نسیم گیلان

آخرين مطالب

گوهر وجودی مردم ایران از حبّ اهل‌بیت (ع) و ارادت به ولایت نشأت می‌‌گیرد فرهنگي

گوهر وجودی مردم ایران از حبّ اهل‌بیت (ع) و ارادت به ولایت نشأت می‌‌گیرد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری‌فر، با اشاره به اعتقاد راسخ ملت ایران به دین و نظام اسلامی گفت: ذات و گوهر وجودی مردم ایران از حبّ اهل‌بیت (ع) و ارادت به مقام عظمای ولایت نشأت می‌‌گیرد.
  با پایان ماه مبارک رمضان و اقامه نماز عید سعید فطر به امامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و بیاناتی که معظم‌له در خطبه‌های نماز مطرح کردند، توجه بسیاری از تحلیل‌گران و صاحب‌نظران به مباحث کلیدی و تاثیرگذاری که ایشان در نسبت با شرایط روز کشور و جهان در سخنان خود مطرح کردند جلب شد، این بیانات به ویژه با در نظر گرفتن وقایع اخیر و بیداری ملت همیشه‌بیدار ایران اسلامی از اهمیتی دوچندان برخوردار بود و با استقبال طیف‌های مختلف همراه شد.
  بر آن شدیم با هدف بررسی ابعاد مختلف بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خطبه‌های نماز عید فطر امسال، مصاحبه‌ای اختصاصی با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حسن غفاری‌فر» عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) داشته باشیم و نظرات وی را در رابطه با ابعاد مختلف بیانات معظم‌له جویا شویم. در ادامه حاصل این گفت‌وگو را می‌خوانید: 
حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن غفاری‌فر» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، با اشاره به حضور مردم همیشه‌آگاه و بیدار ایران اسلامی در مناسبت‌های مختلف عبادی سیاسی سال جاری از جمله لیالی قدر، روز قدس و نماز عید سعید فطر اظهار کرد: این حضور و استقبال حتی پیش از این ایام یعنی در روزی چون 22 بهمن نیز قابل بررسی است اما پیش از پاسخ و بررسی چرایی این استقبال، باید چند مساله را از منظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد حقیقت مردم و جایگاه والای آنان مورد توجه قرار دهیم تا به علت این مساله برسیم که چرا بیانات ایشان تا این اندازه در جامعه از سوی اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار می‌گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: برای ملموس شدن بحث اشاره‌ای به ادوار گذشته و دهه‌های اخیر پس از انقلاب می‌کنم که جریان‌هایی خاص با تکیه بر کلیدواژه جوان‌گرایی قصد بر تغییر مسیر جامعه و دوری‌گزینی مردم از عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، حجاب و پوشش داشتند، مقام عظمای ولایت در آن برهه مطالب حایز اهمیتی را مطرح کردند که بسیار مورد توجه واقع شد، آن هم در وضعیتی که طیف مومنین جامعه در نگرانی بسر می‌بردند و در شرایط سختی با یکدیگر ارتباط داشتند؛ در همین زمان بود که رهبری فرمودند: « یک عده به دنبال اباحه گری هستند و عده ای دنبال خشکه مقدسی».
حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری‌فر ادامه داد: کاملا مشخص بود که در آن برهه اباحه‌گری از کجا نشأت می‌گیرد اما نحوه برخورد مقام معظم رهبری(‌مدظله‌العالی) نسبت به مساله و مقصود و منظور ایشان از مساله اباحه‌گری که به آن اشاره داشتند، موضوع مهم و قابل بررسی است؛ آن هم در شرایطی که جریان اصلاحات نیز در جامعه فعالیت‌های خاص خود را داشت و از نظر فرهنگی بر بخشی از بدنه جوان کشور تاثیر گذاشته بود.
وی در ادامه به سفر مقام عظمای ولایت به استان گیلان در آن دوران اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم که این استان و اساسا نقاط مختلف گیلان به جهت شرایط آب‌هوایی خوبی که دارد همواره مستعد میزبانی از اسباب تفریح و شادی مردم است؛ از سوی دیگر گیلان از جمله اولین استان‌هایی است که مخاطب فرهنگ مدرن و مدرنیته غرب شد چراکه از طریق بندر انزلی و روسیه نزدیک‌ترین جغرافیا جهت دسترسی به سمت اروپا را داشت، در نتیجه زودتر از سایر نقاط کشور با فرهنگ غربی ارتباط برقرار کرد، ضمن اینکه راه دریایی و ارتباطات با کشتی نیز در تحقق این مساله تاثیر داشت.
تفاوت مطالبه رهبری از جوانان دو استان
این پژوهشگر تصریح کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در جریان سفر به استان گیلان خطاب به افرادی که سخت‌گیری‌های مذهبی داشتند فرمودند: «خشکه‌مقدس‌ها! جوانان ما را لاابالی ننامید، کم‌توجه به دین ننامید»؛ اما نکته جالب توجه این است که در همان دوران وقتی معظم‌له به استان اصفهان می‌روند ادبیات‌شان تغییر کرده و می‌فرمایند: «جوانان عزیز: من مثل برخی نیستم که جوان جوان بگویم»، اتفاقا ایشان در سفر خود به اصفهان پنج انتظار سنگین را از جوانان مطرح می‌کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری‌فر ادامه داد: علت این تغییر در ادبیات معظم‌له را می‌توانیم در نص صریح قرآن کریم و در این آیه بیابیم که خداوند فرمود: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها ...» (خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند.) ، در هر صورت مطالبه‌ای که رهبری از جوانان این دو استان انتظار دارند با یکدیگر تفاوت دارد و علت را می‌توان در مسایل مختلفی جست‌وجو کرد از جمله اینکه فرصت‌های معنوی-تاریخی که در استان اصفهان به ویژه از قرن نهم هجری به این سو وجود داشت هرگز در استان گیلان نبوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: گستردگی و تراکم شهرها و روستاها در استان گیلان در قیاس با استان اصفهان و ابعاد مختلف تاریخی که هر دو استان تجربه کردند منجر به شکل‌گیری بافت فرهنگی متفاوتی از جنبه مذهبی شد؛ باید توجه داشت که اصفهان شهری بود که علامه مجلسی، شیخ بهاء‌الدین عاملی، میرفندرسکی، ملاصدرا و بسیاری دیگر از بزرگان در آن حضور داشتند و این شهر از قرن نهم هجری به عنوان پایتخت معنوی شیعه به شمار می‌آمد؛ آثاری نظیر «بحارالانوار» در اصفهان به رشته تحریر در آمد؛ با در نظر گرفتن این پیشینه و تجارب تاریخی هر دو استان، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سفر به اصفهان بیانات و انتظار متفاوتی را از جوان اصفهانی دارند.
وی با اشاره به جایگاه تاریخی و فعالیت‌های دینی در استان گیلان افزود: ابعاد و جنبه‌های فرهنگی-تاریخی گیلان بسیار قابل توجه است، «دیلمیان» از استان گیلان برخاستند و شیعیان علوی منطقه از گیلان شکل گرفتند اما این جمعیت از جنبه گستره جغرافیایی در قیاس با استان اصفهان متراکم نیست؛ بنابراین با توجه به این ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در هر دو استان گیلان و اصفهان، خطاب مقام عظمای ولایت به جوانان این دو استان متفاوت بود و این رویکرد دقیقا سیره‌ای است که در قرآن مطرح شده است و خداوند انسان را بر اساس امکاناتی که در اختیار داشته مواخذه می‌کند.
انحرافات در دوره پهلوی اول با کشف حجاب به اوج خود رسید
حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری‌فر در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و ادوار بعدی تا زمان سلطنت پهلوی افزود: انحرافات در ایران از زمان ناصرالدین شاه آغاز و در دوره پهلوی اول با کشف حجاب به اوج خود رسید، اگر به خوبی بررسی کنیم خواهیم دید که دشمن برای تخریب ایران چه از جنبه جنگ فیزیکی و چه از جنبه جنگ نرم تلاش بسیاری داشته و به میدان آمده است.
وی گفت: با وجود این اُفت و خیزهای تاریخی و آنچه که بر مردم ایران گذشت، یک ایرانی با هوش بالایی که دارد همواره علاقه‌مند به تلاش بوده و توانایی خلق رفاه حداکثری برای خود را دارد؛ اما با همه این دستاوردها و ظرفیت‌ها، نمی‌توان در تحلیل تاریخی اشتباه کرد و همه مردم ایران را با شرایطی نظیر اوایل قرن چهاردهم هجری آن هم با رویکردی نظیر شرایط شهرهایی چون قم، مشهد و اصفهان مقایسه کرد؛ بلکه باید کل ایران را در نظر گرفت، از این نظر است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به هر دو طرف تذکر می دهند، یعنی چه آنانکه از حیث دغدغه‌مندی سخت‌گیری‌هایی دارند و چه آنانکه ظاهربین بوده و خوشبین به همه مسایل هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تاکید بر اینکه باید نسبت به مسایل مختلف نگرش صحیحی اعمال شود، افزود: وقتی یک فرد نگاه سخت‌گیرانه‌ای را از حیث دغدغه‌ و احساس نگرانی خود نسبت به دیگران داشته باشد، با این کار سایرین و طرف مقابل را که در حالت عادی مستعد برای بسیاری از مسایل هستند مغرور ساخته و منجر به بروز رفتاری متفاوت از سوی آنها می شود.
وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) که فروردین ماه امسال در حرم مطهر رضوی ایراد فرمودند، افزود: ایشان بیان کردند: «مردم ما مومن به قیامت هستند، مومن به خدا و پیامبر (ص) هستند، مومن به اهل بیت (ع) هستند.»، این سخنان از جنبه‌های مختلفی قابل توجه است از جمله اینکه ذیل این فراز و نشیب‌های تاریخی که ایران از سر گذرانده است، باز هم مردم معتقد هستند و از پس تمام مشکلات و ظاهرسازی‌ها، به این شعور و بالندگی رسیده‌اند که این کشور دارای امنیت اخلاقی، سیاسی و اقتصادی است.
حجت الاسلام و المسلمین غفاری‌فر تصریح کرد: در این میان اگر شاهد اعتراضی هم باشیم عجیب نیست چراکه حتی در سطح یک خانواده مطالباتی مطرح می‌شود و این امکان وجود دارد که اختلاف نظر یا حتی دعوا شود و این امر طبیعی است، در مقابل ملت و نظام نیز همین شرایط را دارند به این معنا که گاهی مردم از نظام و گاهی نظام از مردم انتظاراتی دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری‌فر گفت: در این میان فرد دغدغه‌مند نباید تحلیل غلط داشته باشد و اقشار مردم را قضاوت کرده و یا به گونه‌ای دیگر ببیند؛ مردم نیز دقیقا به دلیل همین نگاه کلی و به دور از هرگونه قضاوت است که اینگونه به دیده جان سعی در اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) دارند.
ارادت‌شان مردم نسبت به کارکرد مثبت دین و انقلاب اسلامی
وی در بخش دیگری از مباحث خود ادامه داد: در سطح هر جامعه‌ای گاها چنین رویکردهایی ایجاد می‌شود، اما این اتفاقات در ذات مردم است، در این بین افراد غرب‌زده نیز نباید به این ظواهر دل خوش کنند چراکه هرچه جلوتر می‌رویم دشمن‌شناسی مردم عمیق‌تر می‌شود و ارادت‌شان نسبت به کارکرد مثبت دین و انقلاب اسلامی مضاعف می شود.
گوهر ذاتی مردم ایران، دلباختگی به خدا و اهل بیت(ع) و ولایت فقیه
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در پایان با اشاره به حضور وسیع مردم در نماز عید فطر و عرض ارادت اقشار مختلف به مقام عظمای ولایت گفت: این حضور که حتی نسبت به چهار سال گذشته و در قیاس با دوران قبل از کرونا از نظر کمی و کیفی با رشد حداکثری همراه بود، حکایت از آن دارد که مردم به عشق و ارادت اقامه نماز به امامت رهبر جامعه اسلامی و گوش‌سپاری به سخنان وی، رهسپار حضور در نماز جماعت عید سعید فطر شدند و این خود حکایت از این دارد که گوهر ذاتی مردم ایران، دلباخته و سرسپرده خدا و اهل بیت(ع) و ولایت فقیه است.
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/677315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد