نسیم گیلان

آخرين مطالب

هرکدام از بخش‌های ترانه‌ نیازمند تخصص است مقالات

هرکدام از بخش‌های ترانه‌ نیازمند تخصص است
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایرنا / غزل‌سرای پیشکسوت کشور معتقد است: گوش دادن به بسیاری از ترانه‌ها مخاطب را ناراحت می‌کند، زیرا افراد خود شعر می‌گویند، موسیقی می‌سازند و می‌خوانند؛ این در حالی است که هر کدام از این موارد نیازمند تخصص است. چنین روندی به این دلیل شکل گرفته که افراد نمی‌خواهند برای تولید یک اثر هزینه کنند.
محمدعلی بهمنی در 27 فروردین زادروز تولدش درباره توجه به شعر و شاعران در جامعه ایران به خبرنگار ایرنا گفت: بستگی دارد که از کدام زاویه به مخاطبان نگاه ‌کنیم. باید جامعه مخاطب را از مردم جدا کنیم. زیرا جمع کثیری از مردم نمی‌توانند آن چیزی را که واقعیت شعر است، قبول کنند. واقعیت این است که خیلی‌ها حوصله گوش دادن به شعر را ندارند.
این غزل‌سرا درباره افرادی که ذخیره ذهنی از شعر دارند، شاعر یا دوستدار شعر هستند، توضیح داد: این افراد نمی‌توانند علایق خود را کنار بگذارند و این علاقه همیشه همراه آن‌ها است. افرادی هم هستند که شعر می‌گویند و شعر را دنبال می‌کنند حتی اگر نتوانند شعر خود را منتشر کنند، منتظر زمان مناسب می‌مانند. زیرا هنرمند در هر شکل هنری نمی‌تواند از آنچه که در وجودش پرورش داده است، فاصله بگیرد و همچنان پیگیر است. از طرفی آثاری پر از اشتباه منتشر می‌شود.
مسائل عمیق در سرودن ترانه کنار گذاشته شده است
ترانه باید هماهنگ با موسیقی باشد و حس موسیقی را در خود نمایان کندبهمنی با تاکید بر اینکه ابتدا باید موسیقی ساخته و بعد برای آن موسیقی ترانه سروده شود، ادامه داد: این ذات ابتدایی کار است، زیرا ترانه باید هماهنگ با موسیقی باشد و حس موسیقی را در خود نمایان کند. این در حالی است که مسائل مهم و عمیق در سرودن ترانه کنار گذاشته شده است و هرکس هرچه بخواهد می‌گوید و آن را ترانه می‌نامد. سپس همان فرد برای سروده‌اش موسیقی می‌سازد و خودش آن را می‌خواند.
بازار

نسیم گیلان

برخی نمی‌خواهند برای تولید یک اثر هزینه کنند و فکر می‌کنند خودشان می‌توانند از پس همه مراحل بربیایند
این شاعر پیشکسوت با بیان اینکه گوش دادن به برخی ترانه‌ها موجب رنجش مخاطب می‌شود، توضیح داد: گوش دادن به بسیاری از کارها مخاطب را ناراحت می‌کند، زیرا افراد خود شعر می‌گویند، موسیقی می‌سازند و می‌خوانند؛ این در حالی است که هر کدام از این موارد نیازمند تخصص است. چنین روندی به این دلیل شکل گرفته که افراد نمی‌خواهند برای تولید یک اثر هزینه کنند و فکر می‌کنند خودشان می‌توانند از پس همه مراحل بربیایند.
او افزود: شنیدن این تولیدها نه تنها موجب رنجش من می‌شود بلکه اگر این افراد بعد از چند سال رشد کنند، در آن زمان تازه متوجه می‌شوند که چه آثار ضعیفی ساختند.
محمدعلی بهمنی، شاعر مطرح کشورمان در سال 1321 در بندرعباس متولد شده است. بهمنی نخستین شعرش را در 9 سالگی سرود و در همان سال یعنی در 1331 خورشیدی این شعر را در مجله روشنگر به چاپ رساند. او بعدها در جست وجوی کار سر از انتشارات بامداد در آورد.
وی نخستین مجموعه شعرش را در 1350 خورشیدی با عنوان باغ لال که مجموعه‌ای از شعرهای نیمایی است در انتشارات بامداد به چاپ رساند. مجموعه در بی وزنی را که در برگیرنده شعرهای بی وزن اوست در 1351 خورشیدی به چاپ رساند و چهار سال بعد مجموعه‌ای از شعر کودک را با عنوان گیسو، کلاه، کفتر چاپ کرد.
او به مدت 13 سال در سکوت و بی‌خبری به سر می‌برد تا اینکه در 1369 خورشیدی با انتشار مجموعه غزل گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود درخشید و با موج بزرگی از اشتیاق و استقبال روبه‌رو شد و فصل تازه‌ای را در زندگی ادبی‌اش رقم زد.
از همین سال بود که فعالیت ادبی‌اش را به صورت جدی آغاز کرد. این مجموعه با چنان استقبالی روبه‌رو شد که هنوز سه سال از زمان چاپش نگذشته بود که سه بار تجدید چاپ شد و این استقبال هنوز هم ادامه دارد. بهمنی در 1374 خورشیدی همکاری خود را با هفته نامه ندای هرمزگان آغاز کرد و صفحه‌ای با عنوان تنفس در هوای شعر را هر هفته در پیشگاه مشتاقان خود قرار داد. او در 1377 خورشیدی مجموعه شعر شاعر شنیدنی است را به چاپ رساند و یک سال بعد مجموعه عشق است او به همراه سی دی و کاست روانه بازار شد. این مجموعه نیز به شدت از سوی جوانان مورد استقبال قرار گرفت.
در 1378 خورشیدی تندیس خورشید مهر را به عنوان برترین غزل سرای ایران دریافت کرد و در 1382 خورشیدی با همت اداره فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان همزمان با برگزاری ششمین کنگره سراسری شعر و داستان جوان نکوداشت بهمنی برگزار شد. در 1385 خورشیدی مقام نخست شعر کلاسیک را به دست آورد و تندیس سرو را دریافت کرد. او مجموعه های شعری امانم بده را در 1380 خورشیدی، این خانه واژه‌های نسوزی دارد را در 1382 خورشیدی، چتر برای چه؟ خیال که خیس نمی‌شود را در 1386 خورشیدی، من زنده ام هنوز و غزل فکر می‌کنم را در 1388 خورشیدی و آخرین مجموعه شعری با عنوان تنفس آزاد را نیز در 1389 خورشیدی به چاپ رساند.
عنصر غالب بیانی در شعر بهمنی استفاده از زبان محاوره و تعبیرات و فرهنگ عامیانه و روز است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/606827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد