نسیم گیلان

آخرين مطالب

ردپای جنگ هشت ساله در ادبیات کودک و نوجوان مقالات

ردپای جنگ هشت ساله در ادبیات کودک و نوجوان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - وینش/ جنگ مسلماً تاثیر واضح و آشکاری روی زندگی کودکان و نوجوانانی گذاشت که آن را تجربه کردند. کودکان آن روز که حالا کودکی خود را با صدای آژیر خطر به یاد می‌آورند و نوجوانانی که شناسنامه‌های خود را برای رفتن به جبهه دستکاری کردند، تاثیرش را فراموش نمی‌کنند. کودکان و نوجوانان نسل‌های بعدی نیز با خاطره این جنگ درگیر بودند. اما این جنگ هشت‌ساله در ادبیات کودک و نوجوان چه بروز و ظهوری داشت؟ در این مطلب مریم محمدخانی در پی پاسخ این سوال، به سه نمونه موفق از حضور جنگ در رمان‌های نوجوان اشاره می‌کند.
کمی بیش از سی سال از جنگ هشت ساله‌ی بین ایران و عراق می‌گذرد، جنگی که بی‌تردید بر زندگی کودکان و نوجوانان بسیاری تاثیر گذاشت، از نوجوانانی که برای مبارزه و رفتن به جبهه شناسنامه‌شان را دستکاری کردند گرفته تا مهاجرت و بی‌خانمانی که دامان خانواده‌های بسیاری را گرفت. کودکان و نوجوانان بسیاری عزیزان‌شان را در این جنگ از دست دادند و تلخی‌هایی را تجربه کردند. بنابراین گشتن به دنبال انعکاس این وضعیت در ادبیات کودک و نوجوان بی‌حاصل نیست، مخصوصا در دهه‌ی اخیر به آثاری برمی‌خوریم که هر چه از فضای ایدئولوژیک دهه‌ی شصت فاصله گرفته‌اند، تصاویر متفاوتی را انعکاس داده‌اند. در اینجا به معرفی چند نمونه از این کتاب‌ها می‌پردازیم.
هستی (نویسنده: فرهاد حسن‌زاده/ ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ چاپ اول: 1389/ 264 صفحه/ 11500 تومان)

نسیم گیلان

این رمان نوجوان که از زاویه‌ی اول شخص روایت می‌شود داستان هستی است، دختر نوجوانی که دوست ندارد دختر باشد! عاشق لباس‌ها و بازی‌هایی است که جامعه پسرانه می‌شماردشان و عاشق فوتبال. سر همین فوتبال بازی کردن است که دستش شکسته و مجبور است سرزنش‌های پدر را تحمل کند. هستی و پدرش رابطه‌ی خوبی ندارند و مادر هستی مجبور است مدام بین آن‌ها وساطت کند. آن‌ها در آبادان زندگی می‌کنند و منتظر تولد یک نوزاد هم هستند تا به خانواده‌شان اضافه شود. درست است به دلیل دردسرهایی که هستی هر چند وقت یک‌بار به بار می‌آورد زندگی خیلی آرامی ندارند اما شروع جنگ همین آرامش نصفه و نیمه را هم می‌گیرد. حالا دیگر آبادان امن نیست، ممکن است خانه‌شان هر لحظه بمباران شود و اطرافیان هستی دانه به دانه به جنگ می‌روند، مثل دایی جمشید که رابطه‌ی خوب و نزدیکی با هستی دارد.
بازار

نسیم گیلان

این داستان فقط داستان خانواده‌ای نیست که بر اثر جنگ از هم می‌پاشد، داستان خانواده‌ای است که در جنگ مفاهیم تازه‌ای را کشف می‌کند، مثل شجاعت. هستی غم را، خشم را، عشق را، استیصال را، نگرانی را و … در عمیق‌ترین شکل ممکن تجربه می‌کند و در آخر کتاب با دختری روبه‌رو هستیم که از دست دادن را تجربه کرده، ایستاده و فریاد زده: «وای خاله…چی شد؟ همه‌اش ترکید؟ رمبید رو سرمون؟ آسمونه نگاه کن، دلت نگرفت از سیاهیش؟ ئی آسمون سیاه نیست، چرکه، کثیفه. ئی همون آسمونیه که توش طیاره‌هامونه هوا می‌کردیم؟ پس کی می‌خوایم برگردیم سر خونه‌ی اول؟ سر همون جایی که بودیم…»
شب به خیر فرمانده (نویسنده: احمد اکبرپور/ تصویرگر: نرگس محمدی/ ناشر: افق/ چاپ اول: 1394/ 24 صفحه/ 7000 تومان)

نسیم گیلان

این کتاب تصویری حاصل مسابقه‌ای است که یونیسف و شورای کتاب کودک ایران برگزار کرده بودند. این کتاب در سال 94 با تصویرگری جدید در قالب کتاب‌های تصویری نشر افق به چاپ رسید.
شب به خیر فرمانده داستان پسرکی است که مادرش را در جنگ از دست داده، یک پا ندارد و از پای مصنوعی استفاده می‌کند و پدرش دوباره ازدواج کرده است. پسرک در اتاقش مشغول بازی است. با خود یک بازی جنگی می‌کند و سعی دارد سربازهای دشمن را بکشد تا انتقام مادرش را از آن ها بگیرد.
خلاصه‌ی کوتاه این کتاب تلخ است و سیاه، اما همراهی تصویر با این داستان و قدرتی که دنیای خیال به پسر بخشیده فضا را کمی تلطیف می‌کند و به خواننده کمک می‌کند سیاهی نفس‌گیر را تاب بیاورد. کمک می‌کند تا همراه پسرک حرکت کند و از زاویه‌ای تازه به مفهوم دشمن نگاه کند.
اهمیت این کتاب به نمایش گذاشتن وضعیت کودکان در فضای بعد از جنگ است، کودکانی که به دلایل مختلف درگیر مشکلاتی شده‌اند و گاه هیچ کمکی برای پشت سر گذاشتن آسیبی که به آن‌ها وارد شده است ندارند. علاوه بر این، شب به خیر فرمانده به تقویت حس همدلی در مخاطب کمک می‌کند و او را تشویق می‌کند خودش را جای دیگران بگذارد، شاید مفهوم دوست و دشمن تغییر کند.
عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی (نویسنده: جمشید خانیان/ ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ چاپ اول: 1390/ 7300 تومان/ 168 صفحه)

نسیم گیلان

شاید ادعای گزافی نباشد اگر جمشید خانیان را فرم‌گراترین نویسنده‌ی رمان نوجوان ایران بدانیم. عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی هم با یک بازی فرمی پیش می‌رود. داستان دختر نوجوانی به اسم سارا که عاشق نوازندگی پیانوست و چیزی عزیزتر از پیانویش، کوکو نمی‌شناسد. اما جنگ که شوخی ندارد! سارا و خانواده‌اش مجبورند شهرشان را ترک کنند، سارا تمام تلاشش را می‌کند که هر جا می‌رود کوکو را هم همراه خودش ببرد، اما وقتی بین نجات جان یک انسان و سوار کردن او پشت وانت و رها کردن کوکو در بیابان مجبور به انتخاب می‌شود، معلوم است که باید از پشت وانت کوکو را تماشا کند که وسط بیابان ایستاده و شاید بمبی هم به او بخورد و سارا از بین رفتنش را ببیند. برای همین است که سارا از یونس دل خوشی ندارد، همان پسری که با بی‌بی‌اش در بیابان جلوی ماشینشان سبز شدند و او مجبور شد کوکو را رها کند. سارا در لبه‌ی بین عشق و نفرت گیر کرده، عشقی نوجوانانه که آرام آرام در دلش پا می‌گیرد.
ویژگی مهم این کتاب پرداختن به دغدغه‌های دختر نوجوانی از طبقه‌ی متوسط در بحبوحه‌ی جنگ و مبارزه است. دختری جنوبی که نوازندگی حرفه‌ای پیانو رویای زندگی‌اش است اما ناگهان خود را در وضعیتی می‌بیند که چیزی جز حفظ جان اهمیتی ندارد. شاید پیانوی سارا نماد آرزوهای نوجوانی‌اش باشد که پشت سرش جا مانده، و روبه‌روی سارا عشقی است که جنگ آن را هم می‌رباید. جمشید خانیان در این کتاب از چیزهایی حرف می‌زند که جنگ از آدم‌ها می‌گیرد و از چیزهایی که به آدم‌ها می‌بخشد: چیزهایی چون از دست دادن، چون جا گذاشتن و چون اندوه.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/585957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد