نسیم گیلان

آخرين مطالب

10 کنسول بازی پرفروش تاریخ را بشناسید علمي

10 کنسول بازی پرفروش تاریخ را بشناسید
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - 10 کنسول بازی پرفروش تاریخ را بشناسید 11
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/9178186
266
1
ترنجی / کنسول‌های بازی سالیان سال است که عرضه می‌شوند و هر نسل طیف مختلفی از تغییرات متنوع را به همراه دارند. تولید برترین کنسول بازی نیازمند توجه دقیق به فاکتورهای مختلف است و همین موضوع می‌تواند یک کنسول را به پر فروش‌ترین کنسول سرگرمی تاریخ تبدیل کند. در این مطلب نگاهی داریم بر 10 کنسول بازی پرفروش تاریخ.
10 کنسول بازی پرفروش تاریخ: نام سامورائی‌های ژاپنی در صدر…!
وقتی در مورد محصولات حوزه سرگرمی صحبت می‌کنیم، منظور ما تنها کنسول‌های بازی نیست، بلکه طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله تلویزیون‌هایی با صفحه نماش بزرگ، تجهیزات جانبی مختلف و حتی صندلی‌های گیمینگ است که همگی آن‌ها را در نظر می‌گیریم. بنابراین ما باید درک کنیم که این حوزه شامل چندین بخش مهم است که صدها هزار سازنده و محصولات آن‌ها رخ نمایی می‌کنند.
با این حال، در میان همه آن‌ها، به نظر می‌رسد که کنسول‌های بازی با سرعت بیشتری در حال توسعه هستند. عوامل مختلفی وجود دارد که این محصولات را جذاب‌تر می‌کند. اما یک چیز واضح است و آن هم این است که در حال حاضر موجودی جدیدترین کنسول‌های بازی با کمبود شدیدی مواجه است. بنابراین آن‌ها چیزهایی هستند که مردم در مقایسه با دیگران بیشتر به دنبال آن هستند. در این مطلب تصمیم گرفتیم تا کنسول‌های بازی مختلفی که توسط سازندگان مختلف عرضه شده‌اند را با هم مقایسه کنیم.

نسیم گیلان


هدف از این مقایسه، این است که بفهمیم کدام مدل‌ها پر فروش‌تر و محبوب‌تر هستند دلیل برجسته بودن موفقیت آن‌ها چست. البته یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که می‌تواند باعث جذابیت هر کدام از آن‌ها در هنگام خرید شود، چرخه عمر آن‌ها نیز می‌باشد. این در مورد بسیاری از محصولات دیگر نیز صدق است. همچنین هنگامی که یک کنسول بازی جدید از یک برند خاص تولید، معرفی و عرضه می‌شود، معمولا آن تولید کننده، تولید نسخه قبلی کنسول خود را متوقف می‌کند. اما این موضوع همیشه هم صدق نمی‌کند.
شاخص دیگری که نشان می‌دهد کدام کنسول بازی بیشتر از بقیه محبوب‌تر است، حجم تولید و فروش آن است. بسته به انواع مختلف، سازندگان استراتژی‌های تجاری متنوعی را در پیش می‌گیرند و کمپین‌های بازاریابی مختلفی را اجرا می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم کدام کنسول‌های بازی بیشترین حجم فروش را داشته‌اند و به نوعی، محبوب‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ هستند.
برای نمایش بسیاری از اعداد و سایر داده‌های مهم در این مقاله، از داده‌های Tiscali استفاده شده است. همچنین بسیاری از رسانه‌ها برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با VGChartz همکاری دارند. تمام اطلاعات این مقاله از تاریخ 27 می 2022 (6 خرداد 1401) معتبر است.
PlayStation 2
عجیب نیست که چرا پلی استیشن 2 در لیست بهترین کنسول‌های بازی جهان، اولین کنسول است. بیش از 157.68 میلیون دستگاه از این کنسول در سراسر جهان عرضه شده است. اگرچه این محصول در سال 2000 به بازار آمد، اما پلی استیشن 2 تا سال 2006 در فروشگاه‌ها در حال فروش بود. برای کنسول‌های بازی، این مدت زمان، یک چرخه عمر طولانی است.
عوامل زیادی وجود دارد که این کنسول بازی را واقعا برجسته کرده است. به عنوان مثال، در آن زمان، سونی رهبر جدید بازار سرگرمی بود. بنابراین از پشتیبانی بی دریغ توسعه دهندگان برخوردار شد و علاوه بر این، کمبود پلیرهای DVD ناشی از این واقعیت بود که مردم کنسول‌های زیادی را به عنوان دستگاه‌های چند رسانه‌ای خریداری می‌کردند.

نسیم گیلان


با پردازنده جدیدی به نام Emotion Engine، این شرکت توانست قلب بسیاری از توسعه دهندگان و همچنین بازیکنان را به دست آورد. در واقع، کاربران می‌توانستند نه تنها بازی‌های قدیمی، بلکه عناوین جدیدی مانند God of War، Jak & Daxter، Ratchet & Clank و غیره را نیز تجربه نمایند. همچنین باید اشاره کنیم که فروش این کنسول بازی توسط اولین نسل از Xbox (با تولید 24.65 میلیون دستگاه) و GameCube (با تولید 21.74 میلیون دستگاه) به چالش کشیده شد.
با این حال، هیچ یک از لین دو کنسول نتوانستند رقابت سختی را برای PlayStation 2 ایجاد کنند. فقط در ژاپن، تعداد فروش کنسول نینتندو، بهتر از کنسول سونی به نظر می‌رسد (23.18 میلیون PS2 در مقایسه با 24.84 میلیون نینتندو سوئیچ فروخته شده). در این زمینه باید بگوییم که نسل دوم پلی استیشن همچنان محبوب‌ترین کنسول خانگی در اروپا (با فروش 55.28 میلیون دستگاه) و آمریکا (با فروش 53.65 میلیون دستگاه) باقی مانده است.
PlayStation 4
از دیدن بسیاری از کنسول‌های بازی سونی در لیست برترین کنسول‌های تاریخ نباید تعجب کرد. زیرا آن‌ها واقعا عملکرد خوبی دارند و منطقی است که موفقیت‌های زیادی را در برای این شرکت خلق کنند. در مورد جایگاه دوم، پلی استیشن 4 خیلی خوب به آن تکیه زده است. طی دوره 7 سال از 2013 تا 2020، این شرکت موفق به فروش بیش از 117 میلیون دستگاه از این کنسول شد.
با این وجود، باید صادق باشیم و بگوییم که موفقیت این کنسول بازی، ارتباط مستقیمی با دلایلی دارد که عرضه Xbox One را مورد تاثیرات منفی خود قرار داد. جدای از این، بازگشت اعتماد مشتریان و انحصار طلبی در سری PS3 به وسیله عناوینی چون The Last of Us نقش مهمی نیز ایفا کرد.

نسیم گیلان


دلیل دیگر این موفقیت، پیکربندی فوق‌العاده پلی‌ استیشن 4 است. از این نظر، پلی‌استیشن بر پردازش فنی برتر، گیم‌پلی دقیق، دنیایی فریبنده و داستان‌های جذاب تاکید دارد. با توجه به آمار VGchartz، این کنسول برتری قابل توجهی نسبت به کنسول سوییچ دارد (48.74 میلیون دستگاه در مقابل 28.30 میلیون)، در ایالات متحده Switch قبلا از آن پیشی گرفته بود (با فروش 38.69 میلیون PS4 در مقابل 39.49 میلیون سوئیچ) و در ژاپن وضعیت به همین نیز به منوال، یعنی 9.40 میلیون PS4 در مقابل 24.84 میلیون سوئیچ.
Nintendo Switch
کنسول بازی نینتندو در سال 2017 وارد بازار شد. از آن زمان تاکنون، این شرکت موفق به فروش بیش از 107.65 میلیون دستگاه از این کنسول شده است. با در نظر گرفتن رقابت شدید در این زمینه، این عدد یک موفقیت چشمگیر است. اعتقاد بر این نبود که نینتندو سوییچ پس از فروپاشی Wii U (که حدود 13.56 میلیون دستگاه فروخته ود) موفق شود. اما کاری که این شرکت ژاپنی انجام داد، یک مینی انقلاب واقعی بود. Nintendo Switch تقریبا جایگزین تمام کنسول‌های بازی قبلی این شرکت شد و به نوعی، تمام مشتریان خود را در یک جا جمع کرد.

نسیم گیلان

اگرچه نینتندو سوئیچ برای کسب رتبه اول تولید نشده بود، اما رقابت جدی برای مدل‌های دیگر خود ایجاد کرد. به هر حال، در پایان سال گذشته، رئیس شرکت Shintaro Furukawa اشاره کرد که سوییچ در میانه چرخه عمر خود قرار دارد. بنابراین این بدان معناست که مشتریان هنوز هم می‌توانند این کنسول بازی را برای چند سال دیگر خریداری کرده و استفاده نمایند. علاوه بر این، عناوین جالب زیادی مانند Zelda، Metroid Prime 4 و Bayonetta 3 برای آن وجود دارد.
PlayStation
نسل اول پلی استیشن در سال 1994عرضه شد و تا سال 2000 نیز در بازار باقی ماند. در این مدت، قهرمان این داستان موفق به فروش بیش از 102.4 میلیون دستگاه شد. سونی در آن زمان با یک محصول پر سر و صدا به نام PSX وارد بازار سرگرمی شد. این محصول، یک کنسول 32 بیتی بود که به بازیکنان اجازه می‌داد سی‌دی‌های مشکی را وارد دستگاه کرده و تعدادی عناوین شگفت انگیز را پخش کنند.

نسیم گیلان

علاوه بر این، این کنسول از بازی تا 8 نفر پشتیبانی می‌کرد. البته برای این کار باید لوازم جانبی مربوطه را تهیه می‌کردید. همچنین، این زمانی بود که توسعه دهندگان در حال ساخت بازی‌های سه بعدی بودند. بنابراین، توسعه دهندگان بهتر می‌توانند با احساسات بازیکنان آشنا شوند و عناوینی مناسب را عرضه کنند. دلیل اینکه ما در مورد این موضضوع صحبت می‌کنیم، این است که این بخش کلیدی از استراتژی سونی برای آینده است و باید بگوییم که قصد داشت بارها و بارها روی آن سرمایه گذاری کند.
Nintendo Wii
اگرچه باید آن را یک محصول شکست خورده نامید، اما فروش این کنسول بازی از 101.63 میلیون دستگاه در بین سال‌های 2006 تا 2012 نیز فراتر رفت. اما صادقانه بگوییم، چیزهای پنهان زیادی وجود داشت و ما هنوز نمی‌توانیم درک کنیم که Wii چگونه می‌تواند با فروش Xbox 360 و PlayStation 3 رقابت کند. اگر به دقت نگاه کنید، Nintendo Wii یک دستگاه بازی HD نبود. فقط یادآوری می‌کنیم که در آن زمان همه رقبای آن از محتوای HD پشتیبانی می‌کردند. به هر حال، این شرکت ژاپنی تصمیم گرفت روی اصالت خود شرط بندی کرده و به نوعی دچار اشتباه محاسباتی شود.

نسیم گیلان

احتمالا دلیل اصلی موفقیت این کنسول، کنترلر حرکتی آن بود. این کنترلر فوق العاده نوآورانه بود و می‌توانست همه بازیکنان را مجذوب خود کند. علاوه بر عناوین کلاسیک معروف، عناوین جالبی مانند Dead Space: Extraction یا پورت Resident Evil 4 نیز برای آن وجود داشت. در مورد آمار و ارقام، Wii در ژاپن حدود 12.77 میلیون دستگاه و در ایالات متحده نیز با 45.51 میلیون دستگاه، فروش PS3 را پشت سر گذاشت و این در حالی بود که این محصول در اروپا بیش از 33.88 میلیون دستگاه فروخت.
سایر مدل‌ها:
PlayStation 3
Xbox 360
Nintendo Entertainment System
Xbox One
Super Nintendo Entertainment System (SNES)
پنج مورد ذکر شده، کنسول‌هایی هستند که توانسته‌اند رقمی بیش از 100 میلیون دستگاه را در طول عمر خود عرضه کنند. البته سایر مدل‌های موجود در بازار نیز عملکرد خوبی داشته‌اند. اما آمار آن‌ها به زیر 100 میلیون دستگاه می‌رسد. به عنوان مثال، پلی استیشن 3 در سال 2006 عرضه شد و تا سال 2013 به فروش 87.4 میلیون واحدی رسید. این کنسول نه تنها بسیار گران‌تر از Xbox 360 بود، بلکه دارای پردازنده بدنام CELL نیز بود. اما سازنده به سرعت همه چیز را فهمید و سعی کرد با عناوین انحصاری مانند The Last of Us، Metal Gear Solid IV: Guns of the Patriots، God of War 3، Uncharted 2: Among Thieves، Killzone 2 و غیره، اوضاع را درست کند.

نسیم گیلان


ایکس باکس 360 در آن زمان با پلی استیشن 3 رقابت می‌کرد. این کنسول در سال 2005 عرضه شد و تا سال 2013 در بازار به فروش خود ادامه داد. در این مدت زمان، این شرکت بیش از 88.54 میلیون دستگاه به فروش رساند. اگرچه کنسول بازی مایکروسافت در بازارهای منتخب عملکرد خوبی داشت، اما محصولی نبود که بسیاری از مشتریان منتظر آن باشند. به هر حال، در ایالات متحده، مایکروسافت 49.11 میلیون دستگاه به فروش رساند، در حالی که سونی فقط 29.92 میلیون دستگاه کنسول PS3 در ژاپن فروخت. لازم به ذکر است که Xbox 360 در ژاپن حدود 1.6 میلیون دستگاه به فروش رساند.

نسیم گیلان

سیستم سرگرمی نینتندو (NES یا Nintendo Entertainment System) در رتبه هشتم قرار دارد. این یک کنسول بازی بسیار قدیمی است که در سال 1983 عرضه شد و تا اواخر دهه 1990 در بازار باقی ماند. با این حال، آن 7 سال برای فروش 61.91 میلیون دستگاه از این کنسول کافی بود. این همان Famicom (یا رایانه خانواده) است. در ژاپن 19.35 میلیون دستگاه و در ایالات متحده 33.49 میلیون دستگاه و در اروپا نیز 8.30 میلیون دستگاه به فروش رساند.

نسیم گیلان

مقام نهم از بین 10 کنسول بازی پرفروش تاریخ، به Xbox One اختصاص یافته که در سال 2013 در بازار عرضه شد و تا سال 2020 برای خرید در دسترس بود. در مجموع، 50.57 میلیون دستگاه از این کنسول فروخته شد. این کنسول بازی باعث پیشرف زیادی در بازار مایکروسافت شد. تلاش برای فروش کنسول به عنوان یک دستگاه چند رسانه‌ای برای کل خانواده، از جمله کاربران غیر از گیمرها، موضوعی درک نشدنی بود و چندان استقبالی از آن نشد. بی اساس نبود به گفته بسیاری از افراد، سونی تصمیم گرفته بود تا همه ایده‌های نابخردانه را در یک مجموعه جمع کند. به عنوان مثال، این کنسول نیاز به اتصال آنلاین و سنسور حرکت کینکت داشت.

نسیم گیلان


ایکس باکس به طور کلی برای به دست آوردن جایگاه در بازار ژاپن با مشکل مواجه بوده است و ایکس باکس وان بزرگ‌ترین بازنده مایکروسافت تاکنون بوده است. در این بازار فقط تعداد 114.831 کنسول Xbox One فروخته است. برای مقایسه، فروش PS4 تاکنون به 9.4 میلیون واحد و Switch نیز به 24.84 میلیون واحد رسیده است. در این بین، تعداد واحدهای ایکس باکس وان فروخته شده در بازار محلی با فروش 142.024 واحد از تعداد فروش جمعی Xbox Series X / S فعلی بیشتر است.
آخرین مدلی که در جمع 10 کنسول بازی پرفروش تاریخ قرار می‌گیرد، Super Nintendo Entertainment System (SNES) با فروش 49.10 میلیون واحدی است. این کنسول از سال 1990 تا 1996 برای خرید در دسترس بود. SNES (که در ژاپن به نام Super Famicom شناخته می‌شود) یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های بازی در تاریخ است. به دلیل سخت افزار پیشرفته‌تر، این کنسول 16 بیتی نه تنها پردازش سمعی و بصری بهتری را امکان پذیر می‌کرد، بلکه طراحی بازی پیچیده‌تری را نیز ارائه می‌داد. علاوه بر این، توسعه دهندگان اغلب توانسته‌اند محدودیت‌های سخت افزاری را به روشی جالب دور بزنند.
به عنوان مثال، Star Fox از سال 1993 به لطف مهارت سازندگان و تراشه Super FX که مستقیما در کارتریج قرار می‌گرفت، از گرافیک چند ضلعی برخوردار بود. فروش SNES به طور قابل توجهی تحت تاثیر ورود کنسول 16 بیتی Sega Mega Drive (که همچنین به عنوان Genesys نیز شناخته می‌شود) قرار گرفت. در ژاپن، SNES حدود 17.17 میلیون دستگاه، در ایالات متحده 22.88 میلیون دستگاه و در اروپا 8.15 میلیون دستگاه فروخته است.

نسیم گیلان


به گفته GizChina بدیهی است که فروش کنسول‌های بازی به مرور زمان رشد کرده است. اما همچنین می‌توان مدل هایی را دید که در دهه 2000 میلادی عرضه شده‌اند. این بدان معناست که اگر یک شرکت واقعا بتواند یک کنسول بازی عالی را طراحی کند، می‌تواند فروش خوبی داشته باشد. همچنین، دیدیم که اگرچه ایالات متحده و اروپا دو بازار بزرگ برای سازندگان کنسول‌های بازی هستند، اما ژاپن نشان می‌دهد که چه ظرفیت زیادی در آن دارد.
از این روی، به نظر می‌رسد که سری پلی‌ استیشن سونی، حداقل تا نسل فعلی رقیب قدرتمندی ندارد. اما مایکروسافت نیز برای برتری خود، با موفقیت‌های بسیتری به رقابت با شرکت‌های ژاپنی پرداخته است.
نظر شما کاربران درباره 10 کنسول بازی پرفروش تاریخ چیست؟ آیا شما از بین 10 کنسول برتر تاریخ، تجربه استفاده از آن‌ها را داشته‌اید؟ به نظر شما در نسل جدید، نتیجه رقابت سونی و مایکروسافت چه خواهد بود؟

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/333198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان