نسیم گیلان

آخرين مطالب

پاسداشت نیم قرن نیکی های آرسن میناسیان در رشت اجتماعي

پاسداشت نیم قرن نیکی های آرسن میناسیان در رشت
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان 14فروریدن ماه، سالگرد درگذشت خیر و نیکوکار مسیحی، آرسن میناسیان است. او در بحبوحه جنگ جهانی دوم، نخستین داروخانه شبانه روزی کشور را در رشت تاسیس و بعضا داروها را رایگان به نیازمندان می داد. او از مؤسسین نخستین آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولان کشور است. مردم رشت هر سال 14فرودین بر مزار او حاضر شده و نیکی‌های او را گرامی می‌دارند.
22مرداد 1397 بود که مستند «موسیو آرسن»، ساخته عبدالستار کاکایی، در رشت اکران شد. این مستند، به زندگی و فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه‌ی «آرسن میناسیان»، از ارامنه نیکوکار ساکن رشت می‌پردازد.
بسیاری، آرسن میناسیان را به‌عنوان مؤسس نخستین داروخانه شبانه روزی کشور (کارون) و اولین آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولین کشور در رشت می‌شناسند اما خدمات انسان دوستانه آرسن میناسیان تنها محدود به این دو کار بزرگ نبوده است.
عبدالستار کاکایی، تحقیقات این مستند را در سال1394 آغاز می‌کند و ساخت این مستند با بازی برخی از هنرمندان رشت در اسفندماه همان سال کلید می‌خورد.
کاکایی، در زمان اکران این مستند در سالن مجتمع خاتم الانبیا، درباره‌ی انتخاب این سوژه می‌گوید: «در زمانه‌ای که همه به دنبال سود هستند، افرادی هم یافت می‌شوند که از خود برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه مایه می‌گذارند؛ انسان‌های والایی که به نوعی فرشته هستند و از زندگی و درآمدهای مالی خود می‌گذرند و بدون فکر کردن به بازگشت آن، به دیگران هدیه‌ می‌دهند.»
او در حین تحقیق درباره آرسن میناسیان، با مردم رشت بیشتر آشنا می‌شود و قضاوتش درباره مردم رشت، مردمانی بافرهنگ است و می‌گوید: «این که از دل همین مردم شخصی چون آرسن ظهور کند جای تعجب ندارد. آرسن شبیه همه شما بود و همه شما شبیه به آرسن هستید.»

نسیم گیلان

حدود نیم قرن از درگذشت آرسن میناسیان می‌گذرد. درست در آخرین ساعات شب 14فروردین ماه 1356، مردی در آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولین رشت زندگی را بدرود می‌گوید آسایشگاهی که خود جزء بنیانگذارانش بود. مراسم تشییع آرسن میناسیان یکی از شلوغ‌ترین مراسمی بود که هنوز سالخوردگان رشت به یاد دارند و مسلمانانی که با صلوات تابوت یک مسیحی را به دوش کشیده‌اند آن هم درست یک روز بعد از تعطیلات نوروز.
آرسن میناسیان، برخلاف دیگر ارامنه رشت در گورستان ارمنی بولاغ دفن نشده است. او در حیاط مدرسه ارامنه رشت در ابتدای خیابان سعدی به خاک سپرده شد. در حیاط این مدرسه تنها دو سنگ قبر موجود است. یکی مزار خواجه آوادیس، مؤسس کلیسا و مدرسه ارامنه و دیگری آرسن میناسیان و این نشان از اهمیت شخصیت تاثیرگذار او بوده است.
حالا هر سال پس از پایان تعطیلات نوروزی، مراسم سالگرد آرسن میناسیان در حیاط مدرسه ارامنه برگزار می شود. مراسمی که در آن نیکی‌های آرسن میناسیان یادآوری می‌شود و مسئولان بهزیستی و آسایشگاه خیریه سالمندان رشت نیز با حضور در مراسم، اقدام ماندگار او را که حرکتی در کل کشور شد پاس می‌دارند.

نسیم گیلان

آرسن میناسیان، درسال 1285 خورشیدی در یک خانواده ارمنی در رشت متولد شد. می‌گویند او وقتی کودکی دبستانی بود، در یک زمستان سرد، لباسی که به تن دارد، به کودک دیگری می‌بخشد که سردش شده بود.
آرسن میناسیان، در نوجوانی و جوانی، نیکی هایش پرآوازه شده بود. او با تاسیس داروخانه شبانه روزی «کارون»، به عنوان نخستین داروخانه شبانه روزی کشور، نام ماندگاری برای رشت می‌شود. منابع نوشته‌اند؛ آرسن میناسیان، در نخستین داروخانه شبانه روزی که خود تأسیس کرده بود، تا دیرهنگام می‌ماند و برای بیماران دارو می‌ساخت.
اگرچه ساختمان قدیمی این داروخانه در ابتدای خیابان امام، بعدها به افراد دیگری واگذار و متاسفانه دو سال پیش تخریب می شود، ولی امتیاز این داروخانه با نام نخست آن یعنی کارون، به ابتدای خیابان اعلم‌الهدی رشت منتقل و هنوز دایر است.
فکر تاسیس این داروخانه زمانی به ذهن او می‌رسد که ایران در بحبوحه جنگ جهانی دوم، شاهد مرگ و میرهای زیادی بود. مشاهده رنج و درد مردم رشت و فقر و تنگدستی مردمی که حتی توان خرید دارو نداشتند، موجب شد میناسیان داروخانه «کارون» را تاسیس کند و داروها را بصورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار دهد.
او که در جوانی و در شهر قزوین، ساخت داروهای سنتی را آموخته بود، پس از بازگشت به رشت حرفه تجربی داروسازی را دنبال می کند و داروهایش را به بهای پایین می فروشد و گاه رایگان در اختیار افراد بی بضاعت قرار می دهد.
در میانه جنگ جهانی دوم،آرسن میناسیان تا پاسی از شب بیدار می‌ماند تا بتواند داروهای بیشتری بسازد. گاه شبها به تهران می‌رود تا بتواند مواد اولیه مورد نیاز داروها را تهیه کند.
اگرچه خیلی‌ها با تلاش‌های مسیح‌وارِ آرسن میناسیان به زندگی خود ادامه می‌دهند، اما او برای ادامه کار حرفه‌ای‌اش مقروض می‌شود. شیوه‌ای که او در پیش گرفته بود، دیگر داروسازان را شاکی می‌کند و آنها شکایت نزد استاندار و فرماندار می‌بردند که در کار دیگر داروسازان اخلال ایجاد کرده است.
با خدمات انسان دوستانه او، دانشگاه تهران به میناسیان، دکترای افتخاری داروسازی اعطا می‌کند و او نخستین داروخانه شبانه‌روزی ایران یعنی« کارون» را در سال 1319 تأسیس می کند.
نام آرسن میناسیان در ردیف نام دیگر خیرین همچون؛ حسین استقامت، دکتر حکیم زاده، مرحوم چینیچیان، و آیت‌الله ضیابری است که مؤسس نخستین آسایشگاه خیریه و سالمندان کشور هستند، قرار دارد.

نسیم گیلان

بعد از تاسیس، آسایشگاه خانه دوم آرسن میناسیان می‌شود و او باقی زندگی خود را وقف سالمندان و معلولانی می‌کند که پناه دیگری ندارند و درست در نیمه شب 14 فروردین ماه سال 1356 آرسن میناسیان در همان آسایشگاه چشم از جهان فرو می‌بندد. حالا پس از حدود نیم قرن، هنوز هم مردم رشت نیکی‌های او را به یاد داشته و 14 فروردین ماه بر مزار او ادای احترام می‌کنند.

نسیم گیلان

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/746895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرعت اجرای تقاطع‎های غیرهم‎سطح رشت قابل قبول است

انبار 3 هزار میلیارد ریالی کالای قاچاق لو رفت

خانه «صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان» به بهره برداری می‌رسد

بغض و گریه شدید بازیگر سریال یوسف پیامبر با دیدن پرچم گنبد امام حسین!‌

تکنولوژی گم‌شده اهرام مصر کشف شد!

رایج‌ترین سیاست‌های اشتباه در زندگی زناشویی

صدور هشدار سطح نارنجی برای استان گیلان

بهره برداری از 3 دیزل ژنراتور برق خود تامین در مجتمع دخانیات گیلان

حضور میدانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پی قطعی برق در بیمارستان پیروز

سرپرست جدید بیمارستان لاهیجان منصوب شد

دو هفته رویایی برای کودکان در جزیره کیش

شاعرانه/ عمری در آرزوی تو بودم

اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی به تعویق افتاد

ابزاری برای تبدیل سیگنال‌های رادیویی محیط به برق مستقیم

تلاش همگانی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک مورد تاکید است

لزوم انسجام بین دستگاه‌ها در وصول مطالبات شهرداری

فعالیت سامانه بارشی در 13 استان تشدید می‌شود

سرپرست جدید بیمارستان پیروز لاهیجان منصوب شد

پیش بینی بارش شدید باران در گیلان/ صدور هشدار سطح نارنجی برای استان

بارش شدید باران در صومعه‌سرا

عاشق که شد، که یار به حالَش نظر نکرد

افزایش ماندگاری مواد غذایی با دستگاه‌های بسته‌بندی

کشف شواهدی از یک اقیانوس مخفی در قمر اورانوس

قطعی برق موجب عزل رئیس بیمارستان لاهیجان شد

افزایش بیش از 14 درصدی مصرف برق در گیلان

کشف انبار 3000 میلیاردی کالای قاچاق در رشت

تیرهای برق مانع اجرای پروژه‌های طرح میثاق رشت است

قطعی برق رئیس بیمارستان پیروز لاهیجان را با خود برد!

رفع مشکل فاضلاب رشت نیازمند ١٠ هزار میلیارد بودجه است

رقابت شمشیرباز گیلانی تیم ملی در المپیک پاریس

کمبود اکسیژن علت مرگ و میر محدود ماهیان در تالاب انزلی

این را به کسی گو که تو را نشناسد

شب عاشقان بی دل چه شبی دراز باشد!

المپیک تابستانی در فضا برگزار شد!

حلقه‌گذاری 100 جوجه پرستوی دریایی در تالاب انزلی

پیام تسلیت نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری

زائران گیلانی اربعین به 10 هزار نفر رسیدند

بررسی روند اجرای طرح‌های در دست اجرای شهرداری رشت

رئیس بیمارستان پیروز لاهیجان برکنار شد

برکناری رئیس یک بیمارستان دولتی در پی مشکلات قطعی برق

مجمع نمایندگان از همه ظرفیت ها برای احقاق حقوق مردم استفاده می کند

بارندگی ها در گیلان شدت می گیرد/ احتمال طغیان رودخانه ها

ثبت نام بیش از 10 هزار زائر گیلانی در سامانه سماح

اختصاص اعتبار 6 میلیارد تومانی برای تجهیز خانه‌های صنایع دستی گیلان

حلقه‌گذاری جوجه‌های پرستوی دریایی در تالاب انزلی + فیلم

شناسایی انبار 3 هزار میلیاردی کالای قاچاق در رشت

انبار سه هزار میلیاردی کالای قاچاق در گیلان لو رفت

وضعیت بیماران نرمال است/برق بیمارستان پیروز وصل شد

آخرش روزی بهارِ خنده هامان می رسد …

نشانه عصبی OCD در مغز انسان شناسایی شد