نسیم گیلان

آخرين مطالب

بدرقه «پدر تاریخ همدان» به خانه ابدی مقالات

بدرقه «پدر تاریخ همدان» به خانه ابدی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / پیکر استاد «پرویز اذکایی»، پژوهشگر و مورخ نامدار صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان استانی و مردم فرهنگ دوست همدان تشییع شد.
امروز در ابتدا مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد پرویز اذکایی، پدر تاریخ همدان و چهره ماندگار تاریخ و فلسفه ایران در محل کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.
پیکر این پژوهشگر تاریخ پس از تشییع در محوطه کتابخانه مرکزی همدان، با حضور نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان، مدیر اسناد و کتابخانه‌ ملی منطقه غرب کشور و دیگر علاقمندان علم و دانش در باغ بهشت این شهر و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در پاسداشت پرویز اذکایی، با بیان اینکه انسان برای خاک نشینی آفریده نشده است، اظهار کرد: زمین میدان ارتقاء انسان تا بی نهایت است و باید با دو بال ایمان و علم این مسیر را طی کند. 
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمد ببا بیان اینکه انسان باید ابتدا خود را بشناسد چراکه نخستین معرفت در عالم، معرفت نفس است، افزود: خودشناسی یک پله از خدا شناسی هم بالاتر است چراکه اگر فردی خود را نشناسد هرگز به خدا نخواهد رسید. 
رئیس بنیاد بین المللی بوعلی با اشاره به اینکه دکتر اذکایی ابتدا به خود رسید و به طور قطع به خدا هم رسید، تصریح کرد: بزرگترین خسارت انسان، خسارت عمر است چراکه در روز قیامت نخستین بازجویی این است که انسان عمر خود را چگونه گذرانده است.
دکتر اذکایی غریبانه در همدان زندگی کرد
وی با بیان اینکه دکتر اذکایی غریبانه در همدان زندگی کرد، ادامه داد: زمانی که به همدان آمدم، دورنمایی او را شنیده بودم و وقتی به دیدارش رفتم، آنقدر خوشحال شد و گفت وقتی تو آمدی، انگار همه مردم همدان آمده‌اند. 
طه‌محمدی با اشاره به اینکه دکتر اذکایی به دنبال آن بود آنچه آموخته را در اختیار مردم قرار دهد، خاطرنشان کرد: اذکایی یک عمر تحقیق و پژوهش کرد و با قلم و کتاب همراه و همدم بود به همین علن است که همه وظیفه دارند در زمان حیات دانشمندان از این شخصیت‌ها تجلیل و تکریم کنند. 
وی با بیان اینکه دانشمندان بزرگ ما مدیون همسران، دوستان و قدرشناسان آنها هستند، گفت: انسان‌های متعالی وقتی از دنیا می‌روند، زمین، آسمان و ملائکه برای او می‌گیرند چراکه عمل صالح آنها به آسمان‌ها می‌رفت و اکنون این جریان خیر و نیکو قطع شده است.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان‌های اهل سعادت، تشنه علوم و معارف هستند،اظهار کرد: سال‌ها دکتر اذکایی دغدغه کتاب‌های خود را داشت که چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد و سپس آنها را وقف کرد.
وی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب روستاها و شهرهای ما کتابخانه دارند، افزود: باید کتابخانه‌ها را در سراسر استان تقویت کنیم و اجازه غریب افتادن کتاب را ندهیم.
طه‌محمدی بیان کرد: دکتر اذکایی اگر کتابخانه خود را می‌فروخت درآمد سرشاری پیدا می‌کرد اما او کتابخانه خود را وقف کرد و امیدواریم که از این آثار ارزشمند به خوبی استفاده شود. 
پرویز اذکایی، دردانه روزگار
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه دکتر پرویز اذکایی مردی است که دردانه روزگار و نادر دانای امروز ما بود، اظهار کرد: امروز تنها ما نیستیم که عزاداریم و بغض در گلویمان خفته بلکه علم و دانش است که یار دیرینه و صدیقیش را از دست داده و محزون، کنج عزلت گزیده است.
عاطفه زارعی افزود: هر آنچه افسوس می‌خوریم برای اذکایی نیست چراکه او چنان که خواست زیست، بر علم و دانش دنیا افزود و جهانی را مدیون خود ساخت؛ افسوس ما برای خودمان است که چگونه چنین انسان‌هایی را می‌بینیم و نمی‌آموزیم؟ چگونه می‌توان چون او با کتاب انس گرفت و با قلم دمخور شد؟ آری چگونه می‌توان برای کسب دانش آسایش و راحتی را کنار گذاشت؟
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه گنجینه خاطرات او سراسر تصاویر بدیع و سخت باور برای انسان است، تصریح کرد: چه روزها و شب‌هایی که در جای جای دنیا، اذکایی بی سقف و بی خوراک ماند و هر آنچه در چنته داشت برای خرید کتاب و افزودن دانشش هزینه کرد و در این راه خم به ابرو نیاورد و در نهایت میراثی بر جای گذاشت که در این گنبد دوار به یادگار بماند.
میراث دکتر اذکایی را باید در چند بُعد مورد بررسی قرار داد
وی با بیان اینکه میراث دکتر اذکایی را باید در چند بُعد مورد بررسی و مداقه قرار داد، افزود: بُعد علمی او که در واقع تاریخ فلسفه ایران زمین را به دست می‌دهد و بزرگان این سرزمین را به مردم جهان می‌شناساند، کژی‌ها را وارسی کرده و اذهان را روشن می‌کند؛پ، حقایق را از زیر خروارها خاک بیرون می‌کشد و در اختیار انسان قرار می‌دهد. 
زارعی خاطرنشان کرد: او در بُعد ایرانشناسی شخصیت‌های بی‌نظیری چون بیرونی و رازی را معرفی می‌کند و حول محور این دو شخصیت، علما، حکما و زمانه زندگی آنها را نیز به دست می‌دهد که انسان امروزی را در شناخت گذشته خویش یاری می‌رساند.
وی گفت: در بُعد دیگر بررسی آثار علمی اذکایی به عشق بی مانندش به زادگاه خود یعنی همدان برمی‌خوریم، قلبش برای دیار همه دانا می‌تپید و برای غنای فرهنگ و ادب آن آثار بزرگی خلق کرد که امروز سند هویت و قدمت این مرز و بوم به حساب می‌آید.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه او بی‌تردید بزرگترین آثار مربوط به باباطاهر، میرسیدعلی همدانی، عین القضات همدانی و ... را خلق کرده و میراث این بزرگان را ثبت و ضبط می‌کند، خاطرنشان کرد: اذکایی با ذره ذره خاک همدان و برگ برگ درختان آن ارتباطی عمیق داشت، چنانکه هر جا رفت دوباره به این دیار بازگشت و عمر خود را صرف اعتلای آن کرد. 
وی با بیان اینکه بُعد دیگر میراث علمی او به حوزه ترجمه، تصحیح و نگارش آثار ارزشمند بزرگان سرزمین ایران بازمی‌گردد که بسیاری از گنجینه‌های این خطه را ثابت و ماندگار کرد، گفت: بُعد تربیتی و فرهنگی اذکایی، کم از بُعد علمی او ندارد، دلبستگی به همدان و جوانانش باعث شد، اذکایی بزرگترین سرمایه خود یعنی گنجینه بی بدیل علم و دانش، کتابخانه شخصی‌اش را وقف کند.
زارعی اظهار کرد: وقفی که بدون تردید اذکایی نویسنده، محقق و پژوهشگر را ماندگارتر کرد و او با کینه‌ای که از جهل به دل داشت، با تمام آنچه در بضاعتش بود به نبرد رفت و حاصل عمر خود را از منظر مادی و معنوی در این راه گذاشت.
وی افزود: زنده یاد پرویز اذکایی زمانی مسئولیت ما را فزونی بخشید که سرمایه‌های مادی زندگی‌اش از جمله خانه مسکونی به یادگار مانده از پدر را وقف علم و دانش کرد و تولیت آن را بر عهده کتابخانه‌های عمومی نهاد.
اذکایی منزلش را خانه‌ای برای فرهنگ قرار داد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: او منزل مسکونی‌اش را خانه‌ای برای فرهنگ و به نام پدر فرزانه‌اش قرار داد تا تیرهای روشن تا ابد در حرکت خود را به سمت جهل و تاریکی هرچه بیشتر روانه کند. 
وی ادامه داد: اینک کتابخانه‌های عمومی استان همدان به عنوان تولیت موقفات فرهنگی دکتر اذکایی خود را بیش از پیش مسئول می‌داند تا اهداف و نیت این خیر و واقف نیک اندیش را با تمام توان به پیش ببرد و با همکاری همه فرهیختگان به اهداف والای او جامه عمل بپوشاند.
مراسم ترحیم این استاد فرهیخته ساعت 20:30 امشب در هتل کتیبه همدان برگزار می‌شود.
گفتنی است؛ مرحوم پرویز اذکایی صبح روز جمعه 25 فروردین‌ماه بر اثر بیماری در بیمارستان بوعلی همدان درگذشت. بیش از 400 عنوان اثر او چاپ شده که عبارت از 40 کتاب و 70 رساله علمی و گفتارهایی در دائرهالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/607040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد