نسیم گیلان

آخرين مطالب

بهره برداری از غار 230 هزار ساله برای موزه و رستوران در گیلان فرهنگي

بهره برداری از غار 230 هزار ساله برای موزه و رستوران در گیلان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- نزدیک به 115 غار در گیلان شناسایی شده که 15 غار با اقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.

غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار، قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از 230 هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل‌ها است.

نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاههای فرانسه، مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ شده و این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش های تخصصی ایران منتشر شده است.

احصاءفرصت های سرمایه گذاری گردشگری در گیلان الگویی برای کشور
کمتر از یک ماه از همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در گیلان با حضور 46 شهرداری در قالب 60 غرفه در آبانماه نمی گذرد که در آن هر شهر به ارائه فرصت های گردشگری پرداخت که برای سرمایه گذاران ناشناخته بود و این نمایشگاه با ارائه 250 فرصت سرمایه گذاری با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کار خود پایان داد.
برپایی همایش یاد شده ضمن قدردانی وزیر بعنوان الگویی برای همه مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ابلاغ شد.


سرمایه دار و سرمایه گذاری موهبت است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آئین اختتامیه همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در گیلان در رشت با تاکید بر اینکه سرمایه گذار متهم نیست این نگاه و فرهنگ غلط باید اصلاح شود، گفت: فرهنگ غلطی داریم که خود من هم دچار آن شده‌ام آنکه تصور می کنیم هر کس پول دارد پیشاپیش متهم است در حالی که باید این رویکرد و نگرش تغییر یابد.
سید عزت الله ضرغامی افزود: خود ما شعارهای سوسیالیستی عجیب و غریبی در طول سالها گذشته داده‌ایم حالا که جلو آمده‌ایم فهمیدیم اینگونه نبوده نه دستور اسلام است و نه منطق و نه شرع بلکه سرمایه دار و سرمایه گذاری موهبت است باید این نگاه مثبت شود و همه مسائل سرمایه گذاری در استان و کشور حل و فصل شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم دولت مانع زدایی‌ها است، گفت: بخشی از اختیارات ما به مدیران کل استان‌ها تفویض شده است و آنان باید با تعصب پیگیر پرونده های سرمایه گذاران بوده و شورای برنامه ریزی استان ها نیز ایجاد مشکل نکنند.
ضرغامی تصریح کرد: بخش عمده ماموریتهای وزارتخانه به استانها تفویض شده و نیازی نیست سرمایه گذاران وارد هزارتوی نظام اداری فاسدی شوند که سالهاست چون بختک روی کشور افتاده و جلوی هر کار ساده و مولدی را می گیرد.
وی گفت: همه ماموریتهای وزیر را مدیرکل دارد؛ وزارتخانه باید تسهیلات دهد و بهترین عملکرد در تبصره 18 را میراث فرهنگی و گردشگری دارد چون پول نقد نداریم در این زمینه سرمایه گذاری کردیم و امسال 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تبصره 18داریم و هر میزان در این حوزه پرونده به بانکها معرفی کنیم بدون هیچگونه سقفی این تسهیلات واگذار می شود و مانعی نداریم.
ضرغامی گیلان را ایران کوچکی خواند که ویترینی برای ایران بزرگ است و افزود: مزیت این استان جنگل های آن است و تقاضای می کنم جنگل ها و باغات و محیط زیست گیلان را از بین نبرید.


ساماندهی غار باستانی دربند رشی
و اینک پس از گذشت چندین روز از برپایی همایش فرصت های سرمایه گذاری گردشگری گیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد: ساماندهی غار باستانی دربند رشی از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار گرفت.
ولی جهانی با بیان اینکه سابقه تبدیل غار به رستوران در دنیا و از جمله کشورهای اروپایی وجود دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تهیه و ارائه طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و نظر به اینکه ساماندهی غارهای استان و بهره برداری بهینه یکی از اولویت های اداره کل و از مطالبات اصلی مردم و مسئولان استان است، پس از صدور مجوزهای لازم و سیر مراحل اداری با تبدیل غار دربند رشی به رستوران، موزه و ایجاد بازارچه صنایع دستی در جنب آن در نظر است برای اولین بار (متناسب و کاملا مطابق با زیست بوم منطقه) یکی از مراکز گردشگری بی بدیل در سطح استان و کشور شکل گیرد.

وی اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست، غار و مناطق پیرامون آن را همراه با مزیت بکارگیری جاذبه های تلفیقی تاریخی و طبیعی و معرفی آن به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله نکات حائز اهمیت طرح است که اجرای آن می تواند بر رشد و شکوفایی استان و بخصوص شهرستان رودبار سهمی بسزا ایفا نماید.
جهانی، ایجاد مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران، تهیه پارکینگ اختصاصی، نصب تابلوهای راهنما، عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات محلی و تامین روشنایی را از دیگر مواردی دانست که برای ساماندهی غار پیش بینی شده است.
غار دربند رشی شهرستان رودبار تنها غاری در ایران است که آثار دوره پارینه سنگی قدیم در آن کشف شده است و مشابه این غار تنها در کشورهای گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و هند وجود دارد.
مطالعات باستان شناسی و بررسی در ابزارهای سنگی و گونه های جانوری، آثار و سنگواره‌های کشف شده در غار دربند رشی نشان می دهد که 200 هزار تا 250 هزار سال در ایران سکونت انسانی وجود داشته است.
مطالعات باستان شناسی این غار که توسط موزه ملی ایران انجام شده است، ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان و بقایای چندین گونه مختلف جانوری و گرده های گیاهی به دست آمده که شرایط زیستی و پوشش گیاهی را در آن زمان در ایران نشان می دهد.
در بقایای غار دربند رشی 2 تاریخ گذاری مطلق با روش اورانیوم روی بقایای دندانی جانوری انجام شده و همراه با ابزارسنگی پیدا شده مشخص می شود که 200 هزار تا 250 هزار سال قبل در یک میان یخچالی کوتاه و گرم گروه های انسانی در این غار زندگی کرده و از منابع اطراف آن استفاده می کردند و این آثار از آن زمان تاکنون به خوبی حفظ شده اند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/343716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد