نسیم گیلان

آخرين مطالب

تغییر آزمایشی محتوای درسی «کلاس اولی‌ ها» از مهر 1403 اجتماعي

تغییر آزمایشی محتوای درسی «کلاس اولی‌ ها» از مهر 1403
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، از تغییر محتوای کتب درسی برخی از کلاس اولی ها به صورت اجرای آزمایشی محدود و متناسب با شایستگی های پایه احصا شده در این سازمان از مهر 1403 خبر داد

تغییر محتوای کتب درسی برخی از کلاس اولی ها به صورت اجرای آزمایشی محدود
علی لطیفی با حضور در شبکه آموزش سیما، با اشاره به احصای چارچوب شایستگی های پایه توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و لزوم تنظیم برنامه درسی بر اساس این شایستگی ها، اظهار کرد: از مهر 1403 به صورت اجرای آزمایشی و برای تعداد محدودی از کلاس اولی ها محتوای آموزشی جدید و بسته های تربیتی و یادگیری متناسب با شایستگی های محوری و پایه ارائه می شود.
وی با بیان اینکه این سازمان چارچوب شایستگی های پایه دانش آموزان را احصا کرده است، توضیح داد: آماده کردن دانش آموز برای زندگی باید بر اساس این شایستگی های پایه باشد و برنامه درسی نیز باید بر اساس این شایستگی ها تنظیم شود. همچنین در این راستا بازطراحی جدول عناوین دروس و توزیع زمان را در دستور کار داریم. نمی‌خواهیم دیگر به صورت موضوع محور به محتوای درسی نگاه کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به اینکه به نظر شما با توجه به اهمیت پایه اول ابتدایی و یادگیری الفبا در این پایه، اول ابتدایی برای ایجاد این تغییرات گسترده مناسب است؟ توضیح داد: تغییر برنامه درسی باید از ابتدای یک مقطع شروع شود و مهم تر اینکه قبل از اینکه کتاب تغییر کند شما باید برنامه درسی را متناسب با آن شایستگی های پایه تغییر داده باشید تا نهایتا تغییر در کتاب ها شروع شود.
لطیفی ادامه داد: ما یک نقطه آغاز برای پایه اول ابتدایی داریم. در خصوص متوسطه دوم بستگی به این دارد که طراحی که انجام می‌شود به چه نحوی خواهد بود. اگر این چارچوب برنامه ها به صورت کامل درآیند؛ امکان شروع این تغییرات از آغاز مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم خواهد بود. تا زمانی که نقشه پشت کتاب درسی را اصلاح نکنیم نمی‌توانیم دست در کتاب درسی ببریم.12 سال است که با یک همپیوستگی زیادی عناوین دروس به هم وصل بوده اند. اکنون تدوین چارچوب شایستگی های پایه شکل گرفته است و برنامه های درسی به میزان قابل توجهی بر اساسا این شایستگی های پایه، محتوا را طراحی می‌کنند.
باز طراحی متوسطه دوم به منظور افزایش اختیار دانش آموزان در انتخاب دروس
وی ادامه داد: در حال طراحی جدید برای دوره متوسطه دوم هستیم تا متوسطه دوم را طوری کنیم که بچه ها حق انتخاب بیشتری برای دروس داشته باشند و بخشی از فشارهایی که روی درس‌ها در این دوره است تعدیل شود. بازآرایی شاخه ها و رشته ها را در متوسطه دوم انجام دادیم و الان در حال تدوین استانداردهایی هستیم که بخشی از محتوای آموزشی را دیگرانی که می‌توانند تولیدی داشته باشند برایمان انجام دهند و در این راستا استانداردها و راهنمای تولید را فراهم می کنیم. برخی از این اقدامات مثل تدوین چارچوب یا نظام واره شایستگی های پایه و عمومی پایان یافته است که قرار است متناسب با این شایستگی ها برنامه درسی آماده شود.
مناقشات بر سر افزایش یا کاهش حجم کتب درس
لطیفی با بیان اینکه ما در سازمان پژ نهایی شدن الگو مدرسه در تراز سند تحول بنیادین و پیش نویس نقشه راه سند تحول بنیادین
به گزارش ایسنا، همچنین علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با حضور در شبکه آموزش سیما، با بیان اینکه این پژوهشگاه 10 مساله اساسی آموزش و پرورش را احصا و شروع به کار پژوهشی درباره این 10 مساله اساسی کرده است، اظهار کرد: یکی از این مسائل باز طراحی ساختار آموزش و پرورش است که در برنامه هفتم نیز به آن تاکید و گفته شده است که در سال اول اجرای برنامه باید این امر انجام شود.
وی ادامه داد: دیگری تدوین مدرسه در تراز سند تحول بنیادین است. ما الگو ارزیابی مدارس بر اساس مدرسه در تراز سند تحول بنیادین را آماده کردیم. سومین مساله اساسی آموزش و پرورش تدوین نقشه راه اجرا سند تحول بنیادین بود. نقشه راه اواخر خرداد به ما ابلاغ شد و بلافاصله شروع به کار تدوین نقشه راه کردیم. پیش نویس نقشه راه سند تحول بنیادین را آماده و اعتبار بخشی کردیم. هم اکنون تحویل شورای عالی آموزش و پرورش شده است تا در فرآیند تصویب قرار گیرد.
پیش نویس آیین نامه و شیوه نامه جدید رتبه بندی را آماده و ارائه کردیم
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مرحله استقرار رتبه بندی معلمان انجام شد، افزود: بر اساس قانون باید بعد از دو سال از استقرار نظام رتبه بندی معلمان به مرحله ارتقا رتبه بندی وارد می شدیم تا رتبه بندی جدید بر اساس آن انجام گیرد. در زمینه آسیب شناسی رتبه بندی و بررسی تطبیقی آن، کار میدانی انجام و سه پژوهش تعریف شد. نهایتا پیش نویس آیین نامه و شیوه نامه جدید رتبه بندی را آماده و ارائه کردیم. همچنین برای سنجش ملی دوره های مختلف تحصیلی و شایستگی ها نیز برنامه داریم، کارهای آن انجام شده است.
ترسیم رسیدن به وضعیت مطلوب مدرسه در تراز سند تحول طی سه مرحله
محبی همچنین با بیان اینکه الگو مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است و بر این اساس سه مرحله برای رسیدن به وضعیت مطلوب ترسیم کردیم، تصریح کرد: ابتدا باید وضعیت موجود را احصا و راه رسیدن به وضعیت مطلوب با برنامه بنویسیم. این الگو پنج بعد و 45 شاخص دارد. نتیجه و پیامد آن در سه مولفه دانش آموز، کارکنان مدرسه و خانواده خلاصه می شود. درواقع ویژگی های دانش آموز فارغ التحصیل از مدرسه، شاخص های کارکنان مدارس و شاخص های مربوط به خانواده و جامعه محلی برای رسیدن به مدرسه در تراز سند تحول از این سه مولفه استخراج می شود.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/730246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجتماع بزرگ «امام رضایی‌ها» در رشت برگزار شد

کشف منبع جدیدی از طلا در کیهان

محفل شعر رضوی «سایه سار کرامت» در آستانه اشرفیه برگزار شد

آلومینیوم اراک 1-1 ملوان؛ رضایت زارع و حسینی به تقسیم امتیازات

اجتماع باشکوه امام رضایی ها / آسمان رشت نورافشانی شد + تصاویر

بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در آستارا به خاک سپرده شد

معنی ضرب المثل "نفسش از جای گرم درمی‌آید"

کتاب‌های تازه محمدرضا شفیعی کدکنی در نمایشگاه امسال

دیدار معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با خانواده دو شهید در لنگرود

برگزاری نشست بررسی مطالبات خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان مازندران با حضور رئیس بنیاد شهید

مسابقه بزرگ فرهنگی «شهدای خدمت»برگزار می‌شود

31 زندانی همزمان با دهه کرامت در گیلان آزاد شدند

مجموعه کامل آثار نادر ابراهیمی در نمایشگاه کتاب تهران

اهتمام جدی دولت چهاردهم در مدرسه سازی

شاید تا 10 سال دیگر، آیفونی وجود نداشته باشد!

دانشمندان: سفر‌های بین کهکشانی تا 100 سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود

«عباس خان مختاری» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درگذشت

ترکیب ملوان در مصاف با جوانترین تیم لیگ

ترکیب ملوان در مصاف با جوان‌ترین تیم لیگ

«استراتژی‌های کوچینگ» روانه بازار نشر شد

خورشید در نهایت، تمام حیات روی زمین را نابود خواهد کرد

افزایش 30 درصدی ذخیره سد سفیدرود در گیلان

افزایش 30 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود در گیلان

بخشی از کتاب/ هنر خوب‌ زندگی‌ کردن

کاهش مصرف سموم در باغ‌های سیب با اینترنت اشیاء

دیدار معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد و مدیرکل بنیاد مازندران با جانبازان نخاعی

کتاب «اینجا بدون تو» به قلم همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی رونمایی شد

دیدار مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با مادران شهدای محله جوادیه

شوک قیمتی به سفره مردم/ مرغ و نان گران می‌شود

دو خط کتاب/ بیچارگان

رمان «برای مادرم» منتشر شد

افزایش 30درصدی ذخیره سد سفیدرود در گیلان

کشف جدید فضایی؛ زمین در محاصره تکه‌های مخفی ماه

کتاب «اینجا بدون تو» به قلم محبوبه بلباسی، همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی رونمایی شد

تبدیل گرمای بدن به برق با مهندسی فضای خالی اتمی

6 هزار کیلومتر از خطوط برق گیلان بازسازی می‌شود

اشتباه در کتاب‌ درسی!

اشتباه است فکر کنیم افراد فوق مدرن با داستان زندگی نمی‌کنند

کشف شباهت‌های جدید بین مریخ و زمین

شاید سیارک «وستا» تکه‌ای از یک سیاره منظومه شمسی باشد

بازآموزی مغز، امید تازه‌ای برای مبتلایان به درد مزمن رقم می‌زند

دومین اهدای عضو سال جاری در استان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی بانوان کشور در گیلان آغاز شد

بیش از 28 هزار عدد کارت هوشمند ملی آماده تحویل در گیلان

هوای گیلان 6 درجه گرمتر می‌شود

قیمت سکه و طلا 18 اردیبهشت در بازار رشت

اولین کتابی که در غرفه آثار رهبر انقلاب به فروش رفت چه کتابی بود؟

کتابی در حوزه خط مشی‌گذاری عمومی منتشر شد

تأثیر شگفت‌انگیز ریاضیات بر رشد ذهنی کودکان

لحظات ناب رضوی در آسایشگاه معلولین و سالمندان گیلان