نسیم گیلان
تکمیل عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال جاری
دوشنبه 22 آبان 1402 - 10:25:14 AM
آریا
نسیم گیلان -  خیراله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، با همراهی اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه وبودجه کشور و اسداله عباسی استاندار گیلان، محمدرضا فلاحتگر سرپرست اداره کل و رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی گیلان و جمعی از مقامات و مدیران ارشد استان از آزاد راه منجیل –رودبار وراه آهن رشت –کاسپین بازدید کرد.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از بخش دوم آزادراه رشت- قزوین اظهار کرد: تاکنون در مجموع برای این پروژه 17 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار طی سال‌های مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است.
پیش‌بینی 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آزادراه رشت- قزوین
وی افزود: ارزش این آزاد راه نیز نزدیک به 55 هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان پنج هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
خادمی با اشاره به کمک‌ها و مساعدت‌های دولت در تکمیل و بهره برداری از این پروژه تاکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه 100 درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تامین شده و رقم اعتباری باقی مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان سال 1402 این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: بر اساس توافق انجام شده برای رفاه حال مردم منطقه و عدم آسیب به معیشت اهالی که در این مسیر فعالیت می‌کنند یک باند این مسیر فعال می‌شود و نصب علائم صورت می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نصب علائم به شکلی خواهد بود که پیک ترافیک به سمت بالادست و به صورت رفت باشد و خودروها بتوانند از این سازه‌ها عبور کنند اما اگر بخواهیم مسیر برگشت را نیز از همین مسیر و باند داشته باشیم نصب علائم دو طرفه خواهد بود تا عبور از این تونل ها به سمت پایین دست نیز انجام شده و گره ترافیکی مسیر حل شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: روند احداث این مسیر 8.5 کیلومتری یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های راهداری کشور به لحاظ تعدد تونل‌ها و پل‌های واقع در مسیر است. 
وی با تاکید بر اینکه این مسیر از سخت‌ترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده است، افزود: مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیت‌های اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمین‌شناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونل‌ها حفاری و پل‌ها احداث شد. 
اتصال بنادر جنوبی و شمالی کشور با تکمیل خط آهن رشت-کاسپین
معاون وزیر راه وشهرسازی در مورد خط آهن رشت-کاسپین نیز گفت: باوجود آنکه طول این پروژه بسیار کم به نظر می‌رسد اما به دلیل خاکی و گلی بودن زمین‌های کشاورزی و شرایط آب و هوایی نامناسب عملیات خاکریزی به سختی انجام شد اما با تکمیل راه آهن رشت- کاسپین دریای جنوب را به دریای شمال متصل خواهیم کرد. 
خادمی اضافه کرد: این خط آهن آخرین قطعه از کریدور شمال جنوب است که بنادر جنوبی را به بنادر شمال و غرب کشور متصل می‌کند. 
به گفته وی، عملیات ریل‌گذاری این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و ظرف دو روز آینده ریل‌گذاری مسیر از 2 سر یعنی ابتدا و انتهای آن آغاز می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای تحویل این‌پروژه حداکثر تا پایان سال جاری است، افزود: در حال حاضر نزدیک به 30 هزار متر مکعب از عملیات خاکریزی این پروژه باقی مانده که رقم کمی است اما به دلیل بارندگی و گل‌آلود شدن زمین کار اندکی با کندی پیش می‌رود.

http://www.gilan-online.ir/Fa/News/726358/تکمیل-عملیات-اجرایی-راه‌آهن رشت-کاسپین-تا-پایان-سال-جاری
بستن   چاپ