نسیم گیلان

آخرين مطالب

اهمیت مدیریت افکار عمومی و افزایش امنیت در مواجهه با خرابکاری‌ها شهرداری تهران

اهمیت مدیریت افکار عمومی و افزایش امنیت در مواجهه با خرابکاری‌ها
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سخنگوی شورای شهر گفت: تلاش برای حفظ آرامش روانی مردم در مواجهه با حملاتی که این روزها علیه ایران صورت میگیرد می‌تواند مهاجمان را نسبت به تکرار چنین اقداماتی بی‌انگیزه کند.

به گزارش شهر، خرابکاری پنج‌شنبه 12 خرداد علیه برخی سامانه‌های شهرداری تهران، پیامدها و واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. هرچند اختلال در ارائه ده‌ها خدمت به ساکنان پایتخت به واسطه اختلال در عملکرد سامانه‌های شهرداری گریزناپذیر بوده، اما جنجال‌های سیاسی پیرامون حمله اخیر قابل تأمل و تأسف‌بار برآورد می‌شود.
جنجال‌هایی که برخی رسانه‌های شناسنامه‌دار و فعالان فضای مجازی با «تخریب ملاحظات امنیتی پیش از حمله» و نیز «انتقاد از روند بهره‌برداری مجدد از زیرساخت‌های مجازی پایتخت» به راه انداختند. آنچه حائز اهمیت است، عمده این تحرکات، به نگرانی‌های شهروندان دامن زد و به آسیب‌های مطلوب مهاجمان، ضریب داد.
با این وجود، پیگیری‌های از مسئولان شهرداری تهران حکایت از رفع و رجوع کلیه آسیب‌های ناشی از حمله سایبری دارد. اما به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران؛ سامانه‌های خدماتی شهر به دلیل شناسایی یکی از راه‌های نفوذ و ملاحظات امنیتی، به تدریج در حال راه‌اندازی مجدد هستند.
همچنین شائبه‌های دیگری نظیر از دست رفتن اطلاعات شهروندان در سامانه‌ها و نیز اختلال در عملکرد دوربین‌های کنترل ترافیک، بر اساس وضعیت کنونی دوربین‌ها و سامانه‌ها مردود به حساب می‌آید. شائبه‌هایی که برخی از آن‌ها با رویکرد احساسی نیز آمیخته شده و به بزرگ‌نمایی آنچه در پس این حمله در شهر به وقوع پیوسته، می‌پردازند.
در این میان، تلاش برای حفظ آرامش روانی مردم در مواجهه با حملاتی که این روزها در جبهه‌های متعددی علیه کشور برنامه‌ریزی می‌شود، می‌تواند مهاجمان را نسبت به تکرار چنین اقداماتی بی‌انگیزه کند.

نسیم گیلان


برخی پس از این حمله، به دنبال ایجاد ناامیدی برای مردم بودند
در همین رابطه، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران، درباره حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران، اظهار کرد: حمله سایبری که نسبت به سامانه‌های شهرداری تهران و برخی از دستگاه‌های دیگر اتفاق افتاد، حمله گسترده‌ای بود. اما وقوع چنین حملاتی، امری قابل پیش‌بینی است، چراکه به عنوان ملت و دولتی که خواستار استقلال سیاسی، فکری و تمدنی هستیم، همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد هجمه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی بودیم.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دشمن صهیونیست به صراحت اعلام می‌کند که در ایران چنین عملیات‌هایی را انجام می‌دهیم، ادامه داد: اگر اخبار را دنبال کنیم، متوجه می‌شویم که پاسخ‌های درخوری نیز از طرف جمهوری اسلامی دریافت کرده و می‌کنند.
وی با بیان اینکه بعد از حمله سایبری اخیر، همکاران ما در شهرداری تهران به دلیل اشرافی که داشتند توانستند صحنه را مدیریت کنند تا به سمت حالت با ثبات برگردیم، افزود: بعد از این حمله به تمام بخش‌های شهرداری این آگاهی داده شد که حالت دفاعی و امنیتی سامانه‌ها را افزایش دهند تا تهاجم دشمن با قدرت پدافندهای ما خنثی شود.
نادعلی اضافه کرد: اطلاعات کارمندان شهرداری و شهروندانی که از شهرداری خدمات دریافت می‌کنند، نیازمند سیستم پدافندی قوی‌تری است تا دچار مشکل نشوند. البته خرابکاران نتوانستند با هک سامانه‌های شهرداری سو استفاده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال خیلی تلاش کردند که اطلاعات شهروندان از دست برود و لطمه‌های دیگری را وارد کنند که موفق نشدند.
وی در ادامه درباره اهداف و میزان موفقیت عاملان این حمله گفت: با گزارش‌های دقیقی که از بخش‌های مختلف شهرداری و دستگاه‌های امنیتی دریافت کردیم، مهاجمان این حمله سایبری تمام توان خود را گذاشته بودند تا در سالگرد رحلت امام بهم ریختگی در شهر و مراسم ایجاد کنند که به هیچ عنوان موفق نبودند.
نادعلی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب اقدام به بزرگ جلوه دادن حمله اخیر به برخی زیرساخت‌های شهرداری کردند، افزود: اگر شخص یا رسانه‌ای با این رویکرد بخواهد خودزنی کند، آن را اهل اصلاح نمی‌دانیم. برخی در داخل به دنبال این هستند که تمام عیوب و سنگ‌اندازی‌های خارج از مرزها، نسبت به نظام تصمیم‌گیری کشور را نادیده بگیرند و هر آنچه به واسط همین خرابکاری‌ها در کشور رخ می‌دهد، را بزرگ جلوه دهند تا متخصصان و مسئولان را ناتوان نشان دهند و فضای ناامیدی و نگرانی در میان مردم ایجاد کنند.

نسیم گیلان


سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است که مسئولان و رسانه‌ها، چه اصول‌گرا باشند و چه اصلاح‌طلب؛ باید به دنبال حرکت کشور به سمت قله‌های پیشرفت باشند و برای این کار باید امید در دل مردم ایجاد کرد که رسانه‌ها، نقش پررنگی در امیدآفرینی برای آحاد مردم دارند.
نادعلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اطلاعات شهروندان در سامانه‌های شهرداری پاک شده، خاطرنشان کرد: حمله سایبری ابعاد وسیعی داشته، اما طبق گزارش‌های همکاران ما در شهرداری هیچ یک از اطلاعات مردم پاک نشده و موجود است. طی این ماجرا لطمه‌های کوچکی به برخی از بخش‌ها وارد شده که طبیعی است اما آن آسیب‌های زیرساختی و اجتماعی که هدف اصلی دشمن بوده، رخ نداده است.
بر اساس اظهارات فوق و بررسی وقایع هفته‌های اخیر، می‌توان مدیریت افکار عمومی و حفظ آرامش اجتماعی در مواجهه با چنین حملاتی را رکن اساسی مدیریت پس از حادثه دانست. مسیری که از قضا برخی رسانه‌های داخلی خلاف جهت آن حرکت می‌کنند و با اهداف سیاسی و ژست دفاع از مردم، بر نگرانی‌ها دامن می‌زند.
فارغ از موارد مذکور، بازنگری در استانداردهای امنیتی به ویژه در حوزه زیرساخت‌های ملی که جنس ارائه خدمت به اقشار مختلف مردم را دارند، اجتناب‌ناپذیر است و مرور نوع حملات سایبری علیه کشور، اهمیت تقویت رویه‌های حفاظتی و امنیتی را در سطح ملی دوچندان کرده است.
منبع: مهر
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/332116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی