نسیم گیلان

آخرين مطالب

جشنواره منطقه ای شعر با رنگین کمانی از گویش ها در کرانه جازموریان به کار خود پایان داد اجتماعي

جشنواره منطقه ای شعر با رنگین کمانی از گویش ها در کرانه جازموریان به کار خود پایان داد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/کرمان اولین جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی با تجلیل از برگزیدگان و منتخبین بخش های مختلف به میزبانی رودبار جنوب به کار خود پایان داد.
به گزارش ایسنا، شامگاه 9 آذرماه شاعران محلی سرا با گویش های متنوع از استان های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به بهانه برگزاری اولین جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی و با موضوع آسیب های اجتماعی، ایثار و شهادت و شعر آزاد دور هم جمع شدند و رنج و غمی را که بر گُرده مردم سنگینی می کند، بیان کردند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
محفل شعرخوانی محلی با گویش های شیرین از سیستان شروع شد و محمد میر از شاعران برجسته سیستان پشت تریبون رفت و از فرهنگ جنوب تمجید کرد و گفت: ادارات خودم را به جنوب و کرمان نشان می دهم و ‌شعر زیبایی در وصف استان کرمان این گونه خواند:
"زد صد گره به گیس تو گویی که شال را
می ساخت پشت ارگ شکسته سفال را"...
و بعد از این وصف رنجنامه مردمان سیستان را در فراق هامون خواند که باعث کوچ مردمان شده و خشکی هامون خشکسالی را به ارمغان آورد و یکی از اهالی را که کوچ کرده مورد خطاب قرار داد و با زبان شعر از مرد سیستانی که دیار خود را رها کرده خواست که برگردد و اینگونه وصف کرد که" لعنت به تیر زهرآگین که روی استخوان است" و در بین سروده هایش به بادهای 120 روزه سیستان اشاره کرد و با زبان شیرین از لباس عزایی که هیرمند بر تن هامون کرده نیز سخن گفت.
و اما بخش آواها و نواها از جای جای جنوب شرق به عنوان میان برنامه گره ای شد بین دل ها و قلب هایی که با سوز و از سر ذوق گرد هم جمع شدند و در یک لحظه روح آدمی را به سیستان و بلوچستان و خلیج نیلگون فارس می برد و با گردشی در شمال دیار کریمان در نهایت همگی دست در دست هم در رودبار جنوب در یک ردیف روی حصیرهای پیشی زانو به زانوی همدیگر همچنان قُرص می نشینند و از فرهنگی غنی و مشترک سخن می گویند و با نگاهی گرم و شیرین زبانی های دلچسب از محرومیت و رنجی می گویند که بر آسمان نیلگون خلیج فارس تا بلوچستان و سیستان نقش بسته است اما با دل دریایی قانع هستند و با بی مهری ها کنار آمده اند.
اینجاست که اوج جایگاه گویش ها بروز کرد و جانعلی خاوند دبیر جشنواره منطقه ای شعر از ارسال 200 اثر به دبیرخانه خبر داد و با ابراز خوشحالی این استقبال را نویدبخش آینده ای روشن برای دوستداران این میراث معنوی و غیرملموس خواند.
باز هم ادامه بیان آسیب های دامنگیر از زبان حبیب میرزایی از شاعران قلعه گنج با این شعر که "شینک گُل سُوز..." را خواند و از رنج دمپای مردم و از کهره سگار سخن به میان آورد که برای تنوع در این شعرخوانی ها باز میان برنامه "امشُو دو شُو تو تنگُم با دشمنان می جنگُم " پخش شد و باز نوبت به شعرخوانی رسید.
اسماعیل ملایی از عنبرآباد خشکسالی را هدف ‌شعر خود قرار داد و شعر "چه بی تکُ تواره اورت پاری" را خواند و کوچ مردم جبالبارز جنوبی و امجز را روایت کرد.
نوبت به دبیر اجرایی جشنواره سهراب میجانی رسید که با گویش جبالبارز میانی ابیاتی را سرود.
فرخ فتحی از رودبار جنوب با لباس محلی شعری با مضمون در سوگ هلیل خواند و سوال کرد" بگو چه به سر جاز آمده و آب را کی بسته روی هلیلُم" و درآمدهای کاذب را نقد شاعرانه کرد و از جان دادن جوانان که زنده زنده در بین شعله های آتش می سوزند تا تکه ای نان نیمه سوخته سر سفره بیاورند تا عیال و خانواده شان گرسنه سر بر بالین نگذارند گفت.
پرویز خسروی نیز شعرخوانی خود را با این مصراع که "از سفره شهر نون کَنتی"... ، از رها کردن محصولات کشاورزی در فصل برداشت و بی تفاوتی ها نقد کرد.
شهباز علیدادی از سیستان تسلی دادن و پیغام به جگرگوشه ایران و رستم دستان را به صورت ظریف اما نقادانه در شعر خود گنجانده بود و گفت: اینکه سیستان ما روی پای خودش ایستاده از قدرت مردم است و" ای کاش هامون جان بگیرد، شاید درد سیستان پایان بگیرد".
آقای سیستانی شاعر دیگری از شهرستان بم با بغض و اشک تاریخ قبل و بعد از زلزله را روایت کرد که 17 سال از جامعه شعر و شاعری دور بوده است.
راشد انصاری متخلص به خالو راشد از هرمزگان عظمت و حرمت شعر را متذکر شد و خطاب به شاعران گفت: باید ببینیم در کجا قرار گرفتیم؛ در ادبیات فارسی یکی از قوی ترین مرثیه ها از ایرج میرزا است.
ایرج انصاری از هرمزگان اما اهل میانچیل جیرفت با قرائت اشعارش آسیب های ناشی ازوضعیت کشاورزی را به همراه رنج کشاورزان بیان کرد.
مشاعره دانش آموز و معلم نیز برگزار شد که نوع نگاه دانش آموزان به سخت گیری های دلسوزانه معلمان و نگاه خانواده ها در لابه لای اشعار مشهود بود.
اصغر کرمشاهی از عنبرآباد و سعید سالمی از رودبار جنوب از دیگر شاعران برگزیده جشنواره بودند که شعرخوانی کردند.
اما نوبت به بخش ویژه جشنواره رسید، آن هم نوشتن کتابی به نام "در حسرت آخرین نگاه پدرم" با موضوع زندگینامه شهید عیسی احمدی که توسط فرزند شهید در 89 صفحه چاپ شده است بود.
شاعر دیگری به نام جهانگیر فیروزی درمورد روزگار سخت حاشیه نشینان هلیل رود و جازموریان شعرخوانی کرد و از خشکیدن هلیل به عنوان نابودی آرزوها نام برد و آنچه به سر جازموریان آمده را در شعر خود نشان داد.
در ادامه ی شعرخوانی ها عبدالرضا آهوزرین از رودبار جنوب نیز از تلف شدن پرغصه کمنزیل گفت و علی جلالی برگزیده بخش ویژه ایثار و شهادت که سنگینی خبر شهادت سپهبد شهید حاج قاسم را در شعر خود تبیین کرده بود.
شاعر بعدی به نام جهانگیر خیل خانه از پیشکسوتان جامعه شعر عنبرآباد درد مشترک همه را در شعر خود هلیل و جازموریان عنوان کرد که نه بارانی می بارد و نه آبی به جاز می رسد.
جانعلی خاوند دبیر جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی گفت: برگزاری این جشنواره اولین تجربه بود و سعی داریم نواقص و کمبودها را در دومین جشنواره جبران کنیم و با یک دو بیتی جوفروش های گندم نما را نقد کرد و سادگی روستاییان را به رُخ فرهنگ کشید.
وی مطالعه و آموزش را مورد تاکید قرار داد و افزود: شاعر بیسواد ارزش ندارد بلکه شعری اندیشه ساز است که فرهنگ را پاس بدارد.
جنوب کرمان جشنواره باران
بهرام مسلمی مهنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از استقبال شاعران و همکاری مسئولان محلی در برگزاری جشنواره ها ابراز خرسندی کرد و افزود: رودبار کانون شاعران جنوب شرق شده و به جهت ظرفیت هایی در زمینه شعر وجود دارد باید همه ساله این مهم در دستور کار باشد.
وی احیاء فرهنگ های بومی را خواستار شد و گفت: فرهنگ های بومی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و راه مبارزه با فرهنگ مهاجم غرب هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان اهمیت به هویت بومی را پیروزی در برابر فرهنگ غرب دانست و اظهار کرد :قطعا فرهنگ های بومی نشانه هویت ما هستند و هویت ها زمانی مشخص می شوند که شاخص های خود را داشته اند و در این زمینه به رودبار جنوب افتخار می کنیم.
وی از همکاری همه نهادها و دستگاه های اجرایی که با فرهنگ و هنر همراه هستند تقدیر کرد و گفت: باید دبیرخانه جشنواره رودبار جنوب نهادینه شود و حمایت مالی هم در کنار آن صورت بگیرد.
مسلمی مهنی از برگزاری جشنواره روستا و بازی های محلی در شهرستان فاریاب، جشنواره شعر کلات و جشنواره هلیل تا جاز در زهکلوت، جشنواره ملی تئاتر رضوی در جیرفت و جشنواره شعر آیینی در عنبرآباد خبرداد و گفت: اگر دستگاه های اجرایی با فرهنگ و ارشاد اسلامی همگام شوند شاهد رونق فرهنگی و هنری خواهیم بود.
گویش های محلی در معرض تهدیدات عدیده
حجت الاسلام اکبر افشارمنش امام جمعه رودبار جنوب در این جشنواره گفت: جشنواره گویش های محلی که بچه های رودبار جنوب میزبانش هستند نشان دهنده غنای فرهنگی و هنری است که آسیب های اجتماعی را به درستی نقد و بررسی کردند.
وی به نکاتی در باب فرهنگ اشاره کرد و گفت: فرهنگ بومی شامل گویش های محلی، جشن ها و مناسبت ها، موسیقی و لباس محلی هستند که گویش های محلی بیانگر هویت و فرهنگ و آداب و رسوم منطقه محسوب می شوند که همدلی بین سراینده های گویش ها و مردم را به دنبال دارند که تجلی خلاقیت انسان در مهارت خواهد بود.
افشارمنش نسبت به تهدیدات گویش های محلی هشدار داد و افزود: یونسکو 6000 گویش در دنیا اعلام کرده که ریزش واژه ها در بین مردم و وارد شدن الفاظ بیگانه از تهدیداتی هستند که باید به آنها توجه شود.
وی با ارائه پیشنهاداتی برای حفظ گویش های محلی گفت: انتقال سینه به سینه در بین مردم، تالیف فرهنگ بومی به زبان محلی، تکریم جایگاه گویش ها، تجلیل از پیشکسوتان، دست اندرکاران و فعالین گویش های محلی و برگزاری همایش ها می توانند در این راستا موثر واقع شوند.
زبان ملی و رسمی باعث یگانگی فرهنگی
دکتر مهدی نجفی دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی نیز گفت: قرآن کریم در آیه 13 سوره حجرات می فرماید: ای مردم ما شما را ازیک مردو زن آفریدیم و شمارا تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید .گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است.
وی در ادامه گفت: هر فرد و جامعه ای برای برآوردن نیازهای خود فرهنگ خود را می سازد و این فرهنگ معنوی که همان ارزش ها و نگرش ها، هنجارها، بایدها و نبایدها و اعتقادات است که در قالب کالاهای فرهنگی، آداب و رسوم و زبان تجلی و از این طریق به نسل های بعدی انتقال می یابد .
وی کشور ایران را رنگین کمانی ازخرده فرهنگ، زبان ها و گویش ها و لهجه ها دانست که زبان فارسی به عنوان زبان ملی و رسمی باعث یگانگی فرهنگی و وحدت این خرده فرهنگها و گویش ها و لهجه هاست است .
نجفی تصریح کرد: برای اینکه از آسیب های تهاجم فرهنگی واژه های بیگانه در امان بمانیم باید در قدم اول فرهنگ سازی و گسترش و ترویج فرهنگ ها را با پشتوانه علمی و فرهنگی دنبال کنیم تا با تغییر ذائقه ها، افراد جامعه به فرهنگ و زبان خود افتخار کنند .
وی بر ضرورت حفظ هویت ملی و خرده فرهنگ ها تاکید کرد و گفت: باید در پاسداشت و حفظ زبان ملی و گویش ها و لهجه ها کوشا باشیم.
دیدار رهبری با شاعران یعنی تاثیر گذاری فرهنگ و هنر
علی پرورش فرماندار رودبار جنوب نیز با اشاره به ظرفیت های بومی و محلی منطقه گفت: نام رودبار زمین پیوسته با شعر، ادب و فرهنگ همراه و همزاد بوده و مردم این خطه همواره با شعر همدم بودند.
وی افزود: جنوب شرق کشور شاعران نامداری دارد و باید توجه داشته باشیم که شعرا در فرهنگ نقش مهمی دارند و به مردم رشد تربیتی، فکری و معنوی می بخشند و به جامعه درس طراوت، شوق، فرهنگ حریت و آزادگی می‌دهند و بر جامعه مستقیم تأثیر دارند.
پرورش گفت: اهمیت شعر آنقدر عظیم است که رهبر معظم انقلاب با همه دغدغه ها با شُعرا ملاقات‌ و دیدار دارند و به آنها توصیه های کارشناسی می کنند.
به گزارش ایسنا، درحالی اولین جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی شامگاه 9 آذرماه در رودبار جنوب به کار خود پایان داد که از برگزیدگان و منتخبین با اهدای تندیس جشنواره، لوح یابود و هدایایی تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/343195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی