نسیم گیلان

آخرين مطالب

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب اجتماعي

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان در بازار شهر تاریخی ماسوله، دو کتابفروشی فعالیت دارد. کتابفروشی دکتر اکبر شرفی ماسوله دهه 60ایجاد شده و کتاب های نایاب را می توان در این کتابفروشی قدیمی یافت.
اگرچه گردشگران، شهر تاریخی ماسوله را بخاطر نوع معماری و گل های شمعدانی اش می شناسند، اما از مراکز فرهنگی شهری که قدمتش به قرن هفتم هجری می رسد، نباید غافل شد.

نسیم گیلان

وجود کتابخانه عمومی آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی، تنها یکی از این مراکز فرهنگی این شهر است. کتابخانه ای که به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های عمومی در سال1289توسط برخی از بزرگان این شهر از جمله آیت الله محمدطاهر شرفی، مرحوم حاج زین العابدین روستا و مرحوم سید داوود علوی با گردآوری بیش ازهزار نسخه کتاب خطی ایجاد شد.
این کتابخانه نزدیک به مجموعه مذهبی، بقعه عون ابن علی شهر ماسوله قرار دارد و با بازسازی صورت گرفته در دهه های مختلف و با داشتن 17هزار نسخه کتاب، پذیرای علاقمندان به مطالعه است. کتابخانه ای که ابتدا به صورت یک سازمان مردم نهاد و به صورت کاملا مردمی ایجاد و اداره می شد و چند دهه پیش زیر نظر نهاد عمومی کتابخانه های استان قرار گرفت.

نسیم گیلان

علاوه بر این، دو کتابفروشی در مجموعه بازار ماسوله قرار دارد؛ کتابفروشی که چند سال پیش توسط میرشمس موسوی ایجاد شده و کتابفروشی دکتر اکبر شرفی ماسوله.
اکبر شرفی ماسوله، دکترای جامعه شناسی با گرایش فرهنگ و ادبیات دارد. او فرزند آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی است. او در حوالی سال های 1365 در بازار ماسوله، یک کتابفروشی دایر می کند.
اگرچه سردرب کتابفروشی، تابلویی دیده نمی شود، اما ویترین پر از کتاب، خود گویای فعالیت حجره ای است که در میان دیگر مغازه های چوبی کفابازار ماسوله، فعالیت متفاوتی دارد. اگر مغازه های دیگر درحال خرید و فروش صنایع دستی هستند و یا از گردشگران با خوراک های گیلانی و شیرینی های مخصوص ماسوله پذیرایی می کنند، در حجره دکتر شرفی، اندیشه آدمی بارور می شود.
داخل کتابفروشی، فضایی برای نشستن نیست، قفسه های مملو از کتاب، به حدی فضای حجره را اشغال کرده که تنها به اندازه ایستادن یک نفر جا هست.
صبح یک روز تعطیل است و دکتر شرفی ماسوله به ماسوله آمده. او نیز مانند بسیاری از اهالی ماسوله، ساکن دائمی این شهر نیست ولی در ایام تعطیلات و زمان پیک مسافر به ماسوله می آید و چراغ حجره را روشن نگه می دارد.
او، رئیس جمعیت نشر فرهنگ گیلان است. جمعیتی که از سال 1304 خورشیدی تشکیل شد و با راه اندازی نخستین کتابخانه ملی در شهر رشت، بسیاری از تحولات نوین را در رشت و گیلان پایه گذاری کردند.
دکتر اکبر شرفی ماسوله، در گفتگو با ایسنا، درباره کتابفروشی قدیمی ماسوله می گوید: «من از جوانی به کتاب و مطالعه علاقمند بودم و به همین دلیل کتابفروشی شهر ماسوله را در حدود سال 1365 دایر کردم. کتابفروشی از ابتدا در همین حجره کوچک بود.»
کتابفروشی دکتر ماسوله، مملو از کتاب هایی است که شاید در هر کتابفروشی نتوان یافت. کتاب های تاریخ، ادبیات و هنر، سیاسی و اجتماعی و آثار نویسندگانی که دیگر در قید حیات نیستند و یا آثارشان دیگر تجدید چاپ نشده است.

نسیم گیلان

صاحب قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله در این باره می گوید: « این کتابفروشی همیشه مخاطبان خاصی داشته و دارد. کتاب های این کتابفروشی هم برای ذائقه قشر خاصی است. و اکثر کتاب های نایاب ایران را هم دارم. افرادی که به این کتابفروشی می آیند،گردشگرانی هستند که بعد از سفر نیز ارتباط خود را با کتابفروشی حفظ می کنند و در جستجوی کتاب های سفارشی نایاب خود تماس می گیرند و کتاب را برایشان به صورت پست ارسال می کنم.
من کتاب های روز کمتر می آورم. مخاطبین این کتابفروشی، عمدتا نویسنده، اهل هنر و یا استاد دانشگاه هستند. کتاب های عتیقه هم دارم ولی کتاب خطی نه. کتاب های خطی، جزو اسناد و میراث این کشور هستند و نباید خرید و فروش شوند.»
دکتر شرفی ماسوله اگرچه از وضعیت کنونی نشر و توزیع و مطالعه کتاب گله دارد، اما باور دارد آینده ایران روشن است و نسل جوان و آگاه این کشور، آینده خوبی برای ایران به ارمغان می آورند. «نسل جوان، نسل تحول خواه و آرمانخواه است و قطعا برای تحقق آرمان های خود تلاش می کند.»

نسیم گیلان

او با اشاره به فضای مجازی و کتاب های دجیتال که عرصه را بر دنیای کتاب های کاغذی، تنگ کرده، می گوید:«کتاب خوب، همیشه مخاطبین خودش را پیدا می کند. هرچند تکنولوژی جدید جایگزین کتاب شده است اما هیچ چیزی نمی تواند جای تورق این دوست عزیز را بگیرد. لذتی که در تورق کتاب هست، در اینترنت نیست.»
این جامعه شناس، تحلیل منطقی از فضای رسانه های جدید ارائه می دهد:«پدیده های اجتماعی، خصلت تحمیلی و اجتناب ناپذیر دارد. وضعیت پیشین در مقابل وضعیت جدید تا حدی می تواند مقاومت کند اما در نهایت پدیده نوین شیوه خود را تحمیل می کند.
همانطور که نسل جدید اراده و خواست و فرهنگ نوین خود را که متناسب با نیازهای زمان است، بر نسل پیشین تحمیل می کند.»
گفتنی است، شهر تاریخی ماسوله، در 36 کیلومتر شهر فومن و جزو این شهرستان است. معماری خانه های این شهر پلکانی موجب شده ماسوله در سال 1354 به شماره 1090 در فهرست آثار ملی ثبت شود و از همان زمان برای ثبت ماسوله در میراث جهانی تلاش می شود.

نسیم گیلان

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/741297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با بطری آب یک کلمن کوچک بسازید

رییس بنیاد شهید: ایثارگران در سامانه کاریابی بنیاد شهید مراحل اشتغال به کار را گذرانده‌اند

مناسبت روز، شنبه 6 مرداد

یک رصد از سحابی Saturn در فاصله 1400 سال نوری از زمین

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید کاملا هوشمند شده و تمامی خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد

تردد در مجتمع بندری انزلی از مرز 230 شناور گذشت

ادامه جستجوها برای یافتن مرد 74 ساله در لاهیجان

گیلان؛ سرزمین شعر و موسیقی و ترانه

جستجوها برای یافتن مرد 74 ساله در لاهیجان ادامه دارد

روایت زندگی شهید ابوالفضل شاطری از زبان مادرش

اربعین امسال با شعار کربلا تا طوفان الاقصی برگزارمی شود

اجرای طرح هادی در روستا‌ها گامی مهم برای توسعه، عمران و آبادانی

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 6 مرداد 1403

دارا بودن ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی گیلان برای گسترش رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در استان

خوشه دهی 75 درصد از اراضی شالیزاری گیلان

معرفی رئیس هیات ورزش‌های جانبازان و توان یابان فرماندهی انتظامی گیلان

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

پیوستن بازیکن ملوان به ذوب‌آهن

نماز جمعه قلب فرهنگی شهرها است

تست انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان ایران در رشت

ملوانان در مسیر آماده سازی حضور در لیگ برتر

شب هایی که من به یاد تو بیدار بودم

ری توییت این ویدئوی تخیلی توسط ایلان ماسک

برگزاری تست انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان ایران در رشت

قایق پرنده برای مسافرکشی آماده می شود

حال من حالِ مریضی است...

اطلاعاتی خاص در مورد ایستگاه فضایی بین‌المللی

تسلیت آیت الله رمضانی در پی درگذشت امام جمعه سابق فومن و ماسال

کاش اینجا بودی...

هفته‌ای بارانی در انتظار گیلانی‌ها

پیام تسلیت استاندار گیلان در پی درگذشت امام جمعه سابق فومن و ماسال

طراحی نرم افزار هوش مصنوعی برق

فینال مسابقات شطرنج مردان کشور با قهرمانی طرنج باز تهرانی پایان یافت

پاسخ به شبهات عاشورا در کتاب «72 پرسش پیرامون حماسه کربلا»

بومی سازی آنتن های بازتابی نانویی در کشور

یک ایده جذاب برای زیر لیوانی اونم با چوب بستنی

راهنمایی برای مادر بودن با کتاب «کاش مادران بخوانند»

امام جمعه و مردم شفت از اهمیت حضور در نماز جمعه می گویند

پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت امام جمعه سابق فومن و ماسال

بومی سازی تولید سوزن و نخ بخیه در کشور

4 ویژگی افرادی که همیشه از همه چیز ناراضی هستند

من این افسانه‌ها را دوست دارم

تولید نسل جدید مکمل‌های معدنی «روی» برای انواع دام و طیور در کشور

به امید موفقیت دختر بادِ ایران

نماز جمعه یک سنگر آگاهی بخش و بصیرت افزاست

خردمندان: با دست خالی فیلم بسازید

نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان درگذشت امام جمعه سابق فومن را تسلیت گفتند

بیا تا جهان را به بد نسپریم

نقش سلامت روده در عملکرد ورزشکاران المپیکی

وزرای جدید، خدمت به مردم را اولویت بدانند