نسیم گیلان

آخرين مطالب

آوینی محصول تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) فرهنگي

آوینی محصول تفکر و اندیشه امام خمینی (ره)
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- دورهمی صمیمی با موضوعیت پردازش شخصیت «شهید سید مرتضی آوینی» و ابعاد وسیع «هنر انقلاب اسلامی» در رشت برگزار شد.

 نویسنده‌ای ماهر با قلمی شیوا و رسا، مستندساز، روزنامه نگار، کنش گر اجتماعی و فرهنگی و در یک تعریف ساده هنرمندی اهل دل، فضل و منش بود که بعدها حضرت آقا به او لقب «سید شهیدان اهل قلم» دادند.
شهید «سید مرتضی آوینی »، شهیدی که «روایت فتح» آن دفاع مقدس را زنده کرد. و چقدر سخت است تحریر برای چنین شخصیت‌های متأثر اثرگذاری که به «قلم» و در معنایی عام تر به «هنر» اصالت، هویت و ماهیت بخشیدند.
اصالت بخشی خالق «روایت فتح» به هنر
سیدمرتضی قصه ما با یک دوربین وصله دار قدیمی معجزه‌ای خلق کرد که امروز بسیاری از اهل هنر با پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات تصویربرداری نمی‌توانند آن را ثبت کنند. شهید آوینی به هنر انقلاب اسلامی اصالت بخشید، هنری که قبل از انقلاب رنگ و بویی از معرفت انسانی و اسلامی در آن دیده نمی‌شد با شکل گیری انقلاب اسلامی و پدیدآیی شگفتی سازانی چون آوینی ها ، حیات دوباره به خود گرفت.
بی جهت نیست که روز شهادت شهید مرتضی آوینی ، روز «هنر انقلاب اسلامی» اطلاق شده و این نامگذاری پرمعنا و سراسر مفهوم نشان دهنده در هم تنیدگی فلسفه هنر انقلاب اسلامی با تفکر و اندیشه شهید آوینی است، تفکر و اندیشه‌ای که از رودخانه زلال و روان اندیشه حضرت امام خمینی (ره) جوشان و خروشان بود و در افکار و اندیشه‌های افرادی چون سید مرتضی قلیان کرد.
در همین نزدیکی‌ها و به مناسبت گرامیداشت هنر انقلاب اسلامی و شهادت شهید سید مرتضی آوینی ، دورهمی صمیمی و با صفایی با چاشنی ضیافت افطاری به میزبانی «سراج» گیلان تشکیل شد. نشستی که شخصیت «سید شهیدان اهل قلم» را مورد واکاوی قرار می‌دهد.
سراجی‌ها که همیشه برنامه‌هایشان را با رویکرد و پیوست فرهنگی، اعتقادی و مذهبی تعریف و اجرا می‌کنند، این بار هم با هدف پردازش ابعاد شخصیتی «شهید مرتضی آوینی » و بازتعریفی از «هنر انقلاب اسلامی» گرد هم آمدند.

نسیم گیلان


اندیشه شهید آوینی سرچشمه از تفکرات حضرت امام گرفته است
«علیرضا زادبر » استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی که مهمان ویژه گئده خودمانی سراجی‌ها بود، به تبیین ابعاد شخصیتی شهید آوینی پرداخت و اظهار کرد: سخن گفتن در وصف شهید آوینی ، بیان اوصاف یک فرد نیست بلکه تفکر و جریان است.
وی با بیان اینکه شهید آوینی جریان ساز شد، افزود: اثرگذاری و قدرت جریان سازی سید مرتضی آوینی سال‌ها ادامه خواهد داشت.
این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به خلاء های عملی و علمی در پرداختن به شخصیت‌ها و مفاخر انقلاب اسلامی در کشور، بیان کرد: واکاوی و شخصیت پردازی افرادی چون شهید آوینی نیاز مبرم و ضروری جامعه است مسئله‌ای که چندان به آن توجه نشده است.
زادبر با بیان اینکه اندیشه شهید آوینی سرچشمه گرفته از تفکرات حضرت امام است، گفت: در هم تنیدگی تفکرات و اندیشه‌های حضرت امام و شهید آوینی کاملاً در رفتار و آثار سید مرتضی به چشم می‌خورد و لذا برای شناخت شهید آوینی ابتدا باید حضرت امام را شناخت.
وی با اشاره به اینکه شهید آوینی یک فرد جریان ساز متأثر اثرگذار است، افزود: قالب جامعه در موضوعات مختلف اثرپذیر و مصرف کننده هستند.
تولید هنری بدون اثرگذاری هیچ فایده‌ای ندارد
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و سایر حوزه‌ها در شرایط اثرپذیری منفعلانه قرار داریم، گفت: افراد به صورت انفعالی و بدون واکنش خاص، تحت تأثیر فرهنگ و سبک زندگی غربی شده‌اند و این شیوه انفعالی بسیار خطرناک است.
زادبر با اشاره به اثرگذاری و جریان سازی شهید آوینی به نسل‌ها، اندیشه‌ها و تفکرات مختلف، بیان کرد: سید مرتضی آوینی ابتدا اثر را در خود نهادینه کرد و سپس به جامعه انتقال داد.
وی با تاکید بر اینکه تولید هنری بدون اثرگذاری هیچ فایده‌ای ندارد، افزود: آثار هنری و رسانه‌ای با سرفصل‌ها و موضوعات مختلف در کشور تولید می‌شود اما تعدد آثار بدون اثر معنا و مفهومی ندارد.
شهید آوینی پل تأثیر را به اثر پیوند داد
این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه برنامه‌های متنوع و رنگارنگی در کشور حول محور موضوعات مختلف برگزار می‌شود، گفت: اثرگذار نبودن و عدم خروجی بزرگترین ضعف برنامه‌های هنری، فرهنگی و رسانه‌ای در کشور است.
زادبر با بیان اینکه شهید آوینی پل تأثیر را به اثر پیوند داد، اضافه کرد: آوینی محصول تفکر و اندیشه حضرت امام است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان تفاوت زمین تا آسمان دارد، افزود: حضرت امام علاوه در تغییر نظام سیاسی و ساختاری، انقلاب انفسی را در جامعه خلق کرد.

نسیم گیلان


آوینی برای ابزار هویت قائل نبود
این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه شهید آوینی تحت تأثیر انقلاب انفسی حضرت امام قرار گرفت، گفت: انقلاب انفسی در امثال آوینی ها اتفاق افتاد که خود تأثیر پذیرفتند و سپس تأثیر گذاشتند.
زادبر با تاکید بر اینکه رسانه و هنرمند انقلاب اسلامی باید آثار اثرگذار خلق کند، اضافه کرد: دشمن و جبهه باطل در تولید آثار اثرگذار بسیار قوی عمل کرده است.
وی با بیان اینکه آوینی برای ابزار هویت قائل نبود، افزود: آوینی برای اثرگذاری منتظر بودجه، امکانات و ابزار نماند و با دست خالی به دل اثرگذاری و جریان سازی رفت.
این استاد دانشگاه، تعدد قالب را یکی از آسیب‌ها و چالش‌ها برشمرد و بیان کرد: تعدد قالب‌ها نمی‌تواند به تنهایی اثرگذاری و جریان سازی داشته باشد.
زادبر با بیان اینکه نباید به ابزار و قالب اصالت داده شود، گفت: اصالت بخشی به ابزار و قالب منجر به فاصله گیری انقلاب انفسی و عدم تأثیرگذاری می‌شود.
وی با بیان اینکه ادبیات اندیشه انفسی جواب می‌دهد، افزود: بسیاری از دهه هشتادی‌ها با تفکر و اندیشه انفسی اثرمی پذیرند.
اثرگذاری انفسی نیاز ضرورت دار دوره آخر زمانی است
این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اثرگذاری انفسی نیاز جدی و ضرورت دار دوره آخر زمانی است، گفت: آینده نگری باید در اولویت هنرمند و هنر فهم قرار گیرد.
زادبر با بیان اینکه آینده نگری شاخصه مهم سید مرتضی آوینی بود، اضافه کرد: تولید اثر هنری و رسانه‌ای بدون پیوست آینده نگری به بن بست می‌خورد و نتیجه‌ای ندارد.
وی ادامه داد: بزرگترین خلاء امروز کشور برنامه، امکانات؛ تجهیزات و نیروی انسانی نیست بلکه عدم آینده نگری فرهنگی و رسانه‌ای است.
دیده شدن ملاک اصلی اثرگذاری یک رسانه نیست
این کارشناس فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه عدم آینده نگری چالش اصلی رسانه در کشور است، گفت: بدون ارتباط انفسی، آینده نگری ممکن نیست.
زادبر با بیان اینکه بعد از انقلاب انفسی، آینده نگری مهم‌ترین شاخصه شهید آوینی بود، اضافه کرد: شهید آوینی با پذیرش انقلاب انفسی و آینده نگری ، تحول ساز شد.
وی با اشاره به اینکه دیده شدن ملاک اصلی اثرگذاری یک رسانه نیست، افزود: بازدید بالا از آثار هنری و فرهنگی ملاک اثرگذاری و جریان سازی آن اثر نیست.
این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه حاج قاسم هم انقلاب انفسی در افراد ایجاد کرد، گفت: حاج قاسم یک تفکر برگرفته از انقلاب انفسی، اثرگذار و جریان ساز بود.
زادبر با بیان اینکه اثر هنری و رسانه‌ای بدون توسل و انقلاب انفسی تحول ساز نمی‌شود، اضافه کرد: تقویت ایمان و انقلاب انفسی باید در رزمنده رسانه‌ای متبلور شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/578066/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری