نسیم گیلان

آخرين مطالب

از آب‌های لندن تا بام‌های پاریس مقالات

از آب‌های لندن تا بام‌های پاریس
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - وینش/ داستان کتاب «بام‌نشینان»، داستانی پر از هیجان و ماجراجویی است که روی یک جمله می‌چرخد: «هیچ چیز ممکنی رو نادیده نگیر!» این جمله‌ای است که چارلز بارها به سوفی می‌گوید و همین جمله شب و روز در سر سوفی می‌چرخد و باعث می‌شود اتفاقاتی را تجربه کند که خیلی از آدم‌ها حتی تصورش را هم نمی‌توانند بکنند.
چارلز مرد عجیب و دوست داشتنی‌ای است. قدی بسیار بلند دارد، همیشه کتاب می‌خواند، عاشق موسیقی کلاسیک است و نگاهش به دنیا با خیلی از آدم‌های اطراف ما فرق دارد. او قیم غیرقانونی سوفی است. دختری که سال‌ها پیش، چارلز آن را از جعبه ویلن‌سلی که در آب شناور بود، پیدا کرده بود.
سوفی در چشمان چارلز تنها بازمانده کشتی کویین‌مری است که درگیر سانحه دریایی شده بود. چارلز و سوفی زندگی متفاوتی از دیگران دارند. سوفی هر لباسی دوست داشته باشد می‌پوشد. مدرسه نمی‌رود و پیش چارلز هر چه بخواهد یاد می‌گیرد. روی دیوار برای همدیگر یادداشت می‌گذارند و سوفی حتی نقاشی‌هایش را هم روی دیوار می‌کشد. سوفی از بچگی عادت داشت ظرف و ظروف خانه را بشکند برای همین دیگر ظرفی نمانده و چارلز غذاهای عجیب و غریبش را در کتاب‌ها سرو می‌کند. کتاب هم غذای روحشان است هم ظرف غذای جسم‌شان!
اما همه چیز به خوبی و خوشی‌ای که آن‌ها دوست دارند پیش نمی‌رود. هر هفته خانم الیوت بهشان سر می‌زند تا اوضاع سوفی را بررسی کند. سوفی و چارلز از خانم الیوت خوش‌شان نمی‌آید، او همیشه به یک چیزی گیر می‌دهد؛ یا نوع صحبت کردن سوفی، یا نوع لباس پوشیدنش، نوع تغذیه‌اش، حتی این‌که توی خانه با چارلز برای هم روی دیوار یادداشت می‌گذارند، از نظر خانم الیوت ناپسند است و هر بار قبل از رفتنش تاکید می‌کند که ماندن سوفی پیش چارلز درست نیست. سوفی درست تربیت نشده و فوراً باید شرایطش عوض شود. چارلز و سوفی به حرف‌های خانم الیوت زیاد توجه نمی‌کنند؛ اما ته دلشان می‌دانند روزی می‌رسد که بالاخره خانم الیوت زهرش را می‌ریزد و آن‌ها را از هم جدا می‌کند!
داستان کتاب «بام‌نشینان»، داستانی پر از هیجان و ماجراجویی است که روی یک جمله می‌چرخد: «هیچ چیز ممکنی رو نادیده نگیر!» این جمله‌ای است که چارلز بارها به سوفی می‌گوید و همین جمله شب و روز در سر سوفی می‌چرخد و باعث می‌شود اتفاقاتی را تجربه کند که خیلی از آدم‌ها حتی تصورش را هم نمی‌توانند بکنند.
سوفی از آن حادثه دریایی که درگیرش بوده، چیزهایی به خاطر دارد که کسی، حتی گاهی چارلز، باورش نمی‌کند. او زنی را به یاد دارد که موسیقی می‌نواخته، دامن پوشیده است و بوی مادر می‌داده است. این تصاویر گاه و بی‌گاه که در رویایش می‌بیند نقطه آغاز ماجراجویی چارلز و سوفی در بام‌های پاریس است. سوفی و چارلز برای فرار از ماموران و خانم الیوت تصمیم می‌گیرند شبانه لندن را ترک کنند و به پاریس به دنبال آدرسی بروند که از جعبه ویلن‌سل قدیمی که روزی سوفی در آن روی آب‌ها بوده، پیدا کردند.
پاریس برای سوفی جایی است پر از امید یافتن مادرش. داستان بام‌نشینان اینجا ما را وارد دنیایی می‌کند که قبلاً از آن خبر نداشتیم. دنیای کودکانی که روی بام‌های بلند پاریس زندگی می‌کنند. سوفی اول با ماتئو آشنا می‌شود. پسری که زندگی‌اش را روی بام‌ها ساخته است. هیچ‌گاه دلش نمی‌خواهد پا روی زمین بگذارد و اینقدر با آدم‌هایی که سوفی دیده متفاوت زندگی می‌کند، که سوفی تمام و کمال به او اعتماد می‌کند. ماتئو و دوستانش روی بام‌ها راه می‌روند. از روی بام‌ها پرنده شکار می‌کنند. لباس‌های تیره می‌پوشند تا دیده نشوند و کمتر در روز روشن، آفتابی می‌شوند. آن‌ها مناطق خاص خودشان را دارند. از یتیم‌خانه فرار کرده‌اند و شادی و غم‌شان را دور از چشم زمین‌نشینان برگزار می‌کنند. بام‌نشینان، در رأس آن‌ها ماتئو در کمک به سوفی و چارلز سرنخ‌ها را یکی یکی با مهارت‌های خاصی که دارند جمع می‌کنند تا سوفی ببیند آیا رویایی که در خواب و بیداری از مادری می‌بیند که پاهای بلند و دامنی دارد و موسیقی می‌نوازد، واقعی است یا نه.
کتاب بام‌نشینان پر از شخصیت‌های تازه و کمتر دیده شده است. سوفی و چارلز خودشان به تنهایی داستان‌ها دارند. رفتارهایشان مخاطب را به هیجان وا می‌دارد و حتی خواندن زندگی این دو نفر هم به مانند بودن در سفری ماجراجویانه است، چه برسد به داستانی که از لندن به سمت پاریس می‌رود و مخاطب را درگیر آدم‌هایی می‌کند که به چشم دیده نمی‌شوند. بام‌نشینان چند زبانه، با قدرت بدنی بالا، ترسان از انسان‌هایی که می‌خواهند مالکشان باشند و آماده برای انجام هر عملیات سری.
داستان فضایی را ترسیم می‌کند که از دل به‌هم‌ریختگی‌ها، آرامشی نصیب مخاطب می‌شود. یاد می‌دهد که چطور بام‌نشین‌ها برای تشکیل زندگی روی بام، خودشان را با شرایط وفق داده‌اند و زندگی نشدنی‌ای را شدنی کرده‌اند. در حقیقت بام‌نشین‌ها هم مانند چارلز و سوفی به دنبال نادیده نگرفتن ممکن‌ها بوده‌اند.
کتاب زبان روان و طنز دارد. بالا و پایین‌های داستان با شخصیت‌های خاصی که در داستان است، با زبان طنز، بیشتر خودش را نشان داده است. شخصیت‌ها در جای خودشان به خوبی نشسته‌اند و در کل بام‌نشینان داستان پر هیجان و پر ماجراجویی‌ای است که برای مخاطب 9 سال به بالا بسیار جذاب است.
این کتاب برنده جوایز بسیاری از جمله جایزه پیتر آبی برای بهترین داستان در سال 2014 و جایزه کودک واتر استونز شده است و نشان 4 لاک‌پشت پرنده در ایران را هم دارد. بام‌نشینان را کاترین راندل نوشته است که از او کتاب‌های کاوشگر و دزدهای خوب هم به فارسی ترجمه شده است. این داستان پرکشش را نیلوفر نیک‌زاد ترجمه و نشر پیدایش آن را روانه بازار کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/353512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»