نسیم گیلان

آخرين مطالب

گزارش یکساله: رتبه نخست اشتغال گردشگری تا پرباری سبد میراث ثبتی گیلان اجتماعي

گزارش یکساله: رتبه نخست اشتغال گردشگری تا پرباری سبد میراث ثبتی گیلان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - گیلان همیشه در عرصه تاریخ کشور منشا تحولات عظیم فرهنگی و تاثیر گذار در کشور بوده است. وجود حکومت هایی چون دیلمیان کیانیان و نهضت جنگل گواهی بر این ادعاست و بر اساس مستندات موثق مطالعات باستانشناسی سابقه سکونت در گیلان که همان دیلم و جیلان است به سه هزار و 500 سال پیش باز می گردد.
به گزارش ایرنا، باران، شالی، تاریخ و طبیعت سفر می‌آفرینند و اگرچه کرونا ضربه‌ای ناخوش بر پیکره آفاق پویی در جهان و کشور وارد کرد اما متولیان ،به افق روشن سپهر گردشگری گیلان بعنوان صنعت سیاحت دلخوش ساخته اند و گیلان با پنج هزار و 200 اثر تاریخی، سه هزار و 400 تاسیسات گردشگری و 27 هزار هنرمند صنایع دستی و به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی ، تاریخی و زیست بوم های بکر ،مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد.
تحقق 60 درصدی تعهد اشتغال
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با تاکید براینکه بیش از 60 درصد تعهد ایجاد اشتغال این اداره‌کل محقق شده است ،گفت:سرمایه گذاری و بومگردی بالاترین سهم را در این موفقیت داشته اند.
ولی جهانی افزود: سال گذشته با موفقیت 125 درصدی و ایجاد شغل برای 600 نفر، رتبه نخست در تحقق اشتغال حوزه‌ گردشگری را کسب کردیم؛ لذا برای امسال ظرفیت سهم اشتغال گیلان افزایش یافت و به یکهزار و 130 نفر رسید.
وی اظهار داشت: در سال جاری که با شعار تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین مزین شده و به منظور تحقق سیاست‌های کلی پیش‌بینی‌شده در خصوص رونق اشتغال و ایجاد توسعه کسب‌وکارها در حوزه گردشگری و صنایع‌ وابسته، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان موفق شده تاکنون 60 درصد از تعهد اشتغال این اداره‌کل را که برای سال 1401 پیش‌بینی‌ شده محقق کند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اضافه کرد: تحقق موضوع یاد شده در زمینه های سرمایه گذاری و گردشگری بویژه بومگردی است.
جهانی گفت: 125 اقامتگاه بومگردی در گیلان فعال است که بیشتر آنها در شهرستان های رشت،رودبار،تالش و شفت فعال است؛ اقامتگاه های بومگردی یکهزار و 253 اتاق و سه هزار و 500 تخت به ظرفیت اقامتی استان افزوده است .
وی گفت: این اداره‌کل در تلاش است با ایجاد فضای مناسب برای رونق گردشگری و صنایع‌ وابسته در استان گیلان و همچنین تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری جذاب در حوزه‌های مختلف سهم مهمی را در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی متوازن در استان گیلان ایفا کند.
رشد 170 درصدی اقامت در گیلان
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان ، مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با ارائه آمار ورود گردشگران به گیلان گفت : از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 16 میلیون نفر مسافر و گردشگر وارد استان شده و سطح اشغال اقامت و ماندگاری مسافران نسبت به سال گذشته حدود 170 درصد افزایش داشته است.
ولی جهانی انجام کاوش های باستان شناسی چون کاوش سایت موزه کهنه ماسوله و ثبت بیش از 44 اثر فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ،پیگیری رفع موانع ثبت جهانی ماسوله و مرمت بیش از 42 بنای تاریخی را از دیگر اقدامات این اداره کل است.
رفع 95 درصدی موانع ثبت جهانی ماسوله
ماسوله شهر تاریخی و توریستی گیلان با قدمتی حدود یکهزار سال از سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از سال 90 در مسیر جهانی شدن قرار گرفت تا اینکه در سال گذشته مهیا شدن حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت، همت مسئولان را برای رفع هرچه بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی به همراه داشت.
ثبت جهانی ماسوله در این روزها به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می شود وعزم مسئولان گیلان در پی سلسله پیگیری های مداوم در رفع موانع ثبت جهانی ماسوله که در صدر آنها پیگیری و حمایت های استاندار قرار دارد ،پس از گذشت 11 سال از آغاز فرآیند این پروسه جزم تر شده است و امروز مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر از رفع موانع ثبت جهانی این شهر تاریخی می دهد.
چشم انتظاری ماسوله برای عبور از ثبت موقت
شهرک تاریخی ماسوله در سال 2007 در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سالها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید، که بررسی های و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت. 
اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه 1400 ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی محسوب می‌شود.
بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امید بخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان 1401 خبر داد.
غفلت مساوی با از دست دادن یک فرصت تاریخی
کمر همت برای ثبت جهانی ماسوله بسته شد و در اسفند ماه پارسال کمیته رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.
استاندار گیلان فروردین ماه امسال نیز در این کمیته‌ بر لزوم هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی در جهت رفع موانع ثبت جهانی ماسوله تأکید کرد و گفت: ثبت جهانی ماسوله، حیثیت گیلان است و هیچ گونه بهانه ای برای تاخیر دستگاه های اجرایی در انجام وظایف تعیین شده، پذیرفتنی نیست.
عباسی در خردادماه در جلسه بررسی رفع موانع برای ثبت جهانی ماسوله تاکید کرد: همه دستگاه های ذیربط دست به دست دهند تا ماسوله بعنوان نماد میراث فرهنگی استان ثبت جهانی شود و غفلت در این فرایند به معنی از دست دادن یک فرصت تاریخی است.
وی ثبت جهانی ماسوله را گامی مهم در اقتصاد گردشگری استان دانست و گفت: هر دستگاه به سهم خود برای موانع مشخص شده اقدام و هرکجا نیاز به تامین اعتبار است اعلام شود تا برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
میزبانی گیلان از افتتاح 60 پروژه در هفته دولت
ولی جهانی ،مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین بیان کرد:60پروژه گردشگری شامل اقامتگاه بوم گردی ،مجتمع گردشگری ، هتل، مرمت بناهای تاریخی با برآورد حجم سرمایه‌گذاری یکهزار و 350 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری می رسد .پ
به هر روی تلاش برای بوجود آوردن افقی روشن در سپهرگردشگری گیلان در جریان است و مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان به پاس قدرشناسی کلیه اقدامات انجام شده را،با همراهی و همگامی دولت ، مشارکت بخش خصوصی و همچنین حمایت نمایندگان مجلس گیلان و البته با تلاش و خدمات تمامی کارکنان خدوم و زحمتکش این اداره کل می داند.
برچسب‌ها رشت گیلان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/335814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد