نسیم گیلان

آخرين مطالب

دود هیزم هیرکانیان به چشم فرزندانمان خواهد رفت مقالات

دود هیزم هیرکانیان به چشم فرزندانمان خواهد رفت
  بزرگنمايي:

 نسیم گیلان-
306هزار هکتار از بهترین و دست ‌نخورده‌ترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی در قالب ثبت سریالی با 12 سایت و 15 لکه در پنج استان در تاریخ 19 تیرماه سال 1398 برابر با 10 جولای 2019 در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان شهر باکو به عنوان دومین میراث طبیعی ایران بر اساس معیار 9 به شماره 1584 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند که مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار با مساحت 58 هزار و 534 هکتار در استان گیلان قرار دارند.
  هیرکانیان را " فسیل زنده "، " ذخیره‌ گاه ژنتیکی" و یا "موزه طبیعی" می خوانند اما این موضوع بازهم موجب نشده است تا این میراث یگانه از ضربه تبر و آتش کین کم اندیشان در امان بماند و انتشار فیلم هایی از شکستن و سوزاندان قامت کامل این درختان برای سرگرمی و یا قطع آنها برای هیزم و یا برآوردن زغالی برای کباب، چنان لهیبی بر دل مخاطبان می زند که امکان بی‌تفاوتی میسر نمی شد و هر شهروند خود را در قبال این بی معرفتی موظف به ممانعت می دانست اما متاسفانه ناآگاهی و کم خردی را گویا درمان نیست و ناسپاسان طبیعت را یارای شنیدن نبود.
با دیدن ویدئوهای انتشار یافته از سوزاندن هیرکانیان برای پاره ای زغال، خشم فروکش نمی کرد اما باز نهیبی برمی‌آید که اگر آگاهانه دست به این حماقت نزدید مایه ترحمید اما اگر این بی‌فرهنگی از جای دیگری می‌آید و از سر خودشیفتگی و بی وجدانی می آید، اگرچه درد دارد اما درمان هم دارد و قدری باید به خود رجوع کرد.
تنها هیرکانیان نیستند که ضربه مهیب همزیستی با برخی انسان‌های کم آگاه نصیبشان شده بلکه میراث فرهنگی این سرزمین نیز نه تنها گاه از خشونت سنگ فِرِز قاچاقچیان در امان نمانده بلکه نیشتر بدخط یادگاری‌ها و جای کریه کفشهایشان بر قامت میراث تاریخی، ضرب ناخوش بی مسئولیتی را فریاد می زند؛ بطوریکه به گفته یکی از استادان دانشگاه در حوزه میراث فرهنگی، بخش اعظم نقاشی های تاریخی استان به سبب ناآگاهی از سوی مردم و با هدف سانسور، تخریب شده است.

یادگاری نویسی برخی گردشگران ناآگاه، سیمان پاشیدن بدفرم بر هیبت‌های برهنه، مرمت‌ها و نوسازی‌های نامطلوب مواردی است که تاسف بازدید کنندگان آگاه به اهمیت حفظ میراث را در بازدید از دیوار نگاره های تاریخی بقاع متبرکه گیلان برمی انگیزد.

بازهم لهیب خودخواهی بر قامت نسل آینده
از این مبحث که بگذریم سخنان یکی از کارشناسان میراث فرهنگی گیلان جانسوز می شود آن گاه که می گوید: در جریان بازدیدهای کاری از ذخیره‌گاه ژنتیکی جلگه ای متاسفانه با تخریب تعمدی و درختان سوخته مواجه شدیم.
وی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به نظر می رسد بخشی از این تخریب تعمدی و آتش سوزی توسط مردمان محلی برای افزایش مساحت اراضی شالیزاری انجام شده است.
وی ادامه داد: در این بازدید شاهد سوزانده شدن قسمت پایه تنه های سپیداران هیرکانی بودیم و به نظر می رسد این موضوع ناشی از فقدان آگاهی مردم نسبت به این میراث طبیعی است که باید از سوی رسانه ها بیشتر به آن پرداخته شود.

وی تاکید کرد: بخش یادشده جزو جنگل های جلگه ای هیرکانی است که متاسفانه در معرض خطر هستند؛ این خطرات جنگل های جلگه ای هیرکانی را تهدید می کند و قابلیت جایگزینی ندارد.
متاسفانه گیلان سالهاست که زجر لهیب این خودخواهی و سودجویی را به بهای کم شدن از منابع نسل نو و از بین رفتن محیط زیست می پردازد بطوریکه هر سال هکتارها اراضی تالابی گرفتار لهیب آتش سودجویان می شود.

آموزش، ضرورت حفاظت از هیرکانیان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: سه سایت جنگل‌های هیرکانی در شهرستان‌های تالش، فومن و رودبار در تیرماه 1398 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که از این جنگل‌ها به عنوان فسیل زنده و ذخیره‌ گاه ژنتیکی نیز یاد شده و از جمله مهمترین‌ جاذبه‌های گردشگری منطقه نیز شمار می‌روند.
ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم توسعه بهینه صنعت گردشگری به همراه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی تأکید کرد و افزود: گردشگری از ظرفیت قابل توجهی برای کمک به اقدامات حفاظتی عرصه‌های میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی گیلان برخوردار است.
وی اظهار کرد:جنگل‌های هیرکانی پناهگاه گونه‌های مختلفی از حیات وحش و گیاهان در معرض خطر به شمار می‌رود و سه سایت جنگل‌های هیرکانی واقع در شهرستان‌های رودبار، تالش و فومن میراثی ارزشمند از تمدن مردم گیلان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: عوامل متعددی چون دست‌اندازی‌های انسانی، ویلاسازی، سدسازی، قطع بی‌رویه، قاچاق چوب، زباله، چرای بیش‌ از حد دام و شکار غیرقانونی از جمله مواردی است که این میراث ارزشمند استان را مورد تهدید قرار داده و این اداره‌کل در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده از طریق ثبت این سایت‌ها در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو از آن به نحو شایسته‌ای حفاظت و حراست کند.
جهانی اضافه کرد:ساماندهی دام و دامدار، توانمندسازی روستائیان، عدم ساخت و ساز در محوطه‌های جنگلی، آموزش و افزایش آگاهی‌های همگانی در مورد جنگل و ارزش‌های وابسته به آن، ساماندهی زباله و بازیافت پسماندها، گردشگری پایدار و آموزش راهنمایان گردشگری بر پایه اصول طبیعت‌گردی از راهکارهای مقابله با تخریب بیشتر این جنگل‌های باستانی است.
وی ضمن تاکید بر افزایش آگاهی بخشی بعنوان ضرورت حفاظت از هیرکانیان، اظهار کرد: باید شیوه‌نامه‌ای پایدار بر مبنای شرایط طبیعی، اقتصادی و اجتماعی این مناطق به منظور ساماندهی گردشگری در سایت‌های میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی تدوین شود تا علاوه بر حفاظت از ارزش‌های بی‌بدیل این میراث طبیعی و جلوگیری از تخریب آن با ایجاد اشتغال مؤثر در این مناطق زمینه رشد اقتصادی جوامع محلی نیز فراهم شود.
جهانی ضمن تشریح مزایای این طرح افزود: اجرای این طرح نیازمند بودجه و ایجاد هماهنگی‌ لازم در سطح دستگاه‌های ذی‌ربط است تا بتوان با توسعه صنعت گردشگری دوست‌دار طبیعت در پاسداشت این میراث طبیعی که از پیشینه تکاملی 25 تا 50 میلیون ساله برخوردار است اقدامات لازم را انجام دهیم.

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار 9 گانه به شماره 1584 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.
جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران با پیشینه تکامل 25 تا 50 میلیون ساله، مانند نواری سبز به در ازای 850 کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.
از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می روند.
اگر چه پیشینه هزاران سال همزیستی با انسان، از آسیب های فراوان به این جنگل های باستانی و یگانه حکایت می کند، اما در شیب های تند و غیرقابل دسترس و ارتفاعات بالا، بخش‌های وسیعی از جنگل های هیرکانی روند تکامل طبیعی خود را می پیمایند و ما را بر آن می دارند که در حفاظت از این گنجینه ارزشمند باستانی بکوشیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/664172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است