نسیم گیلان

آخرين مطالب

حضور مشاهیر در خیابان‌های تهران شهرداری تهران

حضور مشاهیر در خیابان‌های تهران
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پس از کارگذاشتن 7 تندیس از مفاخر ادبی در خیابان کریمخان، سازمان زیباسازی، هزار المان جدید با همین رویکرد و موضوع کتاب را در پایتخت نصب می‌کند.

به گزارش شهر ، تماشای تندیس 4 متفکر بزرگ ایرانی (ابوعلی‌سینا، عمرخیام، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی) که در وین و مقابل سازمان ملل نصب شده است، سبب وجد و غرورمان می‌شود و شاید بارها آرزو کردیم کاش امکانی فراهم می‌شد تا کنار تندیس این بزرگان عکس یادگاری بگیریم. اکنون چند روزی است سازمان زیباسازی شهر تهران در اقدام ابتکاری، با نصب 7 تندیس از مفاخر و مشاهیر ادبی چون سعدی، مولانا، خیام، نظامی، حافظ، فردوسی و سنایی، در گذر کتاب و گفت‌وگو (محور خیابان کریم‌خان زند)، هم زمینه آشنایی با این مفاخر و آثار آنها را فراهم کرده و هم شهروندان می‌توانند با این بزرگان عکس یادگاری بگیرند. البته که این اقدام در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام شده است و به ‌گفته مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران تعداد این المان‌ها به هزار خواهد رسید.
مفاخر و مشاهیر با آمدنشان به راسته کتابفروشی خیابان کریم‌خان زند، چهره گذرگاه کتاب و گفت‌وگو را متفاوت کرده‌اند. هرکسی که از مقابلشان عبور می‌کند، برای دقایقی کنار یکی از مشاهیری که کتاب به‌دست دارند و مشغول مطالعه‌اند می‌نشیند و عکس یادگاری می‌گیرد یا کیو آر کد روی کتاب را اسکن می‌کند و لحظاتی هرچند کوتاه مشغول مطالعه آثار نظم و نثر این مفاخر می‌شود. این روزها راسته کریم‌خان زند به پاتوق مطالعه تبدیل شده است و به‌نظر می‌رسد این کار سازمان زیباسازی مورد توجه و اقبال عموم قرار گرفته است.
آنطور که مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران به همشهری گفته: «جانمایی و نصب المان‌های حجمی موقت و دائمی در دستور کار سازمان قرار دارد و در مناسبت‌های مختلف المان‌های حجمی طراحی و نصب می‌شوند؛ مانند المان‌های گل نرگس که به مناسبت میلاد امام زمان (عج) در سطح شهر اکران شدند. نصب تندیس مفاخر در راسته خیابان کریم‌خان زند هم به مناسبت هفته کتاب انجام شد و در واقع امیدواریم با اجرای چنین طرح‌هایی بتوانیم گامی در راستای نهادینه‌شدن فرهنگ مطالعه برداریم.»
تورق کتاب در محور انقلاب
وجود کتابفروشی‌های متعدد و حضور اکثر ناشران در خیابان انقلاب به بخشی از هویت این محور تبدیل شده و این خیابان نه در تهران بلکه در کشور به راسته کتاب شناخته می‌شود. راسته‌ای که به اذعان عده کثیری از مردم می‌توانست میزبان تندیس مفاخر باشد، اما قادری درخصوص عدم‌نصب تندیس مفاخر در این محور می‌گوید: «جانمایی این المان‌ها به‌نحوی انجام شده که خللی در عبور و مرور مردم ایجاد نکند. باتوجه ‌به حجم تردد در محور انقلاب امکان نصب این تندیس‌ها وجود نداشت و از سوی دیگر این راسته برای نصب سازه‌های کتاب جانمایی شده است.»
به‌گفته او نصب حدود 40 سازه شامل کتاب‌های برگزیده‌ جشنواره‌ها، دیوان اشعار، تاریخی و ... در این محور انجام می‌شود. روی تعدادی از این سازه‌ها کیوآرکد وجود دارد که شهروندان با اسکن آنها می‌توانند به بخش‌هایی از کتاب دسترسی داشته باشند و آنها را مطالعه کنند.
طرح‌ها استمرار دارند
طراحی و نصب سردیس بزرگانی چون شهید سردار سلیمانی و ... توسط سازمان زیباسازی انجام شده است و به‌گفته قادری نصب سردیس علی‌اکبردهخدا هم در دستور کار این سازمان قرار دارد. نکته قابل‌تأمل این است که طرح‌هایی مانند نصب تندیس مفاخر در گذر کریم‌خان زند برای مردم جذاب‌تر است و از این‌رو درخواستشان تداوم چنین طرح‌هایی است.
معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در مقابل پیشنهاد همشهری مبنی بر نصب تندیس دکتر محمد قریب (متخصص اطفال) مقابل بیمارستان طبی کودکان امام خمینی (ره) یا خواجه نصیرالدین طوسی مقابل همین دانشگاه و ... می‌گوید که این طرح و موضوع را می‌توان در کارگروه‌های تخصصی بررسی کرد.
نصب سردیس و یادبود شهدای پرستار در شهر
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران: پرستاران در دوران کرونا شجاعت و ایثار را معنی کردند و همه شاهد شجاعت کادر درمان در مقابله با این بیماری منحوس بودند و در این راه کادر درمان شهدای زیادی را تقدیم کردند. مدیریت شهری تهران موظف است به کادر درمان و مخصوصاً پرستاران، خدمات‌رسانی کند. یکی از موضوعات مهم در شهر تهران که می‌تواند کمک خوبی به پرستاران باشد حضور آنها در رویدادهای فرهنگی است. همچنین پیگیر راه‌اندازی فرهنگسرای مخصوص پرستاران در شهر تهران خواهیم بود و موضوع نامگذاری برخی از معابر شهر تهران را به نام مبارک شهدای پرستار در شورای شهر تهران به‌صورت جدی دنبال خواهیم کرد. موضوع دیگر ساخت سردیس و یادبود شهدای پرستار و نصب آنها در میدان‌ها و معابر اصلی شهر است که سازمان زیباسازی مکلف به انجام این کار است.
منبع: همشهری
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/343491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی