نسیم گیلان

آخرين مطالب

گستراندن پشت بام‌های ماسوله زیرقدم‌های مسافران نوروزی/ قلعه رودخان مقصد گردشگری فرهنگي

گستراندن پشت بام‌های ماسوله زیرقدم‌های مسافران نوروزی/ قلعه رودخان مقصد گردشگری
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ماسوله و قلعه رودخان 2 ظرفیت مهم گردشگری شهرستان فومن برای مقصد گردشگران خارجی و داخلی است.
 
شهر تاریخی و توریستی ماسوله، یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پر برف است، ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن،60 کیلومتری شهر رشت، 36 کیلومتری شهر فومن و 20 کیلومتری شهر ماکلوان واقع شده ، زبان اصلی مردم ماسوله مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان، تالشی است که به زبان اوستایی و زبان تاتی بسیار نزدیک است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
شهرک تاریخی ماسوله یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران است که هر ساله پذیرای ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است. شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصربه‌فرد در جهان شناخته شده است، ماسوله با کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز از توریستی ترین مناطق شمالی ایران با جلوه‌های طبیعی فراوان به ویژه در اواخر بهار و فصل تابستان است و قلهٔ شاه معلم در ماسوله با ارتفاع 3٬050 متر بلندترین نقطه استان گیلان و هدفی جذاب برای گروههای کوهنوردی می‌باشد.
محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده‌رو استفاده می‌شوند، بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته است و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. تعداد طبقات ساختمان‌ها معمولاً تا دو طبقه می‌رسد.
مردم شهرک تاریخی ماسوله مردمانی با صفا و بی ریا هستند که پشت‌بام های منازلشان را زیر قدم‌های مسافران و گردشگران می‌گسترانند تا ساعاتی را بتوانند میزبان آنهاباشند، سر هر پنجره چوبی این شهرک زیبا گلدانی با گل شمعدانی چیده شده است که جزئی از اسطوره زندگی این مردمان سبز است، زنانی ساده که در حیاط خانه‌شان نشسته‌اند و مشغول بافت عروسک‌های رنگین هستند.
از سمت مسجد این شهرک که عبور می‌کنی به قبرستانی برخورد می‌کنی که سنگ قبرهایی قدمت دار و خاکستری و کوچک نا مرتب دیده می‌شود و تو در میمانی که زندگان و مردگان چه صمیمی در کنار هم آرمیده‌اند. وقتی وارد بازار سنتی ماسوله می‌شوی، مجموعه‌ای از سنت‌های دیرینه گیلان و به خصوص همین شهرک در دکان‌های کوچک و بزرگ نمود پیدا کرده است و چشم هر فردی را خیره می‌کند تا به سمت آن وسایل سنتی برود.
*جاذبه‌های طبیعی ماسوله
وجود آبشارها و چشمه‌های متعدد در اطراف ماسوله، زیبایی طبیعت آن را دو چندان نموده است. آبشارهای این منطقه به‌صورت پراکنده در اطراف آن دیده می‌شوند و اگرچه در پی سیل‌های سالیان اخیر، دستخوش تغییراتی شده‌اند ولی همچنان برای بازدیدکنندگان جلوه‌های ویژه خود را دارند. آبشار کوشم ماسوله در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع‌شده و ارتفاع آن حدود 30 متر است.
مسیر دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب است. پس از حدود یک ساعت کوه‌پیمایی و گذر از چند آبشار کوچک دیگر، در انتهای تنگه به دیواره‌ای سنگی برمی‌خوریم که آب از فراز آن به پایین فرو می‌ریزد. از دیگر آبشارهای این منطقه می‌توان به آبشار ماسوله رودخان با ارتفاع بیش از 20 متر، آبشار خرم بو(خربو) و آبشار لارچشمه اشاره کرد که جلوه‌ای بسیار زیبا داشته و هر کدام می‌توانند بهانه‌ای برای بازدید مجدد از طبیعت زیبای ماسوله باشند. آب‌وهوای کوهستانی، موقعیت خاص خزری و همچنین خاک مناسب، زمینه رشد و پوشش‌های جنگلی‌ نظیر انواع توسکا، گردو، فندق وحشی و مراتع وسیع را در اشکوب بندی‌های مختلف، فراهم آورده است. کوه‌های ماسوله سرشار از معادن آهن، کوارتزت، روی و سرب هستند. وجود این معادن سبب گردیده بود در زمان فتحعلی شاه گلوله‌های توپخانه ایران در ماسوله ساخته شود.
از دیگر دیدنی‌های طبیعی این منطقه می‌توان به رودخانه سیاورود، رودخانه پلنگ ور، پارک ماسوله و غار بوزخانه(غاریخکون) اشاره کرد. درمجموع دیدنی‌های ماسوله شامل هجده چشمه طبیعی، دوازده کاروانسرا، چهار بقعه، پنج آب انبار و چندین مسجد است.
*بقاع متبرکه ماسوله
بقعه عون بن علی یا عون بن محمد حنیفه بن علی ؛ این بقعه به‌عنوان محور بـُقاع منطقه و محل اصلی تجمعات مذهبی ساکنان ماسوله به شمار می‌آید. بقعه در کنار مسجد قرار دارد و به قلندرخانه نیز معروف است. این امر می‌تواند نشانگر اعتقادات صوفیانه اهالی منطقه نیز باشد. بقعه‌ی عون بن علی بن محمد بن علی دارای دری به ابعاد 145*72 سانتیمتر است که به در "چله خانه" شهرت دارد. پلان بقعه هشت‌گوش است و گنبدی دو پوش دارد. ارتفاع صحن امامزاده تا زیر طاق گنبد اول 20/4 متر است. این گنبدشلجمی (اگر دو قوس از دایره بر سطحی محیط شود که هر دو از نصف دایره طولشان بیشتر باشد و انحداب یا کوژی آن در دو جانب باشد ، آن شکل را شلجمی گویند)است و در روزگاران جدید با حلب پوشانده شده است. در داخل اتاق حرم بقعه ، صندوقی جای دارد که بر روی آن کتیبه‌ای به خط نسخ از سوره فتح و با تاریخ 1015 هـ . ق دیده می‌شود. چند سنگ‌قبر در داخل وایوان های بقعه و مسجد هم‌جوار وجود دارد که مربوط به زمان قاجاریه است.
امامزاده عین علی و زین علی ؛ این امامزاده در 1600 متری شرق ماسوله در محلی به نام "اشکلت" واقع است. امامزاده دارای کتیبه‌ها و پنجره‌های مشبک است و تاریخ ساخت آن 911 هـ . ق است.
امامزاده ابراهیم؛ در "خروه بن" بالای ماسوله و بر سر راه جاده خلخال واقع‌شده و دارای قدمت تاریخی است. امامزاده هاشم ؛ در مغرب ماسوله ، زیر کوه سنگی قلعه بن قرار دارد. این امامزاده بنایی تاریخی دارد و بر سر راه جاده طارم واقع است.
*قلعه رودخان
رودخان نام قلعه‌ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده و 2٫6 هکتار مساخت و 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر دارد.
دیوار قلعه 1500 متر طول دارد و در آن 65 برج و بارو قرار گرفته است. فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان 25 کیلومتر، تا ماسوله 45 کیلومتر و تا شفت 20 کیلومتر است. اما از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن 25 کیلومتر، تا ماکلوان تقریباً 35 کیلومتر و تا ماسوله 60 کیلومتر است.
این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در 30 مرداد 1354 خورشیدی، به شماره 3/1549 در سیاههٔ یادمان‌های دیرین ایران (فهرست آثار تاریخی و ملی) ماندگار شد.
قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.
بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی، زندان، در اضطراری، حمام و آبریزگاه است. بخش غربی دوازده ورودی دارد، چشمه، حوض، آب‌انبار، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند. 40 برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده‌اند.
*قلعه رودخان مقصد گردشگری مسافران داخلی و خارجی
یکی از مهمترین مقاصد گردشگری سال های اخیر گیلان در دل کوه و انبوهی از درختان جنگل های فومن قرار دارد، جایی که بنایی با قدمت 600 ساله به نام قلعه رودخان را در خود جای داده است.
یکی از علاقه‌های جهانگردان و مسافران همیشه چشم اندازهای طبیعی و خدادادی بوده است، چشم اندازهایی که در استان گیلان و به خصوص شهرستان فومن کم نیستند.
قلعه رودخان جدای از اینکه از نظر علمی توجه خاصی برای کارشناسان دارد، در نظر مردم عام نیز مکانی دل انگیز برای گذران روزهای تعطیل خود است.
گردشگران و دوستداران طبیعت می توانند این مکان را به عنوان مقصد دل انگیزی برای گذران ایام تعطیلات خود در عید نوروز و حتی در فصل تابستان قرار دهند و از زیبایی‌های خدادادی و طبیعتی این منطقه بهترین استفاده را ببرند.
پایان پیام/526

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/446793/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد