نسیم گیلان

آخرين مطالب

ارزش افزوده شعر فجر برای شاعران برگزیده چیست؟ مقالات

ارزش افزوده شعر فجر برای شاعران برگزیده چیست؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تسنیم / جشنواره بین‌المللی شعر فجر مدتی است که دوره جدید خود را آغاز کرده است. این جشنواره که دوران پرفراز و نشیبی داشته است و در سال‌های نخستین خود، هرسال به شکلی و شیوه‌ای برگزار شد، از چند دوره قبل به سرو شکل مشخصی رسیده است و می‌توان درباره روند اجرایی آن نظر داد. اما در این مطلب قصد داریم درباره مرحله بعد از برگزاری جشنواره صحبت کنیم.
جشنواره شعر فجر، به دلیل اینکه از سوی دولت و نهادهای رسمی‌حاکمیتی برگزار می‌شود، باید تفاوتی اساسی با جایزه‌های مرسوم انتخاب کتاب سال شعر داشته باشد. در حوزه شعر چندین جایزه کتاب سال در طول سال برگزار می‌شود، برای مثال جایزه ادبی انتخاب کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران، جایزه ادبی الوند، جایزه قیصر امین پور ( که البته مشخص نیست این جایزه بعد از این برگزار خواهد شد یا نه) و ...
این جایزه‌ها توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و کسی از آنها توقعی برای حمایت از برگزیدگان خود ندارد. همین که این جایزه‌ها و جشنواره‌ها برگزار شوند و استمرار داشته باشند، کار مهمی‌ کرده‌اند، ولی جایزه‌های بخش دولتی به دلیل امکاناتی که دولت برای حمایت و تبلیغ آثار ادبی منتخب خود دارد، قصه دیگری دارند. این توقع که برگزیدگان جشنواره‌ای مثل شعر فجر بعد از پایان جشنواره، مورد حمایت ارشاد باشند و این وزارتخانه تلاش خود را برای ایجاد ارزش افزوده برای آثار منتخب به کار بندد، توقع عجیب و بیجایی نیست. در دوره‌های قبل هروقت بودجه و امکانات کافی بود، وزارت ارشاد برخی حمایت‌ها و تشویق‌ها را برای برگزیدگان جشنواره انجام می‌داد، مثلاً آنها را به سفرهای خارجی اعزام می‌کرد یا حمایت‌هایی در حوزه خرید کتاب و ارسال به کتابخانه‌های عمومی‌ سطح کشور انجام می‌داد اما به نظر می‌رسد این حمایت‌ها بدون برنامه‌ریزی دقیق و به صورت مقطعی بوده است.
بی توجهی به گل‌های سرسبد
جشنواره شعر فجر مدعی است آثار شعری سروده شده در طول یک سال را بررسی و داوری می‌کند و بهترین‌هایش را به عنوان برگزیده معرفی می‌کند. اگر این ادعا را بپذیریم، کتاب‌های معرفی شده به عنوان برگزیده در جشنواره شعر فجر، گل سرسبد شعر ایران در یکسال است. حالا به برگزیدگان همین دوره اخیر جشنواره توجه کنیم تا ببینیم وزارت ارشاد توانسته است از گل‌های سرسبد شعر حمایت کند یا نه؟
در سال گذشته در بخش شعر بزرگسال، جشنواره دو برگزیده و دو شایسته تقدیر معرفی کردند. هردو برگزیده از یک انتشارات بودند: سوره مهر و آثار شایسته تقدیر هم توسط دو انتشاراتی در استان گیلان منتشر شده بودند. به این ترتیب بسیاری از ناشرانی که به صورت حرفه‌ای و جدی در این سال‌ها شعر منتشر می‌کنند، از نظر داوران جشنواره، آثاری چشمگیر منتشر نکرده بودند تا انتخاب‌ها به همین محدود باشد.
در بخش شعر بزرگسال دو کتاب سوره مهر برگزیده شدند: «آنیماه» از عالیه مهرابی و «عید در تبعید» نوشته علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی. هر دو کتاب اکنون بعد از یکسال از انتشار، در همان چاپ اول مانده‌اند. جالب است که ناشر این دو کتاب، در تارنمای خود و در صفحه مربوط به معرفی کتاب‌ها، اشاره‌ای به اینکه این دو کتاب برگزیده جشنواره شعر فجر هستند، نکرده است. در این یک سال، هیچ نشست ویژه‌ای برای معرفی و نقد کتاب‌ها یا برنامه‌ای برای تبلیغاتشان در سطح کشور و از جمله در رسانه ملی، دیده نشده است. خود حوزه هنری پارسال و پیش از اعلام نتایج شعر فجر، در جلسه‌ای به نقد کتاب «عید در تبعید» اقدام کرد، اما برنامه ویژه دیگری توسط حوزه هنری و سوره مهر برای معرفی این کتاب‌ها انجام نشد.
برگزیدگانی که موجود نیستند
در بخش شعر سپید و شعر محاوره وضعیت از این هم بغرنج‌تر است، چرا که پیدا کردن دو کتاب «سفر به خیر ناخدا» سروده رحمت حقی‌پور و «رد زنجیرهای باز شده» از مهدی نقبایی نه تنها در کتابفروشی‌ها ممکن نیست، بلکه این کتاب‌ها در سایت‌های اینترنتی فروش کتاب هم اغلب ناموجود است. آثار شایسته تقدیر در دو بخش شعر سپید و شعر محاوره در حالی در کتابفروشی‌های کشور موجود نیستند که اتفاقاً کتاب‌های شعر سپید و ترانه بیشترین فروش کتابفروشی‌ها را در بخش شعر شامل می‌شوند. رحمت حقی‌پور که در دهه هفتاد مدتی مشهور شد و در مطبوعات آثارش منتشر می‌شد، سال‌ها است از فضای عمومی‌ ادبی کشور دور شده است و شما بعد از این‌همه مدت یک گفت‌وگو یا اعلام حضور از او نمی‌بینید. به همین دلیل کتاب معرفی شده در بخش شعر سپید، حتی به واسطه حضور اجتماعی شاعر هم موضوع بحث قرار نگرفته است، برعکس مهدی نقبایی که خود پزشک و شاعری است که رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد، در زمان برگزیده شدن چندین مصاحبه با رسانه‌ها داشت و بار کم‌کاری وزارت ارشاد در معرفی کتاب خود را به دوش کشید.
با این حساب این سؤال مطرح می‌شود که اصولاً شرکت در جشنواره شعر فجر و برگزیده شدن در آن جز همان جایزه مادی هیچ فایده دیگری برای شاعران ندارد؟ ارزش افزوده‌ای که این جشنواره به آثار شاعران برگزیده می‌افزاید، کجاست؟ به نظر می‌رسد در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/353209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان