نسیم گیلان

آخرين مطالب

عباس جهانگیریان: کانون بنگاه اقتصادی نیست مقالات

عباس جهانگیریان: کانون بنگاه اقتصادی نیست
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / عباس جهانگیریان با انتقاد از مطرح شدن طرح واگذاری کتابخانه‌ها کانون به نهاد کتابخانه‌ها می‌گوید: باید ببینیم سود و زیانِ کانون را در چه می‌بینند. مگر کانون بنگاه اقتصادی است که زیان‌ده باشد؟ کدام نهاد فرهنگی در ایران و جهان سود اقتصادی دارد!؟
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: شنیدن این خبر برایم حیرت‌انگیز بود،برخی به جای تلاش برای کاهش تنش‌های داخلی و ایجاد هم‌بستگی ملی، هر روز تخم تفرقه تازه‌ای می‌افکنند! من از کسی یا کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌ و یا دنبال آن هستند، می‌پرسم چقدر کانون را می‌شناسند؟ اولا کانون فقط کتابخانه نیست و کتابخانه‌های کانون هم فقط به فعالیت متداول کتابخانه‌ای محدود نیستند و هرکدام مرکزی برای مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی‌هنری است. در چنین وضعیتی اگر متوجهید که حقوق مربیان و کتابدارهای کانون کم است، مشکل‌شان را حل کنید، نه این که به کلیت کارشان ضربه بزنید.
جهانگیریان افزود: کانون پرورش فکری، بیش از نیم‌قرن فعالیت مستمر داشته و نقش زیادی در توسعه فرهنگی ایران دارد. این نهاد در دنیا شناخته شده و محبوبیت بین‌المللی دارد. خیلی از بزرگان ایران، چهره‌های هنری، استادان دانشگاه، مدیران و مسئولان در کودکی و نوجوانی عضو مراکز فرهنگی هنری یا همان کتابخانه‌های کانون بوده‌اند. ضمن این که فعالیت‌های کتابخانه‌ای کانون به بقیه فعالیت‌های کانون پیوند خورده و از فعالیت انتشارت، سینمایی، تئاتر، تولید بازی‌های فکری و بخش نقاشی و هنرهای تجسمی تغذیه می‌شوند. با این مجموعه فعالیت‌ها، کانون نقش موثری در کشف استعدادهای هنری و علمی و پرورش کودکان و نوجوانان و پر کردن اوقات فراغت آنان را دارد. بچه‌های کانون بارها و بارها در جشنواره‌های بین‌المللی جایزه اول نقاشی را برده‌اند. فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های تولیدی کانون در جشنواره‌های داخلی و خارجی جایزه‌های بسیاری دریافت کرده‌اند. کانون تنها نهادی است که به کودکان و نوجوانان در برابر تهاجم فرهنگی، مصونیت می‌بخشد و ریشه‌های‌شان را در فرهنگ بودمی استوار می‌کند. 
او گفت: مگر می‌شود یک شبه تصمیم بگیریم بخش اصلی بدنه چنین نهادی را که بیش از نیم قرن فعالیت تاثیرگذار داشته و بخشی از خاطره جمعی ایرانیان است و بخش قابل توجهی از تاریخ فرهنگ ما ایرانی‌ها را تشکیل داده، از آن جدا کنیم و عملا آن را به تعطیلی بکشانیم؟! بعید می‌دانم این طرح در هیئت دولت و مجلس تصویب شود.
جهانگیریان خاطرنشان کرد: هنوز با دیده تردید به این ماجرا نگاه می‌کنم. نمی‌خواهم باور کنم پشت این ایده دولت و یا نهاد و سازمانی است که قصد دارد کانون را تعطیل کند و جلوی فعایتش را بگیرد. نمی‌خواهم باور کنم این اتفاق دارد می‌افتد، باورش خیلی دردناک است.
او درباره این‌که براساس اعلام، این درخواست با ارجاع به قانون اداره کتابخانه‌های عمومی زیر نظر یک نهاد و «زیان‌ده بودن کانون» مطرح شده است، توضیح داد: باید ببینیم سود و زیانِ کانون را در چه می‌بینند. مگر کانون بنگاه اقتصادی است که زیان‌ده باشد؟ کدام نهاد فرهنگی در ایران و جهان سود اقتصادی دارد!؟ کانون منافع دراز مدت در حوزه فرهنگ و هنر دارد. کانون نهاد انسان‌سازی است. از دل سرمایه‌گذاری در کانون آدم های بزرگ بیرون آمده‌اند. کانون بخش قابل توجهی از بودجه‌اش را با فعالیت‌ها و آثار تولیدی خودش تامین می‌کند. کانون کارخانه تولید هنرمند و انسان‌های متفاوت و خردمند است. کودک و نوجوانی که نسیم کانون بر او بوَزَد، حالش خوب‌تر است و آرامش بیشتری نسبت به دیگران دارد. بخش قابل توجهی از رتبه‌های یک تا هزار کنکور، عضو کانون بوده‌اند! این‌ها سرمایه‌گذاری است و چیزی نیست که به راحتی درباره آن چرتکه بیندازیم انتظار سود ریالی سر سال داشته باشیم و بعد بگوییم کانون زیان‌ده است.
عباس جهانگیریان در ادامه گفت: باید توضیح بدهند که منظور از زیان‌ده بودن کانون چیست؟ کانون نهادی است که امروز نهالی را می‌کارد و سال‌ها بعد جامعه، محصولش را می‌چیند. امیدوارم نهاد کتابخانه‌ها این طرح را پس بگیرد و یا هیئت دولت برای همیشه آن را کنار بگذارد و وقتش را صرف اموری بکند که از تنش‌ها بکاهد. کل بودجه کانون از در آمد یک دَلال آهن در بازار کمتر است! اگر راه را بر اختلاس‌ها ببندیم دیگر نیازی نیست به سود و زیان کانون فکر کنیم. 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/338402/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 22 اردیبهشت 1403

(ویدئو) صف طولانی مردم رشت برای سروش صحت

ساخت نقشه سه‌بعدی جدید مغز انسان توسط دانشمندان هاروارد و گوگل

تصویر روز ناسا؛ معروف‌ترین سیاهچاله جهان

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

اجرای 40 عنوان برنامه همزمان با دهه کرامت در فومن

امام جمعه قشم : سنگر عفاف و حجاب مورد تهاجم قرار گرفته؛ برای حفظ آن باید آبرو و خون داد/ «زن زندگی آزادی» نوک پیکان دشمن برای ضربه به انقلاب است

شعر خوانی دلنشین باران نیکراه

داستانک/ زمین‌ گرد است

«دست خدا» در اعماق فضا

امام جمعه قشم: سنگر عفاف و حجاب مورد تهاجم قرار گرفته؛ برای حفظ آن باید آبرو و خون داد/«زن زندگی آزادی» نوک پیکان دشمن برای ضربه به انقلاب است

تاکید مخبر بر حل مشکلات و مسائل ناشران و کارخانه های تولید کاغذ ایرانی

تصویر ⁧هابل ⁩ از ESO 422-41 با فاصله ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد؟

افزایش محبوبیت کتاب صوتی

درمان افسردگی بدون دارو با کمک یک هدبند

امام جمعه رشت : نیمی از زنان در اروپا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند/ ایران تنها کشور رعایت کننده حقوق زنان است

امام جمعه رشت: تنها کشور رعایت کننده حقوق زنانیم

لزوم تسریع در روند آواربرداری شهرک امامزاده ابراهیم(ع) شفت

ابرنواخته واقعی چه شگلی است؟

ببینید | حضور رسول خادم در روستای سوخته امام‌زاده ابراهیم شفت

شعر زیبای دکتر کاکاوند در هنگام خداحافظی

هوش مصنوعی سلول‌های قاتل سرطان را شناسایی می‌کند

خروج فضاپیمای استارشیپ (Ship-26) از آشیانه، برای آخرین تست های قبل از پرتاب

همه آنچه باید درباره کاشت و نگهداری گل بهاری زنبق بدانیم

دولت در جبران خسارت آسیب دیدگان امامزاده ابراهیم اهتمام ویژه دارد

امام جمعه رشت: از طرح نور فراجا حمایت می‌کنیم

قطع روابط اقتصادی ترکیه با اسراییل از دستاوردهای مقاومت است

فیلمی از رسول خادم در روستای سوخته شفت

حقوق زنان ایرانی مبتنی بر فرامین دین مبین اسلام است

بیمه سانحه دیدگان امامزاده ابراهیم(ع) در محل حادثه پرداخت می شود

زمانی که نیازتون دارند کنار آدم ها باشید!

مسیر آگاهی از دید سوگل مشایخی

ناسا ویدیوهای حیرت‌انگیزی از شراره‌های خورشیدی کلاس ایکس منتشر کرد

هفتمین پرواز فضایی تجاری ویرجین گلکتیک انجام می‌شود

سفیر ایتالیا: اقتصاد گیلان و ایتالیا مکمل یکدیگر هستند

اقتصاد دریاپایه در گیلان تقویت شود

ایجاد زنجیره ارزش در صنعت کشاورزی اقتصاد گیلان را متحول می‌کند

گیلان از استان‌های پیشرو در تهاتر و معاوضه املاک مازاد دولت است

حلقه‌های مفقوده گردشگری ساحلی/زمرد ایران معطل 25میلیارد تومان است

ایجاد بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی در کشور طی سال گذشته

شناسایی 319 عرصه قابل سرمایه گذاری در گیلان/ اقتصاد دریا فعال می شود

وزیر کار : یک میلیون شغل جدید ایجاد کردیم

اقتصاد دریا محور گیلان فعال می شود

تحقق اقتصاد دریا محور گیلان را به رشد و توسعه می‌رساند

باید اقتصاد را به آرامش برسانیم

استاند ارگیلان: مدیران دولت موظف به گره گشایی از مشکلات مردم هستند

گیلان نباید تحت تاثیر فرهنگ وارداتی قرار گیرد

«برنج»زیر رنجِ سنگین واردات/همت دولت برای ترمیم اقتصاد کشاورزان

اشتغال و اقتصاد گیلان در بخش صنایع‌دستی رونق ویژه ای گرفته است