نسیم گیلان

آخرين مطالب

تاندربولت در برابر USB-C؛ تفاوت این پورت‌ها در چیست؟ علمي

تاندربولت در برابر USB-C؛ تفاوت این پورت‌ها در چیست؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تاندربولت در برابر USB-C؛ تفاوت این پورت‌ها در چیست؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/9471595
90
0
مجله دیجی کالا / انواع و اقسام پورت‌ها برای گجت‌ها و کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل همین تنوع پورت‌ها، بسیاری از کاربران نمی‌دانند بین آن‌ها چه تفاوت‌هایی وجود دارد. با وجود اینکه استاندارد تاندربولت سابقه‌ی زیادی دارد و از نظر ظاهری و مشخصات مختلف شباهت‌های زیادی بین آن و USB-C دیده می‌شود، اما هنوز مزایای این استاندارد برای تعداد زیادی از کاربران مشخص نیست. در ادامه به تفاوت‌های بین تاندربولت و USB-C می‌پردازیم تا از مزایا و معایب هرکدام از این استاندارد‌ها اطلاع پیدا کنید.
پورت تاندربولت چیست؟
استاندارد تاندربولت سال‌ها قبل توسط اینتل و با همکاری اپل توسعه یافته است. اولین محصول تجاری مجهز به این پورت مک‌بوک پرو 2011 بود. پورت تاندربولت می‌تواند در کنار پشتیبانی از نمایشگرهای مبتنی بر رزولوشن بالا، انواع داده‌ها را هم با سرعت بالایی انتقال دهد. اما در این میان باید خاطرنشان کنیم که از همان ابتدا تاندربولت خود را محدود به یک کانکتور خاص نکرده است. به عنوان مثل نسل اول و دوم این استاندارد مبتنی بر پورت‌های Mini DisplayPort اپل بود و نسل‌های بعدی مبتنی بر USB-C هستند.
نسل دوم این استاندارد در سال 2013 معرفی شد که این نسل هم از کانکتور Mini DisplayPort استفاده می‌کرد. در این نسل سرعت انتقال داده دو برابر شد و به 20 گیگابیت در ثانیه افزایش پیدا کرد. به همین خاطر این فناوری به کاربران اجازه داد که در کنار اتصال مانیتور 4K به این پورت، در کنار آن فایل‌های 4K را هم به صورت همزمان انتقال دهند.

نسیم گیلان


در سال 2016 نسل سوم تاندربولت از راه رسید که بالاخره کانکتور Mini DisplayPort را کنار گذاشت و در عوض این فناوری به بهره‌گیری از کانکتور USB-C روی آورد. با این کار استقبال از تاندربولت‌ به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و سرعت انتقال داده به 40 گیگابیت در ثانیه رسید.
در حال حاضر تاندربولت 4 جدیدترین نسخه‌ی این استاندارد محسوب می‌شود. تاندربولت‌ 4 اگرچه همچنان حداکثر سرعت 40 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد، اما برای انتقال سرعت ثبات و پایداری بهتری را امکان‌پذیر می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این استاندارد می‌توانیم به پشتیبانی از دو مانیتور 4K، پهنای باند 32 گیگابیت در ثانیه برای حافظه‌های PCIe SSD و پشتیبانی از ویژگی‌های USB4 اشاره کنیم.
مزایای تاندربولت در برابر USB
ایده‌ی اصلی پشت تاندربولت این بود که برای انتقال سیگنال‌های ویدیویی و انواع داده‌ها صرفا از یک کابل استفاده شود. به همین خاطر اپل به این ایده علاقه نشان داد و تاندربولت‌ به این شرکت اجازه داد که تعداد پورت‌های استفاده شده در کامپیوترهای خود را کاهش دهد. در ابتدا تاندربولت‌ برای هاب‌ها هم مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد. اما با گذشت زمان، مزایای تاندربولت نسبت به USB بسیار کمتر شده است. به عنوان مثال در حال حاضر تاندربولت‌ 4 شباهت‌های زیادی به USB4 دارد و تفاوت اصلی این دو استاندارد در حداقل الزامات است.
تاندربولت‌ در برابر USB-C
از نظر ظاهری، تاندربولت 3 و 4 تفاوتی با USB-C ندارند. زیرا تمام این استانداردها از همان کانکتور USB-C استفاده می‌کنند. اما در واقعیت اگرچه می‌توانید یک گجت دارای پورت USB را به پورت تاندربولت وصل کنید، ولی لزوما قرار نیست از حداکثر سرعت پشتیبانی شده از تاندربولت بهره ببرید.

نسیم گیلان


با این حال، تاندربولت 4 و USB4 کاملا سازگار هستند. در ضمن باید به سازگاری USB4 با تاندربولت 3 و USB 3.2 و USB 2.0 هم اشاره کنیم. همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، تفاوت آن‌ها در حداقل الزامات است. دستگاه‌های دارای پورت USB4 از حداقل سرعت 20 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند ولی حداقل سرعت تاندربولت 4 به 32 گیگابیت در ثانیه می‌رسد. همچنین تاندربولت 4 نسبت به USB4 حداقل دو برابر برق بیشتری مصرف می‌کند و به انرژی 15 وات نیاز دارد.
از دیگر تفاوت‌های این دو، باید به تفاوت سرعت بر اساس طول کابل اشاره کنیم. تاندربولت 4 می‌تواند سرعت 40 گیگابیت در ثانیه را با کابل‌های دارای طول بیش از 2 متر ارائه دهد اما USB4 برای ارائه‌ی همین سرعت به کابل دارای طول کمتر از 1 متر نیاز دارد. به همین خاطر به طور کلی لوازم جانبی مبتنی بر USB4 قیمت پایین‌تری دارند اما این موضوع به بهای عملکرد آن‌ها تمام می‌شود.

نسیم گیلان


اما چگونه می‌توانیم از نظر ظاهری تفاوت بین این پورت‌ها را تشخیص دهیم؟ پورت‌های تاندربولت‌ 4 از آیکن نماد رعد و برق به همراه شماره 4 استفاده می‌کنند. این در حالی است که پورت‌های مبتنی بر استاندارد USB4 دارای آیکن USB به همراه عدد 20 یا 40 (برای گیگابیت در ثانیه) هستند. البته لزوما تمام پورت‌ها آیکن ندارند و به همین خاطر برای مطمئن شدن از این بابت، باید مشخصات دستگاه موردنظر را بررسی کنید.
در پایان باید بگوییم که تاندربولت‌ یکی از استاندارد‌های معروف برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف است. اگرچه سال‌ها قبل نسبت به USB مزایای قابل توجهی ارائه می‌کرد، اما امروزه استاندارد USB4 تفاوت زیادی با تاندربولت ندارد و بنابراین برای بسیاری از کاربران بین این دو استاندارد هیچ تفاوت محسوسی وجود ندارد. اما در نهایت نمی‌توانیم برخی مزایای تاندربولت را کتمان کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/354068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد