خواب زمستانی وزارت راه در پروژه مشترک ایران-روسیه
اقتصادی
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - فارس / خط ریلی رشت-آستارا که سالانه میلیونها دلار برای کشور درآمد تولید خواهد کرد، قرار است که با پول روسها ساخته شود، اما طبق شواهد موجود، پیشرفت این پروژه معطل وزارت راهوشهرسازی است.
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه صفر اُف با تأکید بر اهمیت راهبردی پروژه ریلی رشت–آستارا گفت: «تنها 162 کیلومتر از مسیر ریلی باقی مانده، اما هنوز شرکت کارفرمای پروژه معرفی نشده است».
بازار ![]()
در ادعای صفر اُف عنوان شد که طرف روسی برای سرمایهگذاری و تأمین فناوری اعلام آمادگی کرده و پول هم آماده است، اما هنوز اقدام جدی از سوی طرف ایرانی صورت نگرفته است.
وی افزود: اگر این مسیر به بهرهبرداری برسد، ایران سالانه 500 میلیون دلار از محل ترانزیت کالا سود خواهد کرد، رقمی که بدون صرف هزینههای جدی و فقط با عبور دادن کالاها حاصل میشود و ایران می تواند به یک بازیگر ژئوپلیتیکی در سطح جهانی تبدیل شود.
او در پایان گفت: ما (طرف روسی) انگیزه داریم، پول و تکنولوژی هم آماده است و تنها منتظریم ایران شرکت کارفرما را معرفی کند و با راه اندازی این خط ریلی، برنده اصلی ایران است و برنده دوم روسیه.
خط ریلی رشت-آستارا حلقه مفقوده کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) است که با تحولات جهانی از جمله جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022، آماده تجاری شدن و تغییر موازنه ترانزیت در سراسر اوراسیا است.
خط ریلی 162 کیلومتری رشت-آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم میکند، قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف 1.6 میلیارد یورو ساخته شود که رایزنیهای مالی آن در حال انجام است.
چندی پیش وزیر راهوشهرسازی فرزانه صادق وعده داده بود که خط ریلی رشت-آستارا تا پایان دولت چهاردهم ساخته خواهد شد.
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/820644/