نسیم گیلان

آخرين مطالب

ماجرای سکه‌باران در جشنواره شعر فجر مقالات

ماجرای سکه‌باران در جشنواره شعر فجر
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -   محمدرضا عبدالملکیان، در دوره سوم که 110 شاعر تقدیر شدند، هم داور بود و هم برگزیده؛ او ابتدا درباره تعداد زیاد شاعران برگزیده نقد داشت اما بعد از نقد خود چشم‌پوشی کرده بر تمرکز بر بخش بین‌الملل تأکید کرد. در سال‌های بعد هم می‌گفت: باید قصدمان را از برپایی این‌چنین جشنواره‌هایی را روشن کنیم؛ می‌خواهیم بگوییم 2000 شاعر شرکت کردند یا کیفیت بالا رفته، می‌خواهیم نخبگان را دعوت کنیم یا این که می‌خواهیم ویترینی تمام‌عیار را عرضه کنیم که بعد از 30 سال در واقع شناسنامه شعر ما باشد
 سومین جشنواره شعر فجر هم از 10 بهمن تا 10 اسفند سال 1387 برگزار شد. علی معلم دامغانی دبیر، فاضل نظری دبیر علمی و مصطفی امیدی دبیر اجرایی جایزه بودند. سومین دوره جشنواره شعر فجر معتقد بود که با نگاه ویژه شاعران مقاومت و پایداری ایران و جهان به فلسطین به خاطر فجایع آن زمان در غزه برگزار می‌شود اما برگزیده معرفی کردن غیر رقابتی 110 نفر و اهداء چند سکه طلای بهار آزادی به هر کدام باعث شد که از این دوره از جشنواره با وصف سکه‌باران یاد و به آن انتقادهایی وارد شود.
داوران این دوره از جشنواره البته مرتضی کاخی، ساعد باقری، محمدرضا ترکی، حسین آهی و قربان ولیئی (بخش جوان، شعر کلاسیک)، مفتون امینی، محمدباقر کلاهی اهری، مصطفی علی‌پور، محمدرضا عبدالملکیان و رضا صفریان (بخش جوان، شعر سپید)، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، افشین علاء، بابک نیک‌طلب و شکوه قاسم‌نیا ( بخش کودک‌ و نوجوان) معرفی شده بودند. همچنین علی معلم دامغانی، سیدعلی موسوی گرمارودی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس مشفق کاشانی و فاضل نظری به عنوان داوران بخش پیشکسوت یا غیرجوان این دوره از جشنواره‌ شعر فجر فعالیت داشتند.
در این دوره موسی بیدج، مسئول بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر بود.
فاضل‌ نظری دبیر جشنواره در نشست خبری جایزه اعلام کرد، تقدیری‌های بخش بزرگسال، سه رقمی خواهد بود که این موضوع انتقاد محمدرضا عبدالملکیان، یکی از شورای سیاست‌گذاری را در پی داشت که گفت: تعداد زیاد برگزیدگان جشنواره شعر فجر، کیفیت انتخاب را تا حدی زیر سؤال می‌برد؛ اگرچه رقابت را جدی‌تر می‌کند. بهتر است مسئولان در تعداد برگزیدگان جشنواره دقت‌ نظر بیش‌تری به خرج دهند و در معرفی استعدادهای جوان به عرصه ادبیات و شعر فارسی و شکوفایی این استعدادها بیش‌تر بکوشند. اما در نهایت 110 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
امیرعلی مصدق نیز آن زمان دراین باره اظهار کرد: اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره‌ی شعر فجر را خواندم و به عنوان کسی که 40 سال است با شعر سروکار دارم، نام بعضی‌ها را برای اولین‌بار بود که می‌شنیدم.
او در ارزیابی‌اش از سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اظهار کرد: قطعا نفس برگزاری جشنواره برای شعر کار خوبی است. و نیز احترام گذاشتن به پیشکسوت‌ها و تقدیر از آن‌هایی که به نوعی دست‌اندرکارند. ما اهل کلام هستیم و پیامبرمان هم آیه‌ قلم را برای‌مان خواندند. اهل قلم و ادب باید به نوعی تقدیر شوند. حالا زمانی عده‌ای را برای انتخاب صلاح دانسته‌اند و زمانی عده‌ای دیگر را. به هر حال، اگر انتخاب‌شده‌ها هم صلاحیت نداشته‌اند، برگزارکنندگان نزد خدا مسؤول‌اند. همواره کسانی که منتقدند یا بر مسند قضا نشسته‌اند، در امر داوری، هم باید اشراف داشته باشند و هم انصاف و هرگاه یکی از این دو را نداشته باشند، رأی‌شان مخدوش است.
اما در «کافه خاطره» قصد داریم، در مروری به جشنواره‌های شعر فجر به برخی از برگزیده‌ها آن بپردازیم.
در دوره سوم، محمدرضا عبدالملکیان هم داور بود و هم برگزیده؛ در واقع از او در بخش شاعران پیشکسوت انقلاب تجلیل شد و اما همراه مفتون امینی، محمدباقر کلاهی اهری، مصطفی علی‌پور و رضا صفریان داوری بخش شعر نیمایی و سپید را برعهده داشت.

نسیم گیلان

عبدالملکیان بعد از برگزیده شدن با بیان این‌که پرداختن به این موضوع‌ها که چه کسانی و چه تعداد و چگونه برگزیده شدند، خیلی مهم نیست گفت: معتقدم بخش بین‌الملل و جهانی شدن جشنواره باید هدف اصلی ما باشد؛ چون این برگزیدن‌ها کاری است که می‌شود به نهادهای غیردولتی واگذار کرد و وزارت ارشاد باید سرمایه‌گذاری و برای پررنگ‌ کردن بخش بین‌الملل تلاش کند.
او توضیح داد: در سال گذشته در جلسه‌ژ شورای سیاست‌گذاری جشنواره پیشنهاد دادم تا به بخش بین‌الملل توجه شود؛ چون برگزیدن شاعر و جریان‌های شعری را هر جای دیگری غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند انجام دهد؛ کما این‌که تا امروز هم این‌طور بوده است. یعنی جشنواره‌ بین‌المللی‌تر و جهانی باشد، بهتر است؛ نه به معنایی که الآن برگزار می‌شود و چندان بین‌المللی نیست که از چند کشور همسایه تعدادی شاعر دعوت کنیم و بگوییم بخش بین‌الملل؛ مثلا از پاکستان و سوریه یا کشورهای دیگر. در جشنواره‌ای که در مالزی برگزار شد، نزدیک به 80 شاعر از اقصا نقاط دنیا دعوت شده بودند. حتا خیلی از همین کشورهای همسایه‌ی نزدیک، شعر امروز ایران و شاعران ما را به درستی نمی‌شناسند و مثلا در جایی شاید تا نادر نادرپور را بیش‌تر نشناسند؛ چه رسد به شاعران معاصرتر.
عبدالملکیان یادآور شد: باید به این فکر بیندیشیم که شعرمان را جهانی‌تر و از شاعران بسیاری از کشورها دعوت کنیم تا به ایران بیایند. مشکل عمده‌مان این است که در خارج از مرزهای‌ جغرافیایی‌مان با ادبیات و شعر ما آشنا نیستند. اگر این اتفاق بیافتد، شاعران کشورها هم با واقعیت‌های ایران و هم با شعرش آشنا می‌شوند و بهترین زمینه‌ برای آشنایی شاعران ایرانی با شاعران و شعر کشورهای دیگر هم فراهم شده است و از این انزوایی که گریبان شعر و ادبیات ما را در دنیا گرفته، رها و با دنیای شعر مرتبط می‌شویم. با چنین برنامه‌ریزی‌ در جشنواره‌، هر شاعر خارجی وقتی آمد، خودش می‌تواند به اندازه‌ ی روزنامه در کشورش برای ما کار و ایران و ادبیاتش را معرفی کند؛ به‌همین سبب می‌توانیم یک گسترش جهانی را برای ادبیات‌مان رقم بزنیم.

نسیم گیلان

او خاطرنشان کرد: این‌که جشنواره چه بوده و چه شده و خودمان به خودمان جایزه می‌دهیم، کار اساسی و چاره‌سازی برای ادبیات ما نخواهد بود. پیشنهاد توجه به بخش بین‌الملل در سال گذشته مطرح شد و امسال هم مورد توجه قرار گرفت؛ به‌طوری که در مردادماه سال آینده، قرار است بخش بین‌الملل را به طور ویژه‌ برای جشنواره تدارک ‌بینند که امیدواریم حضور شاعران جهان را در ایران شاهد باشیم و اگر این مسأله نقش محوری در جشنواره‌ی شعر فجر داشته باشد، جشنواره‌ی بهتری می‌توانیم داشته باشیم.
نام او در میان داوران ششمین و هفتمین دوره جشنواره‌های به چشم می‌خورد. او در دوره ششم از لزوم تعریف چشم‌انداز برگزاری جشنواره شعر فجر، گفت: مباحثی که در هر دوره جشنواره فجر مطرح می‌شود، باید چیزی بیش‌تر از مباحث دوره‌های گذشته جشنواره داشته باشد؛ بنابراین بهتر است چشم‌انداز برگزاری جشنواره شعر فجر مشخص شود؛ یعنی قصدمان از برپایی این‌چنین جشنواره‌هایی را روشن کنیم؛ می‌خواهیم بگوییم 2000 شاعر شرکت کردند یا کیفیت بالا رفته، می‌خواهیم نخبگان را دعوت کنیم یا این که می‌خواهیم ویترینی تمام‌عیار را عرضه کنیم که بعد از 30 سال در واقع شناسنامه شعر ما باشد.
او افزود: از زمانی که جشنواره رقابتی شده است، این توفیق را نداشته که خیلی از چهره‌های شاخص را در این عرصه وارد کند.
عبدالملکیان همچنین درباره جوایزی که در جشنواره شعر فجر به برگزیدگان ارائه می‌شود، بیان کرد: بهتر است شأن معنوی جشنواره بالا رود تا این‌که بحث مالی و جوایز رنگارنگ در کار باشد. اگر هم مبلغی تعیین می‌شود، باید بر اساس کیفیت آثار باشد.
عبدالملکیان در دوره پانزدهم جشنواره شعر فجر، در بخش ویژه دفاع مقدس برگزیده شد. 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/354115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

راه اندازی بخش تصویربرداری پزشکی بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان

آغاز برداشت گل گاو زبان در گیلان

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت

شعرخوانی دختر شیرین زبان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

هویت سپاه با انقلاب اسلامی گره خورده است

برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد

ثبت 1261 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت 1403

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

آغاز بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی گیلان

رقابت های کورس سوارکاری بهاره گیلان در انزلی

سپاه نهادی مردمی و برخاسته از اراده ملت انقلابی است

دستگیری 18 سارق و مال‌خر احشام در گیلان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی