نسیم گیلان

آخرين مطالب

کریدور خنثی‌سازی تحریم سیاسی

کریدور خنثی‌سازی تحریم
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه برای اتصال جنوب شرق آسیا به آسیای مرکزی و اروپای شرقی باعث شد در سال 1379 و در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه، پروژه کریدور یا راه‌گذار بین‌المللی شمال-جنوب، به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج‌فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا کلید بخورد.
با افزایش تنش‌ها میان روسیه و اروپا بر سر جنگ‌اوکراین و تیره شدن مناسبات تجاری میان روسیه و این کشورها، کریدور شمال- جنوب به عنوان مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا شناخته‌شد و طبق برآوردها این راه‌گذر، مسافت 16 هزار کیلومتری تجارت از طریق کانال سوئز را با یک مسیر 7200‌‌ کیلومتری جایگزین خواهد کرد که در مقایسه با مسیرهای قبلی از نظر مسافت و زمان 40 درصد کوتاه‌‌تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان‌‌تر خواهد بود. به همین دلیل تمایل روسیه برای به سرانجام رساندن آن بیشتر از قبل شد.درحال حاضر کالاها از بندر چابهار با قطار به رشت می‌رسند و از رشت با کامیون تا آستارا اعزام می‌شوند. پس از باراندازی، مجددا در قطار بارگیری می‌شوند و از طریق آذربایجان تا روسیه جابه‌جا می‌شوند که این مسیر صرفه اقتصادی ترانزیت را تا حدی کاهش داده است. به گفته شهریار افندی‌زاده‌، ‌معاون سابق حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی حدود یک سال پیش، ایران تفاهمنامه پیشنهادی خود را با 16 ماده برای تعیین نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری روسیه در پروژه ریلی رشت- آستارا ارائه کرده بود، چرا که احداث راه‌آهن رشت-آستارا با 162 کیلومتر طول نیازمند احداث پل بوده و هزینه‌های زیادی برای ایران به دنبال داشت اما این مسیر تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا بوده و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.دی ماه سال گذشته روسیه اعلام کرد که تمایل دارد به صورت وام یا روش‌های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند و در نتیجه ‌مذاکراتی با ایران انجام داد. در همین راستا در شهریور سال جاری، مسکو و تهران توافق‌نامه‌ای برای احداث 162 کیلومتر راه‌آهن بین بندر آستارا و شهر رشت امضا کردند. حالا کشورهای آسیایی از جمله قزاقستان امیدوارند توسعه این مسیر، تا سال 2027، ظرفیت تولید آنها را به 10 میلیون تن در سال افزایش بدهد.
میزان سرمایه‌گذاری ایران و روسیه در این پروژه چشمگیر است؛ طبق اعلام مدیر بندر ایرانی سالیانکا «در مجموع سرمایه‌گذاری حدود 38 میلیارد دلار برای این کریدور درنظر گرفته شده است که سهم روسیه 35درصد و سهم ایران 34درصد خواهد بود.»
مدیر بندر ایرانی سالیانکا اشاره‌ای هم به اقدامات انجام‌شده از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب کرد و گفت: «خرید 330‌دستگاه واگن ریلی، خرید 54هزارکانتینر، مذاکره، خرید و سفارش ساخت 21فروند کشتی برای تقویت مسیرهای دریایی ازجمله این اقدامات بوده است.» در حال حاضر حداکثر میزان ترانزیت از این کریدور میان سه کشور هند، ایران و روسیه با حجمی حدود 12میلیون تن است اما این کشورها توسعه کریدور و افزایش ترانزیت از آن به 50میلیون تن تا سال2030 را از اهداف خود قرار داده‌اند. باید در نظر داشت که اجرای این پروژه فقط مسیر ترانزیت هند و روسیه را تسهیل نمی‌کند چون بعد از آن‌که تجارت بین روسیه و ایران در سال2022 با 20درصد افزایش به حدود 4.9میلیارد دلار رسید، اجرای این پروژه اهمیت بیشتری پیدا کرد.
کریدور شمال - جنوب سه شاخه دارد؛ شاخه شرقی که از قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران می‌شود و از سرخس تا قسمت جنوبی ایران ادامه پیدا می‌کند و از سال2022 فعال است؛ ظرفیت این مسیر در داخل سه کشور روسیه، قزاقستان و ترکمنستان تا مرز ایران 15میلیون تن بوده که اکنون به دلیل کمبود واگن، فقط یک‌میلیون تنِ آن استفاده می‌شود.مسیر مرکزی که از دریای خزر است و به دلیل ارتباط مستقیم ایران و روسیه و نداشتن اشتراک مسیر با سایر کشورها بسیار پراهمیت بوده، اما به دلیل نداشتن کشتی‌های رورو و کانتینربر در خزر از سوی ایران، ظرفیت زیادی ندارد. پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده مشکل تامین کشتی برطرف شود و ظرفیت ترانزیت این مسیر هم افزایش پیدا کند. مسیر غربی یا همان مسیر رشت-آستارا، در حال حاضر پرترددترین مسیر است، کامیون‌ها از مرز آستارا در ایران وارد آذربایجان می‌شوند و وقتی به مرز سامور در آذربایجان رسیدند، بعد از طی مراحل اداری و گمرکی وارد جمهوری داغستان شده و در نهایت کالاها به روسیه جابه‌جا می‌شوند. در حال حاضر با توسعه گمرکات در سمت روسیه، تعداد کامیون‌ها از 700 تا 800 دستگاه به 2700دستگاه در 24ساعت رسیده است هرچند سهم ترکیه و آذربایجان باز هم از این حمل و نقل بیشتر از ایران است. انتظار می‌رود از آنجا که منافع مشترک روس‌ها با ایران در سال‌های اخیر افزایش داشته است، با ساخت پروژه ریلی رشت_آستارا و توسعه کریدور شمال به جنوب با سرمایه‌گذاری ایران و روسیه گام بسیار موثری در دور زدن تحریم‌ها و رفع مشکلات تجارت خارجی برداشته شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/725509/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه تمهیدات برای اجرای امتحانات نهاییِ سالم در گیلان

210 نیروی آموزش دیده، مهیای حفاظت امتحانات نهایی استان گیلان

دانشمندان تمامی ماده گمشده جهان را پیدا کردند

پایان سال‌های رکود قایق‌ها در انزلی

احضار بلاگر رشتی به‌دلیل نقض حریم خصوصی همسر سابق

امنیت امروزمان را مدیون خون شهدا هستیم

گروه جهادی شهدای رسانه فومن برگزیده شد

رنگ لباس چه تأثیری روی رفتار ما دارد؟

سخنگوی دولت به گیلان سفر می کند

احضار بلاگر رشتی به دلیل نقض حریم خصوصی همسر سابقش

رفع تعرض حدود یک هکتار از اراضی کشاورزی در گیلان

شهرک تخصصی نساجی در رشت راه اندازی می‌شود

ادعای عجیب چینی‌ها: با هوش مصنوعی دیپ‌سیک، جنگنده نسل ششمی ساختیم

سازوکار احداث نیروگاه‌های خورشیدی در ادارات اعلام شد

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی

فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به جشنواره فضای باز اعلام شدند

گره‌گشایی از معضل رسوبات در مسیر قایقرانی و اسکله‌های انزلی

لزوم همراهی اصحاب رسانه در راستای حل مشکلات گیلان

پیشگیری از وقوع جرم از اولویت اصلی مجموعه انتظامی است

پیشگیری از وقوع جرم اولویت اصلی مجموعه انتظامی است

مقابله با ساخت‌ و ساز غیرمجاز در اولویت کارهای دهیاران قرار گیرد

«فرزندآوری» مأموریت شرعی، ملی و بهداشتی

ضرورت حمایت از صنعت دخانیات و احیای 284 واحد راکد در گیلان

شتاب در لایروبی رودخانه پیربازار با مشارکت بسیج سازندگی

رویای کیمیاگران محقق شد؛ تبدیل سرب به طلا در برخورددهنده هادرونی بزرگ

اقدامات بیمه دی برای جبران خسارت حادثه بندر شهید رجائی

میزان ابتلا به ویروس کرونا هفته‌های اخیر افزایش یافته است/ جانبازان، والدین سالمند شهدا و ایثارگران موارد بهداشتی را رعایت کنند

آیت‌الله بهجت، گوهر کم‌نظیر زمانه خود

پیگیری ثبت تالاب کوهستانی دریاچه گهر در کنوانسیون

خدمت صادقانه به مردم مهم‌ترین معیار پذیرش مسئولیت در نظام است

استاندار گیلان: سیره آیت‌الله بهجت چراغ راه هدایت انسان‌ها و مسئولان است

این آینه هوشمند درباره پوشش و استایل شما نظر می‌دهد

آیا اینترنت TD-LTE جایگزین مناسبی برای فیبر نوری است؟

گلستان میزبان هفته بزرگداشت شهدای خدمت

نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق برای شناخت ایثارگران هستیم

پس لرزه اظهارات جدید ترامپ درباره مذاکرات/ نماینده رشت: نمی گذاریم سرنوشت لیبی در ایران تکرار شود

محکومیت بیش از 3 میلیارد ریالی فروشنده کولر قاچاق در گیلان

بارش های همرفتی و فصلی در گیلان شدت می گیرد

«در معیّت پرزیدنت» با زیباکلام، آشنا و امیرخانی

هدفونی که مترجم همزمان چند کاربر می شود

آیا زمان خداحافظی با تکینگی اینشتین فرا رسیده است؟

آسیب‌های کمال‌گرایی والدین نسبت به دانش‌آموز

پدر شهیدان «فرهادی» از مازندران به فرزندان شهیدش پیوست

آسیب گیاه آروجیا به اکوسیستم‌های محلی گیلان

هشدار ناپایداری‌های فصلی در گیلان

امیدواری به بازگشت بینایی با نانوذرات طلا

اسپیس‌ایکس خود را برای پرتاب نهم استارشیپ آماده می‌کند

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مسجد کانون همبستگی و محله محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی است

دوربین‌های دید در شب‌ به اندازه عینک می‌شوند