نسیم گیلان

آخرين مطالب

کریدور شمال - جنوب از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است؟ مقالات

کریدور شمال - جنوب از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها می‌گوید که هزینه ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب 30 درصد ارزان‌تر از کانال سوئز است و پیش‌بینی جابه‌جایی 2.6 میلیون تن بار و جابه‌جایی 530 هزار مسافر در سال اول، ساخت این خط آهن را توجیه‌پذیر کرده است.
به گزارش ایسنا، راهگذر شمال به جنوب که راهگذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهره‌مندی ایران از کریدورها از جمله کریدور شمال‌-جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.
اهمیت مسیر شمال - جنوب از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز پنهان نمانده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فروردین‌ماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی «بهره‌گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین‌المللی به‌خصوص در مسیر شمال- جنوب» را خواستار شدند. همچنین به‌تازگی رهبر انقلاب با حضور در سیستان و بلوچستان، اظهار کردند: با وجود کارهای فراوان انجام‌ شده، مسئولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تامین حق مردم در زمینه آب از جمله کارهای ضروری است.
این موضوع مورد توجه وزیر راه و شهرسازی هم قرار دارد. مهرداد بذرپاش آذرماه سال گذشته و زمانی‌که به‌تازگی در این وزارتخانه مشغول شده بود، یکی از اولویت‌های کاری خود را به اتمام رساندن کریدور شمال به جنوب دانسته و گفت: به دنبال تامین منابع برای تکمیل این کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمی‌دهد. نظر دولت بر رونق حوزه حمل و نقل است و در اکثر مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان این موضوع محور مذاکرات طرفین قرار دارد.
او با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال - جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، گفته بود: تکمیل کریدور شمال - جنوب با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد. به همین دلیل است که پروژه رشت - آستارا نیز اکنون در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.
ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهوری نیز با تاکید بر اهمیت این پروژه می‌گوید: کریدور شمال– جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت. این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را بهم متصل کرده و جلوه‌ای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
اما به‌تازگی عباس خطیبی -معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- درباره مزیت استفاده از کریدور شمال - جنوب اینطور عنوان کرد: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی، میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن کشورهای مسیر این کریدور را نسبت به کانال سوئز حدود 30 درصد ارزان‌تر اعلام کرده است.
به گفته او؛ احداث راه‌آهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بین‌الملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقاء امنیت ملی و هم افزایی زنجیره‌های ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، خطیبی راه‌آهن رشت-آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بین‌المللی دانست و گفت:‌ احداث راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب یکی از طرح‌های مهم ریلی در سطح ملی و بین‌المللی شناخته می‌شود و بهره‌برداری از آن برای کشور و منطقه تحول‌زاست.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تمرکز راه‌آهن رشت-آستارا را بر جابه‌جایی بین‌المللی بار و مسافر دانست و اعلام کرد: ‌طرح‌هایی که از نظر حمل‌ونقل بین‌المللی حائز اهمیت بالایی هستند از نظر منافع راهبردی ملی، روابط بین‌المللی و تسهیل مبادلات و مراورات و همبستگی کشورها نیز قابل توجه‌اند و به‌ دنبال خود ارتقاء امنیت ملی، ارتقاء منافع کشورهای منطقه، ارتقاء علم و فناوری را به همراه دارند.
وی احداث راه‌آهن رشت-آستارا را به‌ دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال-جنوب، راه‌آهن رشت-آستارا در شاخه غربی به‌دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب-غرب که از خلیج فارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل می‌شود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است. کوتاه تر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راه‌آهن رشت-آستارا است.
معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها استفاده از ظرفیت‌های مرز آستارا در مبادلات بین‌المللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: پیش‌بینی جابه‌جایی 2.6 میلیون تن بار در سال اول و 6.8 میلیون تن در سال بیستم بهره‌برداری و جابه‌جایی 530 هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهره‌برداری یکی از دلایلی است که ساخت این خط آهن را توجیه‌پذیر کرده است.
خطیبی قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل موثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل در خصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راه‌آهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود 30 درصد ارزان تر اعلام کرده است و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.
وی یکی از مباحث قابل توجه در این مسیر ریلی را ملاحظات زیست محیطی دانست و اظهار کرد: با توجه به ارزشمند بودن محیط زیست منطقه گیلان و تراکم جمعیتی و قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری منطقه، آثار زیست محیطی و اجتماعی طرح در طیف گسترده مورد مطالعه و بررسی در تعامل با سازمان محیط زیست قرار گرفته و با بررسی مزایا و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسب‌تر تشخیص داده شده است.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها افزود: مسیر انتخابی با رویکرد حداقل آسیب به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از اراضی کشاورزی بوده و به همین دلیل احداث حدود 40 کیلومتر پل در طول مسیر با هدف توجه به منظور راه، کاهش حجم مصالح خاکریزی و حذف عبور و مرور کامیون ها از معادن به محل پروژه انجام شده که قابل توجه است.
خطیبی با اشاره به بیانیه باکو و توافق سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور 1401 ادامه داد: در این بیانیه بر اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقا خطوط ریلی این کشورها به‌منظور جابه‌جایی بار به میزان 15 میلیون تن در سال 2030 توافق شده است. از جنبه داخلی نیز سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این مسیر ریلی در مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترک تشریفات مناقصه برای اجرا همگی از دلایل مهم و قابل استناد برای اجرای این طرح ملی ریلی با رعایت تمام ملاحظات ملی و بین‌المللی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/718622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف ماهواره ناسا درباره انتشار اشعه ایکس از سیاه‌چاله

حفاری اکتشافی نفت ایران در دریای خزر پس‌از 3 دهه وقفه آغاز شد

عملیات اجرایی حفاری خزر با فرمان وزیر نفت آغاز شد

روزگار از من گرفت

سقوط کاوشگر قدیمی شوروی روی زمین،«سقوط معمولی» نخواهد بود

فرسودگی آسفالت در مسیر ارومیه به بندرعباس صدای رانندگان را درآورد

برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن در گیلان

شاعرانه/ رفت عمر من از دست من

سیستم ایمنی باعث ایجاد ترس می‌شود و روانگردان‌ها این واکنش را مسدود می‌کنند

نشاء برنج در 60 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شد

روزی شلوغ البته نه برای همه!

کاردستی قشنگ تابستونی بسازیم

درختان صنوبر چند ساعت قبل از خورشیدگرفتگی، با یکدیگر صحبت می‌کنند!

شاعرانه/باغ جان را صبوحی آب دهید

اجتماع بزرگ «امام رضایی‌ها» در رشت برگزار شد

کشف منبع جدیدی از طلا در کیهان

محفل شعر رضوی «سایه سار کرامت» در آستانه اشرفیه برگزار شد

آلومینیوم اراک 1-1 ملوان؛ رضایت زارع و حسینی به تقسیم امتیازات

اجتماع باشکوه امام رضایی ها / آسمان رشت نورافشانی شد + تصاویر

بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در آستارا به خاک سپرده شد

معنی ضرب المثل "نفسش از جای گرم درمی‌آید"

کتاب‌های تازه محمدرضا شفیعی کدکنی در نمایشگاه امسال

دیدار معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با خانواده دو شهید در لنگرود

برگزاری نشست بررسی مطالبات خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان مازندران با حضور رئیس بنیاد شهید

مسابقه بزرگ فرهنگی «شهدای خدمت»برگزار می‌شود

31 زندانی همزمان با دهه کرامت در گیلان آزاد شدند

مجموعه کامل آثار نادر ابراهیمی در نمایشگاه کتاب تهران

اهتمام جدی دولت چهاردهم در مدرسه سازی

شاید تا 10 سال دیگر، آیفونی وجود نداشته باشد!

دانشمندان: سفر‌های بین کهکشانی تا 100 سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود

«عباس خان مختاری» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درگذشت

ترکیب ملوان در مصاف با جوانترین تیم لیگ

ترکیب ملوان در مصاف با جوان‌ترین تیم لیگ

«استراتژی‌های کوچینگ» روانه بازار نشر شد

خورشید در نهایت، تمام حیات روی زمین را نابود خواهد کرد

افزایش 30 درصدی ذخیره سد سفیدرود در گیلان

افزایش 30 درصدی ذخیره آب سد سفیدرود در گیلان

بخشی از کتاب/ هنر خوب‌ زندگی‌ کردن

کاهش مصرف سموم در باغ‌های سیب با اینترنت اشیاء

دیدار معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد و مدیرکل بنیاد مازندران با جانبازان نخاعی

کتاب «اینجا بدون تو» به قلم همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی رونمایی شد

دیدار مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با مادران شهدای محله جوادیه

شوک قیمتی به سفره مردم/ مرغ و نان گران می‌شود

دو خط کتاب/ بیچارگان

رمان «برای مادرم» منتشر شد

افزایش 30درصدی ذخیره سد سفیدرود در گیلان

کشف جدید فضایی؛ زمین در محاصره تکه‌های مخفی ماه

کتاب «اینجا بدون تو» به قلم محبوبه بلباسی، همسر شهید مدافع حرم محمد بلباسی رونمایی شد

تبدیل گرمای بدن به برق با مهندسی فضای خالی اتمی

6 هزار کیلومتر از خطوط برق گیلان بازسازی می‌شود