نسیم گیلان

آخرين مطالب

بررسی شعر دوره جاهلیت تا دوره معاصر فارسی در ارتباط با امیرالمومنین مقالات

بررسی شعر دوره جاهلیت تا دوره معاصر فارسی در ارتباط با امیرالمومنین
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - همشهری آنلاین / امام علی(ع) فرمود: آمرؤ القیس پادشاه گمراهان نیست؛ در شاعری مقام والایی دارد!| سخن گفتن از علی(ع) جرم بود
کامران شرفشاهی می‌گوید: «وقتی از حضرت امیر المونین علی(ع) می‌پرسند کدام شاعر را بیشتر دوست داری می‌فرماید: «امرؤ القیس». در پاسخ به آن حضرت می‌گویند: «او که پادشاه گمراهان است!» و حضرت می‌فرمایند: «با این وصف در مرتبه شاعری بالایی قرار دارد.»
کامران شرفشاهی، شاعر و نویسنده‌ای آیینی است که بدون هیاهو و برکنار از محافل ادبی کار خودش را می‌کند و در هر حوزه دینی هم دارای تخصص منحصر به خودش است. به مناسبت ضربت خوردن و وفات حضرت امیر(ع) با او درباره شاعرانی سخن گفتیم که در روزگاری که مدح امام علی(ع) مرادف با به خطر انداختن جانشان بوده، از سجایای آن حضرت سخن می‌گفتند. شرفشاهی عدالت و فقر ستیزی امام علی(ع) را ویژگی‌های منحصر به فرد آن حضرت می‌داند. در ادامه به سخن غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه درباره سجیه حضرت علی(ع) اشارتی کردیم که خواندنش برای مخاطبان لطف و لطافت خاص خودش را دارد.
بهترین شعرهایی که در مدح و منقبت یا در سوگ مولای متقیان علی(ع) سروده شده یا به هر طریقی با موضوع زندگی و سیره حضرت ارتباط دارد، توسط کدام شاعران پارسی‌گوی نگاشته شده است؟ شهریار با شعر «همای رحمت» یا مثلاً محمدرضا آقاسی با «ما قلم‌هاییم در دست ولی/ گز لب ما می‌چکد ذکر علی(ع)» و...؟
بازار

نسیم گیلان

یکی از جلوه‌های شخصیت ممتاز مولای متقیان امام علی(ع) فصاحت و بلاغت ایشان است و این نکته همواره موجب شده تا بسیاری از سخنسرایان در ادوار گوناگون تاریخ بشریت و همچنین بسیاری از سخن‌شناسان در این خصوص سخن بگویند. به تحقیق در طول تاریخ بشریت، شخصیت‌های بسیار بزرگی ظهور کرده‌اند و منشاء کارهای بزرگی نیز بوده‌اند. اما همه این شخصیت‌ها با رویکرد ادبا و شعرا روبه‌رو نشده‌اند. یا اگر توجهی به آنها شده حضور آنها در قلمرو ادبیات، حضوری کوتاه مدت بوده و به مرور زمان کمرنگ شده است. یکی از عجایبی که در خصوص حضرت امام علی(ع) شایان ذکر است، رویکرد عظیم و گسترده شاعران و ادبا نسبت به شخصیت والای آن حضرت است که این موضوع از زمان حیات ایشان آغاز شده و تنها به زبان فارسی هم محدود نمی‌شود و در دیگر زبان‌ها و فرهنگ‌ها هم شاهد آثار فراوانی در مدح و منقبت شخصیت آسمانی حضرت امام علی(ع) هستیم.
شاعران با سرودن درباره حضرت علی(ع) جان خود را به خطر می‌انداختند/ سرودن از او جرم بود
در خصوص اینکه بهترین شعر درباره شخصیت آن حضرت از کدام شاعر بوده یا چه شاعری آن را سروده، اجازه دهید چیزی نگوییم، زیرا هر شاعری با ارادت و دلبستگی تمام کوشیده است تا دین خود را نسبت به آن حضرت ادا کند. در روزگاری که سرودن از آن حضرت جرم محسوب می‌شده، در ادبیات عرب، شاعران بسیاری با به خطر انداختن زندگی و جان خود سروده‌ها و قصاید بسیار شورانگیزی در این زمینه از خود به یادگار گذاشته‌اند که نمونه‌های آنها خوشبختانه در تاریخ ادبیات ثبت و ضبط شده است.
حکومت‌ها نسبت به شاعرانی که تفکر شیعی داشتند، مستبد بودند
در ادبیات کلاسیک فارسی این وضع چگونه دنبال می‌شود؟ حتی شاعر حماسه‌سرایی چون حکیم فردوسی طوسی در نعت حضرت علی(ع) چکامه گفته است.
در ادبیات فارسی از قرن چهارم شاهد ادبیات شیعی یا به تعبیر دیگر، ستایش شخصیت والای امام علی(ع) در ادبیات فارسی هستیم. در آثار شاعران نامداری مانند فردوسی، مولانا، حافظ، سنایی، کسایی، جامی و بسیاری از بزرگان ادبیات فارسی شاهد اشعاری هستیم که به این موضوع پرداخته شده و باز هم این نکته شایان توجه است که در آن دوران هنوز آزادی کاملی برای بیان این گونه ارادت‌ها وجود نداشته و حکومت‌ها نسبت به شاعرانی که دارای تفکر شیعی بودند، بسیار نگاه مستبدانه و سختگیرانه‌ای داشتند.
به تحقیق می‌توان گفت در دیوان اکثر شاعران پارسی‌گوی اشعار و اشاراتی نسبت به مقام والای امام علی(ع) دیده می‌شود و بعضی از شاعران ارادت خود را در سروده‌های متعددی به تصویر کشیده‌اند. این عرض ارادت گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت به نظم در آوردن کلامی از مولای متقیان(ع) بوده است. چنانچه در تحقیق‌هایی که انجام شده بسیاری از احادیث و روایات مربوط به امام علی(ع) در ادبیات ما به صورت شعر عرضه شده است. به این لحاظ ادبیات فارسی را یکی از جلوه‌های مقدس ادبیات جهان برشمرده‌اند.

نسیم گیلان

کامران شرفشاهی، شاعر و نویسنده
امرؤ القیس پادشاه گمراه نیست؛ مقام والایی در شعر جاهلیت دارد
حضرت علی(ع) در دوره خودشان علاقه و ذوقشان نسبت به کدام شاعران بود؟ شعر کدام شاعران را می‌خواندند و می‌پسندیدند؟
بنابر آنچه به ما رسیده است، امام علی(ع) از فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین مردمان روزگار خود بوده است و به شعر و ادبیات نیز عنایت داشته‌اند. در روایتی آمده است که از حضرت می‌پرسند بهترین شاعر عرب کیست. ایشان پاسخ می‌دهند، «امرؤ القیس». می‌گویند او که پادشاه گمراهان است! امام علی(ع) می‌فرمایند: «اما شعرش در مرتبه بالایی قرار دارد.» و این نکته بیانگر این واقعیت است که آن حضرت به ادبیات عصر خود کاملاً احاطه داشته و در نقد و سنجش نیز طریق عدالت و انصاف را رعایت می‌کردند.
«زلال بیکران» را بخوانید
خودتان چه شعرها و آثاری درباره حضرت علی(ع) سروده‌اید؟ دست‌کم به سرآمدان آنها اشاره‌ای گذرا کنید و در کدام مجموعه‌هایتان می‌توان آنها را دنبال کرد؟
من مجموعه شعر مستقلی دارم که شخصاً درباره امام علی(ع) است با عنوان «زلال بیکران». در این کتاب، سروده‌هایی در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و نوسروده‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته است. شعرهای این مجموعه طی سال‌های متمادی به مناسبت‌های گوناگون سروده شده و چند سال پیش این توفیق را یافتم که این مجموعه را به صورت یکجا فراهم و منتشر کنم.
برقراری عدالت و فقرستیزی فقط 5 تابستان دوام آورد
حضرت علی(ع) از نگاه شما چه ویژگی و سجیه‌ای دارد که بیشتر از دیگر معصومان محبوب ایرانی‌هاست؟
در کنار خصایل و ویژگی‌های ممتاز حضرت امیر(ع) نگاه ایشان به انسان و تلاش در جهت برقراری عدالت در جامعه و مبارزه با فقر و تبعیض یکی از مشخصه‌هایی است که موجب شده تا بیشتر نه تنها شاعران بلکه دیگر پدیدآورندگان هر نوع ادبیات نسبت به شخصیت ایشان احساس احترام و ارادت ویژه‌ای داشته باشند. به گونه‌ای که در فرازهای بسیاری ما شاهد این عدالت و انسان‌دوستی هستیم. فرمان ایشان به مالک اشتر یا خطبه‌هایی که از ایشان به یادگار مانده و در نهج‌البلاغه این خطبه‌ها را هنوز می‌توانیم مرور کنیم؛ هر یک بیانگر دیدگاه ایشان نسبت به برقراری قسط و عدالت و فراهم آوردن جهانی برای زندگی مطلوب‌تر است که در واقع می‌توان گفت این فراز تاریخی یعنی حکومت 5 ساله ایشان نقطه عطفی در تاریخ بشریت است. چنانچه مرحوم سلمان هراتی در یکی از شعرهایش می‌گوید زمین فقط 5 تابستان به عدالت تن داد. که در واقع اشاره به دوران حکومت حضرت امیر(ع) است که در این دوره شاهد تلاش‌های ایشان برای برقراری شرایطی انسانی‌تر هستیم که دریغ دارد ادامه نیافت و اشخاصی با خدعه و نیرنگ مسیر تاریخ را تغییر دادند.
«فتوت»؛ سجیه‌ای که برای ایرانیان آشنا است
غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه در یکی از رساله‌هایشان به شکل کوتاه اشاره می‌کنند که «فتوت» ویژگی و سجیه منحصر به فرد امام علی(ع) است. دینانی می‌گوید وقتی شخصی هم آرمان قدسی داشته باشد و هم قهرمانی، به تعبیری هم بخواهد قهرمان و پهلوان ورزش باشد و هم معنویت و علم را دنبال کند، مجموعه رفتاری از او بروز می‌یابد که همان «فتوت» و جوانمردی است. دینانی می‌گوید ایرانیان با این سجیه سر و کار داشتند و وقتی حضرت علی(ع) از خلال دین مبین اسلام به دنیای ایرانیان ورود دارد، ایرانیان از همه بیشتر او را مورد احترام قرار می‌دهند. چون ایرانیان به تعبیری به لحاظ تاریخی شیفته این خصیصه بوده‌اند. نظرتان درباره این سخن دینانی چیست که از همین خلال ایرنیان حتی امروز هم حضرت علی(ع) را الگوی علمی و ورزشی خود می‌دانند؟
جناب دکتر دینانی دیدگاه ارزنده‌ای دارند. در این خصوص ایشان دارای پیشینه تاریخی مستند و مستدل هستند و بارز است که یقیناً چنین سخنی درباره امام علی(ع) صادق است. به قول «معروف آفتاب آمد دلیل آفتاب/ ار دلیلت باید از وی رو متاب». در آن شعر مولانا که اشاره به نبرد حضرت امیر با «عمربن عبدود» در جنگ خندق دارد، این ویژگی را در شخصیت امام علی(ع) می‌بینیم که تنها هدفش در میدان مبارزه پیروزی به هر قیمتی و به هر وسیله‌ای نبوده. این شعر یکی از ماندگارترین و معروف‌ترین شعرهایی است که درباره حضرت امیر(ع) در ادبیات فارسی سروده شده با مطلع «از علی(ع) آموز اخلاص عمل/ شیر حق را دان منزه از دغل» که این شعر را بسیاری از ایرانیان حفظند و الگویی است برای قهرمانان و پهلوانان و همه کسانی که دل در گرو معنویات و خصوصیات جوانمردانه دارند.
خواندن «نهج‌البلاغه» را توصیه می‌کنم
اما نکته مهمی دیگری که درباره حضرت علی(ع) جای گفتن دارد این است که خوب است رجعتی داشته باشیم به نهج‌البلاغه. این کتاب به لحاظ نثر و از حیث ادبی کتابی بسیار شیوا و پرمفهوم است. دیوانی نیز منسوب به امام علی(ع) وجود دارد. چه نیک اگر جامعه ما حب خودشان را به آن حضرت با معرفت به ایشان همراه کند و با مطالعه سخنان ایشان، خطبه‌ها و بیانات ایشان، طریق روشنی را در زندگی بیابد و برای شاعران ما نیز این نکته بسیار مفید است و به ویژه شاعران جوان که سراغ کتاب حضرت و بهتر بگویم گنجینه نهج‌البلاغه بروند و با دیدگاه آن حضرت آشنا شوند، چه بسا همین مراجعه به نهج‌البلاغه مقدمه‌ای برای آفرینش آثار ارزنده در حد شاهکار ادبی باشد و بشود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/584607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انجام شخم اولیه 80 درصد از اراضی کشاورزی فومن

پرداخت بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد

توقیف نیسان حامل چوب قاچاق در محور تالش

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم