نسیم گیلان

آخرين مطالب

استفاده کامل از ظرفیت کریدور شمال-جنوب در گرو توسعه شبکه ترانزیتی بنادر گیلان است گفتگو

استفاده کامل از ظرفیت کریدور شمال-جنوب در گرو توسعه شبکه ترانزیتی بنادر گیلان است
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- مسعود دانشمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به قدمت 25 ساله کریدور شمال جنوب و کالبدشکافی عدم موفقیت این کریدور در ترانزیت کشور گفت: اگر این کریدور نتوانسته همانند سایر مسیرهای ترانزیتی دنیا فعال و اثرگذار باشد به دلیل عدم توسعه یافتگی مناسب در زیرساخت‌های کشور به خصوص استان گیلان است.

وی تاکید کرد : برای دستیابی به ترانزیت 20 میلیون تن کالا در سال ابتدا باید قوانین گمرکی اصلاح و سپس زیرساخت‌های بندری احداث یا توسعه یابد و شرکت های حمل و نقل منسجم و منظمی ایجاد شود. در نهایت باید به حمل و نقل ترکیبی همچون شبکه ریلی اشاره کرد که سالهاست در گیلان به دلایلی مغفول مانده است.

این فعال اقتصادی ساخت بنادر جدید را اشتباهی استراتژیک و اصراف هزینه های سنگین دانست و تاکید کرد: هزینه‌های احداث بنادر جدید می بایست صرف توسعه بنادر کنونی مانند ایجاد ترمینال کانتینری، تجهیز کانتینرهای یخچالی، انبار و تجهیزات بندری و پایانه ای در بنادر موجود شود تا با کشتی ها بتوانند به راحتی عملیات تخلیه و بارگیری کالاها و ارسال به سایر نقاط دنیا را انجام دهند.

چرخه ناقص ترانزیت کالا با شبکه ریلی ناقص گیلان

دانشمند با بیان اینکه دو بندر مهم شمال کشور (انزلی و امیرآباد) فاقد پسکرانه مناسب هستند تصریح کرد: علاوه بر این موارد شبکه ریلی کشور نیز باید نوسازی و بازسازی شود و اتصال خطوط راه‌آهن 40 کیلومتری رشت-کاسپین و رشت-آستارا به شبکه ریلی مهم ترین پازل رونق بنادر گیلان خواهند بود. پ

وی تنها راه تحول در شبکه تجارت منطقه ای و جهانی و ایفای نقش ایران را تحول در نظام حمل و نقل کشور دانست و تاکید کرد: ایران می تواند نقش محوری خود را در ترانزیت در تجارت شر ق به غرب ایفا کند که امروز کشورهای بزرگی همچون هندوستان، چنی و روسیه به ان نیاز دارند.  

این فعال اقتصادی اتکای ترانزیت کالا در ایران را بر حمل و نقل جاده ای و ناکارآمد عنوان کرد و گفت: عدم اتصال بنادر گیلان به شبکه ریل سراسری موجب شده چرخه ترانزیت کالا در کشور ناقص بماند.

ایجاد شرکت های حمل و نقل یک ضرورت است

دانشمند همچنین به ضرورت تشکیل شکرت های حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد : در شبکه حمل و نقل جاده ای کشور 400 هزار کامیون عملیات ترانزیت و حمل و نقل کالا را انجام می دهند که از این تعداد 93 درصد آنها تک مالکی هستند که این موضوع موجب می شود نتوانیم برآورد صحیحی از زمان دریافت کالا از کشتی و تحویل کالا دست یابیم؛ برای رفع این مشکل نیاز است مجوز تاسیس شرکت های حمل و نقلی بزرگ صادر شود.

وی در ادامه کامیون را ابزار تولید دانست و افزود : برای نوسازی این ناوگان می بایست قانون خرید خودرو اصلاح شود کامیون هم مانند ماشین آلات راه سازی و معدنی از قوانین خودرو مستثنی شده و این قانون تنها باید شامل خوردروهای سواری باشد .

وی تاکید کرد : دولت با تغییر در ضوابط خرید خودرو می تواند با خروج خرید انحصاری کامیون از ایران خودرو و سایپا دیزل به متقاضیان اجازه دهد از برندهایی که برای آب و هوا و جاده‌های ایران مناسب است نیاز خود را تامین کنند.

علاوه بر این به گفته این سرمایه گذار حوزه تجارت، در صورت انسجام بخشی به شبکه حمل و نقل جاده ای می توان عوامل مرتبط با سیستم حمل و نقل را فعال و اشتغالزایی کرد.

دانشمند خاطر نشان کرد : باید با اصلاح قوانین ترانزیتی سیستم حمل و نقل را تسهیل کرد تا بار با استانداردهای بین المللی حمل شود و در بنادر عباس و انزلی زیرساخت ها را فراهم ساخت تا بتوان کریدور شمال - جنوب گیلان را فعال کرد .

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/333375/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد