمونه کشوری تأکید کرد: آموزش باید جذاب باشد و همراه با تولید محتوای زیبا ارائه شود، اتکا به کتاب درس ممکن است برای دانش‌آموز کسل‌کننده باشد، اما اگر مطالب درسی و علمی با جذابیت و مشارکت دانش‌آموز ارائه شود، قطعاً زنگ تفریح هم برای دانش‌آموزان ادامه همان کلاس خواهد بود و ترجیح می‌دهند مطالب درسی را ادامه دهند.
خاقانی با بیان اینکه معلم باید پویا باشد تا بتواند دانش‌آموزان رو به رشدی را تربیت کند، اضافه کرد: دانش‌آموزان از معلم خود مطالب جدید می‌خواهند که خسته‌کننده نباشد و در صورت تحقق این امر، علاوه بر محبوبیت معلم، دانش‌آموز نیز با علاقه بیشتری درس را دنبال می‌کند.
انتهای پیام

http://www.gilan-online.ir/Fa/News/814650/شروع-کار-از-مناطق-محروم-گیلان-تا-انتخاب-به‌عنوان-معلم-نمونه-کشوری
بستن   چاپ