نسیم گیلان

آخرين مطالب

بسته پیشنهادی انتشارات سروش به مناسبت قیام خونین 17 شهریور مقالات

بسته پیشنهادی انتشارات سروش به مناسبت قیام خونین 17 شهریور
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - خبرگزاری کتاب ایران / کتاب «گام به گام با انقلاب» تألیف اکبر خلیلی، کتاب «مهدی عراقی را بکش!» تألیف سیدمصطفی حسینی و عبدالرضا نعمت‌الهی، کتاب «زلال» تألیف لیلا محمدی، کتاب «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری و کتاب «روزی روزگاری مردی» نوشتۀ حسین فتاحی، از جمله کتاب‌هایی است که در این بسته پیشنهاد می‌شود.
کتاب «گام به گام با انقلاب» تألیف اکبر خلیلی، کتاب «مهدی عراقی را بکش!» تألیف سیدمصطفی حسینی و عبدالرضا نعمت‌الهی، کتاب «زلال» تألیف لیلا محمدی، کتاب «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری و کتاب «روزی روزگاری مردی» نوشته حسین فتاحی، از جمله کتاب‌هایی است که در این بسته پیشنهاد می‌شود.
حادثه تظاهرات 17 شهریور که به «جمعه سیاه» معروف شد، به واقعه کشتار و شهادت تظاهرکنندگان در میدان ژاله (شهدا) در یکی از محلات جنوب تهران، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی شهرت یافت، این واقعه روز جمعه هفدهم شهریور سال 1357 و در جریان اعتراضات مردمی به رژیم ستم‌شاهی بود که در نهایت حضور یکپارچه مردم در سراسر کشور مقابل ستم‌های طاغوت به پیروزی انقلاب ایران در این سال انجامید.
مقامات نظامی تلفات آن روز را جمعاً 87 کشته و 205 زخمی اعلام کردند اما انقلابیون و مخالفان شاه اعلام کردند که تعداد کشته‌شدگان به بیش از چهار هزار نفر می‌رسد و فقط در میدان ژاله 500 نفر کشته شدند. امام خمینی(ره) نیز بعد از این رویداد تلخ، بیانیه‌ای صادر و با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند.
تنها چند روز پس از واقعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در 28 مرداد 1357، دولت جمشید آموزگار که با شعار دولت فضای باز سیاسی روی کار آمده‌ بود، مجبور به استعفا شد و در روز چهارم شهریور، محمدرضا پهلوی از جعفر شریف‌امامی خواست که تا دولتی با شعار آشتی‌ملی تشکیل دهد.
اندکی بعد و در روز سیزدهم شهریور، راهپیمایی بزرگ عید فطر در تپه‌های قیطریه تهران، تبدیل به تظاهرات بر ضد حکومت شاهنشاهی شد. به دنبال این تظاهرات، ناآرامی‌های دیگری نیز تا روز شانزدهم شهریور به وقوع پیوست.
از اولین ساعات صبح روز جمعه، مردم برای شرکت در راهپیمایی و نمازجمعه راهی میدان ژاله شدند. غافل از آنکه از ساعت 6 صبح، حکومت نظامی توسط فرماندار تهران ارتشبد غلامعلی اویسی اعلام و درحال اجرا بود و اجتماع بیش از سه نفر هم ممنوع بود. اعلام دیرهنگام حکومت نظامی (ساعت 6 صبح همان‌ روز) یکی از ابهامات رژیم در این واقعه بود.
فرماندهان نظامی ابتدا چندبار با بلندگو از مردم خواستند که متفرق شوند و وقتی با اصرار مردم روبه‌رو شدند، به سوی آنان آتش گشودند. گلوله‌باران توسط نظامیان شاه، برای چند دقیقه بیشتر به طول نینجامید و به شهادت افراد زیادی از مردم منجر شد.
به همین مناسبت؛ کتاب «گام به گام با انقلاب» تألیف اکبر خلیلی، کتاب «مهدی عراقی را بکش!» تألیف سیدمصطفی حسینی و عبدالرضا نعمت‌الهی، کتاب «زلال» تألیف لیلا محمدی، کتاب «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری و کتاب «روزی روزگاری مردی» نوشتۀ حسین فتاحی، از جمله کتاب‌هایی است که در این بسته پیشنهاد می‌شود.
گام به گام با انقلاب
دوره دو جلدی کتاب «گام به گام با انقلاب» تألیف اکبر خلیلی، که در دو جلد تدوین یافته است، حاصل دیده‌ها و شنیده‌های اکبر خلیلی است که در سال 1357 تا 1358 و در اوج انقلاب اسلامی آنها را یادداشت کرده و به صورت کتاب عرضه کرده است جلد اوّل از 17شهریور 1357 آغاز می‌شود تا پیروزی انقلاب را دربر دارد. جلد دوم نیز از بعد از پیروزی انقلاب تا استعفای دولت بازرگان را پوشش داده است. این یادداشت‌ها حاصل برداشت‌های خلیلی از وقایع روزانه آن سال‌ها و اعلامیه‌ها و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و عکس‌هاست. خلیلی یادداشت‌های خود را جای به جای با منابع تاریخ معاصر نیز مستند کرده است.
11 بهمن؛ فردا، دیدار با امام
عنوان درشت روزنامه‌ها این جمله است: «9 صبح فردا، دیدار با امام در تهران». مردم منتظر و ملتهب ایران به هیجان می‌آیند. جوان‌ها آستین‌ها را بالا می‌زنند و به تمیز کردن مسیر راه می‌پردازند. سدها و آشغال‌سوخته‌ها را جمع می‌کنند و کنار جدول‌ها و وسط خیابان‌ها را جارو و آب‌پاشی می‌کنند و در تمام مسیر راه عکس‌هایی از امام نصب کرده و شعارهایی می‌نویسند و پلاکاردهایی وصل می‌کنند. در بهشت زهرا دور تا دور محوطه قبرستان شهدا را با میله‌های آهنی مسدود می‌کنند و در وسط محوطه درست مقابل قبر شهدای سرباز جایگاهی با موکت سبز برقرار می‌کنند که محل سخنرانی امام است. در این محوطه دوربین‌های تلویزیون با نصب دستگاه‌های فرستنده مجهز می‌شود. بر روی دستگاه‌ها و ماشین‌های نصب شده عبارتی به این مضمون به چشم می‌خورد: «کارکنان اعتصابی رادیو تلویزیون ایران برای پخش مستقیم از استقبال امام خمینی».
چاپ پنجم جلد اول و چهارم جلد دوم این اثر در 392 و 432 صفحۀ وزیری، شمارگان هر جلد 500 نسخه و با قیمت 33.000 و 36.500 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
مهدی عراقی را بکش!
چاپ دوم کتاب «مهدی عراقی را بکش!» تألیف سیدمصطفی حسینی و عبدالرضا نعمت‌الهی ازسوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
در این کتاب که بر مبنای گفتگو تنظیم شده است، 30 چهره از میان خانواده، دوستان و مبارزان سیاسی زندگی حاج مهدی عراقی را از تولد تا شهادت در چهار دوره تاریخی روایت می‌کنند که از میان آنها به علی‌اکبر ناطق نوری، سیدمحمود دعایی، محسن رفیق‌دوست، فرخ نگهدار، بهزاد نبوی، بهروز افخمی و عزت‌الله مطهری می‌توان اشاره کرد.
حاج مهدی عراقی جایگاه یگانه‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دارد و عجیب آنکه کمتر از او نامی شنیده‌ایم. نقش او از نخستین روزهای شکل‌گیری نهضت در سال 1342، دوران طلایی حضور موثرش در زندان شاه و ارتباط ویژه‌ای با امام خمینی(ره) در سراسر دوران مبارزه، از او چهره‌ای برجسته ساخته که به خصوص در میان چهره‌های غیر روحانی نهضت، منحصر به فرد است.
حاج مهدی عراقی قصه برای شنیدن زیاد دارد. از همراهی با شهید نواب صفوی و بعد از آن اخراج از جمعیت فداییان اسلام تا رفاقت با «حاج آقا روح‌الله» و ترور و زندان. همین شخصیت بی‌بدلیل وی باعث شد که یک مجموعه مستند تلویزیونی با نام "یکه سوار" در سال 1398 و یک مستند سینمایی به نام «مهدی عراقی را بکش!» در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر از وی اکران شود.
چاپ دوم این کتاب در 304 صفحۀ وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 95.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان مباحث این حوزه قرار گرفته است.
چاپ سوم کتاب «زلال»
چاپ سوم کتاب «زلال» تألیف لیلا محمدی که نگاهی موشکافانه به زندگی شهیدسیدرضا پورموسوی دارد و با زبانی مستندگونه زوایای مختلف زندگی این شهید را مورد بررسی قرار داده، از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «زلال» روایت مستند زندگی عارف شهید «سیدرضا پور موسوی» است که توفیق تشرف و استفاده مکرر از محضر امام عصر(عج) را داشته و بخشی از آنچه برایش رخ داده، در جزوه‌ای نوشته و براساس دست‌نوشته‌های خود شهید بوده که بعد از شهادتش آشکار شده و نویسنده با بضاعت اندک خود آن را در قالب خاطره - داستان به تصویر کشیده است. بن‌مایه این‌کتاب بر اساس همان دستنوشته‌هاست.
شهید سیدرضا پورموسوی در بیستم بهمن‌ماه 1345 شمسی در شهر دزفول به دنیا آمد. کودکی‌اش در جلسات قرآن و نوجوانیش در آموزش‌ها و اردوهای بسیج نوجوانان گذشت. سیدرضا در همان ایام نوجوانی واله و شیدای امام عصر(عج) می‌شود و برای وصال یار، طی طریق می‌کند. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه می‌رود. ابتدا به‌عنوان امدادگر و بعد از آن تا زمان شهادت در عملیات والفجر 10 در ارتفاع ریشن به تاریخ سوم فروردین 1367، همزمان با سالروز تولد حضرت عباس، دیده‌بان لشکر هفت ولی‌عصر(عج) بود و در نهایت به آرزوی خود در دیدار دلدار می‌رسد. «سیدرضا» بر طبق سنت «آنکه را اسرار حق آموختند، قفل کردند و دهانش دوختند» مهر سکوت روی لب می‌زند و از این دیدارها حرفی به میان نمی‌آورد. او نهایتاً در سوم فروردین ماه 1367 در عملیات والفجر 10 در سن 22 سالگی آسمانی می‌شود.
اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. پس از شهادت دستنوشته‌هایی از او یافت می‌شود که پرده از اسراری شگفت، عجیب و تکان‌دهنده برمی‌دارد. پرده از ارتباط با سید و آقای غایبش، همان آقایی که خبر شهادت را قبلاً به او ابلاغ کرده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «چشم‌های نافذ، شال سبز و گاه سیاهی که بر شکوه و صلابت او می‌افزود، لبانی متبسم و زمزمه مدام و آرامش و طمأنینه‌ای که در چهره‌اش نشسته بود، تصویری است که از شهید عزیز سیدرضا پورموسوی در ذهن و خاطره‌ام مانده است.
هماره آن سوی سکوتی که داشت، حرف‌های فراوان نشسته بود. می‌دانستم در خلوت او، رازهایی است که تنها مقربان و ملکوت آشنایان ادراک و احساس می‌کنند. کم می‌گفت و عمیق می‌گفت و اگر می‌گفت، آن‌سوی گفته‌اش روشنای آیتی و روایتی نشسته بود.
مطالب «زلال» از کودکی پورموسوی آغاز شده و با شهادت او خاتمه پیدا می‌کند. سبک نوشتاری کتاب پیش‌رو، داستان مستند است و در کنار پرداختن به زوایای پنهان شخصیت اصلی، روایت‌های متعددی از اتفاقات زندگی شهید پورموسوی به‌صورت داستان روایت می‌شود.
«زلال» به گفته نویسنده‌اش نتیجه 6 سال مصاحبه، تحقیق و نگارش است و 3 فصل را شامل می‌شود. به‌علاوه 2 فصل دیگر در این‌کتاب وجود دارد که دست‌نوشته‌ها و وصیت‌نامه شهید را شامل می‌شوند.
چاپ سوم این کتاب در 584 صفحۀ رقعی، شمارگان 1.500 نسخه و با قیمت 120.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
مرغ غریب عشق
چاپ نخست کتاب «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری با محوریت زندگی‌نامۀ شهید مهدی شاه‌آبادی، از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار شد.
در این کتاب تمام روایت‌ها از زبان خود شهید در یک بیداری که به خواب رفته، و از جزیره مجنون و در لحظه شهادت شروع و تا تولد بیان می‌شود. در واقع تمام لحظات زندگی، عشقی که شهید به«یوما»، مادر خود دارد، ازدواج، درس و.... را در بر می‌گیرد. همۀ اینها بر اساس و بنیان تصویر پیش رفته و قابلیت ساخت فیلم را نیز دارد.
به گفته نویسنده، کتاب «مرغ غریب عشق» نوع خاصی از رمان را ارائه می‌کند. در این رمان عکس، دست خط، تصاویر، اسناد و... به چشم می‌خورد. این نوع از رمان شکل جدید است که در دهه اخیر در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.
در واقع این سبک از رمان برای بیان زندگی اندیشمندان، بهترین قالب محسوب می‌شود.
قادری برای نوشتن این کتاب از منابعی چون کتاب‌های درسی شهید، سخنرانی‌ها، کتاب‌های چاپ شده درخصوص شهید و همچنین دوهزار صفحه مصاحبه با دوستان، آشنایان و نزدیکان شهید استفاده کرده است.
شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی از فعالان و مبارزان سیاسی پیش از انقلاب بود که برخی دروس حوزوی را در محضر امام خمینی(ره) فرا گرفت و بارها در زمات طاغوت زندانی شد. وی پس از پیروز انقلاب اسلامی به نمایندگی از مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت؛ اما در عین حضور فعالانه و پرشور در خانه ملت، همواره از هر فرصتی برای حضور در جبهه‌ها و روحیه دادن به رزمندگان استفاده می‌کرد. شاه‌آبادی سرانجام در ششم اردیبهشت سال 1362 در جزیره مجنون به شهادت رسید.
چاپ نخست این کتاب در 304 صفحۀ رقعی، شمارگان 1.000 نسخه و با قیمت 35.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
روزی روزگاری مردی
چاپ دوم کتاب «روزی روزگاری مردی» نوشتۀ حسین فتاحی داستان زندگی شهید بزرگوار محمد بروجردی، از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار شد.
یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که با زبانی ساده و روان ابعاد و مراحل مختلف شهید بروجردی را از کودکی تا زمان شهادت بیان می‌کند و سعی دارد نوع نگرش این شهید به زندگی را به سادگی برای مخاطب تصویرسازی کند.
در بخشی از این کتاب آمده است: نیمه‌های خرداد بود و تازه دبستان‌ها تعطیل شده بود. محمد کلاس اول را تمام کرده بود. یکی دور روز که گذشت، همراه برادرش علی به کارگاه تشک‌دوزی رفت. محمد کنار چرخ خیاطی علی ایستاد. علی روتشکی‌ها را می‌دوخت و محمد به او نگاه می‌کرد. باید صبر می‌کرد تا استاد پیکر بیاید. علی می‌خواست با پیکر صحبت کند تا محمد هم بتواند در کارگاه کار کند....
«روزی روزگاری مردی» کتابی در رابطه با رشادت‌ها و از خودگذشتگی مردی است که برای دفاع از دین خدا و مرزهای کشور خود خالصانه جنگید و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبود. شرح زندگی شهید بروجردی در این کتاب نشان می‌دهد که در هر پست و مقامی آنچنان با همرزمان خود گرم و صمیمی بود که همه او را مانند برادر خود دوست داشتند و تا لحظه آخر زندگی همپای او ایستادند.
چاپ دوم این کتاب در 116 صفحه رقعی، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 4.500 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه اینترنتی با شماره 66415401 تماس حاصل نمایند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب‌ها اقدام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/337866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان