نسیم گیلان

آخرين مطالب

کلاف سردرگم سهمیه آرد عشایری رضوانشهر و محرومیت دامداران مقالات

کلاف سردرگم سهمیه آرد عشایری رضوانشهر و محرومیت دامداران
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -   رضوانشهر یکی از شهرستانهای کوهستانی استان گیلان و شمال غرب رشته های البرز است. این شهرستان به واسطه شرایط اقلیمی دارای جمعیت دامدار پویا است که حتی با شهری شدن زندگی امروزی هنوز زندگی عشایری و کوچ‌نشینی را دنبال می‌کنند. 
عشایر به عنوان مهمترین بخش از جامعه روستایی از قشر آسیب‌پذیر جامعه نیز محسوب می‌شوند که به دلیل محرومیت از امکانات و خدمات شهری، همواره در معرض آسیب‌های محیطی، اقتصادی و همچنین تغذیه قرار دارند.
عشایر رضوانشهر که از جمله پویاترین عشایر حاشیه دریای خزر و استان گیلان محسوب می شوند، از این قاعده مستثنی نیستند.
رضوانشهر و پره‌سر دارای 900 خانوار دامدار است که از این تعداد 218 خانوار عشایر بوده و زندگی کوچ نشینی(ییلاقی و قشلاقی) دارند. این جمعیت 90 هزار دام سبک و حدود 30 هزار دام سنگین را پرورش میدهد که سالانه از این میزان دام بیش از یکهزار تن گوشت قرمز تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
یکی از مهمترین قالب معیشتی دامداران و عشایر همانند سایر نقاط کشور و استان مصرف آرد و نان است که بخش عمده تغذیه آنان را تشکیل میدهد. به همین دلیل طی چندین دهه اخیر همواره در دولت‌های مختلف برای جمعیت عشایری و دامدار سهمیه آرد تخصیص داده شد تا اینکه این قشر به دلیل زندگی در مراتع و جنگلها و فقدان دسترسی به نانواییها، خود اقدام به پُخت نان مصرفی کنند.
کلاف سردرگم توزیع آرد در رضوانشهر
براساس سنت توزیع آرد یارانه ای، ماهانه هفت کیلوگرم سهمیه آرد یارانه ای برای هر نفر از خانواده دامداران و عشایر معین شده که البته این روال تا امروز ادامه داشته است. توزیع آرد یارانه ای میان دامداران و عشایر نوعی بسته حمایتی نیز محسوب می شود تا قوت قالب این قشر کمترین میزان آسیب را ببیند. قوت قالبی که البته این روزها به دلیل چرخه توزیع معیوب در شهرستان رضوانشهر به دست دامداران و عشایر نمیرسد. 
طبق بررسی خبرنگار ایرنا برخی دامداران ماههاست که از دریافت آرد سهمیه ای محروم هستند. با وجود ادعای مسئولان مبنی بر توزیع و اختصاص سهمیه آرد دامداران و عشایر شهرستان به صورت منظم، اما تعداد قابل توجهی از این قشر در گفت و گو با ایرنا مدعی هستند حتی 6 ماه تا یک سال هیچ آرد یارانه ای و سهمیه ای دریافت نکرده‌اند.
دامداران و عشایر رضوانشهر اظهار دارند که پیشتر نیز این مشکل وجود داشت، اما عشایر نیاز خود را از بازار آزاد تامین می کردند و اکنون با برنامه ساماندهی آرد و نان و افزایش قیمت آرد خارج از شبکه دولت، دیگر توان خرید آزاد را ندارند. 
فرشید پوروردی از دامداران عشایر در روستای زندانه پره سر در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه آرد سهیمه ای و یارانه ای در نقاط روستایی و عشایری این شهرستان به نحو مطلوب و منظم توزیع نمی شود، خواهان ساماندهی و نظم بخشی شبکه توزیع آرد در این مناطق شد.
وی که به گفته خودش حدود یکسال است که هیچ گونه آرد سهمیه ای دریافت نکرده است، اظهار داشت: ناگزیر بصورت خارج از شبکه و با قیمت بسیار بالا هرکیسه حدود 700 الی 800 هزارتومان خریداری می‌کنیم که فشار زیادی را به خانواده وارد می‌کند و تقریباً از توان ما خارج شده است.
عسگر بالیده نیز از دیگر دامداران و عشایر گوچ گر بخش پره سر نیز گفت: با بالا رفتن قیمت برنج، مصرف نان میان عشایر و دامداران افزایش یافته است و قوت غالب ما هم اکنون نان می‌باشد. با این وجود نه تنها آرد سهمیه ای به دست ما نمی رسد، بلکه از طرفی طی چند ماه اخیر قیمت آرد آزاد هم افزایش چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: به دلیل عدم دسترسی ما به آرد یارانه ای و سهمیه سرانه و همچنین تفاوت قیمت آرد یارانه ای با آردهای موجود در خارج از شبکه که بصورت قاچاق توزیع میگردد، دسترسی ما به هردو سخت و غیرممکن شده است.
خانم پروانه مرادخانی از دامداران روستای سخت‌گذر روستای جنگلی رزدار گفت: طبق گفته مسئولان، سرانه سهمیه آرد هر نفر در ماه هفت کیلوگرم است و این درحالی است که هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاده است و حقوق مارا به ما نمی دهند.
وی که به گفته خودش هر روز باید نان هفت نفر از اعضای خانواده را پخت کند، ادامه داد: شوراها و دهیاران همواره به ما می گویند آرد سهمیه ای نرسیده یا در حال آمدن است، در حالی که حرف‌های دهیاران و شورا فقط وعده است.
توزیع مستمر آرد در تعاونی روستایی
دامداران و عشایر رضوانشهری در حالی در ویدئو بالا اظهار دارند که حدود یکسال آرد دریافت نکردند که متولیان اصلی توزیع آرد در شهرستان مدعی هستند که این آرد به صورت مستمر توزیع می شود. 
مدیرعامل اتحادیه های تعاونی روستایی شهرستان های رضوانشهر، تالش و ماسال هم با تأیید میزان کم سرانه آرد افراد سهمیه بگیر در سطح این مناطق گفت: ما فقط تأمین کننده میزان سهمیه آرد در این مناطق هستیم و طبق لیست موجود ماهانه 988 کیسه آرد برای مصارف روستایی و عشایری در اختیار بخشداران پره سر و مرکزی رضوانشهر قرار می دهیم.
محمدقلی نژاد نابسامانی های موجود در چرخه توزیع آرد یارانه ای را رد نکرد و در عین حال گفت: اگر چنین وضعیتی هست خارج از حوزه کاری تعاونی روستایی است و چنانچه از سوی عوامل و همکاران ما تخلفی از این دست بروز نماید با فرد خاطی بشدت برخورد خواهم کرد.
همانطور که در اظهارات مسئول تعاونی روستایی شهرستان رضوانشهر به عنوان متولی تامین نیازهای روستاییان و عشایر شنیده شد، شاهد چرخه معیوبی از نظام توزیع در این شهرستان هستیم که تنها متضرر این وضعیت دامداران و عشایر هستند. اما آنچه مشخص است خروجی آردهای توزیع شده هنوز بررسی نگردیده که نه تنها سهم و حقوق عشایر و دامداران را ضایع می‌کند، بلکه به نظر می رسد سرمایه مردم و دولت به جیب عده ای سرازیر می شود.
سهم آردی که به دست صاحبانشان نمی‌رسد
بخشدارمرکزی رضوانشهر نیز در گفت و گو با خیرنگار ایرنا با اشاره به آمار سهمیه بگیران آرد یارانه ای در این منطق گفت: سهمیه آرد روستائیان و عشایر، براساس آمار های قبلی توزیع میگردد.
بهیه انصاری افزود: لیست جدید جمعیت و خانوارهای هدف برای دریافت سرانه آرد در سطح روستاها از سوی شوراهای اسلامی در مناطق مختلف تهیه و ارسال شده است ولی هنوز در چرخه توزیع اعمال نگردید.

نسیم گیلان

وی درباره چرخه معیوب توزیع آرد سهمیه دامداران و عشایر توضیحی نداد و اظهار داشت: عاملات توزیع آرد در روستاها شوراها هستند که باید بر اساس سهمیه آرد مصرفی را به دست مصرف کندگان برسانند.
بنظر می رسد نابسامانی در توزیع آرد شهرستان رضوانشهر بیش از هر عاملی دیگر ریشه در فقدان نظارت کافی بر نحوه توزیع دارد که موجب شده تا دسترسی این قشر آسیب پذیر به حقوق و سرانه ماهیانه خود سخت و غیرممکن شود. تا ناگزیر شوند با قیمت های بسیار بالا و گزاف در خارج شبکه آرد مورد نیاز را تهیه و خریداری کنند.
برچسب‌ها زندگی عشایری آرد پره سر رضوانشهر دامدار

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/332873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان