راه آهن رشت انزلی جایگزینی مناسب برای راه آهن رشت آستارا
اقتصادی
بزرگنمايي:
نسیم گیلان -
تحلیل گر امور حمل و نقل و ترانزیت گفت: عدم بازارسازی و شبکه سازی موجب میشود تا نوک پیکان انتقادات به سمت بخش حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل دریایی برود.
علیرضا چشم جهان با بیان اینکه فقدان بازارسازی و شبکه سازی باعث کاهش مشتریان بین المللی برای شرکتهای ایرانی میشود، عنوان کرد: در چنین حالتی، وجود یک روند تجاری ثابت یا رو به رشد، دور از ذهن مینماید.
وی افزود: اگر به وضعیت کنونی بندرگاهها و گمرکات کشور نگاه بیندازیم متوجه میشویم که از لحاظ توسعه ظرفیت پذیرش کالا، رشد چشمگیر بوده و اقدامات متعددی انجام شده است.
این تحلیل گر گفت: لزوما با گسترش سازهها در بندرگاها و گمرکات به تنهایی نمیتوان به اهداف مورد نظر دست یافت چرا که برای توسعه در این رابطه نیاز است تا تمامی قسمتهای این پازل با یکدیگر رشد کنند و موضوعات حمل و نقل به صورت تخصصیتر دنبال شود که ترانشیپ، ترانزیت و محمولات داخلی بخشی از این مجموعه هستند.
به گفته وی با ایجاد این تلفیق است که میتوان در زمینه پاسخگویی به نیازهای داخلی و البته کسب سهم موثر و پایدار از مبادلات تجاری منطقه ای، فرامنطقهای و بین المللی موثر عمل کرد.
وی افزود: کشور برای توفیق در تسهیل تجارت از طریق گرینه حمل و نقل باید بر روش هایی تمرکز کند که هم اینک پتانسیلهای کامل تری را ارائه میدهند.
به گفته وی در حال حاضر [در کریدور شمال - جنوب] تمرکز بر روی حمل و نقل جادهای گزینهای بهتر و مناسبتر از حمل و نقل ریلی است. زیرا این گزینه میتواند با توجه به شرایط حاکم از قبیل آماده نبودن خط ریلی رشت به آستارا و یا خط ریلی زاهدان به چابهار، عملکرد بهتری داشته باشد.
به گفته وی با انتخاب این گزینه، نقل و انتقال کالاهای ترانزیتی در کمتر از 4 روز از شمال به جنوب کشور و بالعکس انجام می شود.
وی ایجاد زیرساخت ها و روساخت ها در کشور را گام موثر برای ایجاد ارتباط دائمی با ظرفیتهای کشتیرانی در شمال و جنوب کشور عنوان کرد و گفت: اتصال خط ریلی رشت به انزلی حتی میتواند به دلیل مسافت کمتر، گزینهای مناسبتر و عملیاتیتر نسبت به اتصال خط ریلی رشت - آستارا باشد که قرار است در 5 سال آینده به بهره برداری برسد.
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/713799/