نسیم گیلان

آخرين مطالب

«حمید حسام» از دیده‌بانی تا پیشقراولی ادبیات دفاع مقدس مقالات

«حمید حسام» از دیده‌بانی تا پیشقراولی ادبیات دفاع مقدس
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / روزگار جوانی‌اش در دفاع از میهن سپری شد. دیده‌بانی در دوران دفاع مقدس باعث شد تا این حوزه رویکرد اصلی او در نوشتن و خلق آثارش باشد.
«حمید حسام» کارنامه قابل توجهی در نوشتن دارد و در زمینه خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس نیز نویسنده متبحری است. او به بازنویسی خاطرات شهیدان عشق می‌ورزد و قصه‌های پرفراز و نشیب آنها از جنگ تحمیلی را با قلم نابش ماندگار کرده است.
نویسنده کتاب‌های «دختر شینا، گلستان یازدهم و ساجی» با بیان اینکه دیده‌بانی بعد از جنگ برای «حمید حسام» تمام نشده و هنوز او دیده‌بان خوبی در حوزه دفاع مقدس است، می‌گوید: وی پرچمدار و پیشقراول ادبیات دفاع مقدس استان همدان است.
بهناز ضرابی‌زاده درباره آشنایی‌اش با حمید حسام اضافه می‌کند: آشنایی من با او به دهه 80 و زمانی که به طور جدی و حرفه‌ای وارد حوزه ادبیات پایداری شدم، برمی‌گردد. آن زمان تعداد نویسندگانی که در این حوزه کار می کردند، انگشت‌شمار بودند. یادم می‌آید در دوره‌ای کوتاه اغلب کتاب‌هایی را که در حوزه دفاع مقدس منتشر شده بود، مطالعه کردم. سه کتاب «دهلیز انتظار»، «راز نگین سرخ» و «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» را نیز خواندم و ارتباط خوبی با آنها برقرار کردم. در پایان یکی از این کتاب‌ها توضیح کوتاهی درباره نویسنده کتاب نوشته شده بود، آنجا بود که متوجه شدم «حمید حسام» همدانی و مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان همدان است. 
او ادامه می‌دهد: آن سال چندین بار به بنیاد حفظ آثار رفتم تا آقای حسام را ببینم اما او همزمان مسئولیت معاونت ادبیات حفظ آثار تهران را نیز عهده دار بود و به همین علت موفق نشدم ملاقاتش کنم اما سال بعد و در مراسم معارفه بنده به عنوان مسئول انجمن ادبی دفاع مقدس همدان او را دیدم و این نخستین دیدار، سرآغاز آشنایی‌ام با این نویسنده متواضع و پرکار بود. از آن زمان تاکنون به شکل‌های مختلف در داوری جشنواره‌های ادبی، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی کتاب و سفرهای کاری با او همسفر و همکار شده‌ام.
ضرابی‌زاده اضافه می‌کند: «حمید حسام» انسانی دغدغه‌مند است، همانطور که می دانیم او در دوران دفاع مقدس و در اوج جوانی دیده‌بان بود. دیده‌بان‌ها با دقت و هوشیاری همه چیز را رصد و گزارش می‌دهند. به نظرم او از همان اوان جوانی مسیر زندگی خود را خوب انتخاب کرده و تا امروز در این راه حرکت کرده است.
او تصریح می‌کند: دیده‌بانی بعد از جنگ برای حمید حسام تمام نشده و هنوز او دیده‌بان خوبی در حوزه دفاع مقدس است، او وقایع دفاع مقدس را ثبت و ضبط می‌کند و با چاشنی ادبیات درمی‌آمیزد و پیش روی مخاطبان و نسل‌های بعد قرار می‌دهد. 
این نویسنده همدانی بیان می‌کند: تعداد زیادی از دوستان و همرزمان او شهید شده‌اند. یکی از همرزمان و دوستان نزدیک آقای حسام، شهید همدانی است که چه قبل و چه بعد از شهادت سردار همدانی آقای حسام تحت تأثیر تفکرات، منش و شخصیت او بود. 
ضرابی‌زاده در ادامه گریزی به یک خاطره از این نویسنده می‌زند و به نقل از او می‌گوید: زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات بود، تصمیم گرفت در مقطع دکترا نیز تحصیلاتش را ادامه دهد اما شهید همدانی به او توصیه می‌کنند امروز تکلیف شما این است که از جنگ بنویسید تا رشادت‌ها و ایثارگری جوانان این مرز و بوم فراموش نشود. حیف است شما ننویسید و وقتتان را صرف امور دیگر کنید و آقای حسام هوشمندانه به این توصیه عمل کرد. 
او با بیان اینکه آقای حسام بسیار فروتن، اخلاق‌مدار، خوش فکر و متعهد است، ادامه می‌دهد: آقای حسام نویسنده‌ای با انگیزه و پرکار است، راز موفقیتش بلندنظری و تواضع است. او از زمان جنگ تاکنون همیشه در مسیر روشن حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حرکت کرده و مسئولیت‌هایش در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور و همدان و ارائه پیشنهاد ساخت باغ موزه دفاع مقدس همدان و تلاش در ساخت و تکمیل آن و پس از آن تألیف کتاب‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه گواه این صحبت است.
ضرابی‌زاده اضافه می‌کند: آنطور که من از یکی از نزدیکانش شنیده‌ام آقای حسام برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس همدان بیش از 500 بار بین تهران و همدان سفر کرد البته خودش از گفتن چنین آمارها یا تعاریف و توضیح‌هایی طفره می‌رود و از بیان خدماتی که در این استان داشته‌، پرهیز می‌کند که این موضوع نشأت گرفته از تواضع و فروتنی اوست. در مجموع آقای حسام چه در ساخت باغ موزه همدان و چه در تألیف کتاب‌هایش پشتکار و عزمی راسخ و مثال زدنی و در خور ستایش داشته و دارد.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس در ادامه بیان می‌کند: آقای حسام پس از آن که به افتخار بازنشستگی نائل شد نیز از این مسیر جدا نشده و با توان بیشتر در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کوشید. به نظرم قلم زدن او در حوزه دفاع مقدس ادامه رزم و جهادش است و گویا تا این رسالت را کامل نکند جهادش را نیز تکمیل نکرده است.
ضرابی‌زاده در ادامه به آثار و شخصیت‌های کتاب‌های خاطرات او پرداخت و گفت: حمید حسام در بومی‌سازی ادبیات دفاع مقدس استان همدان نقش بی‌بدیلی دارد و در واقع او جزء معدود افرادی است که خاطرات تعداد زیادی از رزمندگان استان همدان را ثبت و ضبط کرده است.
او اضافه می‌کند: آقای حسام همچنین در معرفی رزمندگان گمنام این حوزه بسیار موفق است، در انتخاب سوژه‌ها و عناوین کتاب‌هایش استاد است و تعدادی از رزمندگان گمنام و کمتر شناخته شده استان همدان را مانند حسین رفیعی در کتاب «تنها غلام حسین باش»، شهید خوش‌لفظ در کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و شهید سلگی در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به جامعه معرفی کردند. در یک جمله آقای حمید حسام از نخستین نویسندگانی است که سنگر رزم را به سنگر ادبیات دفاع مقدس پیوند زد. او پرچمدار و پیشقراول ادبیات دفاع مقدس استان همدان است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/353448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد